Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Eerstvolgende Shooting Day: SD Dendermonde op 10 mei 2025.
Wat zijn nu eigenljk precies de verschillen tussen al die lenzen?
Telezoom, groothoek, etc...
Maartje, ik was begonnen met een hele uitleg op te schrrijven, maar hier kan ik echt wel uren over schrijven. Ik hoop dat er hier iemand je door kan verwijzen naar een goede nederlandstalige site.
Je kan hier ook al een helboel informatie vinden onder 'tips' en 'links'
sugar
"I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "
In een notedop, heel summier en met de natte vinger de verschillen tussen de diverse lenzen:
voor klassieke kleinbeeldfilm gold:
50 mm = standaard
kleiner dan 50 = groothoek
groter dan 50 = tele
Telezoom is een lens die zoomt, in het telebereik, bv 70-200 of zo iets. In tegenstelling tot een prime lens of (lens met vast brandpuntsafstand), bv een 200mm, of een 500mm.
groothoekzoom zoomt in het groothoekbereik en wat van groothoek naar tele zoomt heet men transstandaard, bv een 18-70.
Voor digitale SLR's moet je meestal rekening houden met de cropfactor, omdat je sensor kleiner is dan kleinbeeldfilm. Voor de E330 geld een cropfactor van 2x.
Dus omgerekend: 25 = standaard, kleiner = groothoek en groter = tele
Een 18-70 voor een E330 wordt dan effectief een 36-140.
Ieder algemeen fotografieboek zal je hier meer ver kunnen vertellen. ook de websites van fabrikanten leggen weleens iets uit. Tenslotte kun je in pbase.com voorbeelden vinden en op ieder type lens en camera zoeken naar voorbeelden.
Heb wel een boek, maar vind het toch nog moeilijk haha.
Heb namelijk 2 lenzen gezien voor de Oly E-330. De goedkopere 40-150mm, met brandpuntafstand tot 300 mm en de duurdere 18-180. Ik maak veel portet en sportopnames (mijn honden ).
Welke lens raden jullie aan? Ik ga liever voor die goedkopere Ik denk dat ik daar voorlopig voldoende aan heb. Ik zoom ook best veel..
Maar wat wordt precies bedoelt met die crop? Is dat slecht?
Olympus E-3 en Olympus E-510 met 14-54mm en 50-200mm. Vosonic 8360. Metz 48 en Metz 58
Sigma 18mm - 125mm
Heb wel een boek, maar vind het toch nog moeilijk haha.
Oorspronkelijk geplaatst door Maartje
Heb namelijk 2 lenzen gezien voor de Oly E-330. De goedkopere 40-150mm, met brandpuntafstand tot 300 mm en de duurdere 18-180. Ik maak veel portet en sportopnames (mijn honden ).
Welke lens raden jullie aan? Ik ga liever voor die goedkopere Ik denk dat ik daar voorlopig voldoende aan heb. Ik zoom ook best veel..
Persoonlijk zo ik gaan voor de duurdere 18-180 mm je weet nooit wat je later gaat fotograferen en je heb een groter bereik zowel in groothoek als in tele.
Crop betekend (als je het vertaalt) uitsnede. Is per definitie niet slecht. Het is maar net wat je belangrijker vindt. In mijn geval is het zowel een voordeel als een nadeel. Dit komt omdat ik alles fotografeer (lees: portret, landschap, sport, concert e.d.). Voor landschapfotografie moet je rekening houden met de cropfactor, als je een lens uit je tas haalt. Voor portret hoeft het niet uit te maken, tis maar net welke lens je gebruikt. En sport als je met telelenzen werkt kan het een voordeel zijn. Je hoeft dan niet een superdure lens te kopen om een bepaalde afstand te overbruggen. Want hoe groter de brandpuntsafstand hoe duurder de lens (over het algemeen, tis ook een beetje merk afhankelijk).
Ik hoop dat je hier iets aan hebt.
Grt,
Dirk Ane
P.S.
Voor de meer ervaren fotograven onder ons als ik iets fout zeg corrigeer me maar. Ben ook nog een beetje achter de oren.
Nikon D300 + D50 + Kodak Brownie No.2 steeds groter wordende glasbak+ Metz 44 AF-4i N + Vanguard MK-3
Ik ken die lenzen (of toestel) niet, dus kan daar niet veel over zeggen. Behalve dan dat de reden dat de ene duurder is dan de andere waarschijnlijk is dat er meer lenzen in het objectief zitten omdat de te overbruggen afstand groter is (18-180 is een 10x lens, terwijl de andere een 3,75x is). Aangezien bij elke brandpuntsafstand wat vervorming optreedt heb je meer nodig bij een grote zoom om die dingen te corrigeren.
Mijn ervaring is dat je met een effectieve 300mm (dus 150mm op de lens) toch al serieus kunt inzoomen. Voor portretten wordt vaak rond de 100 mm genomen dus dat is ook al goed. En bij sport kun je waarschijnlijk niet te veel inzoomen, omdat je te gemakkelijk beweging zult zien dan. Vergeet ook niet dat een sterkere zoom meestal betekent dat je een kleiner diafragma krijgt, en dus dat je langere sluitertijden nodig hebt.
Nee, slecht is dat niet. Die cropfactor is een maat voor hoeveel kleiner de sensor is dan een kleinbeeld negatief. Dat betekent wel dat je om een zelfde afdruk te krijgen als bij een kleinbeeld, je in dit geval 2 keer meer moet vergroten. Dat wil dan weer zeggen dat je wat scherpte verliest, en makkelijker bewegingsonscherpte introduceert. In principe ben je beter met een zo groot mogelijk "negatief" (echt negatief of sensor), maar als je niet moet vergroten tot posters op straatreclameniveau moet je ook geen negatief hebben van 10 cm groot... Met andere woorden: afhankelijk van je aantal megapixels kun je tot een bepaalde vergroting gaan, en dat aantal heeft ook te maken met de grootte van je sensor.
Met de 3,75 zoom kan ik dus al redelijk zoomen? Misschien is die dan toch aantrekkelijker dan de andere, inderdaad zit je dan weer met langere sluitertijden wat weer niet fijn is met mijn honden
Het cropgedeelte snap ik ook beter nu, thanks!
Olympus E-3 en Olympus E-510 met 14-54mm en 50-200mm. Vosonic 8360. Metz 48 en Metz 58
Sigma 18mm - 125mm
Ik ga van de week ff naar de winkel met mijn camera om de lens te testen. 40-150mm.
Ik heb mijn camera bij Dixons gekocht. De camera was stukken duurder als elders, maar wel garantie etc. De lens is stukken goedkoper dan elders! Raar dat prijzen zo verschillen zeg...
Sigma 18mm - 125mm
Oke, zou graag jullie meningen horen. Ik twijfel welke objectief ik wil.
Deze is duurder, maar krachtiger in zoom. Kunnen ook nadelen aanzitten. 18-180
Deze is goedkoper, een leuke aanvulling op de standaard lens, maar is deze genoeg voor mij?
Ik wil best veel kunnen zoomen, b.v. in dierentuinen etc. 40-150
Kan ik beter even doorsparen voor de 18-180, of zitten hier teveel nadelen aan? Wordt het beeld niet matter naar mate je meer inzoomt?
Alvast bedankt!
Sigma 18mm - 125mm
Comment