Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon D30

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Canon D30

Vraagje,

Ik wil een digitale spiegelreflex camera aanschaffen voor het maken van macro opnames. Aangezien dit met mijn sony F717 (inclusief macrolensen) niet gaat zoals ik zou willen.Krijg niet echt scherpe foto's, er is maar een gedeelte scherp en niet het gehele object wat ik fotografeer. Mijn vraag is de canon D30 met een goede macrolens hiervoor geschikt aangezien dit al een weer wat ouder model is en 3,2 megapixels heeft. Vanwaar deze keuze? tja het budget laat niet meer toe
    Groeten,
    Peerke

Re: Canon D30

De D30 -gesteld dat je een echt goede tweedehands op de kop kan tikken- is nog altijd een zeer goede DSLR. Beeldkwaliteit is perfect vergelijkbaar met de meest recente camera's in zijn segment (incl. de 350D/20D). Maar inderdaad "slechts" 3 MP en ook wat de ruisonderdrukking en snelheid (o.m. van de AF) betreft is er uiteraard wel behoorlijk wat vooruitgang geboekt. Maar anderzijds zeker niet van die aard dat je het gevoel zou krijgen om met zeer verouderd materiaal de baan op te gaan.

Ik gebruik m'n D30 als tweede camerabody en als ik er "zomaar" op uit trek om wat foto's te maken blijft m'n 10D+grip ook netjes thuis. Het eindresultaat mag ik echter zeker naast dat van m'n 10D leggen. Ik zou echter geen sportfotografie toevertrouwen aan de D30 wegens iets te traag in de AF, maar m.i. zou macro zeker geen probleem mogen stellen.

Veel belangrijker is de vraag welke macrolens je op dat body gaat schroeven. Want in de wereld van de DSLR-fotografie komt het glas op de eerste plaats.
    Canon 1D Mark II; flitsers en het nodige gLasservies...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door peerke
      Krijg niet echt scherpe foto's, er is maar een gedeelte scherp en niet het gehele object wat ik fotografeer.
      Met een DSLR zoals de Canon D30 zal dit zeker niet beter worden.

Mijn vraag is de canon D30 met een goede macrolens hiervoor geschikt aangezien dit al een weer wat ouder model is en 3,2 megapixels heeft.
      De Canon D30 is zeker een goed fototoestel. Vooral als je in RAW zou fotograferen.
      Maar ik ben ervan overtuigd dat je een Canon D60 kan vinden voor ongeveer hetzelfde bedrag.

Jan.

Comment

Dus een D30 is hiervoor geen slechte aankoop?
        En wat is dan een goede macrolens voor op de D30, om echt close-up macro te kunnen maken????
        Groeten,
        Peerke

Comment

Dus een D30 is hiervoor geen slechte aankoop?
          En wat is dan een goede macrolens voor op de D30, om echt close-up macro te kunnen maken????
          zeker geen slechte aankoop.....

goede macrolens?
          Tamron SP AF 90MM F/2.8 Di Macro 1:1

mvg,
          Z900
          Canon 80D+1DMII 50MK1/70-200 2.8/400 5.6 // Sigma 15FE/50-500 // Tamron AF SP 90 2.8/28-75 2.8 Di // Kenko AF Pro 300 1,4x TC

Comment

Elke goeie macro-lens is ook goed op de D30 hé, zo simpel is dat!

Maar hou er rekening mee dat je op een dslr nog minder scherptediepte hebt dan bij een toestel zoals je Sony. En bij Macro heb je sowiezo weinig scherptediepte, dus ik weet niet of jouw 'probleem' opgelost gaat zijn met het aanschaffen van een D30 of eender welke andere dslr!?

Onderstaande is met een D30 gemaakt en de 70-200f4L met de EF25 extension tube...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jan_10D
              Met een DSLR zoals de Canon D30 zal dit zeker niet beter worden.

De Canon D30 is zeker een goed fototoestel. Vooral als je in RAW zou fotograferen.
              Maar ik ben ervan overtuigd dat je een Canon D60 kan vinden voor ongeveer hetzelfde bedrag.

Jan.
              Niet beter worden? een D30 met een L-objectief kan niet scherper... alleen de af is niet zo snel maar qua beeld is er niks mis met deze camera.. .beetje rare opmerking vind ik.
              www.stayonthescene.nl
              Manga Huisman
              Freelance Fotograaf

Comment

"Een gedeelte scherp en een gedeelte niet scherp" schrijf je.
                Ik weet niet of dit mogelijk is op je camera, maar probeer eens de f/waarde op het maximum in te stellen. Misschien is de aanschaf van een nieuwe camera dan zelfs niet nodig!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mmg
                  "Een gedeelte scherp en een gedeelte niet scherp" schrijf je.
                  Ik weet niet of dit mogelijk is op je camera, maar probeer eens de f/waarde op het maximum in te stellen. Misschien is de aanschaf van een nieuwe camera dan zelfs niet nodig!
                  inderdaad, ik zou eerder zeggen dat het een instelling van je diafragma betreft, eerder dan je toestel!

Comment

Misschien heb ik me niet goed verwoord, maar wat ik eigenlijk bedoel is dat de sony zijn beperkingen heeft qua macro opnames. Je kunt er dan wel macro voorzetlenzen op draaien maar daar blijft hjet ook bij. Bij digitale spiegelreflex kun je meer doordat er gewoon meer lenzen voor zijn. En de f-waarde van de sony f717 is maximaal 8 en die van een canon D30 is volgens mij hoger.
                    Groeten,
                    Peerke

Comment

En de f-waarde van de sony f717 is maximaal 8 en die van een canon D30 is volgens mij hoger.
                      Dat hangt helemaal van de lens af...

En trouwens, met goed glas op die D30 gemonteerd ondervind ik persoonlijk toch ni veel van 'slecht scherpstellen' zelle Heb ik een goed exemplaar dan?
                      En ik gebruik 'm nochtans tijdens miniem verlichte concerten e.d.!
                      Last edited by Tony smeT; 28 juni 2005, 20:52.

Comment

Tony, ik zal u eens iets in het oor fluisteren: de AF van mijn D30 is weliswaar trager, maar accurater dan die van m'n 10D met dezelfde objectieven. En aan m'n 10D mankeert niks (heb dat in een vlaag van eens grondig laten nakijken door Canon zelf, en daar gaven ze dat schoorvoetend eigenlijk toe).

Nu is de AF van m'n 10D op zich wel heel goed hoor, niks om over te klagen; maar het fenomeen verwonderde mij. Zo zijn er nog van de hele kleine dingetjes aan de D30 (en ik vermoed ook de D60) die in de jongere generaties net ietsjes anders liggen. (kijk bvb maar eens naar die zijdezachte kwaliteit van de beelden aan ISO 100... ruisvrijer kan gewoon niet. Je moet eens een beeld van een 10D/20D mishandelen in photoshop en dan krek hetzelfde doen met een beeld van de D30... Het is bijzonder subtiel en valt absoluut niet op, maar het is er wel.)

Ik heb momenteel een heel mooie (én betaalbare) tweedehandse D30 op het oog als derde body; de verleiding is bijzonder groot. Zo tevreden ben ik over dat toestel.
                        Canon 1D Mark II; flitsers en het nodige gLasservies...

Comment

Ik kan een Canon D60 kopen met:
                          - een voightlander 19-35 1:3,5-4,5
                          - batterijgrip
                          - memorykaart 256 Mb

voor 650 euro.

Is dit een redelijke prijs???????
                          Groeten,
                          Peerke

Comment

256MB ... dat staat rapper vol dan je denkt hoor

Voightlander ... past dat op een Canon body??

Comment

Schijnbaar past dit dus.
                              Maar is het wat voor deze prijs????
                              Groeten,
                              Peerke

Comment

Working...
                              X