Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Noob-vraagje: Keuze objectieven

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Noob-vraagje: Keuze objectieven

Hallo allemaal!

Als absolute beginner in de fotografie (tot 2 weken terug kende ik nog werkelijk niks van begrippen als focuslengte, diafragma,…) heb ik toch besloten me in de nabije toekomst een DSLR toestel te kopen en van fotografie een hobby te maken. Tot nu toe heb ik echter enkel ervaring met simpele point en shoot camera’s.
    Na wat wikken en wegen heb ik besloten dat het hoogstwaarschijnlijk een Nikon D50 gaat worden, vooral omdat hij op dit forum en ook op andere plaatsen genoemd wordt als de ideale instap DSLR camera.
    Maar nu zit ik dus nog met een belangrijk probleem: objectieven.
    Ik ben van plan hoofdzakelijk sport (voetbal, autosport) te fotograferen bij daglicht, maar ook wel wat landschapsfotografie en architectuur.
    Voor het fotograferen van sport zou ik, volgens wat ik al heb opgestoken, nogal wat tele nodig hebben (200mm?), en zou het objectief ook nogal lichtsterk mogen zijn. Nu weet ik ondertussen ook al dat dat soort lenzen geweldig duur zijn, en dus niet bepaald binnen mijn budget passen. Er zijn ook zoveel objectieven beschikbaar dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Rekening houdend met mijn ietwat beperkt budget en de te fotograferen onderwerpen, welke objectieven kunnen jullie een beginner als mezelf aanraden?
    En kom ik voor het fotograferen van landschappen en architectuur ergens met de kitlens van de D50?
    Ik vertelde al dat mijn budget beperkt is, om precies te zijn tot +-1250 euro, maar daar moet de prijs van de body dus nog af. Ik weet dat ik voor dat geld helemaal geen topkwaliteit moet verwachten, maar het is dan ook maar om te beginnen.

Alvast bedankt voor de antwoorden.
    Ik kijk er naar uit om nog zeer veel van jullie bij te leren!
    Sometimes truth is stranger than fiction

Re: Noob-vraagje: Keuze objectieven

Oorspronkelijk geplaatst door PVM
    Hallo allemaal!

Als absolute beginner in de fotografie (tot 2 weken terug kende ik nog werkelijk niks van begrippen als focuslengte, diafragma,…) heb ik toch besloten me in de nabije toekomst een DSLR toestel te kopen en van fotografie een hobby te maken. Tot nu toe heb ik echter enkel ervaring met simpele point en shoot camera’s.
    Na wat wikken en wegen heb ik besloten dat het hoogstwaarschijnlijk een Nikon D50 gaat worden, vooral omdat hij op dit forum en ook op andere plaatsen genoemd wordt als de ideale instap DSLR camera.
    Maar nu zit ik dus nog met een belangrijk probleem: objectieven.
    Ik ben van plan hoofdzakelijk sport (voetbal, autosport) te fotograferen bij daglicht, maar ook wel wat landschapsfotografie en architectuur.
    Voor het fotograferen van sport zou ik, volgens wat ik al heb opgestoken, nogal wat tele nodig hebben (200mm?), en zou het objectief ook nogal lichtsterk mogen zijn. Nu weet ik ondertussen ook al dat dat soort lenzen geweldig duur zijn, en dus niet bepaald binnen mijn budget passen. Er zijn ook zoveel objectieven beschikbaar dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Rekening houdend met mijn ietwat beperkt budget en de te fotograferen onderwerpen, welke objectieven kunnen jullie een beginner als mezelf aanraden?
    En kom ik voor het fotograferen van landschappen en architectuur ergens met de kitlens van de D50?
    Ik vertelde al dat mijn budget beperkt is, om precies te zijn tot +-1250 euro, maar daar moet de prijs van de body dus nog af. Ik weet dat ik voor dat geld helemaal geen topkwaliteit moet verwachten, maar het is dan ook maar om te beginnen.

Alvast bedankt voor de antwoorden.
    Ik kijk er naar uit om nog zeer veel van jullie bij te leren!
    Wat is een Noob-vraagje

Als je budget zo beperkt is, waarom dan per sé nieuw willen kopen? Ik zou 2de hands gaan.

Comment

Ik heb een kleine suggestie waarbij je toch wat geld kunt besparen en al een goed beging kunt maken. Bestel bij Topfoto de volgende set:

Nikon D50 schwarz + Tamron 18-200/3,5-6,3 AF XR Di-II ASPHERICAL LD IF MACRO für Nikon .

Deze set kost je dan 838,90 €. Topfoto is een zeer gerenomeerde winkel in Duitsland waarbij je online kunt bestellen. 100% betrouwbaar, ik heb er al twee keer een camera besteld en ik denk dat zeer veel van de bezoekers aan dit forum dat ook al gedaan hebben.

Je hebt in ieder geval nog een beetje budget over om nog iets extra bij te kopen zoals een degelijke cameratas, statief, whatever

Ik hoop dat er anderen zijn die dit idee een beetje kunnen bevestigen.
      Canon EOS 5D mkII + EF 24-105mm f/4 L IS USM + EF 70-300 f/4-5.6 DO IS USM
      Fujifilm X-E1 + XF18-55mmF2.8-4 R LM OIS

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Uytterhoeven
        Ik heb een kleine suggestie waarbij je toch wat geld kunt besparen en al een goed beging kunt maken. Bestel bij Topfoto de volgende set:

Nikon D50 schwarz + Tamron 18-200/3,5-6,3 AF XR Di-II ASPHERICAL LD IF MACRO für Nikon .

Deze set kost je dan 838,90 €. Topfoto is een zeer gerenomeerde winkel in Duitsland waarbij je online kunt bestellen. 100% betrouwbaar, ik heb er al twee keer een camera besteld en ik denk dat zeer veel van de bezoekers aan dit forum dat ook al gedaan hebben.

Je hebt in ieder geval nog een beetje budget over om nog iets extra bij te kopen zoals een degelijke cameratas, statief, whatever

Ik hoop dat er anderen zijn die dit idee een beetje kunnen bevestigen.
        Ik zou eerder proberen met een kitlens bv 18-70, die trouwens zeer goed is en de Sigma 70-200/2.8, die je met wat zoeken, samen tussen de €700 en de €800 moet kunnen vinden en dan ben je met je budget reeds zeer goed uitgerust tussen de 18 en de 200mm. Goedkoper ben je met de nieuwe 18-200 VR maar dan heb je boven de 70 die lichtsterkte niet van de Sigma en voor actie fotos kan VR dit niet compenseren.

Hubert
        Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

Een D50 body kost 556,00€ + een SIGMA Objectief 28-300mm DG F3,5-6,3 MACRO aan 298,00€ + 1Gb SD Sandisk aan 56,00€ is dus 910,00€ bij Pixmania.

SIGMA Objectief AF 70-300mm F4-5,6 APO Macro Super II kost 232,00€ iets goedkoper dus.

Groeten
          Spogy
          Nikon D5000 A-FS Nikor 1:3.5/5.6 18-55mm G VR, A-FS Nikor 1:4/5.6 55-200mm ED VR.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door spogy
            Een D50 body kost 556,00€ + een SIGMA Objectief 28-300mm DG F3,5-6,3 MACRO aan 298,00€ + 1Gb SD Sandisk aan 56,00€ is dus 910,00€ bij Pixmania.

SIGMA Objectief AF 70-300mm F4-5,6 APO Macro Super II kost 232,00€ iets goedkoper dus.

Groeten
            Spogy
            Is inderdaad goedkoper maar kwalitatief een heel stuk lager en je mist het breedhoek en in tele de lichtsterkte voor de verlangde actie foto's.

Dus een compromie.

Hubert
            Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

Prachtig! Bedankt voor de informatie allemaal!
              Sometimes truth is stranger than fiction

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele
                Wat is een Noob-vraagje
                Noob staat voor 'newbie'

Comment

Working...
                X