Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wie helpt me bij de overstap van DSLR naar EVF?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Oorspronkelijk geplaatst door dréten Bekijk bericht
    Bedankt Fucky, voor je lijvig rapport
    Nog iets wat ik vervelend vind aan de EVF, is het feit dat die exact het beeld weergeeft wat straks de foto wordt. Als men bvb de maan wil fotograferen, en de instelling van tijd, ISO en diafragma zijn niet juist ingesteld, dan is die zoeker 1 zwart veld, terwijl je met de 7D de maan zag zoals in de werkelijkheid, en dus goed kon "mikken". Pas na het maken van de foto kon je op het LCD beoordelen, wat ik dus beter vond.
    Bij de meeste toestellen is er een optie welke toelaat te kiezen om het beeld weer te geven in de EVF al dan niet rekening houdend met instellingen van tijd, ISO....
    Veronderstel dat dit bij de R7 ook zo is.

Comment

Dag Dréten, dat exact EVF beeld kan je aanpassen hoor, ook als je met een flits werkt kan je dat best aanpassen om geen zwart scherm te hebben. Ik heb momenteel mijn R7 niet meer anders zou ik het direct voor jou opzoeken waar je dat kan aanpassen. Ik had mijn R7 als tweede camera bij mijn R5 maar omdat die knopjes op een andere plaats staan dan op mijn R5 heb ik hem terug verkocht. Ik fotografeer veel vanuit een donkere schuilhut en dan moet je blindelings je knopjes weten staan, anders heb je veel missers. Van beeldkwaliteit was ik van de R7 wel heel tevreden.

Comment

Ah so! Ik ga dat es moeten opzoeken...

Comment

Nog iets wat ik vervelend vind aan de EVF, is het feit dat die exact het beeld weergeeft wat straks de foto wordt. Als men bvb de maan wil fotograferen, en de instelling van tijd, ISO en diafragma zijn niet juist ingesteld, dan is die zoeker 1 zwart veld, terwijl je met de 7D de maan zag zoals in de werkelijkheid, en dus goed kon "mikken". Pas na het maken van de foto kon je op het LCD beoordelen, wat ik dus beter vond.
          Dit is normaal gezien een optie die je aan en uit kan zetten in het menu, althans bij mijn nikon toch. Dat heb je trouwens ook nodig als je studiowerk zou gaan doen, want anders zie je inderdaad niets door je zoeker.

Groetjes,
          Dominic

Comment

Bedankt Fucky, voor je lijvig rapport
            Ik heb intussen de R7 aangeschaft en ben er best tevreden mee.
            Weliswaar een hele "omscholing" om er te leren mee werken.
            De AF benamingen bijvoorbeeld, gaande van "spot", "1 punt", "gebied uitbreiden" enzovoort hebben een totaal andere invulling dan bij de 7D.
            Maar goed, het zij zo.

Ik heb dusmomenteel nog steeds meer missers dan goeie foto's....
            Maar het gaat al beter....
            Hallo dréten,

Alvast proficiat met je R7.
            Ik had het even niet opgemerkt dat dit al een iets ouder bericht was.
            Je kan een OVF assist inschakelen zodat je issue opgelost is (voorzien in de R3, R7, R6MKII)
            Dus dat is een OVF simulatie

Camera icoontje in de menu settings (het eerste icoon)
            tablad 9
            selecteer OVF sim view assist ON/OF

Beste groetjes
            Leiqa Q3 43, Canon R5 , Canon RF VCM 35 1.4, Canon RF 85 1.2 L, Canon RF 100-500 L

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Funcky Bekijk bericht

Hallo dréten,

Alvast proficiat met je R7.
              Ik had het even niet opgemerkt dat dit al een iets ouder bericht was.
              Je kan een OVF assist inschakelen zodat je issue opgelost is (voorzien in de R3, R7, R6MKII)
              Dus dat is een OVF simulatie

Camera icoontje in de menu settings (het eerste icoon)
              tablad 9
              selecteer OVF sim view assist ON/OF

Beste groetjes
              Dat is het!
              Perfect!

Merci hoor

Comment

Ik vond dat vroeger eerder ergerlijk dat ik het histogram pas kon beoordelen na het maken van de foto, dan gaan bijregelen en opnieuw "proberen" was ook nog geen waarborg, op dat gebied vind ik de EVF en een histogram waardoor je meteen kan bijsturen pas echt een verademing. Het is wat wennen aan de juiste lichtmeetmethode in combinatie daarmee te kiezen. Bij spotmeting kunnen de verrassingen al eens groter zijn maar dat was voorheen zeker niet beter.
                Ik ben er van overtuigd dat je na een paar maanden je EVF niet meer kwijt wil ;-)
                bedankt om te kijken of te reageren, frans !

Comment

Met een DSLR heb je alleen een lichtmeter, met een EVF is het meer "what you see is what you get", je ziet dus meteen wat je aan het doen bent.
                  Bijvoorbeeld bij een sneeuwlandschap is er een heel grote kans dat de foto onderbelicht wordt als je de lichtmeter van de camera gebruikt, als je door een EVF kijkt dan valt het sneller op dat je in die omstandigheden de belichtingscompensatie wat moet aanpassen.
                  Ik heb er zelf alleen maar ervaring mee met de kleine Sony RX100 VII, mijn andere camera's hebben nog een spiegel (de EVF van de Sony RX100 is heel klein, en die geeft de kleuren ook minder correct weer dan het schermpje, maar soms is de EVF handiger dan het schermpje).
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

Comment

Ik heb nu een Nikon Z8, naast mijn ouwe getrouwe D850. Ik blijf het moeilijk hebben met die EVF, ondanks alle voordelen die er aan toegeschreven worden. Met het 'oude' systeem met spiegel enz., is je voeling met de werkelijkheid toch een stuk echter, in plaats van naar een tv-beeld te zitten kijken, je blijft 'in de scène, het beeld blijft constant en de instellingen die je gebruikt, zijn het resultaat van enerzijds de electronica in het toestel, maar zeker ook van het eigen denkwerk en inzicht in de fotografie. Dat maakt het voor mij nog altijd boeiend. Ook al zit je er soms goed naast....En de meeste toestellen hebben toch zo'n 'knopje' waarmee je de belichting en de dieptescherpte kunt zien in de zoeker ? En als het contrast écht hoog is, zoals met sneeuw die in de zon ligt, kan geen enkel toestel dat groot verschil tussen uitgebeten licht en dichtgelopen schaduwen overbruggen hé, ondanks alle toeters en bellen. Ik vind dat de huidige technologie niet bijdraagt tot de kennis en het inzicht in hoe een foto eigenlijk gemaakt wordt, de apparatuur gaat meer en meer in onze plaats denken en alles voorkauwen....Ik kan me voorstellen dat veel mensen dat super vinden, maar ikzelf ben daar minder fan van. Trouwens, zijn de resultaten van de gepubliceerde foto's de laatste jaren er zoveel op vooruitgegaan ? Ik volg ook wel af en toe een webinar over deze materie. Aan de hand van de vragen die soms gesteld worden, kan ik alleen maar opmaken dat het met de basiskennis van de fotografie maar pover gesteld is....maar goed, ieder zijn mening zeker ?

Comment

Maar goed, het zij zo.

Ik heb dusmomenteel nog steeds meer missers dan goeie foto's....
                      Maar het gaat al beter....
                      laattijdige reactie, maar dat is perfect instelbaar: ( ik weet niet welke instelling bij Canon in hun menu) je kunt zeker kiezen tussen reëel beeld en helder beeld in de zoeker. Even zoeken dus.( bij Panasonic kun je zelfs nog uw meetpunt in % tov grijswaarde laten weergeven dat je realtime kunt zien)

in't algemeen is het nuttig om het exacte beeld te zien in zoeker, qua belichting, ( op automatische stand (A,S) zal dat meestal niet zichtbaar zijn, tenzij uw belichtingscorrectie anders staat)
                      maar bv ook bij flitsen ben je er niets meer om het effectieve pokkedonker beeld zonder flits in je zoeker of schermpje te zien.

ideaal ook om de switch tussen die 2 mogelijkheden op een specifiek knopje te zetten ( zoals indertijd met uw reflex om het effectieve diafragma te sluiten om de scherptediepte te zien.) nu zeker nuttig bij flitsen

hopelijk heb je hier ( laattijdig) iets aan. Forum lijkt nog weinig bekeken te worden voor (mogelijks) advies

groeten, Geert

Comment

Ik heb geen R-canon,maar ik heb ergens gelezen,misschien op dit forum,dat er een instelling is,waarbij je dit beeld kunt uitschakelen,en een beeld krijgt zoals in een vroegere zoeker.
                        Even zoeken in de handleiding of op dit forum.
                        Staat in handleiding onder: simulatie van optische zoeker
                        Last edited by demuro; gisteren, 14:37. Reden: aanvulling.

Comment

Working...
                        X