Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wie brengt de eerste DSLR voor 498,- Euro inclusief 21% btw ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Wie brengt de eerste DSLR voor 498,- Euro inclusief 21% btw ?

Oorspronkelijk geplaatst door theokus
    Geert ik ga akkoord maar wat zou dan de meerwaarde kunnen zijn van deze
    camera?
    Kan eigenlijk alléén maar dit bedenken: status, show

Heel wat mensen ontlenen nog steeds een stuk status aan het feit dat hun camera groter is dan die van de rest Was op de open dagen van de KLU in Gilze-Rijen en daar zie je iedereen kijken naar wat een ander heeft best wel grappig trouwens

Persoonlijk heb ik alléén gelet op de Bigma en de EF 100-400 omdat ik één van beide aan wil schaffen en eens wilde zien hoe handelbaar ze zijn. Maar bij Canon geldt wit toch wel als statussymbool geloof ik Dus een DSLR like met witte lens ....

En wat de compactjes betreft, ik heb nog steeds een Canon G5 die ik met heel veel plezier gebruik. Het is klein, handig en éénvoudig te gebruiken Absoluut geen reden om je voor te schamen, misschien wel het tegendeel, de foto's die die toestellen kunnen maken zijn echt niet misselijk. Een DSLR heeft bij bepaalde fotografie voordelen, maar niet bij alles.
    Groeten,

Albert Jan

Website AJH
    lidnummer: BD0371NL

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ajh
      Kan eigenlijk alléén maar dit bedenken: status, show
      Het is wel zo dat de grote meerderheid die op dit moment nog steeds een analoge spiegelreflex gebruikt, niet bereid is of in staat is om meer dan 500 euro uit te geven voor een DSLR.

Jan.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jan_10D
        Het is wel zo dat de grote meerderheid die op dit moment nog steeds een analoge spiegelreflex gebruikt, niet bereid is of in staat is om meer dan 500 euro uit te geven voor een DSLR.

Jan.
        Jan,

Misschien wat off topic maar als ik zie wat er allemaal verschenen is
        zeg maar vanaf de D100 tot nu.....
        Wat moet ne mens nog kopen
        Ubi bene, ibi patria.
        BD0388BE
        Een website

Comment

Ik heb meer bedenkingen bij het principe van de lage prijs dan bij de uiteindelijke kwaliteit van zo'n "plastieken" DSLR. Wie het niet kan opbrengen een beetje te investeren in een body (D50 of 350D al te krijgen rond de € 900), zal volgens mij al even weinig investeren in degelijk glaswerk. De kwaliteit van die DSLR mag dan wezen wat het wil, met lenzen die "bucht" genoemd mogen worden, ga je er ook niet veel goede foto's uit krijgen.

seppuku.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door seppuku
            Ik heb meer bedenkingen bij het principe van de lage prijs dan bij de uiteindelijke kwaliteit van zo'n "plastieken" DSLR. Wie het niet kan opbrengen een beetje te investeren in een body (D50 of 350D al te krijgen rond de € 900), zal volgens mij al even weinig investeren in degelijk glaswerk. De kwaliteit van die DSLR mag dan wezen wat het wil, met lenzen die "bucht" genoemd mogen worden, ga je er ook niet veel goede foto's uit krijgen.

seppuku.
            Ik begrijp jou bezorgdheid.
            Maar ja, de komst van de 300D en de D70 was ook een kleine
            revolutie. Het bleek toch mogelijk te zijn om goede camera's te maken
            voor die prijzen. Het was ook een verrassing en dergelijke prijzen
            waren ook niet gewoon, het was nieuw.
            Er werd ook massaal gereageerd door de klanten.

Deze nieuwe camera zal troeven moeten hebben.
            Het kan een top worden of een massale flop.
            Het blijft gissen voorlopig

Er bestaan inderdaad "buchtlenzen".
            En het is een terugkomend fenomeen dat mensen blijven zoeken naar
            alternatieve lenzen, die evenwaardig zijn.
            Het is een gegeven dat mensen blijven zoeken en bevestiging zoeken,
            naar lenzen die evenwaardig zijn maar minder euro's kosten.
            Nu, bij camera's is dat net hetzelfde
            Ubi bene, ibi patria.
            BD0388BE
            Een website

Comment

Veel hangt ook af van de eisen die we aan een camera stellen. Voor de meesten op BD moet de kwaliteit heel hoog zijn (van body en van lenzen), maar soms heb ik het idee dat we toch wat teveel pixelpeepers worden.

Er zullen zowieso modellen komen die de prijs nog meer naar onder gaan drukken, en die zullen met hopen verkocht worden. Voor de +/- leek is er toch zo ongeveer geen reden om daar 1.000 EUR neer te poten voor een digitale body als je een analoge hebt voor 300 en minder, als je dan nog eens weet dat ze ondertussen een 7 MP sensor in een GSM kunnen stoppen... Ik weet dat ik hiermee een aantal parameters vergeet (kost per click, etc.), maar de modale huis-, tuin- en keukenfotograaf doet dat ook!!

Over de kwaliteit zou ik me weinig tot geen zorgen maken... Het is een logische evolutie dat de prijzen voor die spullen zakken... Kijk maar eens wat de prijs was van D2000 naar D30 naar D60 naar 10D naar 20D (en dan hou ik het even op Canon)...

We hebben nu eenmaal een hobby die aardig wat duiten blijft kosten als we persé bijna elke stap willen meevolgen... En er zijn goedkopere maar evenwaardige alternatieven beschikbaar van onze spullen, maar daar moeten we nu eenmaal mee leren leven... Early adopters betalen zowieso altijd teveel
              Canon 10D, glass, flashes & extra's
              Fuji S602Z & extra's
              www.CooMa.be BD0176BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door theokus
                Misschien wat off topic maar als ik zie wat er allemaal verschenen is
                zeg maar vanaf de D100 tot nu.....
                Wat moet ne mens nog kopen
                Als ik vandaag opnieuw vanaf 0 zou kunnen starten dan kocht ik een Nikon D50 met een Nikon 70-200 VR.

De lenzen maken de fotos, niet het fototoestel.

Jan.

Comment

De lenzen maken de fotos, niet het fototoestel.

Jan.
                  Correctie, de fotograaf maakt de fotos

Comment

Ja dat lijkt mij nu toch ook niet zo moeilijk om te beslissen wat ik nu zou kopen moest ik herbeginnen.

Bij mij zou dat 350D met kit 17-85 + 50 1.4 + 135 2.0 +1.4ext zijn. De rest kwam later dan wel.

En mijn foto's op zich zouden er niet beter of slechter op worden. En het plezier niet echt minder ook niet. Maar ik moet toegeven dat een 20D toch nog wel beter is om mee te werken maar als ik echt herbegon zou ik dat niet weten. En dan zou ik waarschijnlijk 350D met kit(18-55) gekocht hebben.

Comment

Hmmmm, 'buchtlenzen' op een goedkope plastic DSLR en dan nog voor weinig geld ook... Klinkt me prima in de oren, om meerdere redenen trouwens.

In de eerste plaats: Er zijn geen buchtlenzen.
                      Dwz, niet in de zin zoals dat meestal wordt verkondigd. Ik begrijp niet dat mensen termen als colaflesje of jampotje gebruiken voor een lens van 'maar' 300 euro. Alsof €300 niks is trouwens. Ik kan daar alleen uit concluderen dat zo iemand nooit echt door een colaflesje heeft gekeken .
                      Ik weet wel wat er zo ongeveer mee wordt bedoeld, maar dergelijke uitspraken vind ik desondanks slecht. Omdat iemand met een beperkt budget m.i. ten onrechte wordt afgeraden om een goedkope body met goedkope lens te kopen (wat heet 'goedkoop'...). En omdat je met zo'n goedkope lens zeker goede foto's kunt maken (en met een hele dure kun je slechte foto's maken - geen kwaliteitsgarantie).

Tweede plaats: Grotere sensor is toch een voordeel. Ook in een plastic behuizing. Dus buiten het kunnen (niet: moeten) wisselen van lenzen is de sensor alleen al een belangrijke voordeelfactor.

Derde plaats: Hoe goedkoper hoe beter, toch? Het hangt er alleen maar vanaf wat je daarvoor moet inleveren. Vergelijkbaar bv met de 10D en 300D. Heb je bepaalde functies van een 10D niet nodig, of denk je ze (en in sommige gevallen onterecht) niet nodig te hebben, waarom er dan voor betalen? Het gaat uiteindelijk om de foto. In de tijd dat je doorspaart voor een 10D met functies die je nooit of zelden gebruikt, kun je tig foto's maken met een 300D.

Vierde plaats: Een DSLR is dan geen statussymbool meer. Mooi. Want als ik een statussymbool wil, koop is zowieso geen camera, maar een Picasso of een Stradivarius of zoiets. Die worden dan in een glazen kastje prominent in de huiskamer geplaatst, zodat er geen vliegepoepjes op kunnen komen
                      Camera's, ook een 1Ds mkII met een hele kist L-lenzen zijn geen statussymbolen, maar fotocamera's; bedoeld om foto's mee te maken. De enige status die je wat mij betreft daarmee kunt verwerven, heeft niets met de prijs van die spullen te maken, maar met de foto's die je toont.

Overigens vind ik de prijsdaling nog niet echt spectaculair. Een 300D met kitlens is nu iets van 699 euro (600 zonder?). Zo'n nieuwe van 500 euro met bv een 50mm 1.8 kost totaal iets minder dan 600 euro.

Btw: Ik verkoop plastic magnetrondoosjes met een colafles erop voor 10 euro (ex verzendkosten). En uiteraard, het colaflesje kan worden verwisseld met een jampotje (verkrijgbaar aardbeien L, bosbessen DX en abrikoos EX; de kit-colafles in gewoon, L-ight of cherry)

Comment

Jan.
                        Het gaat niet eens zozeer om het geld. Ook ik ben jaren geleden in de val getrapt heb een EOS 300 gekocht met een EF 28-105 f3.5-4.5 lensje. Best wel een hoop geld destijds. Ik dacht door zo'n camera te kopen een betere fotograaf te worden. De waarheid is dat ik nooit heb leren fotograferen omdat het me veel te duur was om te experimenteren. tegen de tijd dat ik het rolletje terug had wist ik al niet meer wat ik had ingesteld.

Gevolg, jaren met een SLR rondgelopen die er heel interessant uitzag, maar waar ik verder de balle van snapte Altijd met de programma's gewerkt want handmatig was veel te moeilijk

Nu iets meer dan anderhalf jaar gelden geinvesteerd in een nederige ( )Canon G5 en meer geleerd over fotografie dan in al die jaren daarvoor Bovendien heb ik zoveel lol aan fotografie gekregen dat het een echte hobby is geworden. Dus heb naast de G5 een DSLR (Canon 10D met lenzen collectie) aangeschaft.

Eerlijk gezegd heb ik met die in het begin G5 betere foto's gemaakt dan met die 10D. Een DSLR is een heel ander verhaal om hem goed te gebruiken. Ja, ik ken alle ergernissen en misvattingen van onervaren gebruikers rond een DSLR uit eerste hand. En ja, het lag uiteraard aan het toestel en niet aan mij

Wat ik met dit verhaal zeggen wil is dat een overgrote meerderheid van de mensen veel gelukkiger zal zijn met een compact dan een DSLR. Prijs doet daar niet ter zake. Het is weliswaar niet de camera die de foto maakt, maar een simpele camera die veel zaken uit handen neemt geeft wel veel sneller voldoening en resultaat dan een complex apparaat als een DSLR in handen van een onervaren gebruiker.

Waarom kiezen mensen dan toch voor een DSLR formaat camera. Omdat het interessant staat Je kunt discussieren wat je wilt (heb ik vele malen gedaan ) maar het vooroordeel blijft bestaan. Grote, ingewikkelde camera's maken betere foto's. Vervolgens zien ze hun eerste foto's en wat is dan de reactie: wat een waardeloze camera, de foto's komen er onscherp en flets uit

Het valt mij inderdaad ook op dat veel mensen op dit forum en andere fora niet tot de groep behoren die € 500,- te veel vinden voor een DSLR met glas. Ze denken in veelvouden daarvan en vinden dat nog normaal ook Niet alléén qua body, maar ook qua glas. Maar om te beginnen met deze hobby vind ik het toch nog steeds erg grote bedragen. Zou mij niet onwelkom zijn als ik een body met de mogelijkheden van een 20D voor € 500,- zou kunnen krijgen

De groep die voor € 500,- camera+glas wil hebben en fotografie niet als hobby an sich ziet, doet m.i. echter verstandig aan om een goede compact te kopen. Zijn ze volgens mij uiteindelijk gelukkiger mee.

I rest my case
                        Groeten,

Albert Jan

Website AJH
                        lidnummer: BD0371NL

Comment

Ik weet zeker dat men heden ten dage voor € 500 een zéér behoorlijke dslr camera op de markt kan zetten, zelfs Canon of Nikon....
                          Maar wanneer ze dat doen is het einde van hun begeerlijke marktje naar de fiilistijnen, Als je voor weinig een goede degelijke camera aan kunt schaffen waarom dan nog een dure kopen?? Zit ook heel veel politieke marketing achter, de fabrikanten zijn niet helemaal gek hoor. Op een duurdere camera zit dan ook een veel grotere marche om in diverse landen hun producten aan de man te kunnen brengen. Daarom zullen ze het niet 123 doen, maar ze kunnen het wel.

En nog iets ik weet bijna zeker dat in de benelux meer als de helft van de dslr bezitters een bepaald model gekocht hebben vanwege de zogenaamde status die ze ermee denken te kunnen verwerven. Ook zou zeker de helft met een veel mindere camera net zo'n goede foto's maken of mischien wel betere met een lager op de rangorde geplaatst model!!!!
                          Ze kopen wel, maar gebruiken vaak maar de helft of minder van de beschikbare mogelijkheden op hun camera.

Kijk of ik nu die ene plaat heb getrokken met een d50, 300d, € 500,- óf met een mark2 ds of D2X maakt mij geen ene zier uit. Het gaat erom hoe de foto's zijn....dat is wel de essentie van fotograferen, de opname die je maakt!!

Ik zie vaak kerels rondlopen met witte pijpen op hun camera en dan maar rondlopen alsof ze god zelf zijn en meesmuilend lachen naar een ander met een usual product erop geschroefd......
                          Later zie ik dan vaak de foto's van betreffende personen en lach me dan wezenlijk kapot. Een mark2 of wat dan ook ever met witte lenzen maakt nog niet dat je kunt fotograferen!!!!
                          Veel mensen denken dat als de camera maar duur is komt de rest vanzelf, maar no way zo werkt het niet, nu niet en nooit niet.....

Dus ga niet zeuren over status en prijzen en koop wat je NODIG hebt, niks meer niks minder, ga foto's trekken en trekken en trekken daar leer je van!!
                          Een dag niet geschoten is altijd mis...zeker op een scooter!!!!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Erik Mansvelders
                            dan 600 euro.

Btw: Ik verkoop plastic magnetrondoosjes met een colafles erop voor 10 euro (ex verzendkosten). En uiteraard, het colaflesje kan worden verwisseld met een jampotje (verkrijgbaar aardbeien L, bosbessen DX en abrikoos EX; de kit-colafles in gewoon, L-ight of cherry)

hahahhaa zaalig
                            Ik zal het in overweging nemen als mijn dslr aan vervaning toe is
                            Krijg ik er ook een cf kaartje bij wat ik in het doosje kan stoppen?
                            ow, en hoe plaats ik de gloeilampflits? Kan ik er gewoon een gat in het doosje boren en 'm erin schoeven?
                            Robert Capa once said: "If your photos aren't good enough, then you're not close enough".

Comment

@ Erik
                              Hoe groot zijn je doosjes? Kan ik er mijn lenzen en toestel stofvrij in bewaren?

Leuke tekst BTW, maar oh zo waar...

Comment

Working...
                              X