Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

scherpe foto met NIKON D70 S

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• scherpe foto met NIKON D70 S

Heb een nieuwe D70 S en ben aan het oefenen, heb al gelezen dat je meestal de beelden nadien moet bewerken maar is het normaal dat je de scherpte ook moet bijstellen, zonder bijstelling zijn de foto's nogal wazig, zonder dat het aan scherpstelling of beweging ligt... (de beelden zijn in RAW)

Re: scherpe foto met NIKON D70 S

Kan normaal zijn !
    Er zijn ook grote verschillen van lens tot lens en van diafragma tot diafragma
    zo zullen de goedkopere lenzen minder goed presteren op grote openingen ( klein getalleke ).
    Probeer eens een foto te nemen van op statief met een diafragma van bv. F11

Als de foto's dan nog niet goed zijn
    Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

Comment

de scherpte van de D70 is zonder bewerking al heel goed, je zal als de foto goed genomen is maar weinig verscherping toe te passen.
      Weet niet welke lens je gebruikt maar ik gebruik de kitlens 18-70 die die geeft standaard al heel scherpe plaatjes.
      Maar met PS maak je ze altijd nog mooier door er wat scherpte /kleur/contrast aan toe te voegen.

Gr. John
      www.sportactiefoto.nl

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door marbico
        de scherpte van de D70 is zonder bewerking al heel goed, je zal als de foto goed genomen is maar weinig verscherping toe te passen.
        Weet niet welke lens je gebruikt maar ik gebruik de kitlens 18-70 die die geeft standaard al heel scherpe plaatjes.
        Maar met PS maak je ze altijd nog mooier door er wat scherpte /kleur/contrast aan toe te voegen.

Gr. John
        gebruik de 18-70 dx nikkor en Tokina AT-X PRO 12-24 f 4, bij de twee lenzen +- zelfde resultaat; de foto's zijn te zacht volgens mij, na verscherping beter

Comment

zou wel kunnen dat hij verkeerd focust...front of backfocus.
          Dus dat zou ik wel even uittesten hoor.
          De vroegere D70 had daar last van (ongeveer 10%)
          Wat bevestigd werd bij de invoerder toen.
          Hopelijk hebben ze het wel opgelost bij de D70S.
          Vanaf 11 januari 2009 bestaat Jan van Ginkel niet meer op dit forum.Wegens gebrek aan elke vorm van beleefdheid (RIP)
          Hier op dit forum.

Comment

hier is de link
            Vanaf 11 januari 2009 bestaat Jan van Ginkel niet meer op dit forum.Wegens gebrek aan elke vorm van beleefdheid (RIP)
            Hier op dit forum.

Comment

Euh, als ik vragen mag... waarom zijt ge van een D70 overgestapt naar een D70s
              Zo'n wereld van verschil maakt dat toch niet ?

NB: Een RAW beeld is normaal de pure 6Mpixel (dus nog niet ge-bayerd), en daar si dus nog geen opscherping aan gebeurd, dat doet de RWA-conversie (indien gewenst meer of minder) of achteraf uw beeldbewerkingssoftware.
              www.PhotoPC.be - BD0430BE - NiCaNolta

Comment

Kan natuurlijk niet helemaal scherp zijn op je beeldscherm, maar print hem maar eens uit....
                Volgens mij passen veel mensen USM toe om het scherper te laten ogen op de beeldschermen.
                Onderstaande foto komt gewoon rechtstreeks uit de D70. Geen beeldbewerking.
                Last edited by yoy; 12 oktober 2005, 10:11.
                Nikon D200 | 8/3,5 | 35/2.0 | 50/1,8 | 90/2,8 | 28-75/2,8 | 18-270 | 100-300/4 | 1,4 tc | SB600

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door yoy
                  Volgens mij passen veel mensen USM toe om het scherper te laten ogen op de beeldschermen.
                  Je past toch USM toe om de foto mooier/beter te maken, dat heeft toch niets te maken met het beeldscherm? Is toch ook iedereen zijn/haar eigen keuze? Moet zeggen dat ik jouw foto al goed scherp vind hoor. Alleen de kleuren hadden wat feller gekund, maar dat is weer een ander verhaal he
                  Kijk ook eens op mijn Fotoalbum : http://jacg.org

Comment

Een niet ge-usm-de foto komt soms mooier uit de printer dan een wel ge-usm-de. Dit is mijn ervaring. Maar op mijn beeldscherm ziet de foto waarop USM is toegepast wel vaak beter uit.
                    Nikon D200 | 8/3,5 | 35/2.0 | 50/1,8 | 90/2,8 | 28-75/2,8 | 18-270 | 100-300/4 | 1,4 tc | SB600

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Paul C
                      Euh, als ik vragen mag... waarom zijt ge van een D70 overgestapt naar een D70s
                      Zo'n wereld van verschil maakt dat toch niet ?

NB: Een RAW beeld is normaal de pure 6Mpixel (dus nog niet ge-bayerd), en daar si dus nog geen opscherping aan gebeurd, dat doet de RWA-conversie (indien gewenst meer of minder) of achteraf uw beeldbewerkingssoftware.
                      Nee hoor had voordien coolpix 5400 en F4

Comment

Ik heb ook wel eens nscherpe fotos maar ken wel de oorzaak
                        D70 standaard instelling is autofocus op 'kortste' onderwerk... in de zoeker zitten 5 focus punten. Gewoon in het menu AF-Veldstand omzetten naar 'enkel veld' ipv 'dynamisch veld' ... verbluffend resultaat
                        Gden
                        Nikon D7000

Comment

Geen paniek. Als je in RAW schiet moet je zeker bewerken, ik werk met een D100 en je wilt niet weten hoe het uit de camera komt (heel soft en onscherp lijkt het) maar met een beetje photoshoppen wordt het toch een goede foto (kijk maar naar mijn post.) De camera doet er bij RAW nl. helemaal niets mee.

Er mankeert waarschijnlijk niets aan het toestel of lenzen!
                          Nikon D100 24-85mm f/2,8-f/4 AF ,Nikkor 70-300 f/4-f/5,6 AF D ED ,Nikkor 17-55mm 1:2,8 G ED DX, Nikon Coolpix 5700.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bluesdaniel
                            ... De camera doet er bij RAW nl. helemaal niets mee...
                            ... toch maar alleen als je de camera volledig neutraal instelt?

Bij de D70 bvb. kan men in-camera settings (verscherpen, saturatie,...) instellen, niet alleen in JPEG maar ook bij RAW....
                            Of dit effect heeft, resp. zinvol is, weet ik (nog) niet want ik heb nog niet uitvoerig die settings in RAW uitgeprobeerd. Binnenkort eens aan beginnen...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LucD
                              ... toch maar alleen als je de camera volledig neutraal instelt?

Bij de D70 bvb. kan men in-camera settings (verscherpen, saturatie,...) instellen, niet alleen in JPEG maar ook bij RAW....
                              Of dit effect heeft, resp. zinvol is, weet ik (nog) niet want ik heb nog niet uitvoerig die settings in RAW uitgeprobeerd. Binnenkort eens aan beginnen...
                              Ja, d'as waar, ik pas ook enkele instellingen aan in RAW, dus denk als dit mogelijk is, de camera er toch wel iets mee doet ga dat eens moeten testen: zelfde instellingen gebruiken in jpeg en raw en vergelijken...

Comment

Working...
                              X