Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon Eos R5 mkii

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon Eos R5 mkii

    Toen de R5 op de markt kwam had ik het geld er niet voor (over) om deze gelijk te kopen en besloot het nog even te doen met mijn R1 mkIV en Eos 6d mk i. Inmiddels wel de R7 aangeschaft, mede op de goede recencies voor zijn AF en cropfactor. Was moeilijke afweging tussen de R6 mkii en de R7 maar uiteindelijk heeft prijsverschil gewonnen en ben toen gaan sparen voor de opvolger van de R5. Ik fotografeer nu met EF 135mm F2.0 en EF200mm F2.8 de sport Tafeltennis en wildlife (vogeltjes). Merk dat de R7 toch wat probleempjes heeft met wegschrijven vanuit cache (daar kan ik nog wel mee leven), AF probleempjes met scherpstellen in moeilijke lichtomstandigheden (donker en dezelfde kleurengebied) en ook wel ruis (met Topaz wel te repareren). Inmiddels de RF 100-500 aangeschaft en planning is om de RF70-200 F2.8 (deze stond al jaren op bucketlist) te kopen en nu nog te profiteren van de hoge kortingen.
    Als ik de rumours mag geloven komt de Eos R5 mkii nu begin van de lente. Heb de vele berichten proberen te vertalen voor mijn fotografie en zit ik nu met een dilemma, gaat de R5 mkii nu veel beter zijn dan de R6 mkii voor waar ik de camera voor gebruik. Gaat de R5 mkii (veel) beter zijn op gebied van AF en Ruis bij slechte licht omstandigheden? Ik lees dat de verwachting is dat er geen global shutter aanwezig is, wel betere pixelbinning (meer iets voor betere video denk ik) en Eye control system(deze had ik idd ook op de canon AE).
    Please help mij om de vraag voor mezelf, welke argumenten zijn er om te wachten op de R5 mkii of toch te profiteren van de vele kortingen op de R6 mkii momenteel waar de R6 mkii rond de 2000 wordt en de R5 mkii wss voor 4000 wordt aangeboden.​

  • #2
    Tot nu toe is er geen zekerheid over de specificaties van de R5 MKII, er zijn alleen geruchten.
    Aan de hand van geruchten een beslissing nemen over de aankoop van een nieuwe camera die er in de loop van dit jaar waarschijnlijk komt is geen goed idee, je kan beter wachten tot de camera er werkelijk is.
    Het is zelfs niet zeker of die camera er in het voorjaar al zal zijn, het is best mogelijk dat de R1 er eerder is, om zeker op tijd te zijn voor de olympische spelen (vroeger was dat toch zo bij de 1D modellen, die kwamen er in het voorjaar van een jaar met olympische spelen).

    De nieuwe R5 zal altijd wel ergens beter in zijn dan de oude, maar of je dat verschil ook altijd ziet in het eindresultaat (de foto dus) is af te wachten, verwacht geen spectaculaire verbeteringen zoals dat wel eens gebeurde in de eerste jaren dat digitale camera's op de markt kwamen.
    De verbeteringen zullen eerder in de specificaties te zien zijn dan op de foto of videobestanden, dat is de marketing waarmee ze proberen om zoveel mogelijk mensen te overhalen om toch maar weer geld uit te geven voor de nieuwste camera, de fabrieken moeten ook blijven draaien...
    Last edited by Black B@ndit; 7 januari 2024, 14:26.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Zoals al aangehaald zal eerst de R1 ter beschikking zijn en waarschijnlijk de R5 II in het najaar, zo is het steeds in het verleden geweest. Vroegere 1D series steeds voor de olympische spelen. De R5 was in het najaar van 2019 beschikbaar.
      De aankondigingen zullen wel in de lente gebeuren.
      Het grote verschil tussen R5 en R6, is en zal nog steeds het aantal Megapixels zijn. Voor wildlife steeds een voordeel.
      Eric

      Comment


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door Ruiter Bekijk bericht
        Toen de R5 op de markt kwam had ik het geld er niet voor (over) om deze gelijk te kopen en besloot het nog even te doen met mijn R1 mkIV en Eos 6d mk i. Inmiddels wel de R7 aangeschaft, mede op de goede recencies voor zijn AF en cropfactor. Was moeilijke afweging tussen de R6 mkii en de R7 maar uiteindelijk heeft prijsverschil gewonnen en ben toen gaan sparen voor de opvolger van de R5. Ik fotografeer nu met EF 135mm F2.0 en EF200mm F2.8 de sport Tafeltennis en wildlife (vogeltjes). Merk dat de R7 toch wat probleempjes heeft met wegschrijven vanuit cache (daar kan ik nog wel mee leven), AF probleempjes met scherpstellen in moeilijke lichtomstandigheden (donker en dezelfde kleurengebied) en ook wel ruis (met Topaz wel te repareren). Inmiddels de RF 100-500 aangeschaft en planning is om de RF70-200 F2.8 (deze stond al jaren op bucketlist) te kopen en nu nog te profiteren van de hoge kortingen.
        Als ik de rumours mag geloven komt de Eos R5 mkii nu begin van de lente. Heb de vele berichten proberen te vertalen voor mijn fotografie en zit ik nu met een dilemma, gaat de R5 mkii nu veel beter zijn dan de R6 mkii voor waar ik de camera voor gebruik. Gaat de R5 mkii (veel) beter zijn op gebied van AF en Ruis bij slechte licht omstandigheden? Ik lees dat de verwachting is dat er geen global shutter aanwezig is, wel betere pixelbinning (meer iets voor betere video denk ik) en Eye control system(deze had ik idd ook op de canon AE).
        Please help mij om de vraag voor mezelf, welke argumenten zijn er om te wachten op de R5 mkii of toch te profiteren van de vele kortingen op de R6 mkii momenteel waar de R6 mkii rond de 2000 wordt en de R5 mkii wss voor 4000 wordt aangeboden.​
        Vorige R5 kwam uit op 4600€ dacht ik
        Vragen of een toestel het waard zal zijn als het nog niet uit is lijkt mij wat voorbarig niet?
        De specs en wat het kan zal je toch maar weten eens het zover is

        Verstuurd vanaf mijn SM-G990B met Tapatalk

        portfolio en workshops:
        https://www.bennybulke.com/

        Comment

        Working...
        X