Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Voor- en Nadelen Close-Up /Macro-Lenzen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Voor- en Nadelen Close-Up /Macro-Lenzen

Ik heb het forum doorzocht, maar niet direct een antwoord gevonden, vandaar deze vraag :

Ik zoek een manier om de capaciteit van mijn telezoomlenzen te vergroten, vooral naar macro-fotografie toe. Zoals je kan zien hebben mijn beide lenzen geen echte macro-funtie.
    Er bestaan tal van close-up voorzetlenzen (een stuk voordeliger dan een nieuwe lens te moeten aanschaffen), maar hoe zit het met de kwaliteit bij gebruik van zo'n voorzetlens en wat met het verlies aan lichtsterkte ?
    Nikon D70s met o.a. AF-S DX VR 18-200mm 3.5-5.6G IF-ED en AF 70-300mm 4.0-5.6G

Re: Voor- en Nadelen Close-Up /Macro-Lenzen

Of tussenringen gaan gebruiken.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Met tussen-ring - bedoel je dan een tele-converter ?

Is een tele-converter dan ook een alternatief voor macro-fotografie ? Ik dacht dat een tele-converter gebruikt werd om de zoom-functie van je telezoom te vergroten en dus minder geschikt zou zijn voor macro-fotografie. Bovendien heb je 1 a 2 stops verlies aan lichtsterkte met een tele-converter ...
      Nikon D70s met o.a. AF-S DX VR 18-200mm 3.5-5.6G IF-ED en AF 70-300mm 4.0-5.6G

Comment

Nee, een tussen ring, gewoon een leegbuisje met 2 bajonetten, dat zorgt dat je lens wat verder van de body staat, zodat je dichterbij kan scherpstellen.

Vroeger ware het lege buisjes, maar tegenwoordig zitten vaak alle palletjes en contactje voor de automatiek er ook in.

Hier staan er een paar:
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Doe eens een forumsearch op "tussenring", je gaat heel wat informatie vinden ! (heb het net gedaan)

Comment

Tussenringen zijn handig, ik gebruik die ook, maar bedenk wel dat je enkel macro haalt met tussenringen op een korte lens (vb 50mm) en dat je daar dan ook het grootste lichtverlies lijdt. Tussenringen op een telelens zijn handig om de kortste scherpstelafstand een beetje te verkleinen maar je haalt daar geen macro toestanden uit. Voordeel is wel dat het lichtverlies dan relatief klein is.

Comment

Working...
            X