Heeft iemand enig idee wanneer software upgrade 1.0.4 voor Canon R5 mark ii uitkomt om de autofocus problemen van versie 1.0.3 weer goed te maken?
Aankondiging
Collapse
No announcement yet.
Autofocus software 1.0.3 R5 ii
Collapse
X
-
-
Ik heb met Canon contact gehad en zij zijn zich bewust van het probleem en er wordt ook naar een oplossing via nieuwe firmware gezocht, echter is het niet zo dat dit heel snel zal gebeuren. Nieuwe firmware moet eerst grondig getest worden en zelfs dan kunnen er foutjes insluipen.
Als tijdelijke oplossing hebben zij mij enkele voorstellen gedaan om de AF te verbeteren en bij mij heeft dat een positief effect gehad.
Hier de voorstellen die je zelf eens kan uitproberen als je daar interesse voor hebt:
Mogelijke oplossingsrichtingen:
Controleer en pas de autofocus-instellingen aan
Voor vogelfotografie met de R5 Mark II adviseren wij de volgende instellingen:
Servo-AF Case-instellingen: Voor vliegende vogels heeft Case 3 met een trackinggevoeligheid van +1 of +2 zich bewezen. Deze instelling is geoptimaliseerd voor plotselinge startbewegingen en versnellingen.
Trackinggevoeligheid: Bij snelle, onvoorspelbare bewegingen kan een instelling op “Locked on: -2” helpen, zodat de camera probeert de focus op de vogel te houden, zelfs als deze kort uit het AF-gebied verdwijnt.
Acceleratie/vertraging: Voor abrupte snelheidsveranderingen, zoals bij het opstijgen of landen van vogels, wordt een instelling van +1 of +2 aanbevolen.
-
Persoonlijk geen problemen met 1.0.3, toch (10)duizenden foto's genomen met deze versie.
Oplossingen van Canon wel vreemd, de R5II heeft geen Servo-AF cases meer, alleen auto of manueel instellen(dit komt wel overeen met de laatse 2 zinnen, meestal gebruik ik ook zoiets).
Comment
-
Dank je wel pcs voor de bijkomende info, daar kan ik ook eens mee experimenteren. Gisteren nog bijensoorten aan het fotograferen geweest met mijn RF 100-500mm lens op mijn R5 mkII en ik was zeer aangenaam verrast dat die beelden zo scherp waren en dat met een telelens waar je normaal een macro zou voor gebruiken.
Comment
-
-
Bij "Canon Rumors" staat een artikel van de zogenaamde "Ordinary filmmaker" die beweert dat de firmware 1.0.3 problemen heeft met energiebesparing instellingen. Als je die uitschakelt zou het probleem opgelost zijn, ik ga het alvast eens proberen tot er een nieuwe firmware update is.
Comment
-
-
Dank je wel voor je antwoord pcs, bij fotografie heb ik ook geen problemen maar bij video (dat ik heel veel gebruik) is er wel een probleem met het volgen van een bewegend onderwerp. Met wat aanpassingen bij de instellingen is het wel flink verbeterd maar toch nog niet zoals vroeger met firmware 1.0.2 versie.
Comment
Comment