Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Moeilijke keuze - DSLR

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Moeilijke keuze - DSLR

Oorspronkelijk geplaatst door sugar
    Ben ik het helemaal mee eens. Voor mij zijn KM en Olympus de referenties voor een beginnersset

sugar
    Jeps, dit zijn DUIDELIJK beginnerscamera's, dat zie je zo aan het toestel ....
    Dit is ook de reden dat ik hier niets meer durf posten tussen al die pro's .....

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tom
      Jeps, dit zijn DUIDELIJK beginnerscamera's, dat zie je zo aan het toestel ....
      Dit is ook de reden dat ik hier niets meer durf posten tussen al die pro's .....
      Beginnersset was bij mij helemaal niet negatief bedoeld. Iemand die met fotografie begint moet zich geen toestel met al teveel toeters en bellen bestellen. Voor de meeste van deze beginners is het budget beperkt, daarom iets zoeken dat niet te duur is.
      En met al deze cameras is het mogelijk goed verkoopbare foto's te produceren, de body's zijn gewoon alleen noga llicht uitgevoerd en kunnen niet zo tegen een stootje als de wat duurdere modelletjes

sugar
      "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

http://supermasj.zenfolio.com

Comment

En daar heb je gelijk in hoor Sugar, ik had ook begrepen dat je met beginnerstoestellen niks negatiefs bedoelde.. Overigens zijn deze toestellen al heel geavanceerd en je moet je niet vergissen als je zo'n camera aanschaft. De camera echt goed leren kennen, daar doe je wel even over...

Groetjes,
        Bart

Comment

En nu ga ik weer twijfelen..

Het commentaar dat ik gekregen heb op de Olympus (in het algemeen, niet op het toestel zelf) was dat Olympus een stuk duurder op lenzengebied.
          Plus dat er nog veel verschil is welk type geheugenkaartje gebruikt. Op het ene kaartje is hij ongelooflijk veel trager dan op het andere kaartje. Een ander minpunt was de viewfinder die wat klein uitgevallen is, maar daar bestaat volgens mij al een oplossing voor.

Aan de andere kant..de Olympus heeft dan weer 8MP (weet niet hoe belangrijk dat is als beginner), hij heeft ook dat antistof mechanisme, en dat scherm is echt gróót,..
          Zucht...
          ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

Comment

Ik ga voor de Konica-Minolta 5D gaan.

De andere kandidaten zijn afgevallen om volgende redenen:
            - Canon EOS 350D: blijkt duurder te zijn dan de rest, voor vergelijkbare prestaties
            - Olympus E-500: werkt met 4:3 en ik laat foto's enkel in 3:2 afdrukken
            - Nikon D50: het was nipt, maar de objectieven in de KM 5D kit zouden iets beter zijn en de KM 5D heeft ook die Image Stabilizer

Op Pixmania staat KONICA MINOLTA Dynax 5D + 18-70mm AF + 75-300mm AF + CompactFlash 512 MB voor 910 euro. Dat lijkt mij een goede deal.

Comment

Hoe belangrijk is zo'n Image Stabilizer en in welke situaties is dit praktisch?

Ik lees hier dat het vooral praktisch is indien je werkt met Telelenzen?
              Last edited by Destn; 28 december 2005, 20:45.
              ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Destn
                Hoe belangrijk is zo'n Image Stabilizer en in welke situaties is dit praktisch?

Ik lees hier dat het vooral praktisch is indien je werkt met Telelenzen?
                Anti-Shake (zo noemt IS bij KM) is van belang wanneer je met langere sluitertijden gaat fotograferen.
                Het vangt bewegingsonscherpte op welke ontstaat door de beweging van de lens als je vanuit de hand fotografeert.

Een regels is : sluitertijd is brandpuntafstand.
                Dus hoe langer de brandpuntafstand van de lens hoe korter uw sluitertijd moet zijn om bewegingsonscherpte tegen te gaan.

VB.
                Met een 60mm lens kun je tegen 1:60 sec scherpfotograferen
                Met een 500mm lens moet je 1:500 sec respecteren.

Als je lagere sluitertijden gaat gebruiken (wegens te weinig licht) riskeer je bewegingsonscherpte.
                AS gaat dit tot op een bepaald niveau opvangen.

Dit kan bvb ook van pas komen als je met een groothoek op minder dan 1:30 gaat fotograferen want bij elke lens gelt de regel; onder 1:60 riskeer je bewegingsonscherpte bij fotograferen vanuit de hand.
                Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door zunoel
                  Anti-Shake (zo noemt IS bij KM) is van belang wanneer je met langere sluitertijden gaat fotograferen.
                  Het vangt bewegingsonscherpte op welke ontstaat door de beweging van de lens als je vanuit de hand fotografeert.

Een regels is : sluitertijd is brandpuntafstand.
                  Dus hoe langer de brandpuntafstand van de lens hoe korter uw sluitertijd moet zijn om bewegingsonscherpte tegen te gaan.

VB.
                  Met een 60mm lens kun je tegen 1:60 sec scherpfotograferen
                  Met een 500mm lens moet je 1:500 sec respecteren.

Als je lagere sluitertijden gaat gebruiken (wegens te weinig licht) riskeer je bewegingsonscherpte.
                  AS gaat dit tot op een bepaald niveau opvangen.

Dit kan bvb ook van pas komen als je met een groothoek op minder dan 1:30 gaat fotograferen want bij elke lens gelt de regel; onder 1:60 riskeer je bewegingsonscherpte bij fotograferen vanuit de hand.

En werkt dit dan ook naar behoren, op bv een 5D?

Is het zo goed dat je net daardoor die KM zou kopen?

Comment

En nu ga ik weer twijfelen..

Het commentaar dat ik gekregen heb op de Olympus (in het algemeen, niet op het toestel zelf) was dat Olympus een stuk duurder op lenzengebied.
                    Plus dat er nog veel verschil is welk type geheugenkaartje gebruikt. Op het ene kaartje is hij ongelooflijk veel trager dan op het andere kaartje. Een ander minpunt was de viewfinder die wat klein uitgevallen is, maar daar bestaat volgens mij al een oplossing voor.

Aan de andere kant..de Olympus heeft dan weer 8MP (weet niet hoe belangrijk dat is als beginner), hij heeft ook dat antistof mechanisme, en dat scherm is echt gróót,..
                    Zucht...
                    Ga eens naar de fotowinkel en pak al die toestellen eens vast. Als de verkoper jou één bepaald modelletje opdringt, NIET onmiddellijk kopen, dta betekent mogelijkerwijs dat hij daar het meeste op verdient of dat hij die het moeilijkst verkoopt. Ga af op je eigen gevoel

sugar
                    "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

http://supermasj.zenfolio.com

Comment

Ga eens naar de fotowinkel en pak al die toestellen eens vast. Als de verkoper jou één bepaald modelletje opdringt, NIET onmiddellijk kopen, dta betekent mogelijkerwijs dat hij daar het meeste op verdient of dat hij die het moeilijkst verkoopt. Ga af op je eigen gevoel

sugar

Mijn gevoel neigt naar de Nikon D50, maar vraag me niet waarom

Het probleem is (of net niet), het zijn stuk voor stuk goede camera's zo blijkt uit de verschillende reviews, dus echt miskopen kun je niet, alleen moet je zo verdomd hard zoeken naar wat er bij je past.

Ik koop sowieso pas na nieuwjaar dus ik heb nog even de tijd

Comment

En werkt dit dan ook naar behoren, op bv een 5D?

Is het zo goed dat je net daardoor die KM zou kopen?
                        Ik win met mijn 5D zeker twee stops (1/15 ipv 1/60 voor de niet tele lenzen). Nu is dat enkel voor de bewegingsonscherpte van mezelf, dit lost de bewingsonscherpte van je subject niet op. Ik slaag erin om "behoorlijk" met de KM 5D en een 28-75 f2.8 zonder flits binnenhuis te fotograferen. Uiteraard heb ik dan meer bewogen foto's omdat de personen bewegen, maar dat kan je "oplossen" door wat oefening en meer foto's te nemen. Een aantal foto's meer kost niet veel met een digitaal toestel. Zonder flits werken is ook minder storend, wat je toelaat meer foto's te maken. Het is wel zeer nuttig om meerdere lichtbronnen te hebben, anders gaat het contrast vaak te groot zijn. Als je kan, thuis bv, is het wel zinvol om wat extra indirect licht te voorzien.

Of dat voldoende is om daarvoor een KM te kopen? Tja, voor mij wel, vergelijk de meerprijs van de KM 5D tov andere gelijkaardige + de meerkost van één lens die beeldstabilisatie in zich heeft, bij KM heb je dan beeldstabilisatie op alle lenzen...

Denk eerst goed na wat het verschil is tussen een DSLR en een goede digicam en of een DSLR wel voor jou is (het gaat tenslotte over redelijk wat geld). Een DSLR heeft een veel hogere fotografische kwaliteit dan een digicam, zeker bij weinig licht, maar als je dat niet nodig hebt... Neem in elk geval de DSLR's die je in gedachte hebt ook eens vast en probeer er wat mee.

Voor diegenen die inzitten over de megapixels, hou er rekening mee dat dit enkel echt relevant is als je grote afdrukken wenst te maken. Met een 6MP DSLR is A4 perfect, A3 voor de meeste mensen/foto's ook nog (quasi) perfect en is A2 (ong. 40*60cm) zeker goed haalbaar als de foto goed is.

Alain

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door alainD
                          Ik win met mijn 5D zeker twee stops (1/15 ipv 1/60 voor de niet tele lenzen). Nu is dat enkel voor de bewegingsonscherpte van mezelf, dit lost de bewingsonscherpte van je subject niet op. Ik slaag erin om "behoorlijk" met de KM 5D en een 28-75 f2.8 zonder flits binnenhuis te fotograferen. Uiteraard heb ik dan meer bewogen foto's omdat de personen bewegen, maar dat kan je "oplossen" door wat oefening en meer foto's te nemen. Een aantal foto's meer kost niet veel met een digitaal toestel. Zonder flits werken is ook minder storend, wat je toelaat meer foto's te maken. Het is wel zeer nuttig om meerdere lichtbronnen te hebben, anders gaat het contrast vaak te groot zijn. Als je kan, thuis bv, is het wel zinvol om wat extra indirect licht te voorzien.

Of dat voldoende is om daarvoor een KM te kopen? Tja, voor mij wel, vergelijk de meerprijs van de KM 5D tov andere gelijkaardige + de meerkost van één lens die beeldstabilisatie in zich heeft, bij KM heb je dan beeldstabilisatie op alle lenzen...

Denk eerst goed na wat het verschil is tussen een DSLR en een goede digicam en of een DSLR wel voor jou is (het gaat tenslotte over redelijk wat geld). Een DSLR heeft een veel hogere fotografische kwaliteit dan een digicam, zeker bij weinig licht, maar als je dat niet nodig hebt... Neem in elk geval de DSLR's die je in gedachte hebt ook eens vast en probeer er wat mee.

Voor diegenen die inzitten over de megapixels, hou er rekening mee dat dit enkel echt relevant is als je grote afdrukken wenst te maken. Met een 6MP DSLR is A4 perfect, A3 voor de meeste mensen/foto's ook nog (quasi) perfect en is A2 (ong. 40*60cm) zeker goed haalbaar als de foto goed is.

Alain

Bedankt voor je uitleg. Mij gaat het vooral om de kunst van het (goed) fotograferen proberen onder de knie te krijgen. Dus met alle instellingen spelen, lenzen testen (dat komt later nog), enz.

Ik ben er altijd door gefascineerd geweest en nu krijg ik de kans om me erin te verdiepen. Dus ik ga liever voor een dSLR die ik misschien pas na 1000'en (waarvan het grootste deel mislukt ongetwijfeld) foto's en x aantal jaar onder de knie krijg dan een digicam die alles voor jou uitzoekt.

Ik ben nu volop alle termen aan het leren en probeer ook te begrijpen waarom iets verandert als je een instelling verandert.

Massa's werk, maar daarvoor is het ook een hobby he.

Comment

Neen vanaf 800 IS Ow ordt hij wat minder. 800 ISO dat heb ik vroeger NOOIT gebruikt op mijn filmSLR, tenzij zwart wit met bedoeling extra korrel te krijgen
                            800 ISO is méér dan behoorlijk op die camera, Canon past in camera meer ruisonderdukking toe en schakelt daarna haar enorm marketingbudget in om daar veel belang aan te hechten, that's all.
                            Een 350D kit kost 300 EUR meer, dat is erg veel voor zo'n miniem verschil. Temeer omdat de 350D een geamputeerde camera is die een heleboel functionaliteiten mist die die E-500 wel heeft, denk maar aan spotmetering, aan het grotere LCD,...

sugar
                            Sorry maar ik snap het toch niet echt hoor je zegt zelf dat hij minder is in hoge iso maar ik mag dan niet zeggen dat hij de slechtste beeldkwaliteit heeft alhoewel je het eigenlijk zelf ook zegt? Moest hij nu beter zijn op lage iso zou ik dat nog begrijpen maar dat is hij niet. En als je het mij vraagt is hij zelfs minder goed op lage iso. Maar iedereen moet dat maar voor zichzelf uitmaken. Kijk hier maar even : http://www.dpreview.com/reviews/olympuse500/page20.asp
                            en hier : http://www.dpreview.com/reviews/olympuse500/page17.asp

Je kan het al duidelijk zien in die postzegel en hoe hoger de iso hoe meer verschil.

en hier nog een maar dan enkel hoge iso: http://www.dpreview.com/reviews/olympuse500/page24.asp

En dan komen jullie nog beweren dat de beeldkwaliteit evengoed is.....

En het argument van vroeger was het nog slechter sorry maar ik ben voor vooruitgang en dat slaagt mijn inziens gewoon nergens op. En als dat de mentaliteit van de fabrikanten zou zijn hadden we waarschijnlijk nog steeds geen AF, AE, laat staan kleurenfilm...

En sorry hoor maar als je niet enkel buiten op mooie dagen foto's gaat maken kan je gerust meer iso gebruiken en al zeker met die kitlenzen.

En als je het mij ook vraagt iso 800 op die camera is niet goed en zelfs niet vergelijkbaar met 4 jaar oude canon's. Nu ja als je enkel 10x15 tjes maakt (ooeps 11x15tjes want met die 4/3 zit je ook nog met die vervelendheid) en nooit cropt tja dan.... Maar waarom koop je dan een SLR?

Jullie moeten ook dringend van leverancier veranderen want het grootste verschil in kitprijs dat ik heb kunnen vinden is 100€ waar halen jullie die 300€ eigenlijk vandaan.

En de 350D een geamputeerde camera komaan zeg van een 300D kon je dit eventueel nog zeggen maar de 350D? Een groter LCD is leuk maar draagt uiteindelijk niets bij. Spotmeting de 350D heeft Partial en dat is nagenoeg hetzelfde en voor de doelgroep waarschijnlijk zelfs beter. De E500 is een stuk meer geamputeerd door zijn beeldkwaliteit dan de 350D door enig welk ander feature dat ie zou missen. En vergeet niet er zijn ook dingen die de 350D kan die de E500 niet kan.

Ik zei het hier al al deze camera's zijn goed dat ontken ik niet maar de beste beeldkwaliteit zit in de 350D. Dat hoef voor jou geen bezwaar te zijn om een andere camera te verkiezen. En zoals ik al zei ik zou geen van deze camera 's kopen omwille van body verschillen maar omwille van systeem verschillen.
                            Last edited by Kevlar; 29 december 2005, 00:24.

Comment

sugar
                              Ik zou zelfs nog verder gaan gewoon niet luisteren naar die verkoper niet dat ze altijd kul verkopen (alhoewel vaak wel) maar je kan hier en op de testwebsites veel info halen en zelf je beslissing maken. Maar wel ervoor zorgen dat je die toestellen eens kan gebruiken he dus die verkoper afsnauwen hoeft ook niet.

Comment

Mijn gevoel neigt naar de Nikon D50, maar vraag me niet waarom

Het probleem is (of net niet), het zijn stuk voor stuk goede camera's zo blijkt uit de verschillende reviews, dus echt miskopen kun je niet, alleen moet je zo verdomd hard zoeken naar wat er bij je past.

Ik koop sowieso pas na nieuwjaar dus ik heb nog even de tijd
                                Als je na nieuwjaar koopt en het is niet dat je dan staat te springen om er 1 te kopen kan je eventueel wachten tot in februari want dan is het PMA(een van de grote fotobeurzen) en je weet nooit dat er dan iets leuks komt. Anderzijds er komen altijd nieuwere camera's uit en je moet ooit eens kopen.

Comment

Working...
                                X