Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wie helpt me bij de overstap van DSLR naar EVF?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Wie helpt me bij de overstap van DSLR naar EVF?

Ik overweeg stilaan om van m'n 7D over te stappen op een R7.
    Wat houdt mij nog tegen zeggen jullie nu mss...
    Wel:
    In hoever kan de EVF wedijveren met mijn prisma nu, hoe verhoudt de detailweergave zich tov de optische weergave van m'n 7D nu? Is de resolutie van dat schermpje oplossend genoeg?
    Hoe zullen m'n 100-400L Mll en m'n 15-85 zich op zo'n R7 gedragen. Wordt het dé grote desillusie of de grote verrassing?
    Zo'n toestel kost, met adapter, een kleine 1500€ (60000Bf voor de oude(re) lezertjes), en toch kijkt men in de winkel tegenwoordig vreemd op als je vraagt om even het toestel te mogen betasten, laat staan even je lens erop te mogen draaien en tésten...
    "Oei, maar dan zou ik wél een accu moeten gaan zoeken", of "sorry meneer, maar het toestel hangt vast aan een beveiliging, dat zal niet lukken vrees ik..."

Dus: wie heeft intussen DÉ overstap gedaan, en wil mij wat helpen om al dan niet m'n koudwatervrees te overwinnen?
    Maw: wie vertelt mij z'n wedervaren bij het overstappen van zijn DSLR naar EVF?
    Grote verandering??
    Moeilijk gewoon worden?
    Heel anders in het gebruik?
    Beter?

Last edited by dréten; gisteren, 18:50.

Bij foto coudenys in Veldegem kan je verschillende toestellen huren voor een dag of weekend. Als je het toestel daarna koopt trekken ze de huurprijs van het nieuw toestel vanaf. Zo kan je hem testen waarvoor je hem nodig hebt.
    Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

Comment

Als je het toestel nog niet even mag testen in een bepaalde winkel, dan zou ik zeker een andere fotohandel zoeken ...

Jaja
      Voorzitter Belgiumdigital VZW - Nikon Z6II, Sony A7IV, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
      Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

Comment

Jaja, koop jij graag een toestel waar iedereen aan zitten prutsen heeft? Dan vind ik het antwoord van Lieven Lens veel beter en eerlijker en dat kan in de meeste fotozaken!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Paul eos Bekijk bericht
          Jaja, koop jij graag een toestel waar iedereen aan zitten prutsen heeft? Dan vind ik het antwoord van Lieven Lens veel beter en eerlijker en dat kan in de meeste fotozaken!
          "slik"...
          Ik denk daarbij dan aan een demo-toestel...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door lieven lens Bekijk bericht
            Bij foto coudenys in Veldegem kan je verschillende toestellen huren voor een dag of weekend. Als je het toestel daarna koopt trekken ze de huurprijs van het nieuw toestel vanaf. Zo kan je hem testen waarvoor je hem nodig hebt.
            Interessant om te weten.
            Ik sta voor hetzelfde probleem.
            Ik dacht dat hij alleen Nikon had,maar ook blijkbaar Canon.
            Is bij manier van spreken,hier achter de hoek.

Comment

Ik he de overstap (deels) gemaakt bij Nikon F (D850) naar Nikon Z (8), misschien komt dat wat overeen met Canon ook.

Grote verandering??
              - Het is wat wennen, de mogelijkheden inzake soorten Autofocus zijn behoorlijk groot maar de moeite om te verkennen. De AF is trouwens een gans stuk nauwkeuriger en sneller dan bij de DSLR-toestellen.
              - De nieuwe software in de Z8 zorgt voor een waanzinnige AF-detectie van dieren, vogels en mensen. Daarom alleen al is voor mij de overstap waard. Hoe dit werkt bij Canon weett ik niet.
              - Teleconverters doen het precies beter met de nieuwe toestellen, ook in verschillende forums wordt dit bevestigd.
              - Je kijkt dus niet meer door de lens, maar letterlijk op een elektronisch schermpje. Dit is wat wennen, maar na een tijdje is het eigenlijk niet zo slecht; je kan bvb de realtime belichting zien.
              - De sluiter is puur elektronisch; geen mechanische sluiter meer, dus inzake beelden per seconde vrij onbegrensde limieten. Ook geen geluid meer als je dat wilt. En geen invloed van de sluiter meer op trage snelheden.
              - De adapter om klassieke lenzen te gebruiken werkt naadloos en zorgt in geen geval voor verlies aan scherpte of snelheid AF.
              - Bij de nieuwe Z-lenzen is er doorgaans een vervormingscorrectie in de camera aanwezig die heel goed werkt.
              - De Nikon Z-lenzen zijn in de regel scherper en beter dan hun tegenhangers in de F-versie. Helaas dikwijls duurder.
              - Gebruik van flitsers is identiek.
              - Op papier zou de batterij minder goed scoren, maar in de praktijk valt dit enorm goed mee. Ik haal met een opgeladen batterij makkelijk 800+ beelden.
              - Videokwaliteit is subliem.
              - Kortom; de handleiding dient grondig gelezen te worden om ten volle van alle mogelijkheden te kunnen genieten.
              - Ik blijf een aantal F-lenzen , waar ik heel tevreden over ben, gebruiken met de adapter en heb 2 Z objectleven bij de camera gekocht die subliem zijn.

Ik ben heel blij met de nieuwe Nikon Z8. Het is een compleet nieuw verhaal.

Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Ik heb de overstap gedaan van een Canon D naar Canon R.

De AF van de R is waanzinnig goed en mijn lenzen (waaronder een Ef 100-400 ii) presteren beter want werken ook met 2x converter.

Het kost wat geld, maar het loont de moeite.

Mag je bij Kamera Express niet testen (dat mocht ik destijds wel voor mijn laatste D, de R heb ik gewoon besteld.
                Groeten,
                Fabrice,
                Vergeet niet te kijken als je fotografeert...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Leopard Bekijk bericht
                  Ik he de overstap (deels) gemaakt bij Nikon F (D850) naar Nikon Z (8), misschien komt dat wat overeen met Canon ook.

Grote verandering??
                  - Het is wat wennen, de mogelijkheden inzake soorten Autofocus zijn behoorlijk groot maar de moeite om te verkennen. De AF is trouwens een gans stuk nauwkeuriger en sneller dan bij de DSLR-toestellen.
                  - De nieuwe software in de Z8 zorgt voor een waanzinnige AF-detectie van dieren, vogels en mensen. Daarom alleen al is voor mij de overstap waard. Hoe dit werkt bij Canon weett ik niet.
                  - Teleconverters doen het precies beter met de nieuwe toestellen, ook in verschillende forums wordt dit bevestigd.
                  - Je kijkt dus niet meer door de lens, maar letterlijk op een elektronisch schermpje. Dit is wat wennen, maar na een tijdje is het eigenlijk niet zo slecht; je kan bvb de realtime belichting zien.
                  - De sluiter is puur elektronisch; geen mechanische sluiter meer, dus inzake beelden per seconde vrij onbegrensde limieten. Ook geen geluid meer als je dat wilt. En geen invloed van de sluiter meer op trage snelheden.
                  - De adapter om klassieke lenzen te gebruiken werkt naadloos en zorgt in geen geval voor verlies aan scherpte of snelheid AF.
                  - Bij de nieuwe Z-lenzen is er doorgaans een vervormingscorrectie in de camera aanwezig die heel goed werkt.
                  - De Nikon Z-lenzen zijn in de regel scherper en beter dan hun tegenhangers in de F-versie. Helaas dikwijls duurder.
                  - Gebruik van flitsers is identiek.
                  - Op papier zou de batterij minder goed scoren, maar in de praktijk valt dit enorm goed mee. Ik haal met een opgeladen batterij makkelijk 800+ beelden.
                  - Videokwaliteit is subliem.
                  - Kortom; de handleiding dient grondig gelezen te worden om ten volle van alle mogelijkheden te kunnen genieten.
                  - Ik blijf een aantal F-lenzen , waar ik heel tevreden over ben, gebruiken met de adapter en heb 2 Z objectleven bij de camera gekocht die subliem zijn.

Ik ben heel blij met de nieuwe Nikon Z8. Het is een compleet nieuw verhaal.
                  Wow! Erg bedankt voor je uitgebreide wedervaren met je camera, Leopard
                  Je spreekt hier natuurlijk wel over een Z8. Als ik het goed heb dan is die vergelijkbaar met de R3 van Canon.
                  Maar hoe dan ook, het principe blijft hetzelfde.
                  Met dergelijke info to -the-point kan een mens écht vooruit.
                  Bedankt

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Fabrice Delahaye Bekijk bericht

De AF van de R is waanzinnig goed en mijn lenzen (waaronder een Ef 100-400 ii) presteren beter want werken ook met 2x converter.

Mag je bij Kamera Express niet testen (dat mocht ik destijds wel voor mijn laatste D, de R heb ik gewoon besteld.
                    Dank je wel hoor
                    Hiermee kan ik ook mijn keuze helpen bepalen!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Fabrice Delahaye Bekijk bericht

Ik ben van 7DII naar R5 overgegaan - met een tussenstap langs de M6II (zelfde sensor als R7).
                      Het was mijn eerste FF en ik beklaag het me niet. Maar als je bv vogels fotografeert zal een "goedkopere" FF minder vergroting geven dan je gewoon bent - alhoewel je daar dan wel een extender zou kunnen gebruiken.
                      Maar de R7 is waarschijnlijk de beste keuze voor zijn geld.

Kan bevestigen dat EF lenzen minstens zo goed of beter presteren, maar op de R7 zal de 1.4x de grens zijn. Ook zonder zal je zien dat je enorm kan uitsnijden. Nabewerking is ook fel verbeterd.
                      Hou er rekening mee dat de bediening van de R7 anders is dan we bij Canon gewoon zijn.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Paul eos Bekijk bericht
                        Beste Paul,

Wie spreekt hier over prutsen?
                        Veel fotozaken hebben demotoestellen die de klant mag gebruiken om te testen - net zoals dreten al aanhaalde.
                        Waar haal jij in godsnaam dat idee vandaan? Een erg flauwe en onterechte opmerking van jou dus.
                        Als ik een toestel wil kopen heb ik geen zin om dat eerst te moeten huren, maar ik wil het wel zelf proberen - en daarvoor dienen demotoestellen.

Jaja
                        Voorzitter Belgiumdigital VZW - Nikon Z6II, Sony A7IV, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
                        Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

Comment

Working...
                        X