Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon Eos R5 mkii

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Canon Eos R5 mkii

Toen de R5 op de markt kwam had ik het geld er niet voor (over) om deze gelijk te kopen en besloot het nog even te doen met mijn R1 mkIV en Eos 6d mk i. Inmiddels wel de R7 aangeschaft, mede op de goede recencies voor zijn AF en cropfactor. Was moeilijke afweging tussen de R6 mkii en de R7 maar uiteindelijk heeft prijsverschil gewonnen en ben toen gaan sparen voor de opvolger van de R5. Ik fotografeer nu met EF 135mm F2.0 en EF200mm F2.8 de sport Tafeltennis en wildlife (vogeltjes). Merk dat de R7 toch wat probleempjes heeft met wegschrijven vanuit cache (daar kan ik nog wel mee leven), AF probleempjes met scherpstellen in moeilijke lichtomstandigheden (donker en dezelfde kleurengebied) en ook wel ruis (met Topaz wel te repareren). Inmiddels de RF 100-500 aangeschaft en planning is om de RF70-200 F2.8 (deze stond al jaren op bucketlist) te kopen en nu nog te profiteren van de hoge kortingen.
    Als ik de rumours mag geloven komt de Eos R5 mkii nu begin van de lente. Heb de vele berichten proberen te vertalen voor mijn fotografie en zit ik nu met een dilemma, gaat de R5 mkii nu veel beter zijn dan de R6 mkii voor waar ik de camera voor gebruik. Gaat de R5 mkii (veel) beter zijn op gebied van AF en Ruis bij slechte licht omstandigheden? Ik lees dat de verwachting is dat er geen global shutter aanwezig is, wel betere pixelbinning (meer iets voor betere video denk ik) en Eye control system(deze had ik idd ook op de canon AE).
    Please help mij om de vraag voor mezelf, welke argumenten zijn er om te wachten op de R5 mkii of toch te profiteren van de vele kortingen op de R6 mkii momenteel waar de R6 mkii rond de 2000 wordt en de R5 mkii wss voor 4000 wordt aangeboden.​

Tot nu toe is er geen zekerheid over de specificaties van de R5 MKII, er zijn alleen geruchten.
    Aan de hand van geruchten een beslissing nemen over de aankoop van een nieuwe camera die er in de loop van dit jaar waarschijnlijk komt is geen goed idee, je kan beter wachten tot de camera er werkelijk is.
    Het is zelfs niet zeker of die camera er in het voorjaar al zal zijn, het is best mogelijk dat de R1 er eerder is, om zeker op tijd te zijn voor de olympische spelen (vroeger was dat toch zo bij de 1D modellen, die kwamen er in het voorjaar van een jaar met olympische spelen).

De nieuwe R5 zal altijd wel ergens beter in zijn dan de oude, maar of je dat verschil ook altijd ziet in het eindresultaat (de foto dus) is af te wachten, verwacht geen spectaculaire verbeteringen zoals dat wel eens gebeurde in de eerste jaren dat digitale camera's op de markt kwamen.
    De verbeteringen zullen eerder in de specificaties te zien zijn dan op de foto of videobestanden, dat is de marketing waarmee ze proberen om zoveel mogelijk mensen te overhalen om toch maar weer geld uit te geven voor de nieuwste camera, de fabrieken moeten ook blijven draaien...
    Last edited by Black B@ndit; 7 januari 2024, 15:26.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

Comment

Zoals al aangehaald zal eerst de R1 ter beschikking zijn en waarschijnlijk de R5 II in het najaar, zo is het steeds in het verleden geweest. Vroegere 1D series steeds voor de olympische spelen. De R5 was in het najaar van 2019 beschikbaar.
      De aankondigingen zullen wel in de lente gebeuren.
      Het grote verschil tussen R5 en R6, is en zal nog steeds het aantal Megapixels zijn. Voor wildlife steeds een voordeel.
      Eric

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Ruiter Bekijk bericht
        Toen de R5 op de markt kwam had ik het geld er niet voor (over) om deze gelijk te kopen en besloot het nog even te doen met mijn R1 mkIV en Eos 6d mk i. Inmiddels wel de R7 aangeschaft, mede op de goede recencies voor zijn AF en cropfactor. Was moeilijke afweging tussen de R6 mkii en de R7 maar uiteindelijk heeft prijsverschil gewonnen en ben toen gaan sparen voor de opvolger van de R5. Ik fotografeer nu met EF 135mm F2.0 en EF200mm F2.8 de sport Tafeltennis en wildlife (vogeltjes). Merk dat de R7 toch wat probleempjes heeft met wegschrijven vanuit cache (daar kan ik nog wel mee leven), AF probleempjes met scherpstellen in moeilijke lichtomstandigheden (donker en dezelfde kleurengebied) en ook wel ruis (met Topaz wel te repareren). Inmiddels de RF 100-500 aangeschaft en planning is om de RF70-200 F2.8 (deze stond al jaren op bucketlist) te kopen en nu nog te profiteren van de hoge kortingen.
        Als ik de rumours mag geloven komt de Eos R5 mkii nu begin van de lente. Heb de vele berichten proberen te vertalen voor mijn fotografie en zit ik nu met een dilemma, gaat de R5 mkii nu veel beter zijn dan de R6 mkii voor waar ik de camera voor gebruik. Gaat de R5 mkii (veel) beter zijn op gebied van AF en Ruis bij slechte licht omstandigheden? Ik lees dat de verwachting is dat er geen global shutter aanwezig is, wel betere pixelbinning (meer iets voor betere video denk ik) en Eye control system(deze had ik idd ook op de canon AE).
        Please help mij om de vraag voor mezelf, welke argumenten zijn er om te wachten op de R5 mkii of toch te profiteren van de vele kortingen op de R6 mkii momenteel waar de R6 mkii rond de 2000 wordt en de R5 mkii wss voor 4000 wordt aangeboden.​
        Vorige R5 kwam uit op 4600€ dacht ik
        Vragen of een toestel het waard zal zijn als het nog niet uit is lijkt mij wat voorbarig niet?
        De specs en wat het kan zal je toch maar weten eens het zover is

Verstuurd vanaf mijn SM-G990B met Tapatalk

portfolio en workshops:
        https://www.bennybulke.com/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Ruiter Bekijk bericht
          De R1 is nog niet uit laat staan de R1 mkIV ???

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door paranoia Bekijk bericht

De R1 is nog niet uit laat staan de R1 mkIV ???
            TC bedoelde waarschijnlijk de 1D mk4 .. even tussen de regels door lezen :-)
            Last edited by Funcky; 17 juni 2024, 08:49.
            Canon R6 MKII , Canon RF VCM 35 1.4, Canon RF 85 1.2 L, Canon , Canon RF 100-500 L

Comment

Op 17 juli werd de R5 mkII en de R1 voorgesteld. De R1 zal te diep in mijn spaarpotje tasten maar over de R5 mkII denk ik toch wel na als ik een redelijk prijs voor mijn R5 zou krijgen. Het AF systeem zou toch wel uitblinken en dat is voor natuurfotografie toch wel een groot pluspunt.
              Wat denken jullie ervan?

Comment

Tja, maar in de periode van verschijnen van een nieuw model vind ik het moeilijk om onderscheid te maken tussen reclame en echte prestaties. Eerst zien en dan geloven?
                Ooit las ik een artikel in een bekend fototijdschrift waarin een bepaalde NAS de hemel werd ingeprezen. Artikel ondertekend door een redacteur. Toen ik na aanschaf met problemen zat, bleek hij dat apparaat niet bestudeerd te hebben. Vandaar mijn achterdocht. En de prijs van de R5 is toch niet van het niveau "niet tevreden, smijt maar weg" .
                mijn mening is altijd vrijblijvend en verbindt alleen mezelf.
                nieuwe maand, nieuwe afbeeldingen
                https://fotokringkerklommer.wordpress.com/fotos-cor/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door CMM Bekijk bericht
                  Tja, maar in de periode van verschijnen van een nieuw model vind ik het moeilijk om onderscheid te maken tussen reclame en echte prestaties. Eerst zien en dan geloven?
                  Ooit las ik een artikel in een bekend fototijdschrift waarin een bepaalde NAS de hemel werd ingeprezen. Artikel ondertekend door een redacteur. Toen ik na aanschaf met problemen zat, bleek hij dat apparaat niet bestudeerd te hebben. Vandaar mijn achterdocht. En de prijs van de R5 is toch niet van het niveau "niet tevreden, smijt maar weg" .
                  Vooraleer ik tot aankoop zou overgaan wil ik de testen van Jan Wegener zien. Jan Wegener (wel in het Engels) is tot mijn ervaring geen roeptoeter en noemt de voor- en nadelen zoals ze zijn en geeft nog eens tips over instellingen. Dat een nieuwe camera duur is, tja, ontwikkeling van een camera kost een fortuin en een firma moet nu eenmaal winst maken om een volgende ontwikkeling te betalen. We vergeten vaak met welk hoog technologisch materiaal wij in onze handen rondlopen.

Comment

Het AF-systeem is verbeterd ten opzichte van dat van de R5, maar als je met de huidige geen autofocusproblemen ondervindt, dan is dat al geen reden om de "oude" R5 te vervangen door een R5 MKII.
                    Hetzelfde geldt voor de stacked sensor, die veel sneller uitgelezen wordt, maar als je daarmee met je "oude" camera geen problemen hebt, dan is dat ook al geen reden om geld uit te geven.
                    Wat de andere sensorprestaties (ruis bij hoge iso bijvoorbeeld) betreft is het afwachten op de testresultaten van de betere reviewers.

Voor de R1 ten opzichte van de R3 geldt hetzelfde, en wat de prijs van de R1 betreft, eigenlijk is die hetzelfde als die van de R3 toen die op de markt kwam.

Maar iedereen is vrij om te bepalen wat hij of zij doet met de spaarcenten.
                    Ik ben zelf aan het overwegen om de 1Dx (die is nu zo'n 12 jaar oud) te vervangen door een andere camera, ik hou wel van de vormgeving van de 1Dx, met de "ingebouwde grip" en de accu met een veel grotere capaciteit (ik kom altijd toe met één accu, ook al is die nu al 12 jaar oud).
                    Met de 1Dx heb ik nooit schrik gehad om te blijven fotograferen in de regen, hoe goed de afdichtingen ook zijn van een camera met een losse grip, dat zal nooit zo betrouwbaar zijn tijdens een stortbui als een camerabody met de ingebouwde grip.
                    Maar voor mij mag die wel wat minder wegen dan de 1Dx, en dat is dus het geval bij de R3 en R1.
                    Het autofocus systeem waarbij er scherpgesteld kan worden over bijna het hele beeld maakt het ook al handiger om juist te kadreren dan met de meer gecentreede AF-punten van een oude DSLR.
                    En dan heb ik het nog niet over de andere mogelijkheden van de scherpstelling bij mirrorless camera's die het een stuk gemakkelijker maken om zo perfect mogelijk te focussen op het onderwerp (vooral de gezichtsherkenning + scherpstelling op de ogen).
                    Ik wacht zelf dus eerst de tests af van de R1 om te beslissen of ik een afgeprijsde (tweedehands?) R3 koop of toch de R1.
                    Dat zal dan voor mij misschien wel de laatste "actiecamera" worden, toch als die zo lang meegaat als de 1Dx die ik nu gebruik...
                    Als ik een nieuwe camera koop, dan is dat niet om die te vervangen als er een opvolger van komt, het is de bedoeling om die zo lang mogelijk te kunnen blijven gebruiken, die moet dus voldoende "future proof" zijn voor mij.
                    Zeker de hoge iso is voor mij heel belangrijk (concertfotografie), het aantal megapixels is minder belangrijk omdat ik wat dat betreft ook al geen problemen heb met de 1Dx die "maar" 18 megapixels heeft.
                    BD0338BE

Comment

[/QUOTE]
                      Dat klopt helemaal Black B@ndit. Vermits ik de laatste 10 jaar niet meer op reis ben geweest en het ook niet mis en verder heel sober leef, waarom zou ik dan mijn 4 jaar oude trouwe R5 (die nog steeds supergoed is) niet vervangen als dat mijn enige hobby is waar ik zoveel plezier aan beleef.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Paul eos Bekijk bericht

Dat klopt helemaal Black B@ndit. Vermits ik de laatste 10 jaar niet meer op reis ben geweest en het ook niet mis en verder heel sober leef, waarom zou ik dan mijn 4 jaar oude trouwe R5 (die nog steeds supergoed is) niet vervangen als dat mijn enige hobby is waar ik zoveel plezier aan beleef.

[/QUOTE]

Geld op de bankrekening laten staan, dat brengt ook niets op (het wordt zelfs minder waard), als je dat wil investeren in je hobby, dan heb je er inderdaad meer aan.
                        Ik ben ook al lang niet meer op reis geweest, daarom is het voor mij ook geen probleem om een R1 aan te schaffen (het is 20 jaar geleden dat ik nog op reis ben geweest).
                        BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                          Het AF-systeem is verbeterd ten opzichte van dat van de R5, maar als je met de huidige geen autofocusproblemen ondervindt, dan is dat al geen reden om de "oude" R5 te vervangen door een R5 MKII.
                          Hetzelfde geldt voor de stacked sensor, die veel sneller uitgelezen wordt, maar als je daarmee met je "oude" camera geen problemen hebt, dan is dat ook al geen reden om geld uit te geven.
                          Wat de andere sensorprestaties (ruis bij hoge iso bijvoorbeeld) betreft is het afwachten op de testresultaten van de betere reviewers.

Voor de R1 ten opzichte van de R3 geldt hetzelfde, en wat de prijs van de R1 betreft, eigenlijk is die hetzelfde als die van de R3 toen die op de markt kwam.

Ik ben zelf aan het overwegen om de 1Dx (die is nu zo'n 12 jaar oud) te vervangen door een andere camera, ik hou wel van de vormgeving van de 1Dx, met de "ingebouwde grip" en de accu met een veel grotere capaciteit (ik kom altijd toe met één accu, ook al is die nu al 12 jaar oud).
                          Met de 1Dx heb ik nooit schrik gehad om te blijven fotograferen in de regen, hoe goed de afdichtingen ook zijn van een camera met een losse grip, dat zal nooit zo betrouwbaar zijn tijdens een stortbui als een camerabody met de ingebouwde grip.
                          Maar voor mij mag die wel wat minder wegen dan de 1Dx, en dat is dus het geval bij de R3 en R1.
                          Het autofocus systeem waarbij er scherpgesteld kan worden over bijna het hele beeld maakt het ook al handiger om juist te kadreren dan met de meer gecentreede AF-punten van een oude DSLR.
                          En dan heb ik het nog niet over de andere mogelijkheden van de scherpstelling bij mirrorless camera's die het een stuk gemakkelijker maken om zo perfect mogelijk te focussen op het onderwerp (vooral de gezichtsherkenning + scherpstelling op de ogen).
                          Ik wacht zelf dus eerst de tests af van de R1 om te beslissen of ik een afgeprijsde (tweedehands?) R3 koop of toch de R1.
                          Dat zal dan voor mij misschien wel de laatste "actiecamera" worden, toch als die zo lang meegaat als de 1Dx die ik nu gebruik...
                          Als ik een nieuwe camera koop, dan is dat niet om die te vervangen als er een opvolger van komt, het is de bedoeling om die zo lang mogelijk te kunnen blijven gebruiken, die moet dus voldoende "future proof" zijn voor mij.
                          Zeker de hoge iso is voor mij heel belangrijk (concertfotografie), het aantal megapixels is minder belangrijk omdat ik wat dat betreft ook al geen problemen heb met de 1Dx die "maar" 18 megapixels heeft.
                          Het leeglopen van de accu van de R1 (R3) zal voor jou dan wel even wennen zijn tegenover je 1Dx .. dat is nu eenmaal de aard van het beestje (vanwege de EVF)
                          Alles hangt af van hoe lang je camera onder stroom staat bij observeren.
                          De camera's zijn idd lichter maar dat komt ook omdat er bij Canon veel kunststof (lees "plastiek) gebruikt wordt.
                          De R3 voelt wel meer solider dan pakweg een Canon R5.
                          Ook bij de lenzen is dit toegepast .. de lenzen voelen niet meer zo premium als vroeger.. ik durf zelfs zeggen dat bij de 35 1.4 VCM L het zelfs aanvoelt als goedkoop, ondanks dat deze lens erg prijzig is.
                          Ook de 85 1.2 voelt niet aan als premium objectief. Eigenlijk geldt dit een beetje voor alle RF L lenzen behalve de teleobjectieven zoals de 100-500/ 100-300/ 600/ 800 enz..

Dit draadje gaat eigenlijk over de R5II .. ik ben wel benieuwd naar deze camera, maar ik vind wel al twee dingen spijtig.. en dat is de zoeker die dezelfde is gebleven dan zijn voorganger (5.7 mlj.) en een vergroting van slechts 0,76x (wel met eye control)..... en het Scherm achter had ik liever het ontwerp gezien dat in de Sony A7RV/A9III of in de Panasonic DC-S1 zit, die zowel fotoliefhebber als video liefhebber tegemoet komt. Vermits voor mij foto op de eerste plaats staat dan geef ik nog liever de voorkeur aan een 3-weg tilt scherm (type Z8, Fujifilm GFX, X-T enz)
                          Canon R6 MKII , Canon RF VCM 35 1.4, Canon RF 85 1.2 L, Canon , Canon RF 100-500 L

Comment

Working...
                          X