Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 1D Mk III, kan dit ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Canon 1D Mk III, kan dit ?

Eigenlijk zou je deze discussie - over hoe groot het sensor formaat moet zijn - evengoed kunnen gevoerd hebben 25 jaar terug maar dan hoe groot het negatief formaat moet zijn .

Het is niet voor niets dat het échte APS film negatief formaat nooit werkelijk heeft aangeslagen bij de serieuze amateur of professional , ondanks alle extra's die je erbovenop kreeg in vgl met kleinbeeld (lichtere toestellen en lenzen, extra informatie die werd opgeslagen met iedere opname).

Het principe blijft nog steeds overeind: hoe meer film- of sensor-oppervlakte per beelduitsnede, hoe hoger de kwaliteit, hoe meer flexibiliteit voor de DOF, hoe lager de korrel (bij film) of ruis (bij digicams).

Zoals reeds aangehaald, we leven momenteel in een compromis situatie tot de FF sensor ook voor de serieuze amateur bereikbaar wordt.

De zogenaamde 'brandpuntsverlenging' is eigenlijk een grote fake . Vergelijk het met het afplakken van de randen van een kleinbeeldnegatief in een analoge camera om een kleinere beelduitsnede te bekomen (die dan later meer moet uitvergroot worden)

Daarom ook dat het voor mij totaal geen optie was om EF-S objectieven aan te schaffen.
    Binnen tien jaar zal ik quasi zeker een FF sensor DSLR in mijn bezit hebben (omdat ze betaalbaar geworden zijn) en m'n huidige lenzen zal ik dan nog steeds kunnen benutten.
    Greetz Geert.
    Canon gerief...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door peterke
      Vraagje: stelt die FF dan weer geen zware eisen aan het glas? Ik kan me zwaar vergissen, maar als breedhoekliefhebber troost ik me met de gedachte dat de 1.3 crop problemen van vignettering toch ietwat binnen de perken houdt, terwijl het kadertje dat je verliest toch acceptabel is...

Wat die lage ruis betreft... daar geef ik je 100% gelijk. Een gi-gan-tische luxe om mee te (mogen) werken !
      Klopt, met de FF kan je de alleen EF-lenzen gebruiken. Uiteraard hebben die geen last van vignettering, omdat ze voor 24x36 ontworpen zijn.
      Fullator
      Fotostudio Candela Zone
      website: http://www.chronax.be
      website: http://www.marquisemodels.eu

Comment

Wat betreft de zoekergrootte, heeft dat niet meer te maken met de projectie op het matglas in de zoeker dan met de werkelijke sensorafmetingen

De sensor heeft immers niets met het beeld in de zoeker te maken De zoeker moet alléén refelcteren wat de sensor zal registreren. Volgens mij moet het heel goed mogelijk zijn om het beeld te vergroten. Probleem zal wel weer zijn dat het systeem duurder en groter wordt.
        Groeten,

Albert Jan

Website AJH
        lidnummer: BD0371NL

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ajh
          Wat betreft de zoekergrootte, heeft dat niet meer te maken met de projectie op het matglas in de zoeker dan met de werkelijke sensorafmetingen
          Minolta heeft met de 7D duidelijk bewezen dat een grotere zoeker niet duurder hoeft te zijn.

Nikon levert met de D2X een veel betere zoeker dan met een D70 terwijl de sensorgrootte identiek is.

De uitleg van Canon is dat een grotere zoeker onmogelijk is omdat deze zoeker dan minder helder wordt.

Een meer logische uitleg is dat Canon geen grotere zoeker wil leveren op een 10D of 20D om de verkoop van de 1D reeks niet te schaden.

Jan.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jan_10D
            Een meer logische uitleg is dat Canon geen grotere zoeker wil leveren op een 10D of 20D om de verkoop van de 1D reeks niet te schaden.
            De vraag is of je persé voor de 1D gaat omdat de zoeker groter en helderder is: het prijsverschil blijft een 2de body (zijnde 2 * 20D = 1 * 1DII) en dan kijk ik nog even niet naar de 1DsII...

De zoeker is een belangrijk deel van de camera, maar mensen die speciaal daarvoor naar een 1-reeks grijpen, hebben gewoon geld teveel als ze zich die afweging niet moeten maken...

Nikon en Canon hebben hun gevestigde reeksen, en al een aantal jaren. Minolta had die gevestigde waarde nog niet en moest dus meteen goed uitpakken... De vraag is ook belangrijk of Minolta geld overhoudt aan de D7, net zoals Pentax met zijn DSLR's, wie weet kost die zoeker hen geen geld...
            Ik spreek daarmee niet goed dat Canon en Nikon niet de moeite doen (?) om de zoeker van de consumer DSLR's ter verbeteren, maar ik vermoed dat zij wel een goede reden zullen hebben...

Overigens is de helderheid van de zoeker voor mij belangrijker dan de grootte.
            De grootte van de zoeker zou je met aangepaste spiegels kunnen bijsturen, maar dat gaat dan weer ten koste van de helderheid. En dan kies ik voor een heldere zoeker ipv een grote...
            Canon 10D, glass, flashes & extra's
            Fuji S602Z & extra's
            www.CooMa.be BD0176BE

Comment

Die grote / heldere zoeker is inderdaad één van de troeven van de 1D Mk II, maar zeker niet het enige of allerbelangrijkste argument. Het zou me verwonderen mocht Canon als enige argument hebben dat er een ongezonde concurrentie zou ontstaan tussen de 20D en de 1D(s)MkII op basis van die zoeker. Feit is dat de 20D en de 1DMkII eigenlijk bijzonder weinig met elkaar gemeen hebben als je er eens goed over nadenkt. Het zijn volledig verschillende camera's die ook op een volstrekt verschillende manier functioneren.

Je moet er eens een dagje mee op stap gaan en dan weet je vanzelf dat er tussen de 20D en de 1D geen sprake kan zijn van concurrentie op basis van één of ander specifieke feature. Da's appelen met citroenen vergelijken. Wel opgepast: eens je de 1D in je handen hebt, laat ie je niet meer los...
              Canon 1D Mark II; flitsers en het nodige gLasservies...

Comment

Canon 5D specs:

Zie http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=82687

Jan.
                Last edited by Jan_10D; 9 augustus 2005, 19:46.

Comment

Dat lijkt hier allemaal meer en meer te kloppen die 5D en ik weet niet of je het al gezien hebt maar de nieuwe 1D staat er ook tussen in de canon DSLR lijst op de PDF. Namelijk de Canon 1D markII N.

Eigenlijk spijtig want ik ben niet geinteresseerd in FF .

Comment

Ik bots hier nu toevallig op, maar vraag me af, is er geen juridisch probleem als die nieuwe Canon echt 5D zou heten? Wat dan met de nieuwe Minolta, is dat ook geen 5D?
                    Hoedanook, ik ben altijd verbaasd hoe creatief mensen zijn met het verzinnen van verhaaltjes over niet bestaande fototoestellen Kris

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door krisd
                      Hoedanook, ik ben altijd verbaasd hoe creatief mensen zijn met het verzinnen van verhaaltjes over niet bestaande fototoestellen Kris
                      Nu blijkt dat dit enkel een grap is zal ik de link maar verwijderen.

Ik denk dat iedereen hier toch weet waar deze link te vinden is.

Jan_5D.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kevlar
                        Eigenlijk spijtig want ik ben niet geinteresseerd in FF .
                        Zelf zie ik minder een probleem.

Deze 5D is geen 1Ds en zelfs geen 1DII maar lijkt wel de perfecte full frame vervanger van de 10D. Het gewicht is zo goed als identiek. De snelheid ook.

De zoeker lijkt even groot als van de 1Ds maar is niet 100%.
                        Verder is er nog steeds een flits en kan de BP511 batterij gebruikt worden.
                        Edit: Ik heb de indruk dat er geen flits aanwezig is maar erg duidelijk is dit niet.

Merk ook op dat de 420EX wordt vervangen door de 430EX. En de 300D wordt niet langer vermeld.

Nu enkel nog even 3500 euro verzamelen.
                        In de tussentijd weten we ook wat de opvolger van de 1DII wordt en wat Nikon er tegenover stelt. (In elk geval geen full frame )

Jan.
                        Last edited by Jan_10D; 9 augustus 2005, 20:06.

Comment

Zelf zie ik minder een probleem.

Deze 5D is geen 1Ds en zelfs geen 1DII maar lijkt wel de perfecte full frame vervanger van de 10D. Het gewicht is zo goed als identiek. De snelheid ook.

De zoeker lijkt even groot als van de 1Ds maar is niet 100%.
                          Verder is er nog steeds een flits en kan de BP511 batterij gebruikt worden.
                          Edit: Ik heb de indruk dat er geen flits aanwezig is maar erg duidelijk is dit niet.

Merk ook op dat de 420EX wordt vervangen door de 430EX. En de 300D wordt niet langer vermeld.

Nu enkel nog even 3500 euro verzamelen.
                          In de tussentijd weten we ook wat de opvolger van de 1DII wordt en wat Nikon er tegenover stelt. (In elk geval geen full frame )

Jan.
                          Oh een probleem is het voor mij ook niet de 20D is nog goed genoeg. Maar er zijn wel wat punten die ik nog verbeterd had willen zien in een iets meer high-end body. En gezien deze hier FF is zal het er vrees ik nooit van komen.

Maar als je bereid bent voor FF te gaan ziet het er mij een hele leuke body uit. Vooral de noise zou wel eens heel goed kunnen zijn. En zoals je zegt het is eigenlijk een FF 10D/20D.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kevlar
                            En zoals je zegt het is eigenlijk een FF 10D/20D.
                            Als je enkel de pixel aantallen van deze fictieve 5D bekijkt dan is dit meer een FF 1DII.
                            Tenminste als je de autofocus, de bouw, het gewicht en de snelheid van de 1DII kan missen (zoals ik dus )
                            De beeldkwaliteit zal dus even goed zijn en de ruis zal even laag zijn als bij de 1DII.

3504 pixels x 1,25 = 4380 pixels.

Jan.

Comment

Als je enkel de pixel aantallen van deze fictieve 5D bekijkt dan is dit meer een FF 1DII.
                              Tenminste als je de autofocus, de bouw, het gewicht en de snelheid van de 1DII kan missen (zoals ik dus )
                              De beeldkwaliteit zal dus even goed zijn en de ruis zal even laag zijn als bij de 1DII.

3504 pixels x 1,25 = 4380 pixels.

Jan.
                              Yep ik had het nu eigenlijk niet over de sensor alhoewel das ook maar een normale evolutie he behalve die FF natuurlijk.

En de ruis zal denk ik beter zijn dan 1DII. Maar zolang ze maar niet zoals de andere merken doen en hun beelden zwaar denoisen ben ik al tevreden.

Comment

Behalve de AF kan ik alles missen. Laat nu juist de enige reden zijn om een ander toestel te overwegen de AF zijn Er vanuit gaande dat dit allemaal waar is zou ik op basis van wat er nu bekend is toch voor de 1D mk II gaan vermoed ik.

Tenzij de AF op een zeer hoog niveau staat (lees bijna 1D kwaliteit) wordt dit niet mijn volgende toestel.
                                Groeten,

Albert Jan

Website AJH
                                lidnummer: BD0371NL

Comment

Working...
                                X