Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

nikon-vatting aanpassen naar canon-vatting, kan dit?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• nikon-vatting aanpassen naar canon-vatting, kan dit?

Kan, bijvoorbeeld, een Sigma-lens met Nikon-vatting aangepast worden naar Canon-vatting, zonder dat er instelmogelijkheden verloren gaan.
    Zo ja, wat zou dat dan kosten?
    't Is kwestie van op de tweedehandsmarkt meer keuze te hebben!

Heeft iemand hier ervaring mee?

Dré
    Last edited by dréten; 5 juli 2006, 12:57.

Re: nikon-vatting aanpassen naar canon-vatting, kan dit?

Oorspronkelijk geplaatst door dréten
    Kan, bijvoorbeeld, een Sigma-lens met Nikon-vatting aangepast worden naar Canon-vatting, zonder dat er instelmogelijkheden verloren gaan.
    Zo ja, wat zou dat dan kosten?
    't Is kwestie van op de tweedehandsmarkt meer keuze te hebben!

Heeft iemand hier ervaring mee?

Dré
    Denk niet dat dat mogelijk is want het zit niet alleen in de vatting maar ook in de autofocus motor(als die er is) en in de interne elektronica met firmware. Ik denk dat dit duurder zal zijn dan een nieuwe lens.

Hubert
    Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

Er is hier toch een hevige Canon - verdediger die altijd beweerd heeft dat dit kan met een adapter en zonder kwaliteitsverlies ?
      Misschien kan deze persoon meer uitleg hierover geven?
      There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
      A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
      Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

Comment

Er is een Nikon > Canon convertor, zo kan je een Nikon lens op een Canon body draaien. Zo heb ik eens gewerkt met een Tilt Shift van Nikon op een 1DmkII, ik had geen AF, denk ook niet dat deze lens autofocus heeft (de canon variant heeft dat alvast niet), dus weet niet als AF behouden wordt.

Kwaliteitsverlies is er niet denk ik, enfin, misschien wel als je heel kritish gaat zijn, maar de foto's zagen er toch goed uit

Comment

Deze convertors zijn idd te koop, zijn eenvoudig te vinden op Ebay zoals bvb. deze:
          (Link)

Uiteraard is een beetje zoeken naar een Europese verkoper aangewezen, ik heb als zoekterm 'nikon canon adapter' ingegeven.

Let ook op de uitleg in de veiling: enkel manuale focus en diafragma selectie is nog mogelijk. En ik denk niet dat dit een alleenstaand geval is...

Edit: ik heb een verkoper gevonden in het Verenigd Koninkrijk en in zijn veiling staat het volgende:

Key Features:
          The lenses with aperture ring will be 100% function exept auto focus while those without aperture ring can only be used on maximum aperture.

it supports all EOS 35mm film or digital SLR cameras. It supports manual exposure, aperture priority exposure as well as TTL flash.

Comment

Als ik het dus goed begrijp blijven alleen de mechanische lensfuncties bewaard, de electro-mechanische gaan dus verloren bij gebruik van convertors?
            Maw: de electronische communicatie tussen lens en toestel ben ik kwijt?
            Als voorbeeld haalde ik NIKON<>CANON aan; Maar zouden er ook convertors bestaan voor uitwisseling met merken als bvb: Minolta...

Alvast bedankt voor de raad
            Dré

Comment

Ik denk idd dat het daarop neerkomt...
              (pas op ik ben nu niet de grootste expert terzake, ben gewoon die convertoren ooit tegengekomen bij rondsurfen op ebay en daarom reageerde ik gisteren).

En er bestaan convertoren voor nagenoeg elk merk, dus zeker niet alleen voor Nikon<>Canon.

Comment

Omgekeerd werkt het wel niet! Canon heeft de grootste vatting, daarmee dat alles voor zo'n vatting past. Een canon lens op een Nikon body gaat dus niet.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Maarten_T
                  Omgekeerd werkt het wel niet! Canon heeft de grootste vatting, daarmee dat alles voor zo'n vatting past. Een canon lens op een Nikon body gaat dus niet.

De canonians zijn de grootste groep die de converters gebruiken omdat idd. canon bodies de grootste lensopening hebben.
                  Maar er zijn ook andere combinaties mogelijk.

(Het is zelfs mogelijk een Hasselblad op een Canon te plaatsen.)

Maar zoals gezegd, je verliest AF en iris sluiting.
                  Er bestaan wel matglazen die Manuele focus vergemakkelijken.

De reden om dat allemaal te doen is meestal dat de MF lens beter is dat wat Canon voor die categorie te bieden heeft en aan welke prijs.

DPaul
                  DPaul - A.FIAP
                  D810, nikkors and other stuff

Comment

Working...
                  X