Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Het FZ30 Topic ;-))

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Re: Het FZ30 Topic ;-))

Oorspronkelijk geplaatst door Johaninho Bekijk bericht
    Klopt.
    Al heb ik minder last van die flare (een pak minder zelfs) wanneer ik die uv ff weghaal dan.
    Nuja... volledig weg is ie te krijgen met de lenskap. (Soms is ie naar mijn mening wel te kort... dus ff gebruik maken van de vraag: kan men voor een fz30/50 een grotere lenskap aanschaffen?)
    Of die bestaat weet ik niet, maar je kan altijd zelf iets maken.
    Ik meen dat er een website bestaat met dergelijke papieren (licht kartonnen) sjablonen, maar vanzelfsprekend ken ik de url niet vanbuiten.
    Google is je vriend, zou ik zeggen. Of de zoekfunctie binnen BD?

Anderzijds kan een grotere kap mischien wel zijn voordelen hebben, maar houd
    er toch maar rekening mee dat je dan mogelijk meer in telebereik moet werken.
    Dit omdat de lenskap schaduw kan werpen op het beeld in 'breedhoek'.
    Uiteraard weet ik niet waar (brandpuntsafstand) de schaduw begint. Trouwens is dat afhankelijk van het model van zonnekap.

Overigens hebben we de kaap van 600 antwoorden bereikt!

Comment

Yep, en dit is de site waar nabi het over had: http://www.lenshoods.co.uk/

Die breedhoeklens van raynox heeft ook snel last van flare heb ik de indruk. Daarom ook wat aan het rondneuzen geweest en de bovenstaande site teruggevonden. Alleen staan daar de zonnekappen per lens. Dus om iets te vinden dat past voor de panasonic is nog iets anders.
      Ik heb daar ook iets proberen te vinden voor op die breedhoek maar voor het ogenblik zit ik nog altijd met wat vignetering (dus ng wat bijknippen en dat komt toch in orde). Ik heb van die rubber bladen gebruikt (±1 mm dik) wat veel gebruikt word voor het knutselen.

Ik had ook mijn eerste ebay-aankoop gedaan, zo'n rubber zonnekap met 72mm draad. Die past prima op de Raynox maar komt ook te ver met vignetering tot gevolg (zelfs alleen de ring al )
      Groetjes,
      FilMar, Beeldbrouwer ;-)
      * Pentax K20D * smc Pentax DA 18-55 * Tamron 28-75 F2.8 * smc Pentax DA 55-300 * www.ftkm.be *

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FilMar Bekijk bericht
        Yep, en dit is de site waar nabi het over had: http://www.lenshoods.co.uk/

Die breedhoeklens van raynox heeft ook snel last van flare heb ik de indruk. Daarom ook wat aan het rondneuzen geweest en de bovenstaande site teruggevonden. Alleen staan daar de zonnekappen per lens. Dus om iets te vinden dat past voor de panasonic is nog iets anders.
        Ik heb daar ook iets proberen te vinden voor op die breedhoek maar voor het ogenblik zit ik nog altijd met wat vignetering (dus ng wat bijknippen en dat komt toch in orde). Ik heb van die rubber bladen gebruikt (±1 mm dik) wat veel gebruikt word voor het knutselen.

Ik had ook mijn eerste ebay-aankoop gedaan, zo'n rubber zonnekap met 72mm draad. Die past prima op de Raynox maar komt ook te ver met vignetering tot gevolg (zelfs alleen de ring al )

Dank je voor de link!
        Eens kijken of ik er wijs uit wordt en dan eventueel eentje op maat maken met autocad.
        Op ebay kan ik idd ook eens kijken.
        FilMar, ben jij ook zo content van je Raynox 6600?

Ook nabi, bedankt!
        Mvg,
        Johan

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door nabi Bekijk bericht
          Overigens hebben we de kaap van 600 antwoorden bereikt!
          Wie trakteerd?
          Mvg,
          Johan

Comment

Dik over de 50 Z-vijftigers ! Misschien tijd om dat op een aangename en leerzame manier te vieren. Iemand interesse? Ergens, liefst niet in een stad, een zaterdagnamiddag op een terrasje en kennis uitwisselen (voor zij dier daar over beschikken natuurlijk...).
            Als het voor het plezier is moet het daar bij blijven.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Roger V Bekijk bericht
              Dik over de 50 Z-vijftigers ! Misschien tijd om dat op een aangename en leerzame manier te vieren. Iemand interesse? Ergens, liefst niet in een stad, een zaterdagnamiddag op een terrasje en kennis uitwisselen (voor zij dier daar over beschikken natuurlijk...).
              Ik wil altijd bijleren...

Comment

Ik ook.
                En pas op: over sommige dingen weet ik heel veel maar over nog veel meer helemaal niks

Comment

Ik zie dat ook wel zitten.
                  Ik weet niet wat de geografische verdeling is van de FZ30-50-ers?

Het zou evenwel handig zijn aan de hand van die verdeling een stad uit te kiezen.
                  Mvg,
                  Johan

Comment

Ben al een tijdje op BD actief, maar heb nu pas gezien dat er een apart FZ30(of 50) topic is, daar ik discussies over "beste toestel" liever vermijd en dus nog geen kijkje nam in de forums over toestellen. Als gelukkige FZ30'er vind ik het nu toch wel leuk dit draadje ontdekt te hebben (al is het ondertussen al een erg lange draad, "in de gloria" zou er wel weg mee weten !). Zet me dus ook maar bij het lijstje enthousiaste FZ30'ers (heb toestel sinds zomer 2006, ben van omgeving Gent en heb extra batterij, geheugen 1 Gb, flits, breedhoek (x0.7) en tele (x1.7) van Panasonic erbij gekocht).
                    Als er wind is, droogt de was.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Roger V Bekijk bericht
                      In post 573 had ik ook al aan zoiets gedacht. Maar eerst moet mijn FZ30 terug hersteld zijn natuurlijk...
                      BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                      Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Comment

Zo LucasBols, welkom en je staat er al bij op het lijstje.

@Roger V: Prima idee, er was natuurlijk onlangs de Prosumerdag te St-Truiden waar er toch ook een 5-tal FZ30/50-ers waren maar voor zulke ideetjes staan we altijd open.
                        Ik weet dat er enkele Limburgers bij zijn en ook enkele Gentenaren dus ik denk dat het geografisch midden eerder naar de kanten van Leuven/Mechelen zal zijn.
                        Voelt iemand zich geroepen?
                        Groetjes,
                        FilMar, Beeldbrouwer ;-)
                        * Pentax K20D * smc Pentax DA 18-55 * Tamron 28-75 F2.8 * smc Pentax DA 55-300 * www.ftkm.be *

Comment

Ik weet dat er enkele Limburgers bij zijn en ook enkele Gentenaren dus ik denk dat het geografisch midden eerder naar de kanten van Leuven/Mechelen zal zijn.
                          Voelt iemand zich geroepen?
                          De lokatie zal vooral bereikbaar moeten zijn. Centraal is voor mij alleszins niet zo'n punt. Btw... ik woon toch in een uithoekje, onder de derde bult van België. Van daar uit is alles relatief ver.

Mvg

Comment

Ik weet dat er enkele Limburgers bij zijn en ook enkele Gentenaren
                            ik kom uit brabant
                            Sony a550 + sandisk extreme III 2GB + vrouwtje en dochter
                            http://laysjes.nl (under construction)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FestinaLente Bekijk bericht
                              De lokatie zal vooral bereikbaar moeten zijn. Centraal is voor mij alleszins niet zo'n punt. Btw... ik woon toch in een uithoekje, onder de derde bult van België. Van daar uit is alles relatief ver.

Mvg
                              Mja voor mij geld dit probleem ook. Ik woon in Overpelt, van daaruit is alles in principe ook ver. Nuja... Langs de andere kant, ver in België is heel relatief. Afstand Hasselt-Brugge zou in Amerikaanse normen New York - Florida zijn.
                              Mvg,
                              Johan

Comment

Iemand die de fl-36 gebruikt, hebben jullie ook zo dat je foto's soms iets overflitst zijn ?

Ik heb zo de indruk dat de sluitertijd (1/30) met flits niet echt ideaal is, iemand ervaringen ?

Ik probeer zoveel mogelijk te bouncen maar dat lukt niet altijd. Gebruiken jullie TTL of gewoon AUTO ?
                                Canon EOS 400D met Canon 50 1.8 II + Sigma 17-70 + gripje + Tokina 12-24 + Canon 75 - 300 III USM + 430EX
                                http://www.suntronics.be Uw partner in zonne-energie!

Comment

Working...
                                X