Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

sportfotografie

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• sportfotografie

Eindelijk heb ik mijn D70s met sigma 18-200. Ik ga hem morgen uitproberen op een wedstrijd met honden. Kunnen jullie tips geven over de instellingen op mijn camera, want met de automatische stand zal ik het niet redden om een lopende hond te fotograferen. Mijn bedoeling was om de S-stand te fotograferen. Wat is de richtlijn voor de sluitertijd in te stellen?

Alvast bedankt!
    Geld maakt niet gelukkig, maar een lage rente wel!

Re: sportfotografie

Ik denk of de sportstand, of in ieder geval hogere sluitertijden dan 200.
    Nikon D200 | 8/3,5 | 35/2.0 | 50/1,8 | 90/2,8 | 28-75/2,8 | 18-270 | 100-300/4 | 1,4 tc | SB600

Comment

De algemene richtlijn is een sluitertijd omgekeerd evenredig aan het aantal mm zoom, dus zoom op 150 mm = sluitersnelheid 1/150. Een tweede factor is het diafragma : hier geldt algemeen : hoe lager de Fwaarde hoe minder scherptediepte, hoe hoger de Fwaarde hoe meer scherptediepte. Dit betekent dat wanneer je een springende hond wilt isoleren in je foto en al de rest vervagen, je je diafragma moet toedraaien (F waarde zo klein mogelijk). Wil je juist een overzicht met alles erop scherp dan moet je naar een hogere Fwaarde.
      Een goede middelmaat is imo F=8, 1/150, en Iso 200 en witbalans niet op automatisch maar naar de weersomstandigheden, dit alles indien full manual.
      Indien op A worden de sluiterstanden aangepast. Ik zou je de A-stand aanraden
      of de M-stand, maar niet de S omdat je nogal vlug te donkere of onscherpe foto's gaat hebben. Of natuurlijk op zeker spelen en de sportprogramma kiezen. (heel leerzaam is trouwens een serietje te nemen op Sportprogramma en die 's avonds op de computer eens rustig te bekijken en van die die je aanstaan in de Exif de waarden na te kijken, krijg je een idee welke instelling wat produceert)
      Last edited by elsan; 18 november 2005, 09:59.
      fotosite

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door elsan
        De algemene richtlijn is een sluitertijd omgekeerd evenredig aan het aantal mm zoom, dus zoom op 150 mm = sluitersnelheid 1/150. Een tweede factor is het diafragma : hier geldt algemeen : hoe lager de Fwaarde hoe minder scherptediepte, hoe hoger de Fwaarde hoe meer scherptediepte. Dit betekent dat wanneer je een springende hond wilt isoleren in je foto en al de rest vervagen, je je diafragma moet toedraaien (F waarde zo klein mogelijk). Wil je juist een overzicht met alles erop scherp dan moet je naar een hogere Fwaarde.
        Een goede middelmaat is imo F=8, 1/150, en Iso 200 en witbalans niet op automatisch maar naar de weersomstandigheden, dit alles indien full manual.
        Indien op A worden de sluiterstanden aangepast. Ik zou je de A-stand aanraden
        of de M-stand, maar niet de S omdat je nogal vlug te donkere of onscherpe foto's gaat hebben. Of natuurlijk op zeker spelen en de sportprogramma kiezen. (heel leerzaam is trouwens een serietje te nemen op Sportprogramma en die 's avonds op de computer eens rustig te bekijken en van die die je aanstaan in de Exif de waarden na te kijken, krijg je een idee welke instelling wat produceert)
        Bedankt. Dit ga ik morgen proberen. Op de S-stand kan ik de sluitertijden aanpassen. Er zullen weer meer slechte dan goede foto's getrokken worden. Oefening zou kunst moeten baren?
        Last edited by youffa; 18 november 2005, 10:30.

Comment

Ik trek sportfoto's met de A-stand en de autofocus op de AF-C stand.
          Met ISO 200 ga je het niet redden als het indoor is. Meestal teweinig licht. Vorig weekend in een sporthal met 1250 moeten trekken, f3.2 en 1 stop onderbelicht om de sluitersnelheid op 1/200 te krijgen. Lens stond op 80 mm. In RAW getrokken.
          1 stop onderbelicht geeft de mogelijkheid om de donkere delen via Nikon Capture op te trekken en dus te corrigeren. Overbelicht en daarmee bedoel ik wit uitgebrand is niet meer te redden.

Succes
          Patrick
          [FONT=Arial][SIZE=1]Woonplaats: rond het Hasseltse.

Comment

Ik denk toch echt als je scherpe foto`s wilt hebben op 150 mm dat je dat factoor 2 moet nemen , dus 1/300 sluitertijd.
            Is niet om eigenwijs te zijn maar ik ben sportfotograaf en hou deze regel aan het geen in vrijwel allemaal scherpe foto`s resulteerd..
            150 mm op 1/150 ste is te crities.

Gr. John
            www.sportactiefoto.nl

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door elsan
              hoe lager de Fwaarde hoe minder scherptediepte, hoe hoger de Fwaarde hoe meer scherptediepte. Dit betekent dat wanneer je een springende hond wilt isoleren in je foto en al de rest vervagen, je je diafragma moet toedraaien (F waarde zo klein mogelijk). Wil je juist een overzicht met alles erop scherp dan moet je naar een hogere Fwaarde.
              )
              toch even mierenneuken:

laag diafragma getal F/x.x : diafragma is open gedraaid
              groot diafragma getal F/x : diafragma is dicht gedraaid (of toegeknepen)
              foto als spiegel of als venster?

Comment

Bedankt voor de correctie, als het over diagfragma gaat blijf ik het soms dooreenslaan
                fotosite

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door marbico
                  Ik denk toch echt als je scherpe foto`s wilt hebben op 150 mm dat je dat factoor 2 moet nemen , dus 1/300 sluitertijd.
                  Is niet om eigenwijs te zijn maar ik ben sportfotograaf en hou deze regel aan het geen in vrijwel allemaal scherpe foto`s resulteerd..
                  150 mm op 1/150 ste is te crities.

Gr. John
                  Wat dacht je van 1/60 op 400mm ????

Hangt er natuurlijk vanaf wat voor pics je wil.
                  Wil je statische sportfoto's, bevroren wielen, (stilstaande poten in dit geval) dan ga je idd voor de regel.

Wil je dynamiek in je pics, dan pan je en leg je de sluiter to laag mogelijk.

Comment

Wat denk je van 1/30 op 400 mm, dat is toch gelul.
                    Sportfoto`s maak je niet met een IS , VR en of OS stand ingeschakeld.
                    Sportfoto`s zijn geen statische foto`s dus hoge sluitersnelheden, panning foto`s vereisen een andere techniek.
                    Als je dinamiek wil ga je naar een lagere snelheid.
                    PatriekL geeft mijns inziens dan ook het goede antwoord op de simpelen vraag.
                    Maar goed, dit was mijn bedragen, soms denk ik wel eens, waarom reageer ik eigenlijk op een vraag, je krijgt altijd weer iemand die je verbeteren moet!!!!

Gr. John
                    Last edited by marbico; 18 november 2005, 16:33.
                    www.sportactiefoto.nl

Comment

En ook niet vergeten dit hangt ook nogal sterk af van hoe snel je onderwerp beweegt! Voor actiefotografie daar zo een algemene regel op plakken lijkt mij niet zo een goed idee. Maar het is natuurlijk wel een heel goed vertrekpunt.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kevlar
                        En ook niet vergeten dit hangt ook nogal sterk af van hoe snel je onderwerp beweegt! Voor actiefotografie daar zo een algemene regel op plakken lijkt mij niet zo een goed idee. Maar het is natuurlijk wel een heel goed vertrekpunt.
                        Inderdaad. Ik weet ook wel dat er geen gouden regel bestaat. Nu heb ik als leek toch een basis waar ik mee kan gaan experimenteren. Ik moet ook nog leren hoe ik mooie kleuren moet verkrijgen. Dus elke hulp is welkom.

Comment

Voila, dat zeg ik toch ook in mijn posting hierboven.

Ik persoonlijk hou van dynamiek in men foto's, dus ik leg de sluiter zo laag mogelijk. Het is heus niet zo dat ik dan maar 10 pics op de 100 kan houden hoor. Oefening baart kunst, en zeker als je actie wil fotograferen. Meestal zit mijn sluiter ergens tussen 1/60 (motorcross) en 1/160 (formule 1) met uitschieters naar 1/200. Afhankelijk van welke actie je wil vastleggen. Dus lucky shots, tja, als jij het zegt ....

TIP voor de topicstarter :
                          Start met je sluiter op 1/250 (desnoods 1/500) in S stand, en verlaag iedere keer na een kwartiertje, totdat je aan je eigen limiet zit. Experimenteer ook met de zoom op je lens. Mij lukt het iig beter met een langere lens dan met een standaardlens. Zeker tijdens pannen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door marbico
                            Wat denk je van 1/30 op 400 mm, dat is toch gelul.
                            Sportfoto`s maak je niet met een IS , VR en of OS stand ingeschakeld.
                            Sportfoto`s zijn geen statische foto`s dus hoge sluitersnelheden, panning foto`s vereisen een andere techniek.
                            Als je dinamiek wil ga je naar een lagere snelheid.
                            PatriekL geeft mijns inziens dan ook het goede antwoord op de simpelen vraag.
                            Maar goed, dit was mijn bedragen, soms denk ik wel eens, waarom reageer ik eigenlijk op een vraag, je krijgt altijd weer iemand die je verbeteren moet!!!!

Gr. John
                            Euh, sorry John, maar sportfotografie en sportfotografie is 2... Tom heeft absoluut een punt!!
                            Autosport zal eerder met een "langere" sluitertijd werken, kwestie van de dynamiek in de wielen te houden. Terwijl andere sporten net een "korte" sluitertijd nodig hebben omdat je anders schimmen krijgt...

Een goed richtlijn voor sluitertijd voor "sportotografie" is er nu eenmaak niet... Het is allemaal afhankelijk van het resultaat dat je beoogt... Dus voel je niet zo aangevallen...
                            Canon 10D, glass, flashes & extra's
                            Fuji S602Z & extra's
                            www.CooMa.be BD0176BE

Comment

Tom heeft zeker een punt, alleen vind ik dat je eerst moet leren stappen en dan pas leren lopen. Als je je toestel en je lens kent is het zeker tijd om te gaan experimenteren, maar ik denk dat youffa op dit ogenblik meer vooruit is met heldere en scherpe foto's dan met meer experimentele. Als je teveel tegelijk gaat proberen loop je het risico van door de bomen het bos niet meer te zien en thuis te komen met foto's die niet het één maar ook niet het ander zijn.
                              fotosite

Comment

Working...
                              X