Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Moeilijke keuze - DSLR

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Moeilijke keuze - DSLR

Laat ik beginnen met te zeggen dat ik een een absolute beginner in fotografie ben.

<off topic>
    Maar wat zie ik nu weer net zoals een twee weken terug op een ander forum (over programmeren) ging de discussie dezelfde richting uit. De persoon A vond zijn manier van programmeren beter dan die van persoon B en omgekeerd.

Als ik hier de stellingen lees van sommige Canon bezitters (soms Nikon) dan kan ik hun maar 1 ding zeggen.

Als iedereen voor het zelfde fototoestel, auto kiest dan zouden we in een zeer eentonige wereld leven. Als je dan nog zou bijnemen dat iedereen voor de zelfde vrouw kiest waar zounden we dan eindigen.

Iedereen zal zijn of haar voorkeur hebben je kan steeds proberen op een positieve manier jouw keuze te verdedigen door tastbare elemeneten aan te voeren (bijvoorbeeld een bepaald onderwerp met de verschillende camera's genomen onder de zelfde omstandigheden a als het even kan met een lens van hetzelfde merk en type.
    Dan pas kan je ee duidelijk beeld vormen.

Mijn keuze ligt bij een Minolta om dat ik reeds lenzen voor dit merk heb. Was dit niet het geval, dan zou ik mijn keuze op boven vermelde wijze proberen te maken in combinatie met de info dat ik hier en op andere plaatsen lees.
    </off topic>

Wij hebben onze keuze reeds gemaakt mijn vrouw de KM D en ik de KM 7D, nu moeten we alleen nog uitmaken welke we kopen (de penningmeester zal wel winnen denk ik).

En dit is zoals in vele huyishouden moeder de vrouw
    Groetjes Goofy
    Konica-Minolta Dynax 5D + KM 18-70 kitlens - Sigma 70-200 F2.8 EX DG APO | Minolta Dimage 7 | Minolta Dynax SPxi

I only hope that we don't lose sight of one thing - that it was all started by a mouse. (Walt Disney)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy
      Pfoee Kevlar, begrijp je nou nog steeds niet dat iedereen al wel weet wat je wil zeggen, maar dat er andere meningen kunnen zijn? Mensen die andere criteria hanteren dan de JOUWE?
      Ik zal het nog maar eens herhalen beter lezen Rudy. Ik laat iedereen het recht op zijn eigen keuze. Maar doe het alstublieft niet voor fabeltjes.
      Ik ben jarenlang Canon freak geweest, ik kan zowat ELK argument wat jij aanhaalt weerleggen, te beginnen met de beeldkwaliteit, die is ronduit slecht uit de camera bij Canon! want ruis is voor mij geen doorslaggevend argument. kleur en scherpte wel!
      Aha het eerste fabeltje en je lievelingsfabeltje. Je mag van mij gerust de output van niet canon's prefereren alleen spijtig dat de beelden niet aantonen wat je steeds komt zeggen over die zogezegde softness en slechte kleuren. En iedereen kan dat voor zichzelf gaan uitmaken. Genoeg info te vinden. En dan dat postprocessing verhaal. Jongens mag een mens dan nooit zijn instellingen veranderen in de camera. Want dat is eigenlijk het enige waar je het over hebt. Is zelf grappig dat je altijd alle canon's over dezelfde kam scheert want die output verschilt nogal onderling op de punten die je aanhaalt.
      Ergonomie? amaai, een 350d valt gewoon uit mijn pollen! en plastiek dat die is! maar soit.
      Als de camera jou niet ligt moet je hem niet kopen ik heb nooit iets anders gezegd. Maar gezien wat je neerpent heb je waarschijnlijk nooit een 350D vastgehad. Of vergelijk je met camera's uit andere klasses.
      Objectieven? Als je geen L koopt, dan is het meestal maar droevig gesteld.
      Nog zo een fabeltje maar we zullen je maar op je woord geloven zeker....
      Inruilwaarde hoog? goed voor de verkoop, maar je moet ze dan ook wel eerst kopen aan de hoofdprijs!
      Hmmm nochtans lijkt canon mij niet wezenlijk duurder dan de rest..... zou het nog een fabeltje zijn....
      En zo kan ik ook wel even doorgaan, maar wie is daar uiteindelijk wat mee?
      Laat toch anderen hun plezier in hun fotografie hebben, en stop met dat lullen over desinformatie, wat wat jij doet begint sterk op iets anders te lijken.
      Ik laat iedereen zijn plezier maar als je uitleg over mijn mening vraagt of eraan twijfelt dan krijg je uitleg. Als die antwoorden je niet aanstaan tja daar kan ik niets aan doen. En ik geef iedereen zelf het recht in fabeltjes te geloven ook. Als je maar gelukkig bent dat is het enige dat telt.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Goofy
        Laat ik beginnen met te zeggen dat ik een een absolute beginner in fotografie ben.

<off topic>
        Maar wat zie ik nu weer net zoals een twee weken terug op een ander forum (over programmeren) ging de discussie dezelfde richting uit. De persoon A vond zijn manier van programmeren beter dan die van persoon B en omgekeerd.

Als ik hier de stellingen lees van sommige Canon bezitters (soms Nikon) dan kan ik hun maar 1 ding zeggen.

Als iedereen voor het zelfde fototoestel, auto kiest dan zouden we in een zeer eentonige wereld leven. Als je dan nog zou bijnemen dat iedereen voor de zelfde vrouw kiest waar zounden we dan eindigen.

Iedereen zal zijn of haar voorkeur hebben je kan steeds proberen op een positieve manier jouw keuze te verdedigen door tastbare elemeneten aan te voeren (bijvoorbeeld een bepaald onderwerp met de verschillende camera's genomen onder de zelfde omstandigheden a als het even kan met een lens van hetzelfde merk en type.
        Dan pas kan je ee duidelijk beeld vormen.

Mijn keuze ligt bij een Minolta om dat ik reeds lenzen voor dit merk heb. Was dit niet het geval, dan zou ik mijn keuze op boven vermelde wijze proberen te maken in combinatie met de info dat ik hier en op andere plaatsen lees.
        </off topic>

Wij hebben onze keuze reeds gemaakt mijn vrouw de KM D en ik de KM 7D, nu moeten we alleen nog uitmaken welke we kopen (de penningmeester zal wel winnen denk ik).

En dit is zoals in vele huyishouden moeder de vrouw
        100% mee akkoord buiten het feit dat je je richt tot Canon en Nikon gebruikers je mag dat van mij veralgemenen. OH ja en ook nog testen met dezelfde third party lens heeft geen zin. Het lijkt de beste oplossing maar uiteindelijk weet je nooit hoe goed die third party lens aangepast is. Er zijn te vaak problemen om dat als referentie te nemen. Beter doe je zoals dpreview en gebruik je 50 en 85 mm primes want dit zouden toch bij elk merk toplenzen moeten zijn en als een merk die lens al niet deftig kan maken dan is de rest zeker nog veel slechter.
        Last edited by Kevlar; 3 januari 2006, 09:47.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kevlar
          Ik zal het nog maar eens herhalen beter lezen Rudy. Ik laat iedereen het recht op zijn eigen keuze. Maar doe het alstublieft niet voor fabeltjes.

Aha het eerste fabeltje en je lievelingsfabeltje. Je mag van mij gerust de output van niet canon's prefereren alleen spijtig dat de beelden niet aantonen wat je steeds komt zeggen over die zogezegde softness en slechte kleuren. En iedereen kan dat voor zichzelf gaan uitmaken. Genoeg info te vinden. En dan dat postprocessing verhaal. Jongens mag een mens dan nooit zijn instellingen veranderen in de camera. Want dat is eigenlijk het enige waar je het over hebt. Is zelf grappig dat je altijd alle canon's over dezelfde kam scheert want die output verschilt nogal onderling op de punten die je aanhaalt.
          Als de camera jou niet ligt moet je hem niet kopen ik heb nooit iets anders gezegd. Maar gezien wat je neerpent heb je waarschijnlijk nooit een 350D vastgehad. Of vergelijk je met camera's uit andere klasses.

Nog zo een fabeltje maar we zullen je maar op je woord geloven zeker....
          Hmmm nochtans lijkt canon mij niet wezenlijk duurder dan de rest..... zou het nog een fabeltje zijn....

Ik laat iedereen zijn plezier maar als je uitleg over mijn mening vraagt of eraan twijfelt dan krijg je uitleg. Als die antwoorden je niet aanstaan tja daar kan ik niets aan doen. En ik geef iedereen zelf het recht in fabeltjes te geloven ook. Als je maar gelukkig bent dat is het enige dat telt.
          Je hebt groot gelijk Kevlar.

Comment

Je hebt groot gelijk Kevlar.
            Dat wist ik al

Comment

Dat wist ik al
              nee nee, je DENKT dat je het weet

Comment

nee nee, je DENKT dat je het weet
                Allee en ik dacht dat je juist zei dat ik groot gelijk had

Comment

Ik zou het houden bij nikon of canon (veel 2° hands lenzen ter verkrijgen)
                  Ik zou voor Nikon kiezen, voor onderstaande PERSOONLIJKE redenen :

* Alle reflexcamera's van nikon hebben dezelfde vergrotingsfactor (1.5). (Sorry voor de Full Frame (FF) wachters).
                  * Daardoor kunnen er lenzen (DX) worden gemaakt speciaal voor digitale fototoestellen, die lenzen zijn lichter, en goedkoper dan de Full frame lenzen.
                  * Oude nikon lenzen (GEEN autofocus lenzen of MF lenzen) gaan nog altijd op de laatste nieuwe fototoestellen (automatische belichting is mogelijk bij de duurdere modellen, maar, volgens mij, zal dat wel in alle toestellen worden ingebouwd.)

Volgens mij zijn bovenstaande items een voordeel ten opzichte van de Canon toestellen.
                  Voor beroepsfotografen (of zware amateurs ) kan ik wel begrijpen dat een Full frame camera wel voordelen heeft (groothoek, beeldkwaliteit), maar als je je foto's afdrukt op maximaal 20*30 of 30*40, dan zal je niet teveel verschillen merken

Er zullen er hier wel zijn, die niet volledig met mij akkoord gaan, maar dit maakt het forum ook zo gezellig en leerrijk.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door nick71
                    Ik zou het houden bij nikon of canon (veel 2° hands lenzen ter verkrijgen)
                    Ik zou voor Nikon kiezen, voor onderstaande PERSOONLIJKE redenen :

* Alle reflexcamera's van nikon hebben dezelfde vergrotingsfactor (1.5). (Sorry voor de Full Frame (FF) wachters).
                    * Daardoor kunnen er lenzen (DX) worden gemaakt speciaal voor digitale fototoestellen, die lenzen zijn lichter, en goedkoper dan de Full frame lenzen.
                    * Oude nikon lenzen (GEEN autofocus lenzen of MF lenzen) gaan nog altijd op de laatste nieuwe fototoestellen (automatische belichting is mogelijk bij de duurdere modellen, maar, volgens mij, zal dat wel in alle toestellen worden ingebouwd.)

Volgens mij zijn bovenstaande items een voordeel ten opzichte van de Canon toestellen.
                    Voor beroepsfotografen (of zware amateurs ) kan ik wel begrijpen dat een Full frame camera wel voordelen heeft (groothoek, beeldkwaliteit), maar als je je foto's afdrukt op maximaal 20*30 of 30*40, dan zal je niet teveel verschillen merken

Er zullen er hier wel zijn, die niet volledig met mij akkoord gaan, maar dit maakt het forum ook zo gezellig en leerrijk.
                    Je hebt volledig recht op je eigen keuze. Want sommigen twijfelen daaraan. Je voordeelpunten daar heb ik echter toch niet dezelfde kijk op.

Mij lijkt het dat de keuze hebben tussen FF of niet altijd een voordeel is beter de keuze hebben dan verplicht zijn voor een bepaalde standaard te kiezen. Anderzijds is dit geen probleem want Nikon heeft al aangegeven ook een FF in ontwikkeling te hebben. Maar daarmee vervalt dan ook jouw voordeel.

DX lenzen zijn goed en zouden goedkoper en kleiner moeten zijn alleen ook hier bestaan equivalenten bij Canon (das dus niet echt een verschil) alhoewel de toplenzen van canon tot noch toe nooit EF-s zijn. Dat is bij Nikon soms wel het geval. Maar goedkoper of lichter dan hun FF tegenhangers zijn ze momenteel niet dat is dan geen voordeel tot dit het geval is. Theoretisch zou het alvast moeten kunnen.

Hier is het een smaakverschil denk ik. Persoonlijk vind ik het feit dat je +20 jaar oude lenzen ook nog kan monteren nu niet een enorm voordeel maar het feit dat deze niet volledig compatibel zijn dat vind ik dan weer een nadeel. Dan verkies ik de canon manier van als het past is het volledig functioneel en compatibel. Dat is mij allemaal veel duidelijker. En tot 20 jaar oude lenzen kunnen monteren is mij ook meer dan genoeg. Maar jij kan natuurlijk een andere mening hebben. Maar vergeet ook niet met een adapter kan je die +20 jaar oude nikon lenzen ook op je canon monteren met ongeveer dezelfde functionaliteit als op je nikon (oh en metering werkt nog) het omgekeerde canon lenzen op een nikon gaat niet.
                    Last edited by Kevlar; 3 januari 2006, 11:30.

Comment

Hier is het een smaakverschil denk ik. Persoonlijk vind ik het feit dat je +20 jaar oude lenzen ook nog kan monteren nu niet een enorm voordeel maar het feit dat deze niet volledig compatibel zijn dat vind ik dan weer een nadeel. Dan verkies ik de canon manier van als het past is het volledig functioneel en compatibel. Dat is mij allemaal veel duidelijker. En tot 20 jaar oude lenzen kunnen monteren is mij ook meer dan genoeg. Maar jij kan natuurlijk een andere mening hebben. Maar vergeet ook niet met een adapter kan je die +20 jaar oude nikon lenzen ook op je canon monteren met ongeveer dezelfde functionaliteit als op je nikon (oh en metering werkt nog) het omgekeerde canon lenzen op een nikon gaat niet.
                      dat is voor mij anders een heeeeeeel belangrijk argument!

ik ga volgende maand naar Alaska. Temperaturen daar zullen naar verwachting tot -40 zijn (overdag). Wel, als je met nikon werkt en een reeks manuele lenzen hebt, kan je een manuele body (genre FM2 of F3) meenemen, en zal alles batterijonafhankelijk blijven werken. Maar ik zit met canon. Benieuwd of mijn digitale canons blijven werken, maar ik betwijfel het.

(gelukkig is hasselblad ook volledig mechanisch )

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door fotofiel
                        dat is voor mij anders een heeeeeeel belangrijk argument!

ik ga volgende maand naar Alaska. Temperaturen daar zullen naar verwachting tot -40 zijn (overdag). Wel, als je met nikon werkt en een reeks manuele lenzen hebt, kan je een manuele body (genre FM2 of F3) meenemen, en zal alles batterijonafhankelijk blijven werken. Maar ik zit met canon. Benieuwd of mijn digitale canons blijven werken, maar ik betwijfel het.

(gelukkig is hasselblad ook volledig mechanisch )
                        Daarom dat ik ook zei smaakgebonden he. En ik kan mij wel inbeelden dat je graag een manuele body als alternatief hebt (maar die heb je dan ook al is het maar zo een hasselbladje ). Ik denk dat vooral de batterijen het heel erg moeilijk gaan krijgen in die condities. Nu heb ik al wel meerdere articels gelezen van mensen die met digitale bodies naar de kou trekken. ER was ook een interessant artikel over een Man die digitaal de himalaya ging beklimmen en fotograferen maar ik kan het niet terugvinden sorry. Maar als ik mij goed herinner had hij ook nog wat analoge bodies mee voor het geval dat...

Comment

Persoonlijk vind ik het feit dat je +20 jaar oude lenzen ook nog kan monteren nu niet een enorm voordeel...
                          Klopt!Het is inderdaad geen enorm voordeel...het is een gigantisch voordeel!Zowel voor huidige digitale gebruikers want die kunnen zo erg betaalbare prachtlenzen zoals bijv.de MF 105/2.5,de MF 75-150/3.5 en zo kan ik er heel wat opnoemen gebruiken op bijv.hun D200.Ze zijn merkelijk goedkoper dan hun AF(s)-opvolgers en geven pro-kwaliteit.Als dit geen voordeel is weet ik het niet.Je kan meer kwaliteit kopen voor minder geld (je moet natuurlijk wel manueel focussen maar wat maakt dat uit voor bijv.landschaps- of porttretfotografie?)Dat maakt ieder voor zich uit maar je hebt tenminste de keuzemogelijkheid.

Voor de analoge Nikongebruikers die de stap naar digitaal nog niet gezet hebben (en zo zijn er nog heel wat mensen) is het ook meegenomen want die mensen kunnen plots met een betaalbare D200 al hun geliefde oude lenzen (AI,AIS...) gebruiken.
                          Het is een erg slimme marketingzet van Nikon.Ik hoor nu in onze fotoclub veel analoge Nikonians de stap overwegen naar de D200 met zijn interessante specs voor een erg interessante prijs.Ze zijn allemaal in de wolken dat ze hun MF-lenzen plots wel kunnen gebruiken op een toestel dat best betaalbaar is.

Dit is toch niet zo moeilijk om te begrijpen denk ik,zelfs niet voor jou hoop ik Kev.
                          Danny's Photosite

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door roadrunner
                            Klopt!Het is inderdaad geen enorm voordeel...het is een gigantisch voordeel!Zowel voor huidige digitale gebruikers want die kunnen zo erg betaalbare prachtlenzen zoals bijv.de MF 105/2.5,de MF 75-150/3.5 en zo kan ik er heel wat opnoemen gebruiken op bijv.hun D200.Ze zijn merkelijk goedkoper dan hun AF(s)-opvolgers en geven pro-kwaliteit.Als dit geen voordeel is weet ik het niet.Je kan meer kwaliteit kopen voor minder geld (je moet natuurlijk wel manueel focussen maar wat maakt dat uit voor bijv.landschaps- of porttretfotografie?)Dat maakt ieder voor zich uit maar je hebt tenminste de keuzemogelijkheid.

Voor de analoge Nikongebruikers die de stap naar digitaal nog niet gezet hebben (en zo zijn er nog heel wat mensen) is het ook meegenomen want die mensen kunnen plots met een betaalbare D200 al hun geliefde oude lenzen (AI,AIS...) gebruiken.
                            Het is een erg slimme marketingzet van Nikon.Ik hoor nu in onze fotoclub veel analoge Nikonians de stap overwegen naar de D200 met zijn interessante specs voor een erg interessante prijs.Ze zijn allemaal in de wolken dat ze hun MF-lenzen plots wel kunnen gebruiken op een toestel dat best betaalbaar is.

Dit is toch niet zo moeilijk om te begrijpen denk ik,zelfs niet voor jou hoop ik Kev.
                            Maar als ik wil kan ik die nikon lenzen ook op mijn Canon gebruiken enkel een goedkoop adaptertje moet ik erop zetten. En yep ik kan dan ook Manueel focussen en mijn metering werkt ook nog wat je al niet van een D70 bijv kan zeggen. Waar is dan dat grote voordeel eigenlijk. Toch niet in de kostprijs van dat adaptertje zeker. Ook dat lijkt mij niet moeilijk te begrijpen. Of wel soms? Oh en euh ik kan dat ook met alle andere merken van lenzen(Minolta, contax, Zeiss, zuiko, Leica etc)...... Toch leuk he de grootste en modernste mount van allemaal hebben.... Heb ik hier voor jou dan een gigantisch Canon voordeel gevonden?
                            Last edited by Kevlar; 3 januari 2006, 13:34.

Comment

Voor bepaalde mensen is dit wel een voordeel. Momenteel heb ik een D70, en inderdaad mijn mf lenzen (of lens die ik wil gebruiken) gaan niet (de lichtmeter).
                              Maar omdat de lens die ik wil gebruiken duur is, is het voor mij goedkoper om een D200 te kopen, in plaats van een nieuwe lens.
                              De lens die ik opnieuw wil gebruiken is de nikon 300/2.8 met verdubbelaar TC-301.

Nick.

Comment

Maar als ik wil kan ik die nikon lenzen ook op mijn Canon gebruiken enkel een goedkoop adaptertje moet ik erop zetten. En yep ik kan dan ook Manueel focussen en mijn metering werkt ook nog wat je al niet van een D70 bijv kan zeggen. Waar is dan dat grote voordeel eigenlijk. Toch niet in de kostprijs van dat adaptertje zeker. Ook dat lijkt mij niet moeilijk te begrijpen. Of wel soms? Oh en euh ik kan dat ook met alle andere merken van lenzen(Minolta, contax, Zeiss, zuiko, Leica etc)...... Toch leuk he de grootste en modernste mount van allemaal hebben.... Heb ik hier voor jou dan een gigantisch Canon voordeel gevonden?

In elk geval proficiat dat je weeral een voordeel voor Canon aanhaalt.Ik twijfelde er niet aan hoor dat je wel iets zou kunnen vinden.Knap! Je hebt me (weer) liggen

En heb je het al eens geprobeerd,dat Nikonglas op je Kanon?Zou weleens een nieuwe wereld zijn die opengaat...
                                Danny's Photosite

Comment

Working...
                                X