Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

waarop letten 2dehands

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• waarop letten 2dehands

Hallo,

Zoals zovelen denk ik ook aan de overstap naar een digitale Dslr. Omdat ik voornamelijk fotografeer op reizen en uitstapjes, dacht ik aan de aanschaf van 2de hands materiaal (body, lenzen).

Kunnen jullie me soms wat tips geven van waarop letten. Zijn er eenvoudige snelle testjes die je wat meer vertellen over de staat van de camera? Ik denk bijvoorbeeld aan een fotonemen met de lensdop erop en dergelijke... Wat is een reden om een camera wel of niet te kopen?

Alvast bedankt allemaal!

Jan

Re: waarop letten 2dehands

het lijkt mij handig, te kijken of er nog garantie op zit, das dan alvast meegenomen.
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Inderdaad kijken of er garantie opzit, da's altijd mooi. Vraag om de bon zodat je kan zien of de camera daadwerkelijk zo oud is als de verkoper beweert. Ikzelf vind het altijd belangrijk dat de verkoper eerlijk is. Als je naar de camera gaat kijken moet deze dus in de staat zijn zoals de verkoper dat heeft aangegeven. Als er ineens krassen, deuken, vuil op de body zitten en de verkoper heeft dat niet aangegeven weet je al direct genoeg. Voor mij is het: bevalt de koper mij niet? Dan geen koop...

Ik heb mijn 300D ook tweedehands gekocht. De verkoper is me toen van het station op komen halen, we zijn naar zijn huis gegaan en daar heb ik de camera uitgebreid kunnen testen. Ik kon hem testen met de duurste lenzen, die foto's bekijken op de pc, zijn foto's zien etc. Ik kon daar ook zien dat hij erg zuinig was op zijn spullen. Dat laatste vind ik erg belangrijk als ik iets tweedehands koop. Daarom ook, is de doos erbij? De boekjes? Alle overige zaken? Daarnaast ga je natuurlijk gewoon testen of de camera technisch in orde is. Testen op AF, dead/stuck pixels, flitser en dergelijke. Let ook op de shuttercount.

Met lenzen ben ik een stuk makkelijker. Daar kunnen volgens mij ook veel minder verborgen gebreken in zitten. Simpelweg bekijken of er krassen op het glas zitten, de lens niet teveel gebruikssporen vertoont, en of hij naar functioneren behoord. (zoommechanisme, diafragma, af) Kijk ook goed of de foto's die je maakt vrij zijn van vlekken veroorzaakt door stof in de lens. Verder doet leeftijd, garantie en dergelijke mij vrij weinig bij lenzen.

Ik denk dat je met de aankoop van je body een beetje voorzichtig moet zijn. Ik kocht hem tweedehands en dat was omdat het een mooie prijs was en ik een goede indruk had van de verkoper. (zijn camera moest weg omdat zijn vrouw 2 body's teveel van het goede vond... vrouwen ) Een body is ook niet het duurste van de set. Vaak heb je ook voor weinig extra een nieuwe ongebruikte body. Je moet je dan goed afvragen wat je belangrijker vind, de prijs of de zekerheid.

Met lenzen kan je IMHO een hoop besparen als je ze tweedehands koopt. Er is ook aanbod genoeg. Daarbij komt ook nog dat lenzen behoorlijk waardevast zijn, zeker als je ze tweedehands aankoopt. Als je na een jaar besluit dat je toch een andere lens verkoopt, verkoop je je aangekochte lens gewoon weer zonder een cent verlies.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Stefan16384
        Met lenzen kan je IMHO een hoop besparen als je ze tweedehands koopt. Er is ook aanbod genoeg. Daarbij komt ook nog dat lenzen behoorlijk waardevast zijn, zeker als je ze tweedehands aankoopt. Als je na een jaar besluit dat je toch een andere lens verkoopt, verkoop je je aangekochte lens gewoon weer zonder een cent verlies.
        Ik heb de indruk dat je veel meer kan besparen op body's dan lenzen, bodies gaan sneller uit de mode.

Voor bodies : altijd testen of de sensor niet te vuil is ( foto van witte muur / papier bij zo klein mogelijk diafragma, nakijken of er 'vlekken op de foto verschijnen. Een paar foto's trekken om het AF systeem te checken kan ook geen kwaad

Voor lenzen: optisch staat van diafragma en elementen controleren, enkele foto's maken bij het grootste diafragma om te controleren of de lens nog in orde is en correct AF-et..

Laat de verkoper een verkoopsovereenkomst ondertekenen waarin hij verklaart dat het toestel in goede staat is (eis dat op voorhand). De originele verkoopsfactuur kan nooit kwaad (zeker voor producten die nog in garantieperiode zitten)

sugar
        "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

http://supermasj.zenfolio.com

Comment

Een eventuele proefperiode in een contract zetten kan ook helpen...

Stel dat je twee weken mag testen... dan heb je de meeste defecten wel gezien als er zijn.

Comment

En je huis door de verkoper in uv proof verf in de juiste ral kleuren laten opverven, ook leuk...
            Sorry, ik word er een beetje melig van hoor! Bij een winkel krijg je ook geen weken de tijd om iets uit te testen, de meeste hebben de spullen niet eens in huis als je iets anders wilt dan point and shoot en plastic lenzen.
            Garantie is natuurlijk zeer interessant, evenals kennis van gebruik en herkomst.
            Het is natuurlijk waar dat aan lenzen minder kan mankeren en je schrijft er ook minder op af dan op bodies bij verkoop.
            Wat wel heel belangrijk is bij het orienteren op aankoop van bepaalde objectieven is om te weten in hoeverere die lens op digitaal presteert. Een 20-35 nikon lens schijnt het summum te zijn op film maar op digitaal is de 17-35 altijd beter bijvoorbeeld. Daarnaast altijd even open testen op front focus/back focus, op afwijkingen (links rechts even scherp), stof in de lens en functioneren van zoom en focus-ringen.
            Sony en Olympus
            Fotoseries

Comment

Working...
            X