Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Moeilijke keuze - DSLR

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Moeilijke keuze - DSLR

Oorspronkelijk geplaatst door Kevlar
    Als je na nieuwjaar koopt en het is niet dat je dan staat te springen om er 1 te kopen kan je eventueel wachten tot in februari want dan is het PMA(een van de grote fotobeurzen) en je weet nooit dat er dan iets leuks komt. Anderzijds er komen altijd nieuwere camera's uit en je moet ooit eens kopen.

Niet staan springen is veel gezegd.

Maar ik ben een computerguy en ik weet maar al te goed dat je niet kunt blijven wachten op diegene die binnenkort uitkomen.

Thx anyway
    ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door alainD
      IOf dat voldoende is om daarvoor een KM te kopen? Tja, voor mij wel, vergelijk de meerprijs van de KM 5D tov andere gelijkaardige + de meerkost van één lens die beeldstabilisatie in zich heeft, bij KM heb je dan beeldstabilisatie op alle lenzen...
      Gezien het feit dat lenzen veel beter hun waarde houden dan body's gaat dat verschil na verloop van tijd wel heel klein zijn en het zou zelfs in het voordeel kunnen zijn van de lenzen met IS. Maar bij initiele aankoop een heel duidelijk voordeel voor KM. Op de lange duur ben ik er zo zeker niet van. Maar ik kan het niet berekenen dus ik weet het niet.
      Anderzijds de KM lenzen hebben meestal geen USM en dat is ook een kostprijsverschil waard. Een 5D met 70-200 SSM tov een 350D met 70-200 L IS is 300€ duurder dan de Canon combinatie en beide hebben IS(AS). Maar dit is een setup die je waarschijnlijk niet zo snel gaat kopen. Dus zo relevant is het niet. Eigenlijk wil ik maar zeggen dat er meer komt bij kijken dan enkel IS of niet.

Voor diegenen die inzitten over de megapixels, hou er rekening mee dat dit enkel echt relevant is als je grote afdrukken wenst te maken. Met een 6MP DSLR is A4 perfect, A3 voor de meeste mensen/foto's ook nog (quasi) perfect en is A2 (ong. 40*60cm) zeker goed haalbaar als de foto goed is.
      Gewoon nog effe vermelden dat extra pixels toch ook nog een extra voordeel geven bij croppen. Het is niet enkel bij groot printen. En bij gelijke printgrote gaat de ruis ook beter zijn bij de camera met meer pixels indien ze natuurlijk evengoed zijn om te beginnen. Anders is het testen om te zien wat nu het beste is.
      Last edited by Kevlar; 29 december 2005, 01:06.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kevlar
        Jullie moeten ook dringend van leverancier veranderen want het grootste verschil in kitprijs dat ik heb kunnen vinden is 100€ waar halen jullie die 300€ eigenlijk vandaan.
        Allé :
        - konijnenberg :
        Canon kit (met grip en 2 lenzen) : 1089 €
        Olympus E-500 (met 2 lenzen, zonder grip) : 789 €

- Top-photo : Canon, 1119 €. Olympus 799 €

Ik denk niet dat zo'n grip 200 € kost, dus het gaat wel wat meer zijn dan 100 € verschil hé... En die Olympus kan leven zonder die grip, wat je van de Canon moeilijker kan zeggen.

En ja, ondergetekende heeft wel zo'n e-500 kitje gekocht. De Nikon zag ik niet zitten o.a. vanwege de SD-kaarten (als je nog een 4-tal CF'kes liggen hebt hé...). De canon 350D vond ik voor z'n kleine meerwaarde (en hij is ook letterlijk klein, te klein) veel te duur.
        Toen ik mijn SLR'ke ging halen, was ik de eerste keer binnen bij die fotohandel ook zeker dat het de 350D ging worden : en toch...
        Ik hoor ook dat de kitlenzen van de Olympus een pak beter zijn dan die van de Canon. Ik dacht dat dat glas toch ook wat belang heeft. Die Olympus ligt veel beter in de hand. En slecht zou ik de beeldkwaliteit nu toch ook niet willen noemen. Ben in ieder geval nog altijd content dat ik met dat ding thuis ben gekomen.
        En die ruis : ik ben een P&S'ke gewoon (eentje die op 100 ISO al problemen heeft (gelukkig heeft ie ook 50 (Canon powershot A70)), dus je mag gerust zijn dat ik er kan mee leven...
        Die 4/3 verhouding : daar heeft mijn A70 ook last van, en blijkbaar kan ik me daar al 3 jaar mee verzoenen.

Tsja : t'is inderdaad niet simpel hé. T'zou veel makkelijker zijn als er tussen die 5 toestellen een ramp of 3-4 zou zitten, maar dat is helaas niet het geval .
        Groeten,

Polleke

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc
          Allé :
          - konijnenberg :

Ik denk niet dat zo'n grip 200 € kost, dus het gaat wel wat meer zijn dan 100 € verschil hé... En die Olympus kan leven zonder die grip, wat je van de Canon moeilijker kan zeggen.

En ja, ondergetekende heeft wel zo'n e-500 kitje gekocht. De Nikon zag ik niet zitten o.a. vanwege de SD-kaarten (als je nog een 4-tal CF'kes liggen hebt hé...). De canon 350D vond ik voor z'n kleine meerwaarde (en hij is ook letterlijk klein, te klein) veel te duur.
          Toen ik mijn SLR'ke ging halen, was ik de eerste keer binnen bij die fotohandel ook zeker dat het de 350D ging worden : en toch...
          Ik hoor ook dat de kitlenzen van de Olympus een pak beter zijn dan die van de Canon. Ik dacht dat dat glas toch ook wat belang heeft. Die Olympus ligt veel beter in de hand. En slecht zou ik de beeldkwaliteit nu toch ook niet willen noemen. Ben in ieder geval nog altijd content dat ik met dat ding thuis ben gekomen.
          En die ruis : ik ben een P&S'ke gewoon (eentje die op 100 ISO al problemen heeft (gelukkig heeft ie ook 50 (Canon powershot A70)), dus je mag gerust zijn dat ik er kan mee leven...
          Die 4/3 verhouding : daar heeft mijn A70 ook last van, en blijkbaar kan ik me daar al 3 jaar mee verzoenen.

Tsja : t'is inderdaad niet simpel hé. T'zou veel makkelijker zijn als er tussen die 5 toestellen een ramp of 3-4 zou zitten, maar dat is helaas niet het geval .
          Aah de kit met 2 lenzen dus dat snap ik al beter maar tja daar zit die grip dan nog tussen. En dat is bij beide een voordeel zo een grip en echt geen noodzaak op een 350D. Nu ja we weten het niet maar die 40-150 voor 100€ dat gaat bezwaarlijk een erg goeie lens zijn en ik betwijfel dat die meekan met de 50-200 canon(die ook al geen goeie lens is). Want met spreekt graag slecht over de Canon kitlens maar de realiteit is zo duidelijk niet zie hier maar: http://www.cameralabs.com/reviews/Canon350D/page4.shtml

De oly kitlens staat er niet tussen maar dat die canon kitlens zo slecht zou zijn dat blijkt daar toch zeker niet eerder het tegendeel.

Je zit hier dus zonder grip met een prijsverschil voor de dubbele kitlens set van ong 200€ (das nog steeds geen 300€) en ik vrees dat dit al gemakkelijk verklaard zal kunnen worden door de kitlenzen zelf. Maar in alle eerlijkheid ik zou zo een kit's afraden. Dit zijn nooit echt goeie lenzen en als je een DSLR koopt wil je uiteindelijk toch goeie lenzen. Dat je een kit koopt met 1 lens om te starten voor het geld moet je het niet laten de dubbele kit vind ik al minder vanzelfsprekend.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door sugar
            Beginnersset was bij mij helemaal niet negatief bedoeld. Iemand die met fotografie begint moet zich geen toestel met al teveel toeters en bellen bestellen. Voor de meeste van deze beginners is het budget beperkt, daarom iets zoeken dat niet te duur is.
            En met al deze cameras is het mogelijk goed verkoopbare foto's te produceren, de body's zijn gewoon alleen noga llicht uitgevoerd en kunnen niet zo tegen een stootje als de wat duurdere modelletjes

sugar
            Vandaar ook de smiley hee Sugar .....

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Destn
              Niet staan springen is veel gezegd.

Maar ik ben een computerguy en ik weet maar al te goed dat je niet kunt blijven wachten op diegene die binnenkort uitkomen.

Thx anyway
              Dat is waar, maar traditioneel worden er op de PMA nieuwe toestellen voorgesteld.
              En als er nieuwe zijn zakken de oude in prijs.
              Het zou dus kunnen zijn dat als je nu een camera koopt deze in februari wel een €200 minder kost.
              Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

Comment

Zonder opnieuw in aanvaring te komen met met mijn 2 confrators ;-)
                Even verduidelijken, de pixelpeeping Rudy uit mijn Canon tijdperk ben ik niet meer, wel een happy 7d user ;-) En euh , ik vind het dus NIET normaal dat je elk beeld achteraf in Photoshop moet nabewerken.

Ik wil nog eens even MIJN mening geven over de discussies rond de beeldkwaliteit, om de balans een beetje in evenwicht te brengen :

Canon is de beste als het op ruiseigenschappen in hogere iso's aankomt, maar , helaas, vind IK de kleuren en de scherpte niet goed genoeg. dan vooral op de lagere iso's, want de Minolta verliezen wat detail in de hogere isowaardes.
                Maar, wat voor MIJ meer telt, is , indien ik 2 beelden naast mekaar leg, en er springt er eentje uit kwa kleur en scherpte, dat voor mij de beste is. Als ik moet gaan pixelpeepen voor de ruis te zoeken , dan is dat voor MIJ geen doorslaggevende faktor meer.

Sinds ik van Canon naar Minolta gestapt ben, durf ik gerust stellen, dat de beelden die recht uit de cam komen, de mensen rondom mij veel meer aanspreken! het gaat dan over de wow-faktor.

Voor de rest kan ik nog meegeven, dat uiteraard alle camera's goed zijn, en hun voor en nadelen hebben.

Even over Minolta lenzen:
                Kitlenzen zijn ok, geen toppers, bij geen enkel merk overigens, maar in veel omstandigheden prima.
                De oude lenzen (metaal, zwaar!) zijn optisch ongelooflijk goed (oude 70-210 f4 is zeker zo goed als en 70-200 Lf4.0 van Canon) Mechanisch ook zeer degelijk, maar kwa autofocus een generatie achter. Sommige van de deze lenzen zijn nog gebouwd in samenwerking met Leica, waar veel van de lenzen kennis van minolta toch vandaan kwam.
                Dan heb je de lenzen van en generatie jonger, die zijn nog zeer goed, lichter,
                maar al wat goedkoper gebouwd.
                De huidige reeks lenzen zijn van goed tot uitstekend.
                Wel oppassen als je naar de absolute toplenzen gaat, die zijn duurder dan de andere merken, 17-35G kost 1500-1700€, 28-70G 1500€ en de 70-200 ssm (tegenhanger van usm) zal +-2000€ kosten. Ze zouden ook beter zijn. mjaaa;...
                De lenskeuze voor minolta is wel wat kleiner, al hebben ze ook bijna alle lenzen in hun gamma, maar de third party lenzen brengen uitkomst.
                Sigma heeft een mooie 70-200 2.8 apo ex, en de 50-500 bestaat ook voor de minolta vatting.
                Moest je echt voor Minolta kiezen, dan kan ik je aanraden om eens te komen proberen op de demo dag die er spoedig aankomt.

Comment

ik kan mij aleen maar aansluiten bij rudy,
                  komende van een canon 300d 6m pixels,was ik tevreden over.
                  dan naar een 20d 8m pixels overgegaan,helemaal niet tevreden mee,wel de snelste en de beste ivm ruis op hoge iso's.
                  maar veel te veel gemiste foto's en steeds veel nabewerking.
                  nu met mijn minolta d7d wreed kontent,wel een stuk trager en maar 6m pixels.
                  maar elke keer dat hij focust ,is de foto scherp integenstelling met de 20d amaaaaai.
                  de foto's die uit de minolta komen zijn dan ook nog recht uit de cam bruikbaar .
                  wel even aan toevoegen dat ze in raw nog wel nog een beetje beter te krijgen zijn, maar ja weer die nabewerking hé.
                  en tot slot, die AS moet men wel ni onderschatten

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door zunoel
                    Dat is waar, maar traditioneel worden er op de PMA nieuwe toestellen voorgesteld.
                    En als er nieuwe zijn zakken de oude in prijs.
                    Het zou dus kunnen zijn dat als je nu een camera koopt deze in februari wel een €200 minder kost.

Denk je dan dat toestellen als de D50, E350, zoveel in prijs zullen zakken?
                    ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

Comment

Als er opvolgers zijn wel

Traditioneel zakken de prijzen wel na een show, maar houd in gedachte dat als je wacht op het nieuwste voor de laagste prijs, je lang kunt wachten
                      Groeten,

Albert Jan

Website AJH
                      lidnummer: BD0371NL

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ajh
                        Als er opvolgers zijn wel

Traditioneel zakken de prijzen wel na een show, maar houd in gedachte dat als je wacht op het nieuwste voor de laagste prijs, je lang kunt wachten

er is altijd beter sneller enz...

zo wacht je nog tot het jaar 2999 alvorens een camera te kopen

sugar
                        "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

http://supermasj.zenfolio.com

Comment

Eigenlijk niet nee. Maar er kunnen altijd verassingen zijn. Maar 350D opvolger komt er normalerwijze wel pas ne 20D opvolger en die verwacht ik dus al eerder. Nikon is meestal traag met nieuwe modellen dus een nieuwe D50 ligt ook niet binnen de verwachtingen. Maar dat wil niets zeggen he het is niet omdat dit zo in het verleden was dat dit nu nog zo is.

Comment

Er is nog één grote onbekende in het spel. De 350D is duur als instapcamera bij Canon. Een aantal bronnen verwachten een 3000D of een 3500D, een model onder de 350D, zodat Canon's digitale lijn volledig vergelijkbaar wordt met de filmlijn (Eos 1v, Eos 3, Eos 30v, Eos 300v, Eos 3000v in film en Eos 1D/1Ds, 5D, 20D, 350D, 3500D in digitaal). Hoe hoger het getal, hoe 'beperkter' het toestel.
                            Deze camera zal dan erg basic zijn en zowat 500-600 EUR moeten kosten. Hij komt er waarschijnlijk wel, de vraag is wanneer.
                            Maar, hoelang ga je daar op wachten :?

sugar
                            "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

http://supermasj.zenfolio.com

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc
                              Allé :
                              - konijnenberg :

En ja, ondergetekende heeft wel zo'n e-500 kitje gekocht. De Nikon zag ik niet zitten o.a. vanwege de SD-kaarten (als je nog een 4-tal CF'kes liggen hebt hé...).
                              Dan zou ik gaan voor de nikon D70 /70(s)
                              WAnt die maken nog steeds gebruik van Compact flashcards.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door sugar
                                Er is nog één grote onbekende in het spel. De 350D is duur als instapcamera bij Canon. Een aantal bronnen verwachten een 3000D of een 3500D, een model onder de 350D, zodat Canon's digitale lijn volledig vergelijkbaar wordt met de filmlijn (Eos 1v, Eos 3, Eos 30v, Eos 300v, Eos 3000v in film en Eos 1D/1Ds, 5D, 20D, 350D, 3500D in digitaal). Hoe hoger het getal, hoe 'beperkter' het toestel.
                                Deze camera zal dan erg basic zijn en zowat 500-600 EUR moeten kosten. Hij komt er waarschijnlijk wel, de vraag is wanneer.
                                Maar, hoelang ga je daar op wachten :?

sugar
                                Overigens, die instapper zal er ook bij KM komen, de 3d. Net in dat segement zijn de centen te verdienen, eens de research gedaan is ;-) Ik heb al eens tussen de regels gelezen, dat die zelfs voor de 9d zou kunnen komen :-(

Comment

Working...
                                X