Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sigma 70-200 of 100-300 voor D70s

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Sigma 70-200 of 100-300 voor D70s

    Voor mijn Nikon D70s ben ik op zoek naar een tele-zoomobjectief.
    Na wat speurwerk, blijf ik twijfelen tussen deze twee van Sigma:
    70-200mm F2.8, APO EX DG HSM
    100-300mm F4 APO EX DG HSM

    Ik ben een gevorderde fotograaf, maar heb nog wel veel te leren.
    Op dit moment merk ik dat ik met tele-zoomobjectieven rond de 200-300 mm fotografeer.
    Mijn idee is, dat ik met een tele-converter een groter zoom-bereik kan krijgen, op de zeldzame momenten dat ik dat graag zou willen (ik doe heel af en toe wat sport-fotografie bijvoorbeeld). Bij beide modellen is dit mogelijk.

    Mijn vraag zit met name in:
    - scherpte en contrast van de foto's
    - is F2.8 veel wenselijker dan F4 en weegt dit op tegen andere pro's en cons?
    - doe ik mezelf tekort als ik "maar" tot 200 mm kan gaan. M.a.w.: welke foto's c.q. effecten/composities kan ik niet maken, die ik met 300 mm wel kan maken?

    Lastige vragen, maar wellicht is er een ervaren fotograaf, die me hier verder kan helpen!
    Camera: Nikon D70s EN wens voor D200 :-)
    Objectieven: diversen
    Flitser: Nikon SB600

  • #2
    Re: Sigma 70-200 of 100-300 voor D70s

    allereerst welkom bas.

    70-200 (+ eventueel 1.4 converter) zou ik persoonlijk aanraden.
    ik denk dat die 2.8 echt van pas zal komen
    (zeker bij 'snelle' sporten en/of als je veel binnen en/of onder minder goede weersomstandigheden werkt).
    deze lens wordt overal als 'uitstekend' aangeprezen.
    en met de 1.4 converter heb je er bovenop ook nog eens een 98-280 f? lens bij van nagenoeg even goede kwaliteit.
    bij mij staat deze trouwens op m'n verlanglijstje,
    ter vervanging van m'n canon EF 100-300 USM

    qua techniek of effecten of composities verlies je niks wat een goed paar schoenen/benen kan opvangen.

    mm
    ∏__|_ ∏__|_
    "no rules, great shots"
    Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

    Comment


    • #3
      Re: Sigma 70-200 of 100-300 voor D70s

      Voor mijn KM 7D zit ik met dezelfde overweging. Beide lijken zeer aantrekkelijk. De 70-200 evt aangevuld met een 1,4 converter levert dan een heel mooi bereik op.
      Dus als er mensen zijn die ervaring hebben met één van deze lenzen op de KM zie ik graag de reacties tegemoet!

      Bas
      Last edited by BasK; 6 maart 2006, 14:12.
      Van Minolta X-700 en een hoop glas via 7Xi naar 7D

      Comment


      • #4
        Re: Sigma 70-200 of 100-300 voor D70s

        Beide lenzen vind ik bijzonder goed presteren op een Nikon. Beide lenzen verdragen ook heel goed het gebruik van een 1.4x teleconverter. Het ligt eraan waar je het meeste aan denkt te hebben: de extra reach aan het lange eind of de extra stop licht. Als je denkt aan fotografie binnenshuis zonder flits, is de 2.8 een troef; wil je eerder vogeltjes in close-up, dan is 300mm x1.4 wel aardig meegenomen. You get the point...
        Pieter
        --
        Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

        Comment


        • #5
          Re: Sigma 70-200 of 100-300 voor D70s

          De 70-200 2.8 verdraagt zéér goed zelfs een 2.0 converter, door zijn lichtsterkte en de uitzonderlijke scherpte van de lens. Met een 1.4 merk je geen verschil.
          Voordeel met de 70-200 is dat je een prachtige sportlens hebt die binnen uitstekend werk kan verichten, terwijl je ze eventueel kan verlengen tot 400mm.
          Ik sluit me dus aan bij mm.
          fotosite

          Comment


          • #6
            Re: Sigma 70-200 of 100-300 voor D70s

            Hoi Bas,
            Beide sigma lenzen zijn echte toppers en hebben elk hun toepassingen.
            Indien je een keuze moet maken tussen de twee, dan zou ik je aanraden te beginnen met de 70-200 f2.8 eventueel gebombineerd met een 1.4 extender.
            Als je later merkt dat je toch nog tele te weinig hebt kan je de 100-300 f4
            er bijnemen, ook deze werkt perfect samen met een 1.4 extender.
            Uit ervaring kan ik je vertellen dat beide lenzen zeer mooie beelden kunnen
            maken.
            Eric Van Aerschot BD0730BE

            Comment


            • #7
              Re: Sigma 70-200 of 100-300 voor D70s

              Hey Bas,

              Zowiezo zou ik gaan voor de 70-200mm 2.8 lens. Trouwens geeft deze lens wellicht op jou camera eigenlijk een maximum zoom van 200 x 1.6 = eigenlijk een 320mm resultaat.(kleinbeeld vergelijking)

              Als je digitaal een hoge resolutie neemt kan je zonder probleem softwarematig nog inzoomen zonder kwaliteitsverlies.

              Ben trouwens zelf ook op zoek naar een betaalbare 2.8 lens met Nikon vatting.

              Moest je één extra tegenkomen...
              Succes,
              Ivo

              Comment


              • #8
                Re: Sigma 70-200 of 100-300 voor D70s

                Ik vind het raar dat iedereen zo hard voor de 70-300 supportert, terwijl er zo weinig over de 100-300 wordt gezegd.
                Ik heb deze laatste nu sinds vorige zomer, en ben er supertevreden van. De lens is scherp, supersnel en gebouwd als een tank. De bokeh is fantastisch (véél mooier dan mijn 50mm 1.8 prime). Nu denk ik dat de meeste van deze zaken ook voor de 70-200 gelden.
                Ik heb ook tussen deze beide getwijfeld, maar heb toch voor de langere tele gekozen. Ik heb gemerkt dat, wanneer ik deze lens bovenhaal, ik bijna altijd op 300mm werk. Ik denk dat je een lens van dit formaat (geldt ook voor de iets kleinere 70-200) alleen maar bovenhaalt als het echt nodig is, dus waneer je een ferme tele wilt. Voor 'kortere' foto's gebruik ik liever een kleinere en minder opzichtige lens.
                Een andere reden waarom ik deze lens gekozen heb, is om nog steeds een telelens te hebben wanneer ik full frame zou gaan. Dan kan er een TC op, en heb ik nog steeds ongeveer dezelfde lengte als nu, met cropfactor. De extra stop is mij minder waard, omdat je gemakkelijk een stapje hoger in iso kan gaan. Met de TC verlies je trouwens je extra stop onmiddellijk. Uit ervaring heb ik gemerkt dat je zonder probleem een indoor tenniswedstrijd kan fotograferen op 300 mm. En dan ben je blij met je extra lengte
                Maar jouw keuze kan alleen jij maken, dus denk er nog eens over.

                (beetje lang gewerkt vanavond, dus mijn berichtje mist wat structuur heb ik gemerkt )
                Fuji X-Pro2 / Fuji X-H1 / XF 18-135 / Samyang 12 / XF 16 / XF 23 / XF 27 / XF 35 / XF 56/ XF 90 / XF 50-140

                Comment


                • #9
                  Re: Sigma 70-200 of 100-300 voor D70s

                  Ben behoorlijk gelukkig met de zinnige reacties! Bedankt.
                  Vooral de laatste heeft me nog eens aan het denken gezet.
                  Ik ga uiteindelijk voor de 70-200mm met TC 2x. Als combinatie kan ik die relatief goedkoop overnemen.

                  Afgezien van de stops die ik verlies, weet iemand wat je nog meer verliest bij een 2x TC ten opzichte van een 1,4x TC?
                  Ik ga de combinatie sowieso uitproberen, waarbij ik de TC in eerste instantie wat minder zal gebruiken. Ennum....inderdaad, dat extra zoombereik kan ik ook met m'n benen wel overbruggen.

                  Verder kwam iemand nog met een zinnige opmerking, dat met 70 mm nog mooie portretten te maken zijn EN dat het bereik van 70-200 mm beter aansluit bij m'n 18-70mm objectief!

                  Voor Vothix (maar ook wellicht voor anderen) de onderstaande link.
                  Sinds 1998 de marktplaats voor aankoop en verkoop van tweedehands fotoapparatuur en toebehoren.


                  Ik heb er zelf geen ervaringen mee, maar de recenties en het email contact met deze persoon liegen er niet om! En hij verkoopt ook objectieven e.d. voor andere camera's dan de Nikon.
                  Het tele-objectief kan ik elders krijgen, maar ik denk er sterk over om de Sigma 10-20mm hier aan te schaffen. Als ik het tele-objectief financieel heb overleefd.

                  Bas
                  Camera: Nikon D70s EN wens voor D200 :-)
                  Objectieven: diversen
                  Flitser: Nikon SB600

                  Comment


                  • #10
                    Re: Sigma 70-200 of 100-300 voor D70s

                    Afgezien van de stops die ik verlies, weet iemand wat je nog meer verliest bij een 2x TC ten opzichte van een 1,4x TC?
                    Als je de 2.0 EX van Sigma erop zet ga je iets aan snelheid inboeten, een beetje aan scherpte en uiteraard licht. Wel allemaal zeer relatief en de resultaten blijven zeer behoorlijk. Genomen met de 70-200 EX en 2.0 EX :
                    Effe van dit forumonderdeel gebruik maken om voor Kariboe, Jepe en de andere tele-liefhebbers een paar shots te posten met 70-200 EX met 2.0 EX erop. Ik weet dat ze fotografisch gezien niet top zijn, maar ik had maar een half uurtje de tijd om in mijn tentje te kruipen en het weer was ook nog niet echt dat, wisselend bewolkt
                    fotosite

                    Comment


                    • #11
                      Re: Sigma 70-200 of 100-300 voor D70s

                      Bas K.

                      Sinds kort heb ik bij mijn KM D7 een sigma 70-200 mm en ook een Sigma 2 x converter DG aangeschaft.
                      Ik ben nog niet zo fototechnisch, maar ik zie eigenlijk geen verschil in kwaliteit tussen foto's met of zonder converter (bij gunstige lichtomstandigheden).
                      Ik had dat eens ergens gelezen dat dit het geval zou zijn. Dat leek mij toen wat overdreven. Nu constateer ik dat zelf ook. Ik vind het een wonder van techniek.
                      Overigens: ik had bijna een gewone converter aangeschaft. Door sigma werd ik er op gewezen dat er een kwalitatief betere converter (betere coating) wordt geleverd, met de aanduiding DG OP het glaswerk.
                      AGFA- Klick; Nikon D300; Nikon D4; Nikon 70-200 2.8 VRII; Nikon 18-200 mm; Nikon 17-35 mm 2.8; Sigma Macro 105 mm 2.8; Nikon 28-120 mm 4.0; SB 800; SB 910;Tamron AF SP 2x teleconverter 7 el; Nikon 50 mm. 1.8; Tamron 28-75 2.8 AS EX DI LD (IF);

                      Comment


                      • #12
                        Re: Sigma 70-200 of 100-300 voor D70s

                        ben zelf content van de 100-300 f4 op mijn D70
                        Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
                        Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

                        Comment


                        • #13
                          Re: Sigma 70-200 of 100-300 voor D70s

                          Hier ook best tevreden van de 100-300, maar vindt wel dat gecombineerd met een 1.4 tc (van sigma) (te) veel scherpte verloren gaat.

                          Heb nu ook onlangs de 80-200 2.8 schuifzoom van nikon 2ehands gekocht en die steekt wel met kop en schouders boven deze sigma (en voor de helft van de prijs).

                          Jo.
                          A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools.
                          Nikon stuff

                          Comment


                          • #14
                            Re: Sigma 70-200 of 100-300 voor D70s

                            Oorspronkelijk geplaatst door ODB
                            (beetje lang gewerkt vanavond, dus mijn berichtje mist wat structuur heb ik gemerkt )
                            De kern komt wel over hoor
                            Wat opvalt is dat eenieder zeer enthousiast is over de resultaten. Betekent voor mij dat de keuze voor één van deze twee in ieder geval geen miskoop zal zijn. Ook de info rond gebruik van de extenders geeft aan dat dat een goede oplossing is.
                            Wel lijkt me dat de 100-300 samen met de 2x extender een minder gelukkige combinatie is ivm. sterk lichtverlies. ik kan me voorstellen dat dan de autofocus moeite krijgt.
                            Maakt de keus alleen niet makkelijker! 300 meer tele, 200 meer licht. Nog maar eens wat sites nalopen met foto's met beide lenzen!

                            Oorspronkelijk geplaatst door HdBKMD7
                            Sinds kort heb ik bij mijn KM D7 een sigma 70-200 mm en ook een Sigma 2 x converter DG aangeschaft.
                            Merk je verschil in scherpstellen met en zonder converter?
                            Last edited by BasK; 8 maart 2006, 11:37.
                            Van Minolta X-700 en een hoop glas via 7Xi naar 7D

                            Comment

                            Working...
                            X