Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Verschillende generaties IS ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Verschillende generaties IS ?

Uit verschillende postings kan ik afleiden dat IS steeds evolueert in kwaliteit. Ik vraag me echter af welke verschillende (generaties, types) er zijn en hoe je deze kunt herkennen?
    Hoe weet ik dus of ik de laatste generaties IS op mijn lenzen heb ...
    Thx 4 the input!
    Mvgr
    DimitriM (BD0913BE)
    website: http://www.pbase.com/dimitrim

Re: Verschillende generaties IS ?

Oorspronkelijk geplaatst door DimitriM
    Uit verschillende postings kan ik afleiden dat IS steeds evolueert in kwaliteit. Ik vraag me echter af welke verschillende (generaties, types) er zijn en hoe je deze kunt herkennen?
    Thx 4 the input!
    welke lenzen heb je?

sugar
    "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

http://supermasj.zenfolio.com

Comment

Hoi Sugar,

Tot nu toe geen met IS ... maar wil binnenkort overgaan tot aanschaf (70-200), vandaar...
      Ik heb kunnen afleiden uit bepaalde postings dan een zelfde lens over zijn productietijd van IS kwaliteit kan veranderen (misopvatting?) ...

Groeten
      Dimitri
      Mvgr
      DimitriM (BD0913BE)

Comment

Hoi Sugar,

Tot nu toe geen met IS ... maar wil binnenkort overgaan tot aanschaf (70-200), vandaar...
        Ik heb kunnen afleiden uit bepaalde postings dan een zelfde lens over zijn productietijd van IS kwaliteit kan veranderen (misopvatting?) ...

Groeten
        Dimitri
        70-200 IS heeft de meest recente IS... De lens is 5 jaar oud, ik denk dat ze steeds dezelfde IS heeft gehad
        Pas wel op met de aanschaf van een tweedehands 70-200IS lens, zoon beeldstabilisatiesysteem is een minder lang leven beschoren dan een lens

sugar

Comment

Thx 4 the input!
          In principe kent Canon twee soorten IS, die - hoe komen ze erop - IS1 en IS2 worden genoemd.

IS1 is de oudste vorm. IS2 biedt de mogelijkheid om ook bij panning in horizontale richting het beeld te stabiliseren.

Je herkent ze onmiddellijk doordat op het objectief een switch is voorzien om te schakelen tussen IS1 en IS2.

Hou er rekening mee dat IS (een beetje) stroom verbruikt. Laat het dus niet nodeloos ingeschakeld. En zet het zeker uit als je op een statief werkt.

Tussen haakjes: die 70-200mm lens is een droom, je zal er geen spijt van hebben.
          Fullator
          Fotostudio Candela Zone
          website: http://www.chronax.be
          website: http://www.marquisemodels.eu

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door sugar
            70-200 IS heeft de meest recente IS... De lens is 5 jaar oud, ik denk dat ze steeds dezelfde IS heeft gehad
            Pas wel op met de aanschaf van een tweedehands 70-200IS lens, zoon beeldstabilisatiesysteem is een minder lang leven beschoren dan een lens

sugar
            Hartelijk dank voor de deskundige feedback Heren. Enig idee wat de te verwachten leeftijdsduur is van IS (en vooral ... hoe kun je die positief bevorderen). Verder, als ik eventueel toch een tweedehands lens zou willen aanschaffen ... hoe kan ik de IS (en eventueel andere parameters) het makkelijkst en best testen?

Groeten
            DimitriM
            Mvgr
            DimitriM (BD0913BE)

Comment

sugar
              De 70-200 heeft niet de recentste IS tussen de huidige lenzen, de 28-300 heeft o.a. een recentere uitvoering.

Het is wel zo dat de IS op de 70-200 niet veranderd is.

De recentste verbetering aan IS is niet het verschil tussen IS1 en IS2 maar o.a. dat IS aktief mag zijn als er een tripod gebruikt wordt. Verder nog enkele verbeteringen waardoor IS toch nog iets efficiënter is.

De IS van de 28-300 is merkbaar anders dan die van de 70-200.

Mvg,
              Last edited by VerSeg; 17 januari 2006, 09:38.
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg
                De 70-200 heeft niet de recentste IS tussen de huidige lenzen, de 28-300 heeft o.a. een recentere uitvoering.

Het is wel zo dat de IS op de 70-200 niet veranderd is.

De recentste verbetering aan IS is niet het verschil tussen IS1 en IS2 maar o.a. dat IS aktief mag zijn als er een tripod gebruikt wordt. Verder nog enkele verbeteringen waardoor IS toch nog iets efficiënter is.

De IS van de 28-300 is merkbaar anders dan die van de 70-200.

Mvg,
                VerSeg, hoe herken ik volgens jou dan de meest recente versies. Heeft dit te maken met de leeftijd van de lens alleen (nieuwere lenzen --> nieuwere IS)?
                Mvgr
                DimitriM (BD0913BE)

Comment

VerSeg, hoe herken ik volgens jou dan de meest recente versies. Heeft dit te maken met de leeftijd van de lens alleen (nieuwere lenzen --> nieuwere IS)?
                  De recentere lenzen (nieuwe modellen) hebben inderdaad een verbeterde versie dan de oudere lenzen.

Verschil o.a. met recentere versies is dat ze het gebruik van een tripod dedecteren en dat je de IS niet "echt" moet uitschakelen bij gebruik ervan.

Zie o.a. de gegevens van de lenzen op de website van Canon :

24-105L IS :
                  Image Stabilizer
                  De EF 24-105mm f/4L IS USM is uitgerust met Canons 3-stops Image Stabilizer (IS). Ideaal voor fotografie uit de hand, want IS maakt gebruik van sluitertijden met min 3 stops mogelijk zonder dat waarneembare onscherpte optreedt. Voor stabiel horizontaal volgen van onderwerpen corrigeert IS Mode 2 alleen ongewenste verticale trillingen.

28-300L IS :
                  Image Stabilization
                  Canons fameuze Image Stabilizer technologie compenseert circa drie stopwaarden zonder waarneembare wijziging van beeldscherpte. Dit vergroot het aantal situaties waarin hand-held fotografie mogelijk is zodat het statief in de studio kan blijven. Verplaatsingen in een bepaalde richting worden automatisch gesignaleerd als bewuste richtingsverandering. Correcties in de betreffende richting worden geannuleerd en hiermee wordt verandering in trillingsgedrag voorkomen.

Mvg,
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg
                    De recentere lenzen (nieuwe modellen) hebben inderdaad een verbeterde versie dan de oudere lenzen.

Verschil o.a. met recentere versies is dat ze het gebruik van een tripod dedecteren en dat je de IS niet "echt" moet uitschakelen bij gebruik ervan.

Zie o.a. de gegevens van de lenzen op de website van Canon :

24-105L IS :
                    Image Stabilizer
                    De EF 24-105mm f/4L IS USM is uitgerust met Canons 3-stops Image Stabilizer (IS). Ideaal voor fotografie uit de hand, want IS maakt gebruik van sluitertijden met min 3 stops mogelijk zonder dat waarneembare onscherpte optreedt. Voor stabiel horizontaal volgen van onderwerpen corrigeert IS Mode 2 alleen ongewenste verticale trillingen.
                    Klopt niet Verseg, 24-105 IS heeft geen mode 2 IS. Dat vindt je op de 70-200IS, en alle tele-primes met IS (mogelijkerwijze ook op 28-300 IS, die lens ken ik niet zo goed).

sugar

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Fullator
                      In principe kent Canon twee soorten IS, die - hoe komen ze erop - IS1 en IS2 worden genoemd.

IS1 is de oudste vorm. IS2 biedt de mogelijkheid om ook bij panning in horizontale richting het beeld te stabiliseren.

Je herkent ze onmiddellijk doordat op het objectief een switch is voorzien om te schakelen tussen IS1 en IS2.

Hou er rekening mee dat IS (een beetje) stroom verbruikt. Laat het dus niet nodeloos ingeschakeld. En zet het zeker uit als je op een statief werkt.

Tussen haakjes: die 70-200mm lens is een droom, je zal er geen spijt van hebben.
                      klopt niet helemaal hoor er zijn ook IS lenzen met een betere generatie dan de eerste die niet over de panning mode beschikken. Denk maar aan 17-85 IS. De IS van deze is veel beter dan de eerste generatie IS van bijv 28-135 IS.

Comment

Klopt niet Verseg, 24-105 IS heeft geen mode 2 IS. Dat vindt je op de 70-200IS, en alle tele-primes met IS (mogelijkerwijze ook op 28-300 IS, die lens ken ik niet zo goed).

sugar
                        Yep ook op de 28-300L en de 70-300 DO.

Een panning mode of niet wil eigenlijk niets zeggen over de generatie van IS behalve dat ie alvast niet van de eerste generatie is. Ik dacht zelf dat we sinds de 28-300L en 70-300 DO al aan de 3de generatie van IS zitten. Maar anderzijds heb ik 2 lenzen met een 3de generatie IS en diegene die een panning mode hebben zijn toch nog wel iets beter dan diegene zonder panning mode. Maar uiteindelijk kan je 3 stops halen met elke 3de generatie.

Comment

sugar
                          Correctie ... de 24-105 heeft geen schakelaartje
                          Canon EOS Digital
                          BD0479BE

Comment

Working...
                          X