Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

aanduiding "macro" op kitlens

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• aanduiding "macro" op kitlens

Hoi iedereen,

Ik heb sinds januari een dslr en heb er al enorm van genoten en mee gespeeld. Ik heb echter nog een serieuze beginnersvraag waarop ik het antwoord, ook na goed zoeken met de zoeken-knop, nog niet gevonden heb. Daarom stel ik em toch maar hier:

Op m'n kitlens (18-70 mm) van mijn konica minolta 5D staat in drukletters MACRO. Macro-lenzen dienen voorzover ik het begrepen heb om foto's te nemen van heel kleine voorwerpen/diertjes/... maar hoe moet dat dan? Ik heb er werkelijk geen idee van hoe ik met deze lens een vlieg of iets dergelijks mijn foto kan laten vullen. Of staat die "macro" op mijn lens voor iets anders (weet ik veel, is het ook een synoniem voor groothoek of zo?)?

Alvast nen hele dikke merci voor jullie hulp.

Groeten,

Simon.

Re: aanduiding "macro" op kitlens

Met deze lens haal je in de verste zoomstand (70 mm) op de dichtstbijzijnde scherpstelafstand een afbeeldingsmaatstaf van ca. 1:4.
    Dat betekent dat iets van een cm groot op 1/4 daarvan op de sensor komt.
    De vlieg van jou van 1 cm. zal dus op je sensor 0,25 cm zijn.
    Dit is niet echt macro. Macro is eig. 1:1. Aan de andere kant, een wat grotere vlinder of een bloem kun je al aardig beeldvullend krijgen. Maar zoomlenzen die in de buurt van de 1:5 komen, of lager (1:4, 1:3,5) krijgen al gauw de aanduiding Macro erbij opgedrukt.
    Van Minolta X-700 en een hoop glas via 7Xi naar 7D

Comment

Re: aanduiding "macro" op kitlens

Bedankt!

Comment

Working...
      X