Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Micro Nikkor 105 mm VR!!!

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Micro Nikkor 105 mm VR!!!

Oorspronkelijk geplaatst door Maarten_T
    Nee, daar ga ik mee akkoord, het maakt de lens wel multifunctioneler, maar naar macro toe vind ik VR toch niet zo'n meerwaarde. Ik gebruik een statief voor macro en heb ook bewegingsonscherpte, dat is normaal als er weinig licht is en wind. Een scherp portret maken met weinig licht op +-100mm is al niet zo makkelijk, ook niet met beeldstabilisator. Een 1:1 lijkt mij dan onwaarschijnlijk.
    er is 1 heel groot voordeel aan VR op een macro:

heel wat mensen gaan die lens kopen, ervan uitgaande dat ze nu ten alle tijde lekker scherpe macrofoto's gaan maken. Die gaan bedrogen uitkomen (zie hierboven waarom) en hun lens snel verkopen. Ideaal voor de echte liefhebbers

Comment

Nikon duitsland geeft een prijsadvies van 919€. Tenzij corné ofzo daar nog wat vanaf kunnen schaven wordt het even slikken.

VR aanzetten gaat waarschijnlijk toch even iets sneller dan een instect achtervolgen met een zwaar statief. Natuurlijk verhelpt dat niets aan beweging van het onderwerp zelf, maar degenen die dat niet begrijpen hebben ook niet echt iets te zoeken in macrofotografie, toch?

Bijkomend voordeel is dat de standaard 105mm Micro nu waarschijnlijk fors in prijs gaat dalen en er zich mooie gelegenheden gaan voordoen op de tweedehandsmarkt. Dus iedereen wint.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door fotofiel
        er is 1 heel groot voordeel aan VR op een macro:

heel wat mensen gaan die lens kopen, ervan uitgaande dat ze nu ten alle tijde lekker scherpe macrofoto's gaan maken. Die gaan bedrogen uitkomen (zie hierboven waarom) en hun lens snel verkopen. Ideaal voor de echte liefhebbers
        Ik zie het echte grote voordeel van de VR op een macrolens ook niet echt in.In bepaalde ideale (licht)omstandigheden kan de VR je wel iets helpen maar in de meeste omstandigheden is toch een statief aangewezen.
        Ook AFS voor macrofotografie is niet zo denderend,manueel focussen is de boodschap bij macrofotografie.Maar voor een allroundlens (portret...) zijn deze nieuwe features wel meegenomen.
        Danny's Photosite

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door nick71
          En wanneer zullen ze de macro 200 mm f4 aanpassen aan af-s en vr ?
          Heeft er iemand daar een idee over ?
          Ik gebruik de 200/4 macro en zoals reeds hierboven gezegd zie ik niet echt het nut in van AFS:ik gebruik ze steeds manueel en daar is deze lens ook voor gebouwd (geweldige focusring:erg precies.Veel preciezer dan de 105 en de 60/2.8 macro).VR op de 200mm zou meestal ook niet van pas komen.Als je een macro fotografeert op bijv.F22 of kleiner heb je zelfs met VR bewegingsonscherpte op deze vergroting van 1:1.Een vlinder uit de hand fotograferen op F8 of zo zal wel gebaat zijn met de VR maar voor m'n meeste macrofoto's zou het niet echt een geweldig hulpmiddel zijn.De 1/500ste flashsync op m'n D1X samen met monopod met spike zijn een betere oplossing en alternatief als je moeilijk een statief kan gebruiken.

EDIT:Net eens vlug gekeken op Nikonians en blijkbaar zijn er voor- en tegenstanders van VR en AFS op een macrolens.Velen zien er niet echt het nut van in.Lees HIER
          Last edited by roadrunner; 21 februari 2006, 18:17.
          Danny's Photosite

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door fotofiel
            ben ik nu de enige die VR op een macro nuttoloos vind?

uw onderwerp (oh wat beweegt dat vlindertje in het lentebriesje) gaat er niet stiller door staan
            Bij bewegende onderwerpen zal de beeldstabilisatie niet helpen, maar als het diafragma vrij ver dichtgezet wordt, moet je ook voor stilstaande objecten al snel een statief bovenhalen. Met die "VR" heb je dus meer kans om zulke opnamen te maken uit de hand, op voorwaarde dat het niet té donker is natuurlijk.

Een 200mm macro met VR/IS/OS zou wel veel handiger zijn, omdat die ook wel eens gebruikt wordt met een converter om toch niet té dicht bij de vlindertjes te moeten komen. Met 280mm (200mm x1,4), en dan nog eens rekening houdend met de cropfactor, heb je al héél snel last van bewegingsonscherpte van de camera, en dan is beeldstabilisatie wel degelijk een voordeel. Je haalt dan toch de bewegingsonscherpte aan de kant van de camera weg, en dan wordt de kans op geslaagde foto's een heel stuk groter.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

Comment

Op deze website van dprevieuw staat de beschrijving van de nieuwe lens http://www.dpreview.com/news/0602/06...onafsvr105.asp
              Groetjes

Comment

... en voor (levende) insecten e.d. vind ik 105mm toch net iets té kort...

Comment

Ik dacht eerst wow...

Ik heb het ondertussen even nagelezen. Ik weet niet zeker of het zin heeft

Als ik de specificaties goed gelezen heb, werkt die VR blijkbaar alleen bij minimale focusafstand van 3 m, maw, dat kan een 70-200VR of een 70-200IS ook.

Ik hoop dat ik me vergis

sugar
                  "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

http://supermasj.zenfolio.com

Comment

.........
                    Last edited by hombre complicado; 24 februari 2011, 17:45.

Comment

ideaal voor concertfotografie
                      Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
                      Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

Comment

Inderdaad concertfotografie, iedereen begint hier al over de zin of de onzin van VR en AFS in de combinatie met macro. Hebben deze 'klagers' er al ooit aan gedacht om een 105/2.8 micro als portretlens te gebruiken?
                        Ik denk toch dat deze lens als 'compleet' mag aanzien worden; of je nu de functies wil gebruiken of niet dat bepaal je toch zelf? Bovendien is deze lens IF, combineerbaar met TC's en voorzien van 9 lamellen. Voor ene keer heeft Nikon dan een lens met alles erop en eraan en dan is het weer niet goed.
                        Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dirtyharry71
                          ideaal voor concertfotografie
                          Wat is de meerwaarde van een VR voor concertfotografie?

seppuku.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door seppuku
                            Wat is de meerwaarde van een VR voor concertfotografie?

seppuku.
                            Omdat daar weinig licht is Wel enkel gebruiken bij bands die niet rondspringen op podium, maar iedereen staat wel eens stil.

Comment

Ik begrijp de commotie rond het nut van VR voor macrofotografie toch niet hoor... Zoals ik het zie zou die VR - als die effectief werkt - voor macrofotografie toch een zegen moeten zijn ?!?

Ik werk momenteel met een SIGMA 180 mm MAKRO. De grootste bekommernis bij MAKRO is dieptescherpte -> dus een hoog diafragma is (soms) nodig. Daardoor boet je in aan sluitersnelheid. In soms 'moeilijke' houdingen is zo'n 180 mm moeilijk stil te houden, daarom moet je onder 1/200 sec. blijven of op statief overschakelen om de "handshake" te vermijden. Dat werkt perfect, maar je verliest wel een flink stuk bewegingsvrijheid en reactiesnelheid.

Daarom lijkt me dit VR makro-objectief zo gek nog niet bekeken. De AFS stelt snel scherp en de VR zorgt dat je lagere sluitersnelheden kan halen terwijl je toch uit de losse hand werkt...

Toch evident ??? Of niet...
                              Greetz, Kariboe
                              * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
                              Euh... deze quotering is zeer subjectief !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Maarten_T
                                Omdat daar weinig licht is Wel enkel gebruiken bij bands die niet rondspringen op podium, maar iedereen staat wel eens stil.
                                AF-S, dus zal sneller focussen en die mannen kunnen soms nogal nerveus rondhossen ;-)
                                VR om eigen bewegingsonscherpte op te vangen bij lange sluitertijden
                                ik zit op ISO1600 met de 50mm op 1.8 dikwijls met 1/60s en trager
                                maar dus inderdaad niet voor rondspringende mensen hé

voor concertfotografie gebruik ik naast mijne 50mm 1.8 ook de gewone 105mm 2.8 micro voor de teleshots omdat mijnen 100-300 maar f4 heeft

maar of ik ze zal kopen ? denk 't ni of nog ni ;-)
                                Last edited by Dirtyharry71; 22 februari 2006, 12:19.
                                Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
                                Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

Comment

Working...
                                X