Heb eveneens een S1 IS.
Dit was vorig jaar mijn eerste digitale fototoestel en de bedoeling was van er ook mee te filmen.
Ikzelf kwam van een analoge reflex, was dus erg kritisch , en daardoor viel de overstap nogal tegen om volgende redenen:
- Te klein en te licht (letterlijk en figuurlijk)
- Kleine en onnauwkeurige zoeker
- Shutterlag
- Nachtopnamen zijn eigenlijk niet mogelijk met dit toestel (tenzij je de ruis kan verdragen)
- 3.2 Mpixels is OK voor vergrotingen tot A4 formaat, maar niet tot 50 x 75 bijvoorbeeld (heb dit eens geprobeerd met veel JPG en verscherpingsartefacten tot gevolg)
- DOF is veel te groot door de kleine brandpuntsafstanden van het objectief, eigen aan de kleine sensor
- Geen mogelijkheid voor een externe flitser
- Geen RAW opnamen
Laat je hierdoor echter niet teveel afschrikken.
Zoals ik al zei kwam ik van een analoge reflex met toebehoren en was dus eigenlijk erg verwend .
Mijn vrouw bijvoorbeeld vindt de S1 IS nog steeds een geweldig toestel (en mijn nieuwe EOS 20D veel te lomp en te zwaar ) en wel om de volgende voordelen:
- Klein en licht
- Eenvoudig in het gebruik
- Krachtig zoomobjectief (10x met een bijna 8-voudige vergroting)
- Image stabilizer (werkt echt goed)
- De foto's zijn van een consistente kwaliteit (belichting, scherpte)
- Draai- en kantelbaar display
Zeker ook de film-modus niet vergeten, want dit kan de S1 IS werkelijk heel goed (de camcorder kun je thuis laten).
Hierover kan ik geen slecht woord zeggen en ikzelf gebruik de S1 IS vooral om te filmen (die ik dan mooi op DVD kan zetten en op een stand-alone speler op TV kan afspelen in een voortreffelijke kwaliteit).
Alle functionaliteit blijft dan ook behouden in de filmmodus:
- Auto witbalans
- Autofocus
- Zoom
- Auto belichting
- Image stabilizer
Dit is eerder uniek voor een digitaal fototoestel en het voordeel is dat alles mooi op CF kaart (zonder bewegende delen) wordt opgeslagen.
Het is dus écht een 2-in-1 toestel dat kan fotograferen en filmen in een meer dan behoorlijke kwaliteit ; het ideale vakantie manusje-van-alles toestel.
Ik heb dit toestel zelf nog maar kort, maar de 1e indruk is toch zeer positief. De test op dpreview is dat ook
De S2 is natuurlijk duurder dan de S1, maar lijkt me toch zeker het overwegen waard. Het enige nadeel is dat je op sommige plaatsen wachtlijsten hebt
Ik heb eens mogen spelen met de S1. Kwaliteit van de foto's is best ok. Hij heeft een prettige zoom en natuurlijk IS. Ik vond hem echter erg traag. (AF en Shutterlag). Ik vergeleek hem dan met de S602z. Dat was dan oorspronkelijk welliswaar een duurder toestel, doch deze is al een stuk ouder.
Er is van deze camera al een opvolger. De S2, en die schijnt toch al een pak beter te zijn
Comment