Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon EF 24-105mm F-4 L IS versus EF24-70mm F-2.8 L

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Canon EF 24-105mm F-4 L IS versus EF24-70mm F-2.8 L

Het is een vraag aan BD'ers die beide lenzen grondig kennen en gebruiken of gebruikt hebben.
    De EF24-70mm f/2.8 L USM heb ik,maar bij lage sluitersnelheden mis ik wel IS want ik wil zonder flits of statief werken.
    En mijn EF 28-135mm IS is dan weer minder van kwaliteit als de EF24-70mm f/2.8 L USM .
    Dus dacht ik aan de EF 24-105mm f/4 L IS USM ,maar is die even scherp als de EF24-70mm f/2.8 L USM.
    Want ik zal de ene moeten verkopen voor de andere te kunnen kopen,dus daarom wil ik eerst heel zeker zijn.
    Bestond er maar een EF 24-135mm L F-4 IS,als die natuurlijk nog betaalbaar zou zijn.
    Last edited by Cois; 4 april 2006, 16:03.
    mvg FrançoisVM
    Canon 7D

Re: Canon EF 24-105mm F-4 L IS versus EF24-70mm F-2.8 L

Ik kan niet vergelijken, maar de 24-105 is al scherp vanaf f4 .
    Vroeger had ik de 28-135 IS, daarna de Tamron 28-75 f2,8 en nu dus de nieuwste Canon L-lens. Ik ben er bij elke aankoop op vooruit gegaan, alleen heb ik soms toch een lichtsterkere lens nodig. Maar die hoeft niet zo'n groot zoombereik te hebben omdat die toch meestal binnen gebruikt wordt (mag dus ook wat "breder zijn"), daarom wacht ik nog op de Ef-S 17-55 f2,8 IS USM die dan de 17-40 f4 L zal gaan vervangen (als ik daarvoor de centen bij elkaar gespaard heb tegen dan ).

De autofocus van de 24-105 is ook héél snel, veel sneller dan die van de 28-135 en de Tamron 28-75.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit
      De autofocus van de 24-105 is ook héél snel, veel sneller dan die van de Tamron 28-75.

Dit kan ik bevestigen

Comment

Cois,

Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat de 24-105 en 24-70 goed vergelijkbaar zijn. Het enige waar de 24-105 de mindere is tov de 24-70 is in het bereik van 24 tot 30mm. Hier zie je dat de 24-105 meer vervorming heeft dan de 24-70. Dit is wat duidelijk zichtbaar bij fullframe en (uiteraard) minder bij 1.3 of 1.6 crop.
        Canon 1Ds MKII, EF 14mm f/2.8, EF 24mm f/1.4L USM, EF 35mm f/1.4L USM, EF 50mm f/1.4 USM, EF 85mm f/1.2L, EF 135 f/2L, EF 200mm f/2.8, Gitzo 1127 & Kirk BH1 & Leica Digilux 2

Comment

Ik heb mijn 24-70/f2.8 ingeruild voor een 24-105/f4. Mijn werk bestaat in hoofdzaak uit het journalistieke fotowerk. Hierbij zijn die extra 35 mm erg makkelijk. De 24-70 is een prachtige lens. Beeldkwaliteit is zeer goed en je hebt een mooi helder zoekerbeeld door de f2.8. Ik heb in het begin getwijfeld of ik deze mooie lens om moest ruilen voor de 24-105. Ik heb de knoop toch doorgehakt en heb daar nu (een paar maanden later) geen spijt van. Ook de beeldkwaliteit van de 24-105 is erg goed en de IS komt goed van pas. Vooral die extra 35 mm zijn erg makkelijk bij mijn werk. Bij de 24-105 moest ik de eerste dagen even wennen aan het wat donkerder zoekerbeeld. Ik mis de extra lichtsterkte van de 24/70 mm niet. Beide lenzen zijn erg degelijk gebouwd.

Beide lenzen leveren goede en scherpe foto's. De een heeft wat meer lichtsterke, de andere IS en een extra 35mm. De 24-70 is ook duurder.

Aan jou de keuze.

Succes.

gr.
          FS
          Canon.

Comment

Volg dit topic hier ook op de voet. Twijfel ook tussen deze 2. Bereik en IS voor de ene en 2.8 voor de andere.
            "Capturing the moment" - Huibke's gallerie

Comment

Allereerst,bedankt mannen ( tot hiertoe ) voor jullie reply's.

Oorspronkelijk geplaatst door cvaniperen
              Cois,
              Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat de 24-105 en 24-70 goed vergelijkbaar zijn. Het enige waar de 24-105 de mindere is tov de 24-70 is in het bereik van 24 tot 30mm. Hier zie je dat de 24-105 meer vervorming heeft dan de 24-70. Dit is wat duidelijk zichtbaar bij fullframe en (uiteraard) minder bij 1.3 of 1.6 crop.
              Waarschijnlijk zal ik geen fullframe kopen,omdat ik een tele liefhebber ben en geen breedhoek voorstander....dat zou niet goed zijn voor het bereik van mijn EF 100-400mmL IS.

Oorspronkelijk geplaatst door Fons Sluiter
              Ik heb mijn 24-70/f2.8 ingeruild voor een 24-105/f4. Mijn werk bestaat in hoofdzaak uit het journalistieke fotowerk. Hierbij zijn die extra 35 mm erg makkelijk. De 24-70 is een prachtige lens. Beeldkwaliteit is zeer goed en je hebt een mooi helder zoekerbeeld door de f2.8. Ik heb in het begin getwijfeld of ik deze mooie lens om moest ruilen voor de 24-105. Ik heb de knoop toch doorgehakt en heb daar nu (een paar maanden later) geen spijt van. Ook de beeldkwaliteit van de 24-105 is erg goed en de IS komt goed van pas. Vooral die extra 35 mm zijn erg makkelijk bij mijn werk. Bij de 24-105 moest ik de eerste dagen even wennen aan het wat donkerder zoekerbeeld. Ik mis de extra lichtsterkte van de 24/70 mm niet. Beide lenzen zijn erg degelijk gebouwd.

Beide lenzen leveren goede en scherpe foto's. De een heeft wat meer lichtsterke, de andere IS en een extra 35mm. De 24-70 is ook duurder.

Aan jou de keuze.

Succes.

gr.
              FS
              Wat vind jij van die vervorming Fons Sluiter.

Daar zullen er hier mij wel gek verklaren,dat ik die EF24-70mm F-2.8 L weg zou doen.
              Maar ik wil het stellen met maar drie goede lenzen en ook voor een gezonde begroting.
              Last edited by Cois; 4 april 2006, 19:12.
              mvg FrançoisVM
              Canon 7D

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Cois
                Wat vind jij van die vervorming Fons Sluiter.

Cois,

ik gebruik de lens in hoofdzaak voor journalistiek fotowerk (fotograferen van mensen op straat/werk. Bij dit soort fotografie speelt vervorming een wat mindere rol.

Daar zullen er hier mij wel gek verklaren,dat ik die EF24-70mm F-2.8 L weg zou doen
                Waarom? Het is niet zo dat je een goede lens wegdoet en daar een slechte lens voor terugneemt. De 24-105 is een kwalitatief goede lens met wat andere eigenschappen (brandpunt/IS/grootste opening) dan de 24/70 mm. Je koopt een lens niet alleen omdat hij kwalitatief goed is maar ook omdat hij geschikt is voor het soort fotografie wat je ermee wilt uitvoeren. Ik heb al veel profijt gehad van die extra 35 mm tele van de 24-105

gr.
                FS
                Canon.

Comment

De vervorming (barrel distortion) is totaal geen probleem wat mij betreft. Gewoon PT-Lens installeren in Photoshop, en het vraagt enkele seconden om dit recht te trekken

sugar
                  "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

http://supermasj.zenfolio.com

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Fons Sluiter
                    Cois,
                    Je koopt een lens niet alleen omdat hij kwalitatief goed is maar ook omdat hij geschikt is voor het soort fotografie wat je ermee wilt uitvoeren. Ik heb al veel profijt gehad van die extra 35 mm tele van de 24-105

gr.
                    FS
                    Ja,daar zal ik misschien die 30mm meer van mijn EF 28-135mm IS weer wat missen.
                    Maar je kunt alles niet hebben hé.

Oorspronkelijk geplaatst door sugar
                    De vervorming (barrel distortion) is totaal geen probleem wat mij betreft. Gewoon PT-Lens installeren in Photoshop, en het vraagt enkele seconden om dit recht te trekken

sugar
                    En daar ga ik op de 20D iets minder last van hebben,heb ik begrepen.
                    mvg FrançoisVM
                    Canon 7D

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door huibke
                      Volg dit topic hier ook op de voet. Twijfel ook tussen deze 2. Bereik en IS voor de ene en 2.8 voor de andere.
                      Ik zit hier nog met een oudere versie 28-70 L f2.8 moet ik die dan op rust zetten
                      Nieuwe website

Comment

Ja,daar zal ik misschien die 30mm meer van mijn EF 28-135mm IS weer wat missen.
                        Maar je kunt alles niet hebben hé.
                        Ik heb ooit ergens gelezen dat de 28-135 in werkelijkheid toch een stukje korter zou zijn, het verschil wordt dan al wat kleiner .
                        BD0338BE

Comment

Ik heb ooit ergens gelezen dat de 28-135 in werkelijkheid toch een stukje korter zou zijn, het verschil wordt dan al wat kleiner .
                          Ik zal er nog eens over slapen zeker,want de 30D zit ook te wachten op mij.( het kriebelt weer )
                          mvg FrançoisVM
                          Canon 7D

Comment

Ik zal er nog eens over slapen zeker,want de 30D zit ook te wachten op mij.( het kriebelt weer )
                            Het verschil tussen een 20D en de nieuwe 30D is voor mij veel te klein om over te stappen. Voorlopig geef ik dus liever geld uit aan nieuwe lenzen dan aan een nieuwe body .
                            BD0338BE

Comment

Het verschil tussen een 20D en de nieuwe 30D is voor mij veel te klein om over te stappen. Voorlopig geef ik dus liever geld uit aan nieuwe lenzen dan aan een nieuwe body .
                              Feitelijk wel,ik vind die meer tussen stappen in de ISO waarde wel intressant.
                              Maar ja zo kunt ge ieder jaar een nieuwe body kopen hé.
                              Last edited by Cois; 7 april 2006, 20:33.
                              mvg FrançoisVM
                              Canon 7D

Comment

Working...
                              X