Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Samenstellen objectievenset en aanschaf pol. filter

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Samenstellen objectievenset en aanschaf pol. filter

Hoi fotofanaten,

Ik heb recent de Canon 350d gekocht met de kit 18-55 mm. In eerste instantie was ik op zoek naar een vervanger van de kitlens echter kreeg ik een aanbieding die ik niet kon laten liggen en heb de kitlens er maar bij genomen. Ik heb nog van mijn oude analoge camera de Sigma 100-300 mm. Ik sta nu nog aan het begin, maar ik wil wel graag een goede amateur worden en veel fotograferen voor mijn hobby. Ik wil graag in mijn toekomstige “objectievenreeks” een zoomlengte hebben van circa 18-300 à 400 mm. Tevens wil ik ook macrofoto’s gaan maken van bloemen, insecten, lastiger worden vogels en vlinders en dergelijke. Nu is mijn vraag, gezien het feit met de objectieven die ik nu heb:
    is het in het algemeen kwalitatief beter om:
    - het zoombereik te beslaan met 3 (misschien 4) objectieven met een minder zoombereik
    - of om dit te bereiken met 2 objectieven met een groter zoombereik;
    - zijn extenders (bijvoorbeeld 1,4) hierbij nog handig in combinatie met één van bovenstaande opties. Is hierbij nog sprake van kwaliteitsverlies en dat je toch beter kan kiezen voor een extra objectief ?
    - hoe kan ik het beste de macrofunctie benutten, met een speciaal macro-objectief ter aanvulling van mijn bestaande reeks of een objectief aanschaffen, waarbij een macrofunctie deels is opgenomen.
    - In welke volgorde van aanschaf c.q. vervanging van mijn huidige objectieven kan ik dit het beste doen.

Tevens sta ik op het punt een polarisatiefilter te kopen. Hierbij denk ik dus ook dat ik het in één keer goed wil doen en een goed B+W of Hoya filter wil gaan aanschaffen en niet ga bezuinigen op die paar tientjes. Kan ik met mijn bovenstaande doelstelling nu in dit stadium beter een grotere diameter dan mijn huidige objectieven (55 en 58 mm) kopen tezamen met een “verloopstukje” of gewoon het filter kopen in de “maat die ik nu heb” ? Geeft een verkoopstukje nog kwaliteitsverlies?

Hoop dat ik van jullie ervaring kan leren (wat ik overigens nu al doe) en dat ik in dit stadium al weet hoe ik mijn objectievenset in de (nabije) toekomst stap voor stap het beste kan uitbreiden tot een goede “eindset” en dat ik in dit stadium reeds het juiste polarisatiefilter kan kopen.

Bij voorbaat dank voor jullie hulp.
    Quintygirl

Re: Samenstellen objectievenset en aanschaf pol. filter

Ga je naar wat lichtsterke lenzen, dan is 3á4 maal zoom het maximum, ik ben wel niet op de hoogte van Canon lenzen, maar de resultaten van de grote merken liggen niet zo ver uiteen.
    Wil je een polarisatiefilter gebruiken, dan geef ik je de raad om deze merkeigen te kopen aan je lenzen dat geld trouwens voor alle filters, sommigen zullen dat hier wel tegenspreken, maar niemand weet beter welke coatings het best reageren op deze van de lens dan de fabrikant van deze lenzen,Ik ben zelf naar een voorstelling van Nikon filters geweest, daar deden ze vergelijkende tests, tussen B&W en Nikon filters, en het verschil was enorm, er is hier op het forum reeds veel diskusie geweest over wel of niet een filter gebruiken, maar niemand zegt erbij met welk merk van filter ze werken, dan kan je ook geen vergelijk maken, maar er is wel degelijk een groot verschil, ik denk niet dat Nikon of Canon het zich kunnen permiteren om filters te ontwerpen die op hun dure lenzen de optische prestaties naar beneden halen, trouwens als je een Nikon 300mm AFS f2.8 koopt (die toch een 4000 euro kost) zit daar wel degelijk als frontglas een vast filter ingebouwd, daarom dat ik zeg, geloof al die zever van wel of niet een filter niet, maar koop wel een goeie.
    Een verloopring bij een polarisatiefilter is normaal gezien geen enkel probleem, daar je met een pol. filter toch geen zonnekap kan gebruiken, koop dan ook meteen een fikse overmaat prijs van een goeie
    Bij een extender is dat een beetje hetzelfde verhaal, ikzelf vind 1,4 maal het max. daar verlies je maar één stop aan licht, maar koop er dan ook een van het merk zelf, en hou er wel rekening mee dat je deze over het algemeen maar op een télé kan gebruiken, laat je eerst goed inlichten over wat met wat goed samenwerkt, normaal gezien kan je dat allemaal op hun dokumentatie of internet terugvinden.
    Beter goed glas op een goedkope boddy, dan omgekeerd, enige probleem het prijskaartje

Comment

je lenskeuze zal bepaald worden door financiële beperkingen en warvoor je de camera gaat gebruiken.

bepaal dus eerst het budget op korte en op lange termijn, bepaal dan de prioriteiten, en beslis dan wat je gaat kopen.

De basisregel dat een groot zoombereik en kwaliteit niet hand in hand gaan is juist. Maar er zijn enkele superzooms die nog behoorlijk scoren. De canon 35-350 L is zo een voorbeeld van een goede 10x zoom, de nikon 18-200 VR is ook een goede "all round" lens .. maar meestal wordt zo een lens gekocht NAAST de andere lenzen voor die situaties waar je geen 15 kg glas wilt meesleuren.

Een andere basisregel is dat lenzen het best presteren buiten de optische grenzen van het objectief: dus niet op de uitersten van de zoom en niet met het diafragma helemaal open. Een f2,8 lens zal dus vaak beter zijn op f4 dan een f4 lens

Persoonlijk denk ik dat je niet buiten een goede groothoekzoom, een standaardzoom en een matige telezoom kan .. bij mij werden dat dus een Tokina 12-24 f 4 met een Tamron 28-75 F2,8 en een Nikon 80-200 f2,8 die de kern van mijn lenzenset uitmaken.

Je zou ook kunnen opteren voor een 17-35 ipv de 12-24. Alhoewel dat ik die 17-35 eerder complementair beschouw: overlap tussen verschillende objectieven kan geen kwaad .. veel mensen nemmen immers het gros van de foto's met de lens die ze toevallig op hun toestel hebben ipv met de lens die ze kozen voor de foto .. en er zijn situaties waar je een zoombereik nodig heb t op het einde van de ene lens en het begin van de andere lens.

de Tamron 28-75 f2,8 heeft een "makro stand" .. waarmee de fabrikant wil zeggen dat je kortbij kan focussen .. maar vergeet het maar om met deze lens echte makroopnamen te maken. Ik kocht daarvoor een Tamron 90mm f2,8 1:1 voor.

Op Canon is de 70-200 f4.0 een goedkope telelens met superkwaliteit, vul je die aan met een kwalitatieve tamron 28-75 f2,8 .. dan heb je al een goed begin (incl mogelijkheid voor close up, nog niet echte makro) .. is er dan nog geld over, zoek dan nog een 12-24 of een 17-35 erbij

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg
        Een verloopring bij een polarisatiefilter is normaal gezien geen enkel probleem, daar je met een pol. filter toch geen zonnekap kan gebruiken, koop dan ook meteen een fikse overmaat prijs van een goeie
        Is dat zo???

Met mijn lenzen gaat dat wel...

Groeten
        Jo
        Canon 5DMkII + Canon 30D(te koop) + efs 10-22(te koop) + ef 17-40L + ef 50 f1.8 II + ef 85mm 1.2L MII + tamron 28-75/2.8 xr di + ef 70-200L 2.8 + sigma ef-500 dg super(te koop) + 1.4 II canon converter + canon 580 II

Comment

Is dat zo???

Met mijn lenzen gaat dat wel...
          Hoe kan jij dan je polarisatiefilter verdraaien, als die diep in de zonnekap wegzit?

Comment

Ik ken jouw budget niet, ik geef enkele opties op

1. Goedkoopste optie
            Je hebt een 18-55 en een 100-300, koop je een 60 mm of 90 mm macro en je hebt een basisset

2. Die 18-55 is niet echt fantastisch, dus die gaan we vervangen. Ik zie eerlijk gezegd drie mogelijkheden : de
            Tokina 16-50/2.8 : nog niet uit, zal goed zijn, leuk bereik
            Canon 17-55/2.8 IS : net uit, erg goed en erg duur
            Canon 17-85 IS : erg leuke range, optisch wat minder

3. Daarna kan je vanalles doen....
            "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

http://supermasj.zenfolio.com

Comment

Wouwie thx voor jullie adviezen

Als ik het nu zo zie hebben de meeste van jullie drie lenzen om de zoomafstanden te halen en een losse macro erbij zal dus ook wel handig zijn. In de (nabije) toekomst weet ik nu in ieder geval hoe ik het een beetje moet aanpakken. Alleen de volgorde moet ik dus nog even bepalen. Een extender lijkt me dan ook wel overbodig worden als je er toch al drie objectieven bij hebt. Heb ik alleen nog even een vraagje over de macro. Als ik het goed heb correct me if I'm wrong):
              - heb je 1:1 en 1:2 macro's. Meestal is het laatste ingebouwd in een "niet
              echte" macrolens, maar meer een alround lens;
              - hoe meer je lens "inzoomt" des te beter kan een macro-opname worden
              met een gewone lens.

Ik heb het trouwens geprobeerd een bloem met miijn 18-55 op de macrostand te fotograferen (wat doet hij dan eigenlijk met je sluitertijd en/of diafragma???. Ik vond ten eerste dat ik meer beeld er omheen kreeg dan ik dacht . En ten tweede lukte het mij ook niet echt goed om er een goede scherptediepte in te krijgen ook al had ik het diafragma in diverse standen gezet tot iets van f45 om te testen.

Weet iemand hoe dit kan ??? en helpt een echte macro ook bij het verbeteren van de scherptediepte ?

Quintygirl

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg
                Hoe kan jij dan je polarisatiefilter verdraaien, als die diep in de zonnekap wegzit?
                gewoon aan de zonnekap draaien (je moet wel niet die bajonetzonnekappen gebruiken hé...)

uit principe neem ik alleen maar rubberen zonnekappen met schroefdraad, omdat dit de meest schokabsorberende zijn en om mijn pola's gemakkelijk te kunnen verdraaien...

Comment

gewoon aan de zonnekap draaien (je moet wel niet die bajonetzonnekappen gebruiken hé...)

uit principe neem ik alleen maar rubberen zonnekappen met schroefdraad, omdat dit de meest schokabsorberende zijn en om mijn pola's gemakkelijk te kunnen verdraaien...
                  Bij een originele Nikon 77mm polarisatiefilter kan je daar niet zo een zonnekap op monteren.
                  Heel goeie, mooie en dure polar filter, maar je ziet, aan alles is nog te verbeteren

Comment

Working...
                  X