Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

overbelichting bij D70 ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• overbelichting bij D70 ?

Sinds zojuist heeft mijn D70 de hardnekkige drang ontwikkeld om foto's te overbelichten. Ik heb het nog niet bij veel licht (overdag) kunnen proberen, maar bij schemering en binnen bij kunstlicht geeft de meter al zeer vlug "Lo" aan (teken dat er te weinig licht zou zijn), terwijl een andere D70 hier nog probleemloos licht kan meten met dezelfde lens.

Ook als de meter niet "Lo" aangeeft is de sluitertijd steeds +- 2 a 3 stops langer dan hij eigenlijk zou moeten zijn. Resultaat: een erg overbelichte foto.

Dit gebeurt pas sinds deze avond. Ik heb de instellingen reeds gereset, ik ben van firmware 2.00 teruggegaan naar 1.01, maar zonder resultaat. De camera staat niet in M mode, maar in A mode. Ook in M mode geeft hij een verkeerde belichtingswaarde aan.

Dit gebeurt zowel bij matrixmeting, centrummeting als spotmeting. Blijkbaar is de lichtmeter om zeep. Het probleem gebeurt bij al mijn lenzen (allen Nikkor AF-D's) . Heeft er misschien iemand nog een suggestie wat ik zou kunnen proberen ?

Alvast bedankt,

Koen
    Koen
    http://stuutekeer.wordpress.com

Re: overbelichting bij D70 ?

Probeer je camera eens geheel te resetten (zie handleiding...)

groeten, Miriam

Comment

resetten?
      Edit, oeps miriam was me net voor

Comment

Op Auto-mode zetten, eventjes scherpstellen, dan terug A-mode. Zou daarmee terug in orde moeten zijn.

seppuku.

Comment

Bedankt allemaal voor de raad. Ik heb de camera gereset, en hij lijkt het terug wat beter te doen. Of het daadwerkelijk geholpen heeft, zal ik straks weten...
          Koen

Comment

Ik hoop dat je niet hebt wat ik heb voorgehad...

Bij mij is de lichtmeter moeten vervangen worden...

Jo.
            A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools.
            Nikon stuff

Comment

blijft 't lampje van 't kaartslot branden ?
              Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
              Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

Comment

@ KOENB, en heeft het resetten echt geholpen?
                Ik zit namelijk met het zelfde probleem, dat na het aanpassen van de firmware naar 2.0 mijn D 70 ook regelmatig overbelicht en dan LO laat zien.
                identiek de zelfde symptonen als jou toestel.
                Ik zal deze topic verder blijven volgen, de oplossing komt er dan misschien wel aan.

groeten,
                stefanM

Comment

Hoe oud is het toestel?
                  Ik moet zeggen dat ik ook al geruime tijd problemen had met de lichtmeting op de D70. Dit heeft ongeveer 'n 3 maand aangesleept en nu heeft hij het uiteindelijk begeven.

Comment

Het resetten heeft niet echt geholpen, de lichtmeting is erg onbetrouwbaar (geworden). Vaak moet ik EV -3.0 instellen (dus 3 stops minder belichten dan de meter voorstelt in matrixmeting), en zelfs dan is het afwachten. Ook de spotmeting is onbetrouwbaar. Maar soms belicht hij wel correct. Het resultaat is dan een 3 stops onderbelicht beeld.

Mijn toestel is van de allereerste lading bij Topfoto.

Het lampje van het CF kaartje blijft niet branden, wegschrijven gaat ok.
                    Koen

Comment

Ik zou hem terugsturen naar Ingo. Op de eerste toestellen was maar één jaar garantie bij levering en deze regel handhaven ze spijtig genoeg bij De Beuckelaer. Via Topfoto en Nikon Duitsland zou de herstelling (nog) gratis zijn.

Comment

Working...
                      X