Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lens herstelling - polieren

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Lens herstelling - polieren

Hallo,

ik ben de trotse eigenaar van een EF 70-200 F2.8L geworden. Perfect in orde en optisch 100%. Nu heeft de vorige eigenaar de kost van een filter willen uitsparen (vermoedelijk waren zijn centen op ... ). Gevolg: vele (maar wel kleine krasjes) op de front lens. DIT IS ECHTER NIET ZICHTBAAR OP DE FOTO's, dus eigenlijk géén probleem.

Maar ik denk aan de verkoopwaarde van zo'n lens en indien ik mij in het publiek vertoon met die lens met krasjes vrees ik voor de boze blikken van de fotografietenoren.... WAT HEEFT DIE MET ZIJN LENS UITGESPOOKT ????

Na contact met de hersteldienst van Canon in NL ben ik te weten gekomen dat het 60,- EURO/uur kost voor het bij-polieren van zulke lens (aantal uren niet in te schatten, dat hangt van de technieker af). Indien niet haalbaar, dan kan de front lens laten vervangen voor een kleine 350,- à 450,- EURO...

Zijn er echter andere 'home-made' technieken voor zo'n lens weer acceptabel te laten uitzien ? Met als hoofdregel: de kwaliteit mag niet achteruitgaan, deze is nu eenmaal goed !. De krasjes moeten niet echt uit, maar enkel weggemoffeld worden.

CARGLASS bellen ????
    Don't worry, Be happy... and take great shots !

Re: Lens herstelling - polieren

ik denk, als er geen optische problemen zijn, gewoon zo laten
    en er voor de veiligheid zelf dan maar een UV-ke opzetten.

als er later nog blijken problemen te zijn, kun je altijd nog overwegen de krassen te laten af-polieren.

eventueel eens bij een brillenmaker langsgaan?

verkoopwaarde van die lens?
    je hebt ze zelf pas, en denkt nu al aan terug verkopen?

mm
    ∏__|_ ∏__|_
    "no rules, great shots"
    Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

Comment

If it ain't broken, don't fix it...
      Nikon D70s en bijhorend speelgoed
      www.rocksolid.be

Comment

Rare vraag.
        1) Waarom de krasjes laten weg polieren als ze werkelijk niet hinderlijk zijn. Het kan je toch wel echt worst wezen wat een ander denkt over jou glaswerk ?
        2) Je kan inderdaad kleine krasjes wegpolieren, maar ...
        DIt doe je best zelf niet. Het polieren is in feite geen lastige klus. Enkel wat water, parijsrood (fijnste slijppoeder dat oa gebruikt wordt om scalpels te slijpen) en een houdertje, gemaakt uit bitumen met een noppenstructuur. Lijkt moeilijker dan gemaakt. Dit laatste kost je 10 min knipwerk en en 5 min smeltwerk ...
        Nu, door het polijsten ga je wel het oppervlak, glasoppervlak wegghalen. Je coatinglaag zal dan ook verwijderd worden.
        Meer nog, je brandpuntsafstand zal zeker veranderen indien je niet de kennis en de nauwkeurigheid hebt als een vakman. Trouwens je hebt ook niet de toestellen om de brandpuntsafstand continue te meten en je bewegingen aan te passen.
        Bewegingen ??
        Wel, zie het zo. De zopas gemaakt vorm (ik wil best de juiste technische aanmaak geven, doch dat is hier nu even buiten kijf gelaten) wordt op de te polijsten lens gelegd. Op de lens zelf is er water aangebracht een een beetje parijsrood. Met het houdertje maak je nu twee W-bewegingen over de lens.
        Na de twee bewegingen, draai je de lens 60° door. Je doet dit stelselmatig en steeds op dezelfde wijze. Na een poosje en dat kan snel of traag zijn, al naar gelang de hardheid van het glas, zal je merken dat de krasjes verdwijnen. Helaas je brandpunt verandert ook. Door met de schijven (lens en houder) te spelen (om beurt omdraaien, waardoor het houdertje onderaan ligt, en je de lens zelf als vrij object kan bewegen) kan je die brandpuntafstand beïnvloeden. Dit doe je dan totdat de krasjes volledig weg zijn en de brandpuntafstand ongewijzigd is.
        Je MAG NIET met het houdertje drukken op de lens, neen, gewoon vasthouden en bewegen.
        Zo sleep en polijste ik indertijd spiegels en "primitieve" lenzen (primitef wil gewoon zeggen enkelwoudige lenzen waardoor veel CA optreed en waarbij de brandpuntsafstand correct kan gemeten worden, doch bij aanmaak niet steeds op een cm kan worden gezet) voor telescopen en dat ging uitstekend.

(zie http://fotospotter.be naar fotografie.

Nu, persoonlijk zou ik de lens nog niet laten polijsten zolang er geen merkbare afwijkingen in de foto optreden, en zou ik zeker het polijsten door een ander laten gebeuren. Het risico op foutief resultaat (veranderde brandpuntsafstanden) is te groot en dan zal de kost hoger liggen dan nu.

suc6
        https://www.fotospotter.be
        Je suis content d’être heureux

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VinceMesch
          Zijn er echter andere 'home-made' technieken voor zo'n lens weer acceptabel te laten uitzien ? Met als hoofdregel: de kwaliteit mag niet achteruitgaan, deze is nu eenmaal goed !. De krasjes moeten niet echt uit, maar enkel weggemoffeld worden.

CARGLASS bellen ????

. en nu is U geld ook op?

Aan zo'n dure lens, zou ik niet beginnen frullen.

Optisch maken kleine krasjes niets uit. Afblijven dus.

Groeten
          JO
          Canon 5DMkII + Canon 30D(te koop) + efs 10-22(te koop) + ef 17-40L + ef 50 f1.8 II + ef 85mm 1.2L MII + tamron 28-75/2.8 xr di + ef 70-200L 2.8 + sigma ef-500 dg super(te koop) + 1.4 II canon converter + canon 580 II

Comment

Lens insmeren met oostindische inkt en dan oppoetsen is een oud trukje om eventuele flare weg te nemen. De krasjes worden gevuld met de inkt.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door purlut
              Rare vraag.
              1) Waarom de krasjes laten weg polieren als ze werkelijk niet hinderlijk zijn. Het kan je toch wel echt worst wezen wat een ander denkt over jou glaswerk ?
              DIt doe je best zelf niet. Het polieren is in feite geen lastige klus. Enkel wat water, parijsrood (fijnste slijppoeder dat oa gebruikt wordt om scalpels te slijpen) en een houdertje, gemaakt uit bitumen met een noppenstructuur. Lijkt moeilijker dan gemaakt. Dit laatste kost je 10 min knipwerk en en 5 min smeltwerk ...
              1) ik ben op dat vlak iets TE juist misschien.... ik zou niet willen dat ze mij een barbaar vinden . Maar zoals ge zegt: dat zal mij een worst wezen !
              2) Euhhh, dank voor de héél grondige uitleg. Mijn besluit: ik blijf er af en zet er een filter op

Groeten,

VinceMesch

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door johanvansteenkiste
                . en nu is U geld ook op?

Aan zo'n dure lens, zou ik niet beginnen frullen.

Optisch maken kleine krasjes niets uit. Afblijven dus.

Groeten
                JO
                Hoi Jo,

geld is inderdaad verdwenen maar de verkoop van mijn F/4.0 zal dat wel goedmaken. En de verkoper is wel eerlijk geweest: hij wist ook dat het zo'n kleine 350,- à 450,- Euro zou kosten om die lens 'zoals nieuw' te laten uitzien en heeft de prijs dan ook navenhand bepaald Na de verkoop had hij al wel wat spijt dat de lens zo snel weg was ....

Groeten,

Vincent

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele
                  Lens insmeren met oostindische inkt en dan oppoetsen is een oud trukje om eventuele flare weg te nemen. De krasjes worden gevuld met de inkt.

een eventuele flare is inderdaad één van mijn grootste zorgen. Dat van die Oostindische inkt kende ik niet. Heb je het zelf al eens toegepast ? Of iemand anders ?

Ik ga eens zien of ik nog een oude ongebruikte lens heb van mijn oude Minolta en ga dat eens uitproberen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VinceMesch
                    Mijn besluit: ik blijf er af en zet er een filter op
                    Zeker weten?

Comment

Euh... correctie: ik blijf er af en zet GEEN filter erop !!
                      N.B.: ik ga dat toch nog eens zelf proberen en zien of ik zo'n flares kan bekomen met/zonder filter ...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door purlut
                        Rare vraag.
                        Nu, door het polijsten ga je wel het oppervlak, glasoppervlak wegghalen. Je coatinglaag zal dan ook verwijderd worden.
                        Meer nog, je brandpuntsafstand zal zeker veranderen indien je niet de kennis en de nauwkeurigheid hebt als een vakman. Trouwens je hebt ook niet de toestellen om de brandpuntsafstand continue te meten en je bewegingen aan te passen.
                        Bewegingen ??
                        Wel, zie het zo. De zopas gemaakt vorm (ik wil best de juiste technische aanmaak geven, doch dat is hier nu even buiten kijf gelaten) wordt op de te polijsten lens gelegd. Op de lens zelf is er water aangebracht een een beetje parijsrood. Met het houdertje maak je nu twee W-bewegingen over de lens.
                        Na de twee bewegingen, draai je de lens 60° door. Je doet dit stelselmatig en steeds op dezelfde wijze. Na een poosje en dat kan snel of traag zijn, al naar gelang de hardheid van het glas, zal je merken dat de krasjes verdwijnen. Helaas je brandpunt verandert ook. Door met de schijven (lens en houder) te spelen (om beurt omdraaien, waardoor het houdertje onderaan ligt, en je de lens zelf als vrij object kan bewegen) kan je die brandpuntafstand beïnvloeden. Dit doe je dan totdat de krasjes volledig weg zijn en de brandpuntafstand ongewijzigd is.
                        Je MAG NIET met het houdertje drukken op de lens, neen, gewoon vasthouden en bewegen.
                        Zo sleep en polijste ik indertijd spiegels en "primitieve" lenzen (primitef wil gewoon zeggen enkelwoudige lenzen waardoor veel CA optreed en waarbij de brandpuntsafstand correct kan gemeten worden, doch bij aanmaak niet steeds op een cm kan worden gezet) voor telescopen en dat ging uitstekend.

(zie http://fotospotter.be naar fotografie.

Nu, persoonlijk zou ik de lens nog niet laten polijsten zolang er geen merkbare afwijkingen in de foto optreden, en zou ik zeker het polijsten door een ander laten gebeuren. Het risico op foutief resultaat (veranderde brandpuntsafstanden) is te groot en dan zal de kost hoger liggen dan nu.

suc6
                        Ik merk dat we hetzelfde soort ervaringen hebben , alleen deed ik het met teleskoopspiegels en de Foucault-test-met-scheermes.

Toch zou ik het niet durven aanraden aan beginners. Parijs rood kruipt overal in (ook in de lensvatting) en is - hoe fijn ook - toch nog altijd abrasief. Water op de frontlens lijkt me al helemaal uit den boze. En ik heb het al eens meegemaakt dat iemand fijn carborundumpoeder meekreeg, omdat het parijs rood op was (!). Dag lens!

Aan een teleskoopspiegel kan je niet veel misdoen (je kan altijd corrigeren door beide slijpschijven te verwisselen), maar een lens is veel delikater.

Dus, hetzelfde advies als wij in onze medische opleiding kregen: primum non nocere! Dus zeker geen schade aanrichten. Als het voor de kwaliteit geen verschil uitmaakt, blijf er dan af. En hij kan er vooralsnog een UV-filter opzetten, dan merkt niemand er iets van.
                        Fullator
                        Fotostudio Candela Zone
                        website: http://www.chronax.be
                        website: http://www.marquisemodels.eu

Comment

@fullator

Ik heb ook niet voorgesteld dat hij het zou doen. Vooreerst Parijsrood is nu gelukkig ook niet overal te vinden en als je duidelijk het stukje leest kan je er wel uit opmaken dat je het hele boeltje moet uit elkaar vijzen. Is zeker niet voor iedereen opzij gelegd, alhoewel, er zit bij BD iemand die zelfs stukgevallen toestellen met een petattenmesje kan herstellen. Demo gehad in SD-ST-Truiden ,
                          Neen, ook ik begin daar niet aan, of het moet werkelijk een alles of niets zijn ...

Nu ja, carborundum, eikes, wie haalt dat nu in zijn hersennen. Zeker geen 80-groep gebruiken dat is zelfmoord...
                          Ik heb er wel al gezien die het tandpasta gedaan hebben en de resultaten waren dezelfde.

Comment

@PURLUT & FULLATOR

Géén paniek in de zaal, de booschap is meer dan duidelijk overgekomen en ik zal mijn lenske NIET verder bewerken ! Moest er toch iemand zijn die het zou aandurven of de nodige connecties heeft om dit op een professionele manier te doen, laat de coordinaten maar komen !

Dank aan beiden voor de gepassioneerde uitleg,

VinceMesch

Comment

Even ter info.
                              Tandpasta bevat microscopisch fijn puimsteen. Dit is ook een schuurmiddeltje en als je met een beetje tandpasta en een stukje watten over een lichte kras vrijf in een plexi of iets dergelijks kan je die kras er traag uitwrijven. Het duurt wel effen.

Comment

Working...
                              X