Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Moeilijke keuze - DSLR

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Moeilijke keuze - DSLR

Vind je Kevlar... Persoonlijk zou ik voor een KM gaan. Zeer goede beeldkwaliteit, goede ruiseigenschappen, goede lenzen, ook tweedehands, veel andere spullen verkrijgbaar, ook van de andere merken. En anti-shake aan boord zodat met de goede ruiseigenschappen ook bij moeilijk licht omstandigheden gefotografeerd kan worden. En 6 MP is voor de meeste mensen echt genoeg.. Maar goed er zijn altijd mensen die denken dat alleen Canon een goed toestel kan wegzetten en dat zal ook altijd zo blijven. Het is alleen jammer dat ze met dit soort commentaar de mensen die nog zoekende zijn, andere wegen hartstikke dicht gooien... Terwijl er iets tussen kan zitten wat voor jou wel een goede aanschaf kan zijn. Iemand die wil gaan beginnen zou ik de E500 van Olympus aanraden. Je krijgt er 2 goede kitlenzen bij, de beeldkwaliteit is goed, ruis eigenschappen en lichtmeting zijn verbeterd en vooral: Je bent niet meteen een heel bedrag kwijt. Later kun je dan kijken of er nog iets bij moet om aan jouw wensen te voldoen..

Maar goed mensen als je persé voor een Canon wilt gaan, moet je dat zeker doen... Zeker als je je daar prettig bij voelt. Niks mis met het toestel..

Bart

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door BartK
      Vind je Kevlar... Persoonlijk zou ik voor een KM gaan. Zeer goede beeldkwaliteit, goede ruiseigenschappen, goede lenzen, ook tweedehands, veel andere spullen verkrijgbaar, ook van de andere merken. En anti-shake aan boord zodat met de goede ruiseigenschappen ook bij moeilijk licht omstandigheden gefotografeerd kan worden. En 6 MP is voor de meeste mensen echt genoeg.. Maar goed er zijn altijd mensen die denken dat alleen Canon een goed toestel kan wegzetten en dat zal ook altijd zo blijven. Het is alleen jammer dat ze met dit soort commentaar de mensen die nog zoekende zijn, andere wegen hartstikke dicht gooien... Terwijl er iets tussen kan zitten wat voor jou wel een goede aanschaf kan zijn. Iemand die wil gaan beginnen zou ik de E500 van Olympus aanraden. Je krijgt er 2 goede kitlenzen bij, de beeldkwaliteit is goed, ruis eigenschappen en lichtmeting zijn verbeterd en vooral: Je bent niet meteen een heel bedrag kwijt. Later kun je dan kijken of er nog iets bij moet om aan jouw wensen te voldoen..

Maar goed mensen als je persé voor een Canon wilt gaan, moet je dat zeker doen... Zeker als je je daar prettig bij voelt. Niks mis met het toestel..

Bart
      Ben ik het helemaal mee eens. Voor mij zijn KM en Olympus de referenties voor een beginnersset

sugar
      "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

http://supermasj.zenfolio.com

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door zunoel

Als je echt kwaliteit wil zou ik zeker geen lens kopen met meer dan 4x zoom.
        als je echt kwaliteit wilt dan kijk je naar reviews, gebruikers ervaring, voorbeeld foto's en test je de lens zelf uit.
        af gaan op prijs/naam/specificaties kan een leidraad zijn maar is niet zalig makend
        foto als spiegel of als venster?

Comment

Ik vind het allemaal nogal persoonlijk.
          Wat voor de een een groot voordeel is, daar zal de ander dat voordeel nooit nodig hebben en kan diegeen dat voordeel dus wegstrepen, waardoor een bepaalde camera helemaal niet meer interressant is voor die persoon.
          Je moet dus gewoon jezelf afvragen wat voor jou belangrijk is en zo je beslissing nemen. De uiteindelijk fotokwaliteit zal vast niet zo heel veel schelen tussen de verschillende merken, het zijn tenslotte concurrenten.
          Ga gewoon es kijken wat de voordelen zijn van de verschillende merken en bedenk dan wat voor JOU belangrijk is.
          Ik vind derhalve dus niet dat iemand tegen jou kan zeggen wat de beste keus zou zijn. Tenzij iemand jouw manier van fotograferen kent natuurlijk...

Mvg,
          Harry
          Nikon D50+Nikkor AF-D 24-85mm f/2.8-4.0 IF+Nikkor AF-D 50mm F1.8

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Cor

Zou ook graag body hebben met 1 lens die een groter bereik heeft (bijv Tamron 18-200mm) daar ik vooral 1 lens ga gebruiken (weet ik uit ervaring -80-200mm bleef in de zak zitten).
            Ik zou dit NIET doen...
            Je zegt dat je vooral binnen snel wil foto's nemen, eventueel met flits?
            Beperk je dan tot een groothoek met kleinere zoomfactor. Ga je buiten dan kun je alsnog een andere lens opschroeven VOOR je vertrekt in een hogere range, standaard ipv breedhoek.

WANT

1) met 200mm x 1,5 moet je al een hele grote living hebben om meer dan de tomatensaus rond hun mond in beeld te krijgen.

2) moet je al een volgspot gebruiken om dan nog nut te hebben van je "extra licht, lees flits".

Ik bedoel dat je beter zou kiezen voor een breedhoeklens met een veel kleinere zoomfactor want bij hogere zoomfactoren gaat ook de scherpte van de foto's achteruit en met een DSLR heb je die nooit genoeg! Kies ook een lichtsterke lens, min f2.8. Ideaal is een prime natuurlijk.

Wou gewoon even mij gedacht neerzetten, thats all.
            Misschien denken sommigen er anders over?
            Groetjes, Johan "Loloboy" Masschalck
            BE-Wommelgem
            .: 20D & D700 :.

Comment

bart
              Euh vind ik wat? En beste beeldkwaliteit wil niet zeggen beste camera he dat wil zeggen beste beeldkwaliteit.

Oly zou ik niet aanraden. Waarom wel slechtste beeldkwaliteit van allemaal. Maar dat kan voor een ander nog goed genoeg zijn hoor.

Mij lijkt het zelfs dat hier teveel mensen kijken naar kitlenzen en body's en als je serieus met fotografie gaat bezig zijn lijkt mij dat een slecht uitgangspunt.

Mijn keuze hier zou 350D zijn niet omwille van de body verschillen maar omwille van de lenzen die Canon heeft die niemand anders hier heeft.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kevlar
                Mijn keuze hier zou 350D zijn niet omwille van de body verschillen maar omwille van de lenzen die Canon heeft die niemand anders hier heeft.
                En welke lenzen zouden dat zijn

Nikon heeft VR lenzen van uitstekende kwaliteit.
                Minolta is een naam met faam op gebied van objectieven (en nu met de samenwerking met sony misschien in de toekomst Carl Zeis lenzen).

Canon heeft de kwalijke reputatie om geregeld zijn lensmounts te wijzigen, in tegenstelling tot Nikon en Minolta.
                Bij Nikon kun je zelfs de oude manuele lenzen nog gebruiken.
                Last edited by zunoel; 28 december 2005, 14:17.
                Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door zunoel
                  En welke lenzen zouden dat zijn

Nikon heeft VR lenzen van uitstekende kwaliteit.
                  Minolta is een naam met faam op gebied van objectieven (en nu met de samenwerking met sony misschien in de toekomst Carl Zeis lenzen).
                  17-85 IS en 70-300 DO IS.

De dag dat ik FF ga verander ik de 17-85 IS door de 24-105L IS.

Zoals je ziet zijn het zeker niet de scherpste lenzen die Canon heeft en daar gaat het mij niet over. Het is de combinatie die deze lenzen bieden waar niemand tot op dit moment een even aantrekkelijke aanbieding voor mij heeft. Dat is heel persoonlijk hoor. En als je echt wil leg ik het je helemaal uit.

Comment

Oly zou ik niet aanraden. Waarom wel slechtste beeldkwaliteit van allemaal. Maar dat kan voor een ander nog goed genoeg zijn hoor.
                    absoluut onjuist

als jij de D50 hier echt beter vindt, dan is dat jou goed recht hoor.

Op ISO 100 is er overigens geen verschil met de 350D (dat zie je pas vanaf 800 ISO)

sugar

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door sugar
                      absoluut onjuist

als jij de D50 hier echt beter vindt, dan is dat jou goed recht hoor.

Op ISO 100 is er overigens geen verschil met de 350D (dat zie je pas vanaf 800 ISO)

sugar
                      Tja ik heb het echt wel over meer dan enkel iso 100 en toestanden als ik het over beeldkwaliteit heb. En zoals je zelf zegt op hogere iso kan ie niet mee. En daar ging het mij dan ook over. Op hogere iso is het de slechtste.

Comment

ja,
                        maar vroeger in het analoge tijdperk,
                        dacht men er enkel in uitzonderlijke gevallen aan om een 400 filmke te gebruiken.
                        en nu, praat men over iso 800, 1600 en 3200 als of dit normaal is.
                        elke dsrl geeft tot 400 zeer goede beelden, is het dan ni wa overdreven om steeds die extreem hoge iso's te gaan vergelijken.
                        ik denk da we wat verwend aan het geraken zijn , ni

Comment

Tja ik heb het echt wel over meer dan enkel iso 100 en toestanden als ik het over beeldkwaliteit heb. En zoals je zelf zegt op hogere iso kan ie niet mee. En daar ging het mij dan ook over. Op hogere iso is het de slechtste.
                          Neen vanaf 800 IS Ow ordt hij wat minder. 800 ISO dat heb ik vroeger NOOIT gebruikt op mijn filmSLR, tenzij zwart wit met bedoeling extra korrel te krijgen
                          800 ISO is méér dan behoorlijk op die camera, Canon past in camera meer ruisonderdukking toe en schakelt daarna haar enorm marketingbudget in om daar veel belang aan te hechten, that's all.
                          Een 350D kit kost 300 EUR meer, dat is erg veel voor zo'n miniem verschil. Temeer omdat de 350D een geamputeerde camera is die een heleboel functionaliteiten mist die die E-500 wel heeft, denk maar aan spotmetering, aan het grotere LCD,...

sugar

Comment

Precies Sugar,

Voor mensen die beginnen met fotografie is het denk ik niet aantrekkelijk om direct voor het duurste van het duurste te gaan. Sterker nog, ik denk dat de meeste amateur fotografen genoeg hebben aan een toestel dat direct uit de doos, heel goede resultaten kan wegzetten. Waar weinig beeldbewerking nodig is achteraf, waar genoeg contrast, kleur en scherpte in zit voor een 10 maal 15 afdruk tot een A3...

Zulke lichtsterke lenzen, die een kapitaal kosten zullen echt niet nodig zijn voor de meeste foto's die genomen worden. Je hebt het dan over een specifieke vorm van fotografie waarbij moeilijk licht situaties meer de regel zijn dan de uitzondering. Ik denk dan bijvoorbeeld aan concerten enz...

Heel dat ruis gebeuren is een zeer opgeblazen marketing techniek waarin sites als dpreview de hele boel ook nog eens aanzwengelen.. Ik denk dat als je een beginnend fotograaf een foto voorzet, gemaakt met alle 5 de toestellen (Sorry ik was Pentax vergeten..), deze het verschil niet ziet tot een vergroting op A4 gemaakt met alle toestellen tot ISO 400. De instelling die de meeste beginnende fotografen gebruiken.

Bovendien kan er bij alle merken verantwoord uitgebreid worden en doe je dus geen miskoop. Elk systeem is zeer goed uit te breiden. Ook het Olympussysteem tegenwoordig.

Ik vind al het opgeklopte ruis gedoe niet het prijsverschil goed praten van 300 euro voor een fotograaf die op dit moment waarschijnlijk aan het bereik van 28 tot 300 mm genoeg heeft. Ik zou zeker de Olympus een kans geven als je niet verder wilt met je minolta objectieven. Want dat is toch de meest voor de hand liggende keuze, als je objectieven tenminste geschikt zijn..

Bart

Comment

(Sorry ik was Pentax vergeten..)
                              Ik ook . Pentax staat er binnenkort weer helemaal, wees daar maar gerust van. Ze zijn een samenwerking met Panasonic aangegaan, één van de grootste CCD-producenten van deze planeet, en als ze nog niet alle technologie in huis hebben, zal dat niet lang meer duren.
                              Panasonic is een meester in het rendabel blijven in stagnerende markten. Binnenkort kom er naar alle waarschijnlijkheid een Panasonic/PENtax DSLR met Pentax lensmount uit

De originele Canon EOS 1D gebruikte een Panasonic CCD...

sugar

Comment

Tja, ik denk dat ik ook van gedacht zal veranderen na al deze reacties te lezen. Ik dacht de Eos 350 body te kopen en een goeie lens of 2, maar als ik vergelijk met Konica Minolta met zijn beeldstabilisatie, ... pff twordt er niet gemakkelijker op eigenlijk want ik vind beeldkwaliteit ook belangrijk.
                                Ben vandaag trouwens naar een fotozaak geweest, en kreeg daar te horen dat de Eos 350 uit de handel gaat en kon niet meer besteld worden. Wat er in de plaats komt wist die man niet. Maar hij raadde mij de Konica aan omwille van die beeldstabilisatie.
                                Ik denk dat ik er bijna uit ben, maar ik wacht nog tot na nieuwjaar, wie weet wat komt er dan uit de bus vallen. Misschien een leuke soldenaanbieding...
                                KM5D - kitlens 18-70mm/ 3,5-5,6 - Tamron 90mm/ 2,8 macro - Sigma 70-200 APO DG/2,8 +2x converter

Comment

Working...
                                X