Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Is lens naar zon houden schadelijk?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Is lens naar zon houden schadelijk?

Oorspronkelijk geplaatst door Fonzie
    Wat nog gevaarlijker schijnt te zijn, is lenzen wisselen zonder lensdop in de volle zon. Op nikonians staat een verhaal van iemand die zo met een f/2 lens een gat in zijn broek heeft gebrand.
    Leuk al die verhaaltjes maar wat er van waar is? Je moet dan toch al langer dan eventjes perfekt stilstaan met die lens en dat punt moet dan toevallig ook nog op je broek terechtkomen
    Ik zeg dus niet dat het niet kan, maar tijdens een lenzenwissel .... nah!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas
      't Is allemaal ook weer zo lang geleden. Ik geloof dat hub2805 toch gelijk heeft. Dit plaatje maakt het allemaal wat duidelijker.

(Bron: http://www.physicsclassroom.com/Class/refrn/U14L5c.html)

Alle stralen van P1 komen, als je goed hebt scherpgesteld, op de sensor samen in één punt (P1 rechts van de lens). (Zo ook voor P2 en P3). Op de sensor krijg je dus de afbeelding van je voorwerp. Dus hoewel alle stralen van P1 samenkomen in één punt aan de andere kant van de lens: dat is niet het brandpunt. Merk op dat alleen de stralen die parallel aan de lensas lopen door F gaan. Stralen die niet parallel binnenkomen gaan ook niet door F. En F is het brandpunt.

Echter, alle stralen die parallel invallen gaan door dat ene punt F. Richt je nu op de zon (ver weg, eigenlijk 'oneindig' dus) dan zullen alle stralen vrijwel parallel binnenkomen en die gaan dus allemaal door dat ene punt. En dat punt ligt niet op het sensorvlak. (Wel dichtbij genoeg om me toch zorgen te maken, maar dat is iets anders).
      Dit is net de definitie van het brandpunt.
      Dan komen alle lichtstralen die evenwijdig invallen (van de zon bv.) aan de andere kant van je lens samen in het brandpunt "f" en dit brandpunt is niets anders dan een scherpe afbeelding van de zon, dus met andere woorden exact op je matglas of sensor (als je lens ingesteld is op oneindig, zal deze de zon - die we toch op oneindig mogen veronderstellen - scherp afbeelden).
      Bij zoomlenzen blijft het matglas/sensor in het brandpunt staan tijdens het zoomen als je beeld op oneindig scherp gesteld blijft. Het zijn de lenzengroepen die bewegen in je lens om een andere brandpuntsafstand te bekomen.
      Greetz Geert.
      Canon gerief...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door GeertB
        Dan komen alle lichtstralen die evenwijdig invallen (van de zon bv.) aan de andere kant van je lens samen in het brandpunt "f" en dit brandpunt is niets anders dan een scherpe afbeelding van de zon, dus met andere woorden exact op je matglas of sensor (als je lens ingesteld is op oneindig, zal deze de zon - die we toch op oneindig mogen veronderstellen - scherp afbeelden).
        Bij zoomlenzen blijft het matglas/sensor in het brandpunt staan tijdens het zoomen als je beeld op oneindig scherp gesteld blijft. Het zijn de lenzengroepen die bewegen in je lens om een andere brandpuntsafstand te bekomen.
        Ik heb het nu drie keer gelezen maar ik heb geen idee wat je nu wilt zeggen.

Comment

Alle evenwijdige stralen komen inderdaad samen in het brandPUNT. Daar dit een punt is kun je daar nooit een projectie van een beeld hebben. Het beeld wordt wat verder, op de sensor, geprojecteerd. De projectie is een puntspiegeling van het eigenlijke object.
          Als de sensor altijd in het brandpunt zou staan, zou deze, of de film of het matglas vrij snel sneuvelen.
          Dus NO WAY dat het brandpunt op de sensor valt.

Hubert
          Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

@GeertB: misschien kun je eens een site zoeken die dat wat jij zegt met plaatjes verduidelijkt.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hub2805
              Dus NO WAY dat het brandpunt op de sensor valt.

Hubert
              Inderdaad is er een verschil tussen het brandpunt, het punt waar alle lichtstralen samenkomen tot één punt, en het scherpstelpunt.
              Het beeld op de sensor is een verkleind beeld.
              Dat beeld KAN NIET in het brandpunt liggen omdat het geen punt is maar een beeld met een bepaalde grootte. De grootte van de sensor.

Je kan het vergelijken met een pinhole camera. Een eenvoudige camera zonder lens, maar met gewoon een gaatje voor de film waar het licht door moet. Dat gaatje is eigenlijk het brandpunt. De brandpuntsafstand (onze 50mm of 200 mm..) is dan de afstand van dat gaatje tot de film.

Zie HIER voor een plaatje
              Bij onze cameras hebben we i.p.v. een simpel gaatje een gesofisticeerde lens. Die VEEL meer licht doorlaat. Maar het principe is hetzelfde. Het brandpunt ligt daar ook heel ver van de sensor.

Dit wil niet zeggen dat te lang naar de zon kijken met de camera onschadelijk is. Omdat de zon een "zonnebeeldje" op de sensor gaat
              vormen en deze plaats zal stilletjes aan verwarmen en zelf verhitten.
              Maar de benodigde tijd om schade te berokkenen zal langer zijn dan als je de sensor in het brandpunt van een lens zou houden.
              Als je het brandpunt van een lens, of bvb een vergootglas op de sensor zou houden met volle zonlicht is de sensor haast onmiddellijk stuk.

Groetjes
              Skitch
              Last edited by Skitch; 11 juni 2006, 01:15.
              " Leven is slecht voor de gezondheid. " (Jacques Brel )

Comment

en om het iedereen "duidelijk" te maken... het is toch zonnig weer.

Neem een lens (zonder body) en richt die naar de zon (evenwijdig met zijn) NIET IN LENS KIJKEN!!!!
                Houd die een 5 tal cm van de grond. Dan dichter of verder. Zoom in en uit... Dan zie je goed wat er gebeurd...

Soms ligt het brandpunt zelfs ver achter de body...

Lesley.
                -=- Light is the key...

Comment

Maar wat wil je daar mee zeggen? Dat het brandpunt op de sensor kan liggen? Welke zoom gebruik je?

Comment

Maar wat wil je daar mee zeggen? Dat het brandpunt op de sensor kan liggen? Welke zoom gebruik je?
                    niet op sensor... had vandaag gewoon eens effe getest... en het papier waar ik op richtte, werd zwart en begon te smoren... (brandpunt lag 13 cm tussen papier en lens... en mijn body is niet zo dike zene)
                    -=- Light is the key...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door de.lesse.be
                      niet op sensor...
                      Oh, gelukkig, ik dacht al dat je naar het andere standpunt was overgelopen.

Comment

@GeertB: misschien kun je eens een site zoeken die dat wat jij zegt met plaatjes verduidelijkt.
                        Heeft wat geduurd, maar het was te mooi weer vandaag om binnen te zitten

Heb in Google gewoon eens ingetikt:
                        "brandpuntsafstand optica" en kreeg al heel wat nuttige pagina's:

Wikipedia:

Het brandpunt (of focus) van een positieve, vergrotende lens is de plaats waar de stralen van een puntvormige, 'oneindig' ver verwijderde lichtbron (die dus parallel lopen) na breking door een lens samenkomen (convergeren). De afstand tussen het midden van de lens en het zo bepaalde brandpunt heet de brandpuntsafstand (f).

Voor eenvoudig gebruik kan men met een lens of loep een afbeelding of projectie (wiskunde) van de zon maken op een vel papier om een indruk te krijgen van de brandpuntsafstand.

Uit de optica:

1/v + 1/b = 1/f

Waarbij

v = afstand van voorwerp tot de lens
                        b = afstand van het beeld tot de lens
                        f = brandpuntsafstand

Wel indien we het nu over de zon hebben, die staat zo ver (150 milj. km) dat 1/v = 0

De formule wordt dan:

1/b = 1/f

m.a.w. de afstand van het beeld tot de lens wordt gelijk aan de brandpuntsafstand. Dit zijn wetten uit de optica waar geen mens omheen kan.

Uit : http://nl.wikibooks.org/wiki/Fysica/..._de_bolle_lens

Hier staan ook een heleboel foto's om alles wat te verduidelijken.

Laatste link:

Het licht dat we van een puntvormige lichtbron (bijvoorbeeld een ster) ontvangen, is een evenwijdige stralenbundel. In het brandvlak komen alle lichtstralen van deze lichtbron samen en wordt het beeld gevormd. Het beeld van een ster is bijgevolg terug puntvormig. Een uitgebreide lichtbron, zoals bijvoorbeeld de Maan, kunnen we opvatten als bestaande uit een verzameling puntvormige lichtbronnen die elk een eigen beeld hebben in het brandvlak.

Deze laatste uiteenzetting was misschien wel de duidelijkste.
                        Greetz Geert.
                        Canon gerief...

Comment

Veel optica en abracadabra,
                          leg je toestel nooit zonder lenskcap in de zon,
                          optica ja of neen, mijn eerste Yashica reflex is daardoor gesneuveld.
                          gaatje gebrand in de sluiter.
                          spijtig genoeg heb ik hem niet meer (na 30 jaar)
                          Dus gewoon voorzichtig zijn en met lenscap heb je het voordeel dat er geen vuil aankan.

Comment

Leuk al die verhaaltjes maar wat er van waar is? Je moet dan toch al langer dan eventjes perfekt stilstaan met die lens en dat punt moet dan toevallig ook nog op je broek terechtkomen
                            Ik zeg dus niet dat het niet kan, maar tijdens een lenzenwissel .... nah!
                            Oei, we zijn slechtgezind blijkbaar...

FYI, de persoon zat en was het frontelement aan het inspecteren op beschadiging na een aanvaring met een verlichtingspaal. Tevreden?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Skitch
                              Inderdaad is er een verschil tussen het brandpunt, het punt waar alle lichtstralen samenkomen tot één punt, en het scherpstelpunt.
                              Het beeld op de sensor is een verkleind beeld.
                              Dat beeld KAN NIET in het brandpunt liggen omdat het geen punt is maar een beeld met een bepaalde grootte. De grootte van de sensor.
                              Is je lens op oneindig scherp gesteld, valt het brandvlak van je lens perfect op je matglas of sensor. Het optisch midden van dit brandvlak is het brandpunt (zie mijn vorige post hierboven).
                              Staat de zon nu net in dit beeld (moet zelfs niet in het optisch midden zijn) -> matglas of sensor (bij niet DSLR's) wordt in"gebrand".
                              Greetz Geert.
                              Canon gerief...

Comment

OK, ik probeer m'n natuurkunde weer wat op te frissen maar ben nog niet zo ver dat ik overtuigd ben.

Wat die heleboel foto's in dit verband moeten verduidelijken is mij niet duidelijk.

Dat plaatje bij Eerste geval: v > 2f (Wiki) is vrijwel gelijk aan het plaatje dat ik hierboven aanhaalde. Dat is toch ook de situatie die we bij het richten op de zon hebben, neem ik aan. Alleen zie ik dan wel de afbeelding rechtser dan F' staan en niet in het vlak door F'. Waarom niet?

Die tweede URL geeft tekstueel wel aan dat je gelijk zou hebben maar ik kan het niet in overeenstemming brengen met bovenstaande. Er moeten toch wel sites zijn met een duidelijker uitleg? Ik zou fig. 62 dan wel eens willen zien met die afbeelding van maan of zon.

Comment

Working...
                                X