Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

scherpe foto met NIKON D70 S

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: scherpe foto met NIKON D70 S

Oorspronkelijk geplaatst door systje
    Ja, d'as waar, ik pas ook enkele instellingen aan in RAW, dus denk als dit mogelijk is, de camera er toch wel iets mee doet ga dat eens moeten testen: zelfde instellingen gebruiken in jpeg en raw en vergelijken...
    Wanneer je raw opnamen maakt zal geen enkele van je beeld-optimalisatie settings enig effect hebben, alle bewerking binnen de camera wordt immers uitgesloten.

Mvg,

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pascal ph.
      Wanneer je raw opnamen maakt zal geen enkele van je beeld-optimalisatie settings enig effect hebben, alle bewerking binnen de camera wordt immers uitgesloten.

Mvg,
      niet helemaal waar...

als je je beeld gaat verscherpen bv +1 op de camera, dan wordt dat ook zo geladen in nikon view...kan je gemakkelijk checken.
      je kan dan wel in je editor alle waarden terug op neutraal zetten...
      hetzelfde gebeurd met bv de WB...

dus iedere foto die je in raw wegsaved naar jpg via de editor heeft die instellingen van je camera...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door w00ha
        niet helemaal waar...

als je je beeld gaat verscherpen bv +1 op de camera, dan wordt dat ook zo geladen in nikon view...kan je gemakkelijk checken.
        je kan dan wel in je editor alle waarden terug op neutraal zetten...
        hetzelfde gebeurd met bv de WB...

dus iedere foto die je in raw wegsaved naar jpg via de editor heeft die instellingen van je camera...
        Akkoord dat sommige software rekening houdt met je camerasettings, maar ik bedoelde dat die settings geen enkele invloed hebben op de raw-afbeelding zelf.

Raw = zonder enige bewerking.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pascal ph.
          Akkoord dat sommige software rekening houdt met je camerasettings, maar ik bedoelde dat die settings geen enkele invloed hebben op de raw-afbeelding zelf.

Raw = zonder enige bewerking.
          dan moet je ze wel neutraal zetten want alle instellingen worden via nikon view of capture gewoon overgenomen...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door w00ha
            dan moet je ze wel neutraal zetten want alle instellingen worden via nikon view of capture gewoon overgenomen...
            Nee, dan moet je geen Nikon View of Capture gebruiken.

Comment

De camera-instellingen worden toch op het beeld (NEF-file) zelf uitgevoerd, dus onafhankelijk van de achteraf gebruikte software?...

Het zou me verwonderen dat bepaalde gepersonaliseerde camera-instellingen in het menu gewoon genegeerd zouden worden wanneer men in NEF (RAW) zou werken.
              Normaal zou men in dergelijk geval dan toch mogen verwachten dat bij instelling op NEF-beeldkwaliteit, men de persoonlijke settings (verscherping, contrast,...) gewoon niet kan gebruiken (disabled)?... Is softwarematig een fluitje van een cent.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LucD
                De camera-instellingen worden toch op het beeld (NEF-file) zelf uitgevoerd, dus onafhankelijk van de achteraf gebruikte software?...
                Op een raw opname wordt niks uitgevoerd, anders zou het geen raw zijn hé.

Camera settings worden getagged, en door sommige software wordt de raw afbeelding geopend met deze settings, doch dit is van geen enkel belang, de raw afbeelding zelf wordt hier niet door beïnvloedt, en je kiest alle instellingen zelf achteraf in je raw converter. (Zelf gebruik ik C1 Pro, en ik ben daar uiterst tevreden over.)

Meer info :
                Last edited by fotolaria; 15 oktober 2005, 11:38.

Comment

Nog een voorbeeld rechtstreeks uit de camera. D70 met een 35-70 2.8 nikon.
                  Niet achteraf verscherpt. Vandaag geschoten. Enkel verkleind.

De D70, produceert zeer scherpe beelden. Misschien moet u in het menu de camera het beeld eens laten verscherpen bij de instellingen.
                  Nikon D200 | 8/3,5 | 35/2.0 | 50/1,8 | 90/2,8 | 28-75/2,8 | 18-270 | 100-300/4 | 1,4 tc | SB600

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door yoy
                    Misschien moet u in het menu de camera het beeld eens laten verscherpen bij de instellingen.
                    Is dat bij deze foto ook gebeurd? Ben wel benieuwd naar de exif van deze foto want die is inderdaad zeer scherp.
                    Groet,

Gerard

Comment

Ja, maar de lens, waar hij mee werd gemaakt, is heel scherp. 35-70 2.8 nikon.

EXIF:
                      Exposure Time = 1/80"
                      F Number = F6.3
                      Exposure Program = Aperture priority
                      Exposure Bias Value = ±0EV
                      Max Aperture Value = F2.83
                      Custom Rendered = Normal process
                      Exposure Mode = Auto exposure
                      White Balance = Auto white balance
                      Digital Zoom Ratio = 1x
                      Focal Length In 35mm Film = 52mm
                      Scene Capture Type = Normal
                      Gain Control = None
                      Contrast = Soft
                      Saturation = Normal
                      Sharpness = Hard
                      ISO Speed Used = 200
                      Quality = FINE
                      White Balance = AUTO
                      Sharpening = HIGH
                      Focus Mode = AF-S
                      Flash Setting = NORMAL
                      Auto Flash Mode = Built-in,TTL
                      White Balance Bias Value = 0
                      ISO Speed Requested = 200
                      Tone Compensation (Contrast) = AUTO
                      Flash Used = Flash Fired
                      Lighting Type = SPEEDLIGHT
                      Noise Reduction = OFF
                      Image optimisation = SHARP
                      Saturation = NORMAL
                      Last edited by yoy; 9 november 2005, 21:25.
                      Nikon D200 | 8/3,5 | 35/2.0 | 50/1,8 | 90/2,8 | 28-75/2,8 | 18-270 | 100-300/4 | 1,4 tc | SB600

Comment

zet je sharpening gewoon op auto in de menu

als je met NEF's werkt toont Nikon View of Nikon Capture de foto met die setting maar je kan de verscherping zelf nog aanpassen zoals je wilt

ik gebruik gewoon mijn settings voor jpg en pas af en toe bvb es de witbalans aan

voorbeeld NEF

genomen met de Sigma 100-300 F4
                        ISO200, F5.6, 1/2000sec, A-mode, center weighted, 100mm, -0.7EV, auto WB, auto sharpening, saturation normal, tone comp auto, color mode Ia
                        Last edited by Dirtyharry71; 9 november 2005, 21:35.
                        Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
                        Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

Comment

@ Yoy: Die is behoorlijk lichtsterk, in elk geval.
                          @DirtyHarry: Ik heb de D70s redelijk standaard ingesteld dus verscherping staat op "auto". Maar wat ik me afvraag: is de verscherping van de camera beter dan die van Photoshop? Ofwel: camera laten verscherpen of achteraf in Photoshop?
                          Last edited by Sidi; 9 november 2005, 21:56.
                          Groet,

Gerard

Comment

kan je zelf uitproberen hé

gewoon enkele NEF's maken
                            en dan jpg's van maken met Nikon Capture of View zonder sharpening
                            en dan in PS verscherpen en ook rechtstreeks in NC verscherpen
                            en vergelijken
                            Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
                            Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

Comment

Ja, dat begrijp ik. Heb ik ook wel gedaan, hoor. Eigenlijk wilde ik met mijn vraag gebruikerservaringen oproepen. Zelf prefereer ik Photoshop boven de camera omdat ik dan het gevoel heb meer controle over de uitwerking van de bewerking te hebben. Ben benieuwd wat anderen bij voorkeur doen.

@Yoy: Bedankt voor de exif
                              Groet,

Gerard

Comment

Sinds ik met nikon Capture werk worden mijn foto's voor 90% in NEF gemaakt .
                                Het enige probleem dat ik heb is dat ik mijn foto's op mijn CRT scherm nooit niet echt scherp krijg terwijl ik de foto's die in showcase verschijnen wel scherp zie. Gelukkig als mijn foto's afgemaakt worden via de handelaar zijn ze WEL haarscherp ( gelukkig maar).
                                Ik vraag me wel nog af in welke kleurstand ik best werk wetende dat ik dus fotografeer in NEF en achteraf nog bijwerk in Nikon Capture en dan af en toe mijn foto's laat afdrukken ??? Als ik de handleiding zou volgen zegt deze dat ik best Adobe RGB neem... Zijn jullie het daarmee eens ?

Greetz
                                Erwin
                                Nikon D70, D300s / nikkor 70-200 VR / extender 1.7/ SB800 / lowepro compu trekker AW / ...
                                http://album.zoom.nl/user/lindberg/

Comment

Working...
                                X