Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Micro Nikkor 105 mm VR!!!

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Micro Nikkor 105 mm VR!!!

Oorspronkelijk geplaatst door Adri H Bekijk bericht
    De oude 105 zonder VR is niet meer te krijgen vermoed ik?
    Bij Corné en Japan camera staat hij nog altijd op de site. Prijzen rond de 550 euro. Kan ook zijn dat ze deze lens vergeten van hun site te verwijderen zijn.
    Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Ik vind de controverse rond VR wel grappig.
      Laat het duidelijk zijn, lichtsterkte zal altijd de meeste mogelijkheden scheppen naar hoge sluitersnelheden. (dus minder bewegingsonscherpte)
      Maar beweren dat stabilisatie op een macrolens marketing is, daar ben ik toch niet mee akkoord.
      Ik gebruik nu de 18-200VR (welsiwaar geen macrolens), maar kan de VR funktie wel waarderen, de extra 4 stops (dat is het uiterste natuurlij), help me echt bij ieder shot, zeker in dit jaargetijde... op 18mm en 1 sec scherpe fotos, zonder statief, het is mogelijk hiermee. En op 200mm zie ik veel van mijn beelden op 1/60 st nog scherp verschijnen.
      Macro , aangezien je daar toch steeds metee n dieptescherpte gebrek zit, dus toegeknepen diafragma, heeft daar toch wel flink wat voordeel bij. Pas op, ik spreek niet van statief foto's, daar zal het nut minder tot 0 zijn, tenzij dan weer net (controversieel!!) beweging van het object is, een bloem die niet in de wind staat durf ik op statief 1 seconden belichten zonder VR, maar een spin die beweegt, dan toch liever op 1/30 of zo met vr uit de hand ...
      Alez, das mijn gedacht hé.

Comment

Veroorzaakt die VR geen soort "shutter lag" alvorens helemaal stabiel te staan, zodat je kan ontspannen?

Ik vermoed dat snelle actiefoto's door VR in het gedrang kunnen komen?...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LucD Bekijk bericht
          Veroorzaakt die VR geen soort "shutter lag" alvorens helemaal stabiel te staan, zodat je kan ontspannen?

Ik vermoed dat snelle actiefoto's door VR in het gedrang kunnen komen?...
          Klopt, VR vertraagt, ik merk dat vooral aan de continumode, maar ik kan niet echt thuis brengen of de vertraging voor af na de foto is, gevoelsmatig zeg ik erna, omdat ik geen vertraging in het afdrukken merk.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
            Klopt, VR vertraagt, ik merk dat vooral aan de continumode, maar ik kan niet echt thuis brengen of de vertraging voor af na de foto is, gevoelsmatig zeg ik erna, omdat ik geen vertraging in het afdrukken merk.
            Ik had eerder begrepen dat je met VR (of OS) niet kon afdrukken alvorens het objectief volledig gestabiliseerd was?...
            Vertraging voordat je kan afdrukken dus?...

Zijn er nog VR-ervaringsdeskundigen die hier iets kunnen bijdragen ter verduidelijking?

Comment

Ik zal het binnenkort weten. Heb zonet een exemplaar besteld
              Nikon EM - F801S - D2X en wat snelle Nikkors.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LucD Bekijk bericht
                Ik had eerder begrepen dat je met VR (of OS) niet kon afdrukken alvorens het objectief volledig gestabiliseerd was?...
                Vertraging voordat je kan afdrukken dus?...

Zijn er nog VR-ervaringsdeskundigen die hier iets kunnen bijdragen ter verduidelijking?
                Heb dit net even getest met snel bewegende onderwerpen (de kindjes ).
                Omdat ik de lens meestal gebruik voor macro , moest ik toch ff testen.
                En mijn gedacht was correct. D200 op FPS priority, in continue mode op CH met VR aan en af. Geen merkbaar verschil of vertraging met opnames (probeer zo objectief mogelijk te zijn!).
                Indien D200 op Focus priority zet uiteraard wel omdat er enkel "in focus" foto's kunnen genomen worden, staat los van VR.

Gr

hans
                http://Carojoke.zenfolio.com

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Carojoke Bekijk bericht
                  ... D200 op FPS priority, in continue mode op CH met VR aan en af. Geen merkbaar verschil of vertraging met opnames (probeer zo objectief mogelijk te zijn!).
                  Indien D200 op Focus priority zet uiteraard wel omdat er enkel "in focus" foto's kunnen genomen worden, staat los van VR.
                  Gr
                  hans
                  @ hans,
                  Thx voor de snelle test en het objectief antwoord!
                  Ik dacht dat het objectief - met VR ON - toch altijd enige tijd nodig had om te stabiliseren, en dat het in die korte tijdspanne, niet mogelijk was om te ontspannen.

Comment

Ik gebruik de VR met mijn 70-200 al ongeveer één jaar en heb al enige ervaring.
                    Om een goede opname bij lange sluitertijden (1/30,1/20, 1/15, 1/10) te bekomen dien je bij ingeschakelde VR:
                    1) de ontspanknop half in te drukken;
                    2) je ziet het beeld ietwat op en neer gaan door je eigen handbeweging;
                    3) de VR 'vertraagt' die beweging en bevriest het beeld uiteindelijk gedurende een fractie van een seconde;
                    4) net op dat moment druk je af.

Geloof me, dit is de enige manier om met een VR knalscherpe beelden te maken. Wie mij wijsmaakt dat je met gewoon razendsnel de ontspanknop in te drukken een even scherpe opname heeft gemaakt met de VR, moet dringend de handleiding opnieuw lezen.

Binnenkort zal ik eens een voorbeeldje posten.

Comment

Mijn voorbeeldje met VR zoals beloofd (gefotografeerd op 1/15sec):

Comment

ja, da's wel knap en toch weer fijn van Nikon dat ze aan de bibberende medemens denken.
                        Ik ben echt aan het uitkijken tot die lens geleverd wordt.
                        Ik heb ook een verslagje van Ghislain Simard gelezen waar ook met lof over die VR gesproken wordt (wel op een andere lens )
                        Nikon EM - F801S - D2X en wat snelle Nikkors.

Comment

Working...
                        X