Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Eerste stappen in de infrarood wereld

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Eerste stappen in de infrarood wereld

Beste allen hier op het forum !

Ik heb al lang het project om binnen te stappen in de infrarood wereld, en lees veel online hierover. Maar ik heb nog een paar héél technische vragen, en ik hoop dat jullie zullen kunnen antwoorden!
    1. Ik heb via online zoeken gevonden, dat het interessanter is voor de auto-focus om een mirrorless camera om te bouwen naar IR. Zo ja, indien men een full spectrum conversie maakt, en hierbij dan een 820nm filter toevoegt (die dus heel donker is voor het "normaal licht" voor de mens), hoe werkt het dan met de autofocus? Kan de camera met zulk een donkere filter (of de 700/720nm filter) nog steeds de autofocus uitvoeren? Of hangt dit af van camera tot camera?
      Uit mijn eigen ervaring met een 720nm filter vóór mijn huidige niet-geconverteerde Nikon D700 camera, wordt het té donker voor de camera om de autofocus uit te voeren. En met de DSLR D700 moet ik dan overstappen op manuele focus, wat wel voor moeilijke focus-situaties zorgt.
    2. Ik lees dat Kolari Vision filters verkoopt die direct met een magneet intern in de camera en op de sensor worden gelegd. Verkiezen jullie dit systeem, of beter filters om vóór de lens toe te voegen (van een full spectrum geconverteerde camera)?
    3. Om met een full spectrum terug het normaal licht (voor de mens) te laten filteren, zijn er hiervoor ook filters mogelijk? En zo ja, hoe is de kwaliteit van de foto, ten opzichte een niet-geconverteerde camera? Met andere woorden, is een full spectrum geconverteerde camera met een gepaste filter te gebruiken in een niet-IR context zonder kwaliteitsverlies?
    4. Indien ik het proces goed begrijp, wordt er bij de conversie de interne filter die binnen de camera vóór de sensor ligt, weggehaald. Wordt er gewoonlijk in de plaats hiervan een beschermingslaag ingezet, om de sensor van stof of andere kleine zaken te beschermen, wanneer men de lens vervangt? Of wordt dit automatisch gedaan?
    Ten laatste, ik ben geïnteresseerd in workshops of een live voorstelling van hoe dit allemaal werkt. Is er eventueel iemand (die iemand kent) in de Buurt van Brussel met een full spectrum conversie, en die graag een inleiding hierover wil geven/delen?

Hartelijke dank bij voorbaat voor alle hulp en vriendelijke groeten voor deze kerstperiode!
    Gabriel

Van ir fotografie ken ik niet veel maar ik wel helpen nadenken.
    Volgens mij helpt het hier ook wanneer je met heel lichtsterke lenzen werkt. lichtsterke lenzen laten niet alleen veel licht binnen tijdens het fotograferen maar ook staat het diafragma volledig open om scherp te stellen. Dus hoe licht sterker, hoe gemakkelijker uw toestel het zal hebben om scherp te stellen. Maar ook de combo lichtsterke lenzen en body en contrast op uw onderwerp zal zijn grenzen hebben.

Er zijn verschillende merkten van grijsfilters die magnetische filters verkopen. Dan schroef je een ring op uw lens en zet je er gewoon uw filter op zonder dat je moet beginnen schroeven. Gaat enorm vlot in vergelijking met een schroeffilter. Dan kan je scherp stellen zonder filter en dan de filter er op klikken en ben je klaar voor uw opname.

Geen idee hoe die filters werken die voor de sensor zitten werken, maar het lijkt mij dat daar heel gemakkelijk stof zal tussen komen. Daarom zou ik de voorkeur geven aan filters voor de lens.

Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

Comment

Normaal wordt het ir block filter verwijdert bij het modificeren van een camera want dat wordt bij elke standaard camera tegengehouden.
      Dus een 720nm filter op een niet gemodificeerde camera plaatsen heeft geen enkel nut aangezien het filtertje op de sensor het 720nm infrarood licht tegenhoudt.
      Daarmee is ook uw ervaring dat het niet lukt om scherp te stellen, eenmaal de ir block filter verwijdert krijg je wel weer genoeg licht binnen.

De filters en glaasjes die verkocht worden om zogezegd infrarood fotografie te kunnen doen met een ongemodde camera helpen niet, als je echt tot ir wilt overgaan. = enige oplossing is effectief het (laten) verwijderen van het ir block filter op de sensor

Een goed bedrijf zal altijd na het weghalen van het ir block filter er een optisch protectieglaasje ervoor zetten, tevens zal ook meteen uw autofocus afgeregeld worden en de sensor vlak gezet worden.
      Er zijn genoeg mensen te vinden op het net die het voor je willen doen maar die halen dan enkel het ir blocking glaasje weg en blijf je dus met de miserie achter.

Er bestaan inderdaad filters om met een ir gemodificeerde camera terug opnieuw normale foto's te kunnen maken, dat is dan gewoon een simpele ir block filter (dus hetgeen eerst is weggehaald)

Een goed en betrouwbaar bedrijf voor het modificeren is DDW in Nederland https://www.dutchdigitalworks.nl/

grts
      Sieg
      Last edited by Sieg; 27 december 2024, 01:42.
      Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

Bij het ombouwen van een camera bestaan enkele mogelijkheden. Het filter van de sensor kan worden vervangen door een transparant. In dit geval plaats je een filter voor het objectief. Je kan inderdaad verschillende filters gebruiken.
        Het filter kan ook door een IR-filter vervangen worden. Het voordeel in dit geval is dat je kan de zoeker gebruiken voor de compositie. Het nadeel is dat je kan dit filter niet wijzigen.
        Met een spiegelreflex-camera, kan je ook de modus LiveView gebruiken. Dat kom ongeveer aan hetzelfde neer dan een spiegelloze camera.
        Persoonlijk IR is voor mij een piepkleine hobby binnen de hobby Fotografie. Ik gebruik een gewone spiegelreflex-camera met een filter voor het objectief. Een nadeel is dat ik moet zeer lange sluitertijden instellen. Ik werk dus met statief. De autofocus is geen probleem voor mij. Ik stel scherp iets dichterbij en dan ga de autofocus uit. Door heet feit dat IR dient eerst en vooral voor landschappen, blijf mijn diafragma steeds iets gesloten.
        Ik werk dus met beperkingen, maar het resultaat is niet slecht. Je kan mijn foto's hier zien. Ik heb daarover heel wat positieve commentaren gekregen.
        Mijn Site

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door GTrotter Bekijk bericht
          Ik gebruik een gewone spiegelreflex-camera met een filter voor het objectief. Een nadeel is dat ik moet zeer lange sluitertijden instellen.
          Is je camera dan gemodificeerd, dus de normale ir block filter weggehaald ?

grts
          Sieg

Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

Working...
          X