Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikkor 85mm 1.4 aanschaf

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Nikkor 85mm 1.4 aanschaf

Beste BD'ers,

Nu ik wat meer en serieuzer aan de hobby ga om portretten te maken zit ik te kijken naar een Nikkor 85mm 1.4

Is er iemand hier die dit objectief gebruikt ? wat zijn de ervaringen uit de praktijk ? Ik lees namelijk alleen maar lovende verhalen erover. Ook zijn de foto's die ik er van zie (bijvoorbeeld op Pbase) vaak heel mooi met een prachtige DOF.

Nu kun je natuurlijk eea verwachten voor een prime met een dergelijk prijskaartje maar gelet op de objectieven die ik al heb vraag ik me af of het echt het verschil gaat maken.

Op het ogenblik heb ik een 17-55 dx en een 70-200 vr. beide 2.8. Portret foto's die ik maak (vaak binnen en zonder flits als het even kan) doe ik met beide objectieven. Ik vraag me dus af of de 85mm 1.4 daar echt een toegevoegde waarde aan heeft.

Alvast vriendelijk dank voor de reacties
    Nikon spul

Re: Nikkor 85mm 1.4 aanschaf

Dit is het objectief dat ook bovenaan mijn verlanglijst staat. Zie dus ook uit naar reacties van diegenen die deze top portretlens bezitten.

Groetjes,
    Pol.
    Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Ik heb 'm al verschillende malen gebruikt (leentjebuur) voor portretten, en de manier waarop die lens het licht en de achtergrond "boetseert" is fenomenaal. Scherpte op f1.4 is zeer goed en piekt van f2 tot f5.6 Contrastrijke onderwerpen die overbelicht worden kunnen wel vervelende CA veroorzaken (bv een wit kledingsstuk in een iets donkere scene. Daarom hoop ik dat Nikon dit objectief binnen afzienbare tijd moderniseert met ED glas en AFS zodat ie volledig aan het digitale tijdperk is aangepast. VR zal daar waarschijnlijk ook aan toegevoegd worden als je kijkt naar de juist geintroduceerde 105mm macro. Het kan nog lang wachten worden daarop, en tot dan speel ik dus verder leentjebuur

Comment

De 85 1.4 is een fenomenaal stuk glas.
        Een lens waarmee je prachtig kunt spelen met scherptediepte en een lens die ik dan ook erg veel op de camera heb zitten.
        Kortom, waag de gok en neem de tijd om deze lens te leren kennen.
        Er staat er trouwens een te koop op fotoapparatuur.nl. Zo'n lens blijft goed in waarde dus je kunt er nooit een bult mee vallen. Eerlijk zit ik er niet op te wachten dat deze lens wordt uitgevoerd met AF-s.
        Tot nu toe heb ik de wat langzamere autofocus niet als een gemis ervaren.

In aanvulling op jouw lenzen is dit een prima lens. Als je je het kunt veroorloven, gewoon doen.

Succes met je keuze

alex
        Website : www.alextimmermans.com
        Collodion weblog : http://collodion-art.blogspot.com/
        Collodion movie : http://www.youtube.com/watch?v=mzCCjlubQ2o

Comment

Hier staat er een te koop. (2e hands maar toch nieuw)

http://www.fotoapparatuur.nl/Nikon/L...)/Ad71818.html

Gr Kees
          Nikon D700 + Grip / Nikkor AF-S 14-24G ED / Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED / Nikkor AF-S 80-200 F2.8D IF-ED / SB800

Comment

Goeiedag,

Even reageren op het gebruik van de bovenvermeld objectief.
            In combinatie met m'n D1x zijn de resultaten subliem te noemen, geloof me.
            Bokeh is fenomenaal mooi.
            Mss. beetje trage AF, maar mijn motieven lopen gelukkig niet weg.
            In het analoge tijdperk gebruikte ik ze met een F100; ook voor straatfotografie.

Hoe deze lens gaat presteren in combinatie met de D200 weet ik (nog) niet.
            Na het week end is alles uitgebreid getest.

Ik zou zeggen: het is duur maar..... alvast een aanrader!

mvg,

Roland

Comment

Een vraagje: is het de bedoeling van in studio portretten te schieten?
              Met flitslicht dus?
              Indien dit zo is, waarom zou men dan absoluut de 1.4 nemen ipv de 1.8?
              De prijs tussen beide is tamelijk belangrijk volgens mij.
              Maar, is het verschil tussen 1.4 en 1.8 zo fenomenaal in studio?

Ik heb de 1.8 en gebruik die systematisch bij mijn (analoog)studiowerk.
              Ik werk met ISO 100 op een snelheid van 1/125 en zit met mijn diafragma praktisch altijd rond f8 of f11.
              Mijn model staat op ongeveer een 1,5 tot 2 meter van de achtergrond verwijderd en dit vooral om geen schaduw op de achtergrond te krijgen.
              Ik heb nog nooit last gehad van een te scherpe achtergrond.
              Voor ik de 85mm aanschaftte twijfelde ik ook tussen de 1.4 en de 1.8 en ben dan uiteindelijk toch voor de 1.8 gegaan. Ik heb hier nog geen spijt van gehad.

De 1.4 is inderdaad een dijk van een objectief, maar persoonlijk vond ik de meerprijs tov de 1.8 niet de moeite waard voor het (binnenhuis)werk dat ik ermee aanpak. Ik weet niet of er nog mensen zijn die deze mening delen? Of zie ik het toch verkeerd?
              En nu ga ik nog wat foto's proberen maken...

Comment

De 1.4 is inderdaad een dijk van een objectief, maar persoonlijk vond ik de meerprijs tov de 1.8 niet de moeite waard voor het (binnenhuis)werk dat ik ermee aanpak. Ik weet niet of er nog mensen zijn die deze mening delen? Of zie ik het toch verkeerd?
                Hier dezelfde mening : ook de 1.8 is geweldig en toch stukken goedkoper
                Canikon 40D - D200, D300

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door a90
                  Op het ogenblik heb ik een 17-55 dx en een 70-200 vr. beide 2.8. Portret foto's die ik maak (vaak binnen en zonder flits als het even kan) doe ik met beide objectieven. Ik vraag me dus af of de 85mm 1.4 daar echt een toegevoegde waarde aan heeft.
                  Twee stops is niet niks hé, terwijl anderen met hun f/2.8 lenzen reklameren over ruis op 800 iso kan jij mooi op 200iso blijven! (VR lost niet zo veel op want de mensen hebben zelf neiging om te bewegen ). Ik heb zelf mijn 85/1.8 omgeruild voor de 1.4 en heb er nog geen moment spijt van gehad (alhoewel die 1.8 ook heel goed is).

Comment

Heb de 1.8.

2/3e stop is veel, en tegelijkertijd weinig. Idem wat betreft het prijsverschil van +- 600 euro.
                    Koen
                    http://stuutekeer.wordpress.com

Comment

Ik heb de f/1.4 en kan hem alleen maar aanraden. Vergeleken met de f/1.8 betaal je niet alleen maar voor de 2/3 stop maar ook voor de bouwkwaliteit en het feit dat hij ook op 1.4 al fantastisch is. Als je het geld er voor over hebt zou ik de f/1.4 nemen, anders is de f/1.8 een goed alternatief.
                      Nikon & Dual Xeon

Comment

Dank allen voor de reacties.

Ik heb inmiddels gebeld met de aanbieder van het objectief die op fotoapparatuur stond en ga het zondag halen !

Als ik er wat toonbaars mee kan maken dan zal ik het u laten zien want zoals het oude gezegde luidt:

“Je kunt wel een Stradivarius kopen maar dat betekent nog niet dat je viool kunt spelen“

vriendelijke groet,
                        Nikon spul

Comment

Succes ermee, maar ik ga voor een 1,8 gaan. 600€ vind ik inderdaad veel voor 2/3 stop. Met het prijsverschil kan je een non-nikon-groothoekzoom betalen...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door a90
                            Dank allen voor de reacties.

Ik heb inmiddels gebeld met de aanbieder van het objectief die op fotoapparatuur stond en ga het zondag halen !

Als ik er wat toonbaars mee kan maken dan zal ik het u laten zien want zoals het oude gezegde luidt:

“Je kunt wel een Stradivarius kopen maar dat betekent nog niet dat je viool kunt spelen“

vriendelijke groet,
                            Dus mijn tip was niet voor niets, mooi.

A90 succes met de aankoop

Gr kees
                            Nikon D700 + Grip / Nikkor AF-S 14-24G ED / Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED / Nikkor AF-S 80-200 F2.8D IF-ED / SB800

Comment

Beste,

Mooie keuze, knoop op de juiste manier doorgehakt!
                              Succes ermee!

Roland

Comment

Working...
                              X