Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Moeilijke keuze - DSLR

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Moeilijke keuze - DSLR

    Momenteel analoge Minolta (reflex) met 2 lenzen (intussen al trouw 10 jaar dienst gedaan). 35-80mm en 80-200mm. Gebruikte vooral de 35-80mm. Daar ik twee kindjes heb, is mijn hobby vooral de kindjes trekken, zowel binnen als buiten. En daar komt het natuurlijk. Buiten geen probleem met goedkoper digitaal toestel. Maar binnen ... Vooral onscherpe foto's. Daarom toch maar naar digitale reflex.

    Keuze ligt momenteel tussen Konica Minolta Dynax 5D, Nikon D50, Olympus E-500 of canon EOS 350D.
    Heb mij laten vertellen dat Nikon de beste keuze is?
    Snelheid en flitsbereik zijn belangrijk voor mij. Binnen kindjes die spelen, iets leuks doen. Wil ik natuurlijk op dat moment kunnen afdrukken. Dus moment indrukken en wanneer foto wordt genomen is belangrijk. Hierbij zou Olympus het beste scoren?
    Flits, daar ze soms wat verder verwijderd staan. Dus extra flits nodig?

    Zou ook graag body hebben met 1 lens die een groter bereik heeft (bijv Tamron 18-200mm) daar ik vooral 1 lens ga gebruiken (weet ik uit ervaring -80-200mm bleef in de zak zitten). Met kindjes geen tijd om andere lens op te steken. En meestal ook maar enkel mijn toestel mee in en niet heel die zak die dan toch meer ruimte inneemt. Dus daarom de keuze van 1 lens. Maar de kits die je kan kopen zijn meestal 18-55 of zelfs maar 14-45 (olympus). Daar ik tot 80mm gewoon ben, vind ik deze toch niet ver genoeg. Dus beter body kopen en lens apart? Maar welke lens dan? Tamron ok?

    Alvast bedankt voor de reacties die zouden volgen.
    Je zou er mij echt wel bij helpen. Weet het namelijk echt niet meer.
    Zou binnenkort wel eens langs fotozaak willen gaan, maar toch al graag reactie via deze weg.

  • #2
    Re: Moeilijke keuze - DSLR

    Oorspronkelijk geplaatst door Cor
    Keuze ligt momenteel tussen Konica Minolta Dynax 5D, Nikon D50, Olympus E-500 of canon EOS 350D.
    Heb mij laten vertellen dat Nikon de beste keuze is?
    Als ik nu opnieuw zou starten dan zou ik een toestel willen met ingebouwde beeldstabilisatie.

    Konica Minolta.

    Jan.

    Comment


    • #3
      Re: Moeilijke keuze - DSLR

      Om spelende kinderen te fotograferen heb je niet echt beeldstabilisatie nodig, een kortere sluitertijd zal dan meer helpen.
      Voor meer flitsbereik is een externe flitser ook altijd heel handig, en daarmee krijg je nog veel meer mogelijkheden.

      De Camera's waaruit je een keuze wil maken zullen in beeldkwaliteit elkaar niet echt ver ontlopen, maar als je beeldstabilisatie wil in combinatie met alle lenzen, dan is die Konica Minolta zeker geen slechte keuze.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: Moeilijke keuze - DSLR

        Zou zelf voor een nikon of canon gaan vanwege het lenzenaanbod van deze twee. (ook 2de hands)
        Ben je van plan ook veel te flitsen dan zou ik voor de nikon gaan. Fantastisch flitssysteem (OK, ben niet geheel objectief)
        Groetjes Edwin
        Mijn Foto's

        Comment


        • #5
          Re: Moeilijke keuze - DSLR

          Ga voor de Konica Minolta 5D.
          Dan kun je uw huidige lenzen nog blijven gebruiken (minolta lenzen van 10 jaar oud zijn topkwaliteit).
          Anti-shake in de body zodat elke lens anti-shake heeft.

          Tamron is een goed merk. (de instaplenzen van konica-Minolta worden door Tamron gemaakt).

          Bij Digitale fotografie moet je wel rekening houden met de cropfactor (1.5 bij Minolta en nikon, 1.6 bij canon en 2.0 bij olympus).
          Een lens 18-55 wordt eigenlijk 27-82 mm op een 5D.

          Als je echt kwaliteit wil zou ik zeker geen lens kopen met meer dan 4x zoom.
          Een 18-200 = meer dan 11x zoom.
          Deze lenzen zijn meestal bij volledige opening onscherp.

          De KM 5D heeft in interne flits met richtgetal 12 wat redelijk is voor binnenhuis.
          Externe flitsers kunnen natuurlijk ook gebruikt worden.

          Greetz
          Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

          Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

          Comment


          • #6
            Re: Moeilijke keuze - DSLR

            Oorspronkelijk geplaatst door zunoel

            Bij Digitale fotografie moet je wel rekening houden met de cropfactor (1.5 bij Minolta en nikon, 1.6 bij canon en 2.0 bij olympus).

            De cropfactor bij Nikon is ook 1.5.

            Voor de rest ben ik he met je eens als je Minolta lenzen hebt blijf er dan bij dat spaart een hoop centen uit.
            De kwaliteit van de huidige lenzen is niet meer wat het vroeger was en dit is voor alle merken zo.

            Groetjes
            Spogy
            Nikon D5000 A-FS Nikor 1:3.5/5.6 18-55mm G VR, A-FS Nikor 1:4/5.6 55-200mm ED VR.

            Comment


            • #7
              Re: Moeilijke keuze - DSLR

              Zou nooit de ingebouwde flitser laten meespelen in de beslissing.

              Je moet dit aanzien als een noodoplossing voor invulflits of als je je externe flitser niet bij de hand hebt.

              Met de ingebouwde flitser ben je bijna verplicht om binnen steeds bij volle lensopening te flitsen omdat deze anders niet krachtig genoeg is en dit beperkt ook de mogelijkheden.

              Als je nog een oude externe flitser liggen hebt, is de kans groot dat deze ook op je toekomstige DSLR zal werken in manuele modus.
              Wel eerst nagaan wat de max. spanning op het flitscontact van de flitser bedraagt en hoeveel je camera mag hebben!
              Greetz Geert.
              Canon gerief...

              Comment


              • #8
                Re: Moeilijke keuze - DSLR

                Tja dat flitsbereik hangt van je flitser af.

                Als voor de snelheid dat kunnen ze allemaal zonder problemen.

                Dus kies zo:

                Wil je.....

                ....de beste beeldkwaliteit = Canon
                ....IS (AS) op al je lenzen = Konica
                .... SD kaartjes = Nikon
                ..... ben je een OLY fan = OLY

                Voila nu is het aan u

                Comment


                • #9
                  Re: Moeilijke keuze - DSLR

                  Met al deze camera's doe je een goede aanschaf. De een heeft op een gebied zijn specialiteit en de andere op een ander gebied. Je moet je wensen op een lijstje zetten en dan gaan kijken wat voor jou heel belangrijk is. Probeer ook foto's te bekijken van de verschillende camera's VOORDAT ze door een beeldbewerkingsprogramma zijn gehaald.. Een korte opsomming:

                  De Canon camera's staan bekend om hun goede ruiseigenschappen. Voordeel hiervan is dat je lang zonder flits kunt. Sommigen vinden het afbreuk doen aan de foto's omdat ze "kunstmatig"overkomen. Bepaal dat voor jezelf of jij dat ook vindt. Genoeg objectieven te krijgen en andere spullen zowel tweedehands als nieuw in de winkel.

                  De Olympus camera's hebben een anti-stof mechanisme en pixelmapping ingebouwd op de camera. Dit zal bij normaal gebruik ervoor zorgen dat de camera niet terug hoeft naar de fabrikant of technische dienst om hem te laten pixelmappen en schoon te laten maken. Sommigen draaien daar echter hun hand niet voor om. De kleuren zijn wat levendiger en contrastvoller. Mij spreekt dat aan, maar anderen gaan voor meer kleurechte opnames. Voor lenzen ed. ben je toch wel aan Olympus gebonden. Sigma heeft enkele objectieven maar lang niet zoveel als voor de andere merken. Wel een goedkoop starterspakket met goede kitlenzen. Voor zo'n 800 euro ben je klaar.

                  De Konica-Minolta. Deze camera bezit ik zelf. Een fijne camera met IS of AS of hoe je het ook wilt noemen. Je hebt hier al objectieven van en als het goede objectieven zijn, zullen ze het zeker ook goed doen op de 5D. De camera kent scene-standen in tegenstelling tot zijn grotere broer en dat is als beginner errruggg prettig. Een neutrale kleurweergave soms wat te neutraal, maar dat kun je met de nabewerkingen oplossen. Tweedehands en nieuw volop spul te krijgen.

                  De Nikon D50, na een zeer teleurstellende en klantonvriendelijke behandeling door de importeur in Nederland INCA BV, heb ik besloten nooit meer voor Nikon te gaan. Het schijnt dat de service verlening in Belgie heel wat beter is. Maar goed. De Nikon staat bekend om de goede lichtmeting en hun flitssysteem. Verder heb ik er nog nooit mee gewerkt, anderen kunnen je meer hier over vertellen.

                  Welke de beste is:

                  Dat Canon de beste zou zijn vind ik nogal kort door de bocht. Ik heb de camera vastgehad en vond het ding veel te klein. Overigens vind ik dat ook van mijn huidige camera dat zo. Deze camera heb ik door omstandigheden gekocht. Mijn vrouw had de 7D een dijk van een camera gekocht bij haar oude objectieven. Bleken die oude objecteiven waardeloos te zijn. Zo zie je maar, goede lenzen zijn heel belangrijk. Daarvoor had ik de E300 van Olympus. Dat ding had nadelen maar de kleuren waren prachtig. Nu heb ik het geluk dat mijn vrouw maar niet kan wennen aan de 7D. Zij fotografeert nu met de 5D en ik met de 7D. En dat maakt qua ergonomie en zoekers van de andere camera's een lachertje.. Maar goed, je zult een compromis moeten sluiten en kijken wat binnen jouw budget past. Overigens heeft de 7D ook nadelen hoor..

                  Ga zelf eens langs een zaak. Neem een geheugenkaart mee en neem test foto's. Vergelijk ze thuis eens op je gemakje. Neem als je voor de KM gaat kijken je objectieven mee en schiet hier ook plaatjes mee. Let vooral op de scherpte van de objectieven... Misschien vind je de Olympus wel heel prettig werken of de KM of de Canon. Dit is voor iedereen weer anders.....

                  Veel plezier bij de aanschaf en geniet er straks van als je uiteindelijk plaatjes gaat schieten...

                  Bart

                  Comment


                  • #10
                    Re: Moeilijke keuze - DSLR

                    Waarschijnlijk ook niet helemaal objectief, maar als je met een externe flitser gaat werken is de minolta heel makkelijk draadloos aan te sturen...

                    Ik heb mijn cam standaard op Wireless staan, je zet je flitser aan, ingebouwde flits opklappen en afdrukken...kun je je flitser ergens boven je hoofd houden zonder speciale kabels etc.... werkt ook met ttl belichting... en omnibounce
                    KM D7D|VC-7D|M7D|3600HS-D|8MM Peleng|KM 17-35 2.8-4|Min 50 1.4|Sigma EX 70-200 2.8|Kata R103 of Lowepro Dryzone 100|PD70X|Olympus Mju 720SW

                    Comment


                    • #11
                      Re: Moeilijke keuze - DSLR

                      Oorspronkelijk geplaatst door Kevlar
                      Tja dat flitsbereik hangt van je flitser af.

                      Als voor de snelheid dat kunnen ze allemaal zonder problemen.

                      Dus kies zo:

                      Wil je.....

                      ....de beste beeldkwaliteit = Canon
                      ....IS (AS) op al je lenzen = Konica
                      .... SD kaartjes = Nikon
                      ..... ben je een OLY fan = OLY

                      Voila nu is het aan u
                      Dit is echt wel kort door de bocht heh.

                      Beeldkwaliteitsverschillen zijn erg klein, voor de meeste gebruikers niet de moeite om A of B te kiezen
                      KM heeft idd AS op de lenzen, en beeldstabilisatie is aardig wat geld waard...
                      Nikon D50? Een beetje een grijze muis als je het mij vraagt, ik kan niet direct iets vinden dat hij voor heeft op de 350D (op de prijs na)
                      Olympus : goede kitlens, stofbestrijding, beeldkwaliteit minder vanaf 800 ISO, AF wat trager maar beste prijs/kwaliteitsverhouding

                      sugar
                      "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

                      http://supermasj.zenfolio.com

                      Comment


                      • #12
                        Re: Moeilijke keuze - DSLR

                        Oorspronkelijk geplaatst door sugar
                        Dit is echt wel kort door de bocht heh.

                        Beeldkwaliteitsverschillen zijn erg klein, voor de meeste gebruikers niet de moeite om A of B te kiezen
                        KM heeft idd AS op de lenzen, en beeldstabilisatie is aardig wat geld waard...
                        Nikon D50? Een beetje een grijze muis als je het mij vraagt, ik kan niet direct iets vinden dat hij voor heeft op de 350D (op de prijs na)
                        Olympus : goede kitlens, stofbestrijding, beeldkwaliteit minder vanaf 800 ISO, AF wat trager maar beste prijs/kwaliteitsverhouding

                        sugar
                        Yep heel kort door de bocht maar vermits er toch geen slechte DSLR meer zijn waarom niet he en het blijft nogaltijd correct.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Moeilijke keuze - DSLR

                          Hey,

                          al heel veel reacties. Tof. Krijg hier meer info dan in de speciaalzaken. Ben gisteren naar een aantal geweest. Maar ofwel nikon minded ofwel "ja ze zijn allemaal goed hoor ..."

                          Wordt een moeilijke beslissing.
                          Canon: beste kwaliteit.
                          Konica Minolta: lenzen hergebruiken en AS (wel duurder !!)
                          Nikon: goede prijs/kwailiteit verhouding. Meesten blijkbaar voor dit merk.
                          Olympus: nog geen ervaring mee. Geen speciale meerwaarde. Dus dit sluit ik al uit.

                          Technisch gezien kan ik geen slecht keuze maken. Maar persoonlijk vind ik het heel moeilijk. Ofwel maak ik het mij graag moeilijk
                          Is er misschien iets anders dat me kan overtuigen: gebruik van standaardbatterijen, geheugenkaart inbegrepen in kit, ...

                          PS wat bedoel je eigenlijk met Nikon: SD kaartjes? Ben al wel wat mee met de digitale fototoestellen. Maar wat betreft het opslagen, bekijken op computer, ... ben ik totaal nog niet mee.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Moeilijke keuze - DSLR

                            Oorspronkelijk geplaatst door Cor
                            Technisch gezien kan ik geen slecht keuze maken. Maar persoonlijk vind ik het heel moeilijk.
                            Ik zit met hetzelfde gevoel Als er nu één camera echt bovenuit zou schieten, zou het simpel zijn. Maar op een paar details na, zijn de camera's allemaal aan elkaar gewaagd en op één of andere manier maakt dat het zo ingewikkeld om te kiezen.

                            Oorspronkelijk geplaatst door Cor
                            PS wat bedoel je eigenlijk met Nikon: SD kaartjes? Ben al wel wat mee met de digitale fototoestellen. Maar wat betreft het opslagen, bekijken op computer, ... ben ik totaal nog niet mee.
                            Ik heb zelf nog geen DSRL camera, maar ik ben net als jij opzoekingswerk aan het doen om er in de toekomst eentje aan te schaffen.

                            Wat mij is opgevallen, is dat de meeste DSLR camera's Compact Flash kaartjes gebruiken als opslag medium, terwijl Nikon (de D50 toch) gebruik maakt van SD (Secure Digital) kaartjes.

                            Indien je nog geen CF of SD kaartjes van andere apparaten hebt, zal dit niet veel uitmaken. Ook de overdracht naar PC zal niet beïnvloedt worden aangezien alles via een USB-kabel gebeurt. Tenzij je een cardreader met enkel CF ofzo in je PC hebt zitten.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Moeilijke keuze - DSLR

                              En ook ik ben op zoek naar een dSLR, zie ander topic.


                              Mijn voorkeur gaat nu voorlopig uit naar de Nikon.

                              Iets scherper geprijsd dan de Canon. Dan bedoel ik de kit.

                              Sterk staan twijfelen tussen de Nikon en de Olympus.
                              Na het forum op dpreview gelezen te hebben nu wat voorkeur voor de Nikon. Maar dan breng ik minieme details als geen HiSpeed USB2.0 in rekening.

                              De verkoper raadde het trouwens af om een zilverkleurige te kopen ivm reflecties.
                              ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

                              Comment

                              Working...
                              X