Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

NIKON D50

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: NIKON D50

Oorspronkelijk geplaatst door Paul C
    - DOF is DepthOfField --> Je kan VOOR je de foto neemt controleren wat er scherp staat bij de gekozen diafragma (de spiegel wordt omhoog geklapt en in een iets donkerder beld kan je dan vb. de center van de focus en de Diafragma aanpassen om vb. 't bloempke scherp te hebben, maar de achtergrond niet)
    als je spiegel verandert van de 'normale positie' naar 'foto positie' dan zie je niets meer.
    tijdens de focus staat je diafragma weid open. als je de foto neemt verkleint het diafragma tot de waarde die je hebt ingesteld (F/X.X)
    als je op die dof knop drukt dan klapt je spiegel niet omhoog maar je camera zet je diafragma op de geselcteerde grootte.
    foto als spiegel of als venster?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door parakiet
      als je spiegel verandert van de 'normale positie' naar 'foto positie' dan zie je niets meer.
      tijdens de focus staat je diafragma weid open. als je de foto neemt verkleint het diafragma tot de waarde die je hebt ingesteld (F/X.X)
      als je op die dof knop drukt dan klapt je spiegel niet omhoog maar je camera zet je diafragma op de geselcteerde grootte.
      OK, merci, ook weer iets bijgeleerd, DOF-principe komt echter op 't zelfde neer. Scherpte-preview.
      www.PhotoPC.be - BD0430BE - NiCaNolta

Comment

haja, want als je spiegel opklapt, zou je toch niets meer zien he. toffe functie dan, dof-preview.

You don't like my pics? Zero sugar, zero taste...
        [...dwarsliggers houden de sporen recht...]
        Imagening the world with Nikon and Tamron stuff

Comment

Hoi,

Al even een tijdje geleden...

Ik lees hier dat de D50 een uitstekende camera is (heb al foto's gezien online, kwaliteit ziet er goed uit) voor een beginneling.
          Nu de twijfel tussen de D0 en 350D is er nog niet echt uit...Maar wat ik vooral wil op mijn camera is:

1. een stille en snelle sluiter;
          2. Een batterij die lang mee gaat;
          3. weinig ruis bij hogere ISO waarden;
          4. een snelle opstart en vooral snelle autofocus die over het algemeen goed focust (en niet bijvoorbeeld per ongeluk op een detail in de voorgrond...);

Welke van deze twee camera's voldoet het meest aan mijn eisen? Ter informatie, het is voor natuurfotografie/landschapfotografie en misschien is een keer vliegtuigspotting. Wat ik ook wil is een goede kitlens want waarschijnlijk zal ik met de kitlens beginnen...Als beide kitlenzen niet goed zijn zal ik dan toch overwegen om body + lens te kopen...

greetz,
          Alex

Comment

Voor wat betreft de D50:

1. Een stille en snelle sluiter: redelijk, ik vermoed dat de Canon stiller is
            2. Een batterij die lang mee gaat: ZEKER!
            3. Weinig ruis bij hogere ISO waarden: ABSOLUUT! De D50 is ervoor gekend!
            4. Een snelle opstart: BESLIST! (0,2 sec)
            5. Een snelle autofocus die over het algemeen goed focust (en niet bijvoorbeeld per ongeluk op een detail in de voorgrond...): JA, al hangt dit voor een groot stuk van de gekozen lens af.

Neem vooral beide camera's eens goed vast voor je beslist! Er is een groot verschil in afmetingen en greep. Voor mij was dit de doorslaggevende reden om een D50 te kopen.

Gr's, Wim
            Fujifilm X-H1 met (te) veel lenzen
            Fujifilm X100V

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Omikros
              Hoi,

Al even een tijdje geleden...

Maar wat ik vooral wil op mijn camera is:

1. een stille en snelle sluiter;
              2. Een batterij die lang mee gaat;
              3. weinig ruis bij hogere ISO waarden;
              4. een snelle opstart en vooral snelle autofocus die over het algemeen goed focust (en niet bijvoorbeeld per ongeluk op een detail in de voorgrond...);

greetz,
              Alex
              M.a.w. je wil dus een D50
              fotosite

Comment

Ok dan

maar dan nog een klein vraagje...ik zie veel mensen klagen dat het verschil met de D70 en de D50 is dat er op de laatste een instelknop verdwenen is en dat je nu in het menu moet gaan zoeken om iets te veranderen...Ervaren jullie, eigenaars van een D50, dit echt als een minpunt? Heb je het al meegemaakt dat je een tijdje in het menu bezig was om een bepaalde instelling te zetten eer je de foto kon maken?

En dan nog een laatste opmerkinkje...ik lees veel dat de D50 een goede camera is voor SLR-beginners. Ik ben nu niet echt een beginner meer, heb al veel SLR-camera's geleend en gebruikt, dus daar geen probleem mee. Integendeel, ik wil een camera waar ik veel mee kan doen, dus toch zeker een semi-professionele camera. Voldoet de D50 dan aan deze eisen, of zou ik dan beter tooch voor de 350D gaan?
                Ik baseer me enkel op die topics en reviews waarin staat dat de D50 verscheidene opties niet heeft tov andere camera's. Ik weet enkel niet of dit essentiele opties zijn of niet...

De 350D zal ik alvast eens in de hand nemen. Ik ken een lerares op mijn school die zo'n toestel heeft, kan eens vriendelijk gaan vragen of ik hem eens een keertje mag uitproberen...maar omdat ik ook niet zo'n grote handen heb denk ik niet dat grootte van het toestel een probleem is bij mij.

Nog eens bedankt voor de reacties!

greetz,
                Alex

Comment

Tweede instelwiel ontbreekt op de D50 i.v.m. de D70/D70s maaaar die heeft de canon 350d ook niet.
                  Preview DOF ontbreekt ook maar dat heb ik niet gemist, ik denk dat je het door de relatief kleine zoeker ook niet eens goed zal zien.
                  In verhouding tot een SLR of FF is de zoeker van een DSLR kleiner en is het altijd lastiger om te oordelen, knopje preview DOF is dan niet echt bruikbaar.

Sluiter maakt weinig geluid, maar de opklappende spiegel geeft wel een "nostalgisch" gevoel bij de nikon.
                  Ruis: bekijk de plaatjes in de diverse reviews en oordeel zelf.
                  Een hoop ouwe zooi
                  www.rbfoto.nl

Comment

Ok dan

De 350D zal ik alvast eens in de hand nemen. Ik ken een lerares op mijn school die zo'n toestel heeft, kan eens vriendelijk gaan vragen of ik hem eens een keertje mag uitproberen...maar omdat ik ook niet zo'n grote handen heb denk ik niet dat grootte van het toestel een probleem is bij mij.

Nog eens bedankt voor de reacties!

greetz,
                    Alex
                    Het gaat niet alleen over grote handen hebben : een groter toestel is gewoon handiger als je er serieuze lenzen op wil zetten als de 20-700 2.8 of de 50-500
                    fotosite

Comment

Ok dan

maar dan nog een klein vraagje...ik zie veel mensen klagen dat het verschil met de D70 en de D50 is dat er op de laatste een instelknop verdwenen is en dat je nu in het menu moet gaan zoeken om iets te veranderen...Ervaren jullie, eigenaars van een D50, dit echt als een minpunt? Heb je het al meegemaakt dat je een tijdje in het menu bezig was om een bepaalde instelling te zetten eer je de foto kon maken?
                      Het zijn niet de D50 gebruikers die daarover klagen, het is meestal een argument van de D70 gebruikers. Alle veelgebruikte functies kunnen gewoon met knoppen en instelwiel ingesteld worden (belichtingscorrectie, witbalans, ISO, beeldkwaliteit, ...). Bracketing en preselectie van de lichtmeetmethode dienen over het menu te gebeuren. Ik vind dit niet hinderlijk, omdat dit geen functies zijn die je zo eens even snel nodig hebt.

En dan nog een laatste opmerkinkje...ik lees veel dat de D50 een goede camera is voor SLR-beginners. Ik ben nu niet echt een beginner meer, heb al veel SLR-camera's geleend en gebruikt, dus daar geen probleem mee. Integendeel, ik wil een camera waar ik veel mee kan doen, dus toch zeker een semi-professionele camera. Voldoet de D50 dan aan deze eisen, of zou ik dan beter tooch voor de 350D gaan?
                      Ik baseer me enkel op die topics en reviews waarin staat dat de D50 verscheidene opties niet heeft tov andere camera's. Ik weet enkel niet of dit essentiele opties zijn of niet...
                      Ik zou niet weten welke opties er bedoeld worden die de D50 niet zou hebben . De D50 biedt naast het volledig automatisch werken eveneens de mogelijkheid om geavanceerd manueel te werk te gaan. Ik heb mijn D50 nu 5 maanden en ben er nog steeds niet in geslaagd alle mogelijkheden uit te proberen. Ik heb voorheen ook steeds met analoge spiegelreflexen gewerkt, en de D50 heeft mij niet ontgoocheld qua mogelijkheden, integendeel!

Je wil een camera waar je veel mee kan doen, wel de D50 zal je niet teleurstellen. Bovendien is de beeldkwaliteit uitmuntend, en daar is het tenslotte toch om te doen, niet? En de gunstige aanschafprijs is mooi meegenomen!

Gr's, Wim
                      Fujifilm X-H1 met (te) veel lenzen
                      Fujifilm X100V

Comment

Eigenlijk is het niet echt belangrijk welke camera je koopt, als je geen notie hebt van compositie en cadrage, kleur, licht en schaduw en ook niet een oog hebt voor mooie dingen of hoe je iets heel banaals kan vangen in mooi licht, want dat is fotografie, spelen met licht, dan mag je een camera kopen die 10.000€ kost je zal nooit een goede foto hebben.
                        Een goed objectief en een goed oog voor de gewone dingen in het leven zijn veel belangrijker.

Je moet natuurlijk ook geen camera kopen die de dingen die je fotografeert niet tot uiting brengt, of technisch een minderwaardig product is, maar geloof mij maar de prijs of de technische mogelijkheden van een camera bepalen niet wat je uiteindelijk wil laten zien.

Weet je dat er topfotografen zijn die nog met een gewone paralax camera werken omwille van hun eenvoud in gebruik en omdat die mensen niets aan techniek hebben maar wel veel meer waarde hechten aan de artistieke waarde van een foto.

Groetjes
                        Spogy
                        Nikon D5000 A-FS Nikor 1:3.5/5.6 18-55mm G VR, A-FS Nikor 1:4/5.6 55-200mm ED VR.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Wivo
                          Het zijn niet de D50 gebruikers die daarover klagen, het is meestal een argument van de D70 gebruikers. Alle veelgebruikte functies kunnen gewoon met knoppen en instelwiel ingesteld worden (belichtingscorrectie, witbalans, ISO, beeldkwaliteit, ...). Bracketing en preselectie van de lichtmeetmethode dienen over het menu te gebeuren. Ik vind dit niet hinderlijk, omdat dit geen functies zijn die je zo eens even snel nodig hebt...
                          De D50 is idd. een interessante DSLR en ik heb hem al overwogen als tweede body (wel volledig zwart dan ). Als D70-gebruiker denk ik echter het voorste instelwieltje te zullen missen vermits ik steeds in Manual mode werk. Met de D70 is het immers bijzonder handig om sluitertijd én diafragma simultaan over de twee wieltjes te kunnen sturen....
                          Hoe minder instellingen via menu, hoe gemakkelijker werken imho.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LucD
                            De D50 is idd. een interessante DSLR en ik heb hem al overwogen als tweede body (wel volledig zwart dan ). Als D70-gebruiker denk ik echter het voorste instelwieltje te zullen missen vermits ik steeds in Manual mode werk. Met de D70 is het immers bijzonder handig om sluitertijd én diafragma simultaan over de twee wieltjes te kunnen sturen....
                            Hoe minder instellingen via menu, hoe gemakkelijker werken imho.
                            Kun je met de D50 toch ook. Op manual mode zetten, wieltje draaien is sluitertijd regelen, knopje van belichting +/- indrukken en wieltje draaien is diafragma regelen. Daarvoor moet je helemaal niet in je menu zijn.
                            Belichtingsstops + of - werkt dan wel niet.
                            fotosite

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door elsan
                              Kun je met de D50 toch ook. Op manual mode zetten, wieltje draaien is sluitertijd regelen, knopje van belichting +/- indrukken en wieltje draaien is diafragma regelen. Daarvoor moet je helemaal niet in je menu zijn.
                              Belichtingsstops + of - werkt dan wel niet.
                              OK, zo goed ken ik de D50 (nog) niet.
                              Maar met de D70 gaat het i.i.g. razendvlug en gemakkelijk diafragma én sluitertijd tegelijk met twee wieltjes en geen knoppen.
                              Nu ja, kwestie van gewoonte zeker!....

Comment

dus besluit: D50 een camera?

Goed, ik zal em is gaan bestellen...

Allemaal bedankt voor jullie reacties! Als er mensen zijn die zin hebben om eens op msn met mij hun ervaringen te delen van de D50, je mag me altijd toevoegen: omikros@hotmail.com

greetz,
                                Alex

Comment

Working...
                                X