Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

simga 12-24 vraagje

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• simga 12-24 vraagje

hallo ik bestelde de 12-24 voor op mijn canon 10 d

is dit een goeie keuze voor landschap?
    er zit geen filter schroefdraad op, is er een mogenlijkheid om toch een polfilter te monteren??

groetjes

Re: simga 12-24 vraagje

Het is theoretisch mogelijk een filter van 82mm diam. te monteren in het afneembare deel van de zonnekap. Je loopt wel het risico van wat vignettering, zeker bij 1.6 crop camera's. Gewone gelatinefilters kunnen achteraan op het objectief geschoven worden.
    PENTAX-IstD,IstDS,K100D,K10D, K5, K1 en 50 analoge Pentaxen en de nodige lenzen) BD0376BE

Comment

Er gaat op de dop een filter van 82mm. Bij 1,6x crop krijg je waarschijnlijk NET GEEN vignetterig met een heel duur SLIM filter. Mocht dat met een normaal filter bv wel het geval zijn dan kun je simpel testen vanaf welk brandpunt je geen vignetterig meer hebt.
      Geringe lichtafval aan de hoeken is in Photoshop vaak wel te corrigeren. ook kun je breedbeelduitsnedes maken waarbij de hoeken wegvallen.
      Sony en Olympus
      Fotoseries

Comment

Dit gaat weer een heel domme vraag zijn maar wat is vignettering. Heb die vraag hier nog al eens gesteld maar geen antwoord gehad!
        En over die gelatinefilters wil ik ook nog wel eens meer weten?
        Wat is dat juist, ik ken alleen de filters met een schroefdraad.

Groetjes

Comment

.........
          Last edited by hombre complicado; 24 februari 2011, 16:46.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door TheBigPicture
            Men spreekt van vignettering wanneer je een foto hebt met zwarte hoeken
            Een lens is rond en daar snijdt de camera het beeld uit
            Nu kan het voorvallen met extreme wide angles, zoals deze 12 mm dat als je er een filter opdraait dat de camera dit ook "ziet", m.a.w., je camera zit juist op het randje om uit te snijden en de dikte van die filter is er te veel aan, dus krijg je zwarte hoekjes in je foto

vb:

Een gelatinefilter is een zacht plooibaar filtermateriaal dat je op maat kan knippen en in een houdertje steken
            Zo werkt dat toch bij mij

Bij ons zegt de plaatselijke dorpsgek, "als he het ni vraagt dan weet ge het ni"
            Dus eigenlijk is hij zo zot nog niet

bedankt voor de vakundige uitleg.
            kan je met zo een filter ook een polarisatie filter maken?
            tis vooral voor mijn luchten mooi blauw te krijgen en de wolkjes er meer te laten uit springen!

groetjes

Comment

Ik denk wel dat er polarisatiefilters in folie te koop zijn. Maar om een optimaal effect te krijgen, moeten die draaibaar kunnen zijn, wat dus niet kan in de filterhouder achterop de lens.
              Anderzijds heeft een super-groothoek wel de eigenschap om luchtpartijen donkerder weer te geven, en heb je zo niet direkt nood aan een polarisatiefilter.
              Hier wat voorbeelden:

PENTAX-IstD,IstDS,K100D,K10D, K5, K1 en 50 analoge Pentaxen en de nodige lenzen) BD0376BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Chip
                Ik denk wel dat er polarisatiefilters in folie te koop zijn. Maar om een optimaal effect te krijgen, moeten die draaibaar kunnen zijn, wat dus niet kan in de filterhouder achterop de lens.
                Anderzijds heeft een super-groothoek wel de eigenschap om luchtpartijen donkerder weer te geven, en heb je zo niet direkt nood aan een polarisatiefilter.
                Hier wat voorbeelden:

http://www.pbase.com/cameras/sigma/1..._ex_dg_asp_hsm
                Dat zijn heel knappe foto´s. Zo had ik graag mijn luchten gehad!
                Maar gaat dit op mijn canon 10d ook zo zijn. canon trekt niet zo een fel blauw kleur he. had vrieger een sigma sd9 en da was altijd heel mooie lucht.
                Hoe komt het dat een breedhoek een blauwere lucht maakt?

groetjes

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door R0bke
                  Hoe komt het dat een breedhoek een blauwere lucht maakt?
                  Ik denk omdat er heel veel glaswerk in een breedhoeklens zit. Dat daardoor veel UVstraling uitgeschakeld wordt. Techneuten op BD zullen hiervoor wel een betere/wetenschappelijkere uitleg hebben.

In elk geval ben ik heel tevreden over de SIGMA12-24. Echter, volgens testverslagen op internet, zouden er grote produktieverschillen bestaan bij SIGMA, en kan je zowel kans hebben op een prachtobjectief als op een miskleun.

Lees bv: http://www.prime-junta.net/pont/Revi....6.html?page=1

Comment

Ik heb geen gelatine variant van de polarisatie filter kunnen vinden. Het enige wat dun genoeg was om in de slede te passen was een polar sheet die ook voor studio verlichting gebruikt wordt. Het nadeel is dat je erg weinig nodig hebt en de sheets waren erg duur.

Er is wel een alternatief: De gelatine filters komen geloof ik in vellen van 10x15 cm of zo. Er is wel een polar versie van, maar die is te dik om in de houder te passen (2mm of zo). Ik heb deze nu rond uitgesneden zodat hij precies IN de lens dop valt. Hierdoor heb je relatief goedkoop een polarisatie filter gemaakt. Nadeel is dat dit alleen op 1.6 (misschien 1.5) cropfactor werkt, bij full-frame moet je de houden verwijderen vanwege vingetting. De lenskap steekt 2mm verder naar voren uit, dit is nog altijd minder dan de "slim" variant. Voordeel: het is een stuk goedkoper, het neem geen plek inbeslag in je tas omdat ik hem er permanent in heb zitten (bij foto's zonder polar haal ik de hele lenskap eraf).

Groetjes
                    Schiet ze

Mijn Foto site PhotoBucket linkie

Comment

He, daar heb ik nog niet aan gedacht... inderdaad een vrij goedkope oplossing. Mijn 1.5crop camera vignetteert wel een klein beetje met de ring over de zonnekap, en zelfs een "slim" filter zou het erger maken. Thx.

Comment

Working...
                      X