Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke camera nodig?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Welke camera nodig?

Halo,

eerst en vooral ik ben een volledige leek in de fotografiewereld.

Ik heb zelf een mtb organisatie samen met 3 vrienden, sommige van onze activiteiten zijn verslagen maken van vaste routes, wedstrijden, bijeenkomsten, enz... (www.4bikers.be)
    Hier horen natuurlijk ook foto's bij. Voor het moment heb ik een Sony Cybershot S-90. Ik trek daar dus de foto's mee, maar het is meer een lucky shot dan weten waar ik mee bezig ben. Hij staat dan ook altijd op Automatisch.

Nu is de vraag: mits wat tips of een beetje know-how, kan ik met deze camera deftige "actie" foto's en vooral zuivere foto's trekken of zouden we beter investeren in een meer "professioneel" toestel.

Indien het dat laatste zou zijn, zou ik dan ook een soort cursus volgen. Het is een beetje belachelijk om met zulk materiaal rond te lopen en niet weten wat ge ermee kunt doen hé.

alvast bedankt
    vriendelijke groeten
    Nico
    350D - kitlens - Tamron AF SP 28-75/2.8 - ...

Re: Welke camera nodig?

Oorspronkelijk geplaatst door Nico_mtb
    Indien het dat laatste zou zijn, zou ik dan ook een soort cursus volgen. Het is een beetje belachelijk om met zulk materiaal rond te lopen en niet weten wat ge ermee kunt doen hé.
    Inderdaad, zo lopen er al genoeg rond. Een cursus volgen zal waarschijnlijk wel niet nodig zijn, op internet is zeer veel te vinden. Gebruik maar eens de zoekfunctie op dit forum als je een vraag hebt.

Normaalgezien ben ik ertegen beginners een DSLR aan te raden, maar als het om actie gaat is er geen betere oplossing. Een DSLR is snel, in tegenstelling tot de compactjes en prosumers. Dat maakt het niet onmogelijk hiermee actiefoto's te maken, het wordt alleen moeilijker. De voor en nadelen van DSLR ben je ongetwijfeld al tegengekomen in de sticky. Het grootste nadeel is natuurlijk de prijs. Hoewel, alles kan nog redelijk beperkt blijven voor MTB, ik ken een fotograaf (enkel van zien) die ik steevast met een 28-70L+1DmkII zie fotograferen. Dus als je niet het allerbeste van het allerbeste moet hebben kan je je budget beperken tot een 1000 EUR.

Mvg

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Scientist
      Inderdaad, zo lopen er al genoeg rond. Een cursus volgen zal waarschijnlijk wel niet nodig zijn, op internet is zeer veel te vinden. Gebruik maar eens de zoekfunctie op dit forum als je een vraag hebt.

Normaalgezien ben ik ertegen beginners een DSLR aan te raden, maar als het om actie gaat is er geen betere oplossing. Een DSLR is snel, in tegenstelling tot de compactjes en prosumers. Dat maakt het niet onmogelijk hiermee actiefoto's te maken, het wordt alleen moeilijker. De voor en nadelen van DSLR ben je ongetwijfeld al tegengekomen in de sticky. Het grootste nadeel is natuurlijk de prijs. Hoewel, alles kan nog redelijk beperkt blijven voor MTB, ik ken een fotograaf (enkel van zien) die ik steevast met een 28-70L+1DmkII zie fotograferen. Dus als je niet het allerbeste van het allerbeste moet hebben kan je je budget beperken tot een 1000 EUR.

Mvg
      Effe een aanvulling
      Je moet jezelf afvragen hoe serieus je met fotografie wil omgaan, en hoeveel tijd je er wilt insteken.
      En ik ben er van overtuigd dat je voor 1000 EUR een mooie DSLR - set kan samenstellen

sugar
      "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

http://supermasj.zenfolio.com

Comment

Voorlopig zijn we dus echt aant rondzien.
        Maar zoals ik al zei, foto's zijn echt cruciaal voor ons project. We hebben nu al het BK, het EK, enkele beurzen + onze eigen ineengestoken projecten op camera proberen vast te leggen.

Hier enkele voorbeelden van mij:

Foto 1
        Foto2
        Foto3
        Foto4

Deze zijn met een Sony Cybershot S-90 genomen.

Ik heb al heel mooie beelden gezien van een Canon EOS 300 en 350.
        Is dit te hoog gegrepen of is dat meer dan wat ik nodig heb.

Groetjes Nico

Comment

Beter te veel en (nog) niet alles gebruiken, dan te weinig en volgend maand nog eens een ander toestel moeten kopen.
          De meeste DSLR's hebben één of andere automatisch stand(en), dus je "moet" niet onmiddelijk alles gebruiken wat erin zit.
          Maar ... is zo'n groter toestel niet een beetje onhandig om op een MTB mee te sleuren ?
          Misschien is een kleinere prosumer met wat meer instelmogelijkheden in jouw geval beter ?
          www.PhotoPC.be - BD0430BE - NiCaNolta

Comment

De camera zou dus wel hoofdzakelijk zijn voor verslagen, wedstrijden, evenementen en vaste routes.

Enkel op vaste routes zou ik de camera meenemen op de bike, maar daar moet dan wel mee opgelet worden. In plek van dan model te staan voor de foto zal ik hem dan op mijn gemakske zelf moeten schieten hé.

Btw, door dag in dag uit op internet rond te zoeken ben ik gekomen bij de
            Canon EOS 350D.

Naargelang ik lees weinig nadelen, buiten klein en licht.
            (ik heb geen grote handen ;-) )
            Moeilijker behandelbaar met telelens -> bodygewicht tegen lens
            (Met een telelens schieten is niet het hoofddoel en dan is er nog de batterygrip die dit euvellkan oplossen)

zijn er nog defaults of is het voor de rest enkel

Comment

Gaan de foto's enkel op jullie website komen, of is er ook een gedrukte versie nodig?

Voor een website heb je eigenlijk slechts zeer weinig pixels nodig en ik vermoed dat de meeste bezoekers ook niet op zoek zijn naar technisch tot in de puntjes afgewerkte foto's (kleurechtheid, goed toepassen DOF, e.d.). Uiteraard wel scherpte en compositie. Een foto van 1027*768 pixels is trouwens "maar" 0.786 megapixels.

Op het eerste zicht lijkt een DSLR mij "te groot" hiervoor, misschien eerst eens denken aan een compact toestel met een goede en snelle autofocus (korte shutterlag), goede belichting en redelijk wat manuele instelmogelijkheden. Mijns inziens ook geen "verloren" geld mocht je later toch naar een DSLR overstappen, compactje kan dan nog altijd dienen als backup/2de toestel of om tijdens -zwaardere- tochten mee te nemen.

Alain

Comment

Een DSLR is inderdaad zeer mooi en fijn om mee te werken (als je er eenmaal de "hang" van hebt toch) maar ik denk dat voor het betere fietswerk een pro-sumer toestel eerder van pas komt.

Ik fiets zelf ook meerdere malen per week (zowel op de weg als MTB) maar ik zie niet in hoe ik op de MTB mijn D70 veilig kan meenemen. (lees: schokbestendig en praktisch).
                Stel je voor:
                Je hebt net een nieuw (of goed-uitziend-tweedehands) toestel gekocht. In de winter ga je lekker fietsen om een verslag te maken van een toertocht.
                Een paar flinke rechte stukken. De wind snijdt door je gezicht, maar als echte biker hou je hier van (ruik je de geur van het bos al?). Dan plots komt er een bocht van meer dan 90° naar links. Je remt met volle kracht...MAAR! het heeft flink gevroren de nacht ervoor! Gevolg: je achterwiel steekt je bijna voorbij en je gaat tegen de grond... Je valt op je rug. En laat daar nu net die mooie tas ophangen met je DSLR in. De lens is kapot, de plastic delen van de body onherstelbaar gescheurd.
                Dan wens je toch dat je toestel niet zo duur was geweest, toch?

Dan kan je idd beter op zoek (zoals AlainD hier aangeeft) naar een klein compact toestel met een snelle AF en een zo klein mogelijke shutterlag... En ook dat kan kapot maar dan is het minder duur geweest

Maar ja dat is mijn mening...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Geert Alders
                  Dan kan je idd beter op zoek (zoals AlainD hier aangeeft) naar een klein compact toestel met een snelle AF en een zo klein mogelijke shutterlag... En ook dat kan kapot maar dan is het minder duur geweest

Maar ja dat is mijn mening...
                  Zo'n compactje kan je ook beter beschermen tegen valpartijen. Een DSLR ook, maar dan ga je een grote rugzak moeten meenemen

Alain

Comment

Had een compactje, Sony cybershot DSC P72
                    Op een bmx Parcour over een tafelberg gesprongen voorwiel weggegleden en op rug gevallen.
                    Rug Blauw, camera schermpje en lens kapot...

Nu heb ik een Sony S-90, iets beter en zit in zo'n soort hardcase kistje waar hij redelijk beschermt bij een eventuele val.

Als we gaan fietsen en een occasioneel fotoke willen maken dan zal de sony meegaan. Als het is om een verslag te maken dan gaat de toekomstige camera mee maar staat het eigen 'bikeplezier' op de 2de plaats.
                    De bedoeling is echt van wedstrijden, eigen organisaties, evenementen ( en ook een beetje voor mijn eigen, ik investeer nl mee in de aankoop hé )

En zoals alain zei; bij een 'vaste route verslag' gaan we uitkijken voor een rugzak specifiek voor de camera, niet dat je dan safe zit. Maar dan kan je je al op een veilige manier verplaatsen en op de mooiste plekjes je materiaal op een deftige manier opstellen...

Comment

Iik ben nu de laatste dagen alle info die ik kan vinden aant 'verwerken' en heb nog een laatste vraagje.

De eerste bedoeling van de gezochte camera is dus actie-fotos. Verder zie ik ook graag Macro fotografie en natuurlijk animals. Eigenlijk een surieuze all-round camera met de nadruk op actie.
                      Hij moet dus dienen om bv een aanstormende Julien Absolom tegen 40km/h in het bos perfect kan fotograferen met alle gelaatstrekken en afgetekende spieren .

Nu dacht ik aan een Canon 350D met een Tamron AF 18-200mm f3.5-6.3 XR Di-II LD lens met het nodige geheugen en een backpack.

Nu heb ik bij het uitpluizen van de mogelijkheden hier een paar revieuw van gelezen "Canon Powershot S2 IS"

Kan mij iemand de grote verschillen eens uitleggen
                      - het verschil in Mp weet ik
                      - de sluitertijd is iets minder
                      - en hij heeft een vaste lens (dacht ik)

Natuurlijk zijn er met de 350 veel meer gebruiks- en uitbreidingsmogelijkheden.

Wie kan mij even helpen, misschien hebben sommige leden beide?

Mvg Nico

Comment

Bij de Is2 is de sensor veel kleiner, dus sneller ruis, minder mogelijkheid om gevoeligheid op te drijven.
                        die 18-200 lens gaat van breedhoek tot serieuze tele...
                        Die is2 heeft een beelstabilisator (maar geen groothoek) en kan filmkes opnemen (bewegend) en is klein en handig om mee te nemen..

om maar iets te noemen (met ne Porsche kunde nen bak bier vervoeren, met een Dafke even goed, en toch is er een verschil ?!)
                        www.PhotoPC.be - BD0430BE - NiCaNolta

Comment

Gaat er tegenwoordig een bak bier in een porsche gvd had ik dat geweten , nu zit ik hier met mijn DAFKE

Nee, ik denk ook wel dat je met een S2IS best voldoende hebt voor wat je nodig hebt. Ik trok met de S1IS perfecte circuitfoto's van races met oa Porsches,truckraces, 24 uren van Zolder , enz.. en die gaan toch wel iets sneller dan de fietsjes .Ook nam ik hem mee tijdens het snowboarden in een rugzak (dat zie ik me niet doen met een Dslr).

Ook de filmmodus zal je dan af en toe verleiden om gebruikt te worden, vermits er kan gespeeld worden met de zoom tijdens het filmen!

Wil je vaak foto's maken bij schemerlicht of in het donker of binnen dan zou ik wel voor een Dslr gaan a la canon 350D/Nikon D50/Konica Minolta Dynax 5D
                          Fujifilm Finepix F31fd

Comment

Working...
                          X