Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Focusproblemen Nikon D2X

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Focusproblemen Nikon D2X

Hallo,

Op het forum van Nikoncafé is er al een tijdje een discussie aan de gang over focusproblemen met de D2X.
    Nu is dit een forum met mensen die objectief over hun materiaal iets schrijven en het er dus niet om doen om dit toestel onderuit te halen.
    Aan de D2X-gebruikers van dit forum dus de volgende vraag: "Hebben jullie ook met deze problemen te maken?" Of zijn de Amerikanen gewoon veel strenger in hun beoordeling?
    Indien dit waar is, begin ik me toch een beetje zorgen te maken bij een eventuele aanschaf...

OPGELET! Dit is een gewone vraag aan de d2x-gebruikers. Vraag is totaal niet bedoeld om de d2x "zwart te maken". Kwestie van duidelijk te zijn
    Website: http://www.d-eye.be

Re: Focusproblemen Nikon D2X

Ik denk persoonlijk dat, zoals het ook het geval is bij Canon, al die klachten in 95% van de gevallen gewoonweg "pilot error" zijn.

Comment

Gelukkig is mijn D2x zwart maar even op je vraag terugkoment,ik heb het verhaal ook gelezen,maar nog geen problemen tegengekomen ook niet na een uitgebreide test, camera focust goed,echt op de mm

Groetjes NoName
      D300, D700, 17-35/2,8 AFS, - 28-70/2,8 AFS, - 70-200/2,8 AFS, - 50/1,4 AFS, - 2 X SB 800, - TC17EII- 1.7 - AF Micro 200mm F4.0 - AF 20mm F2.8
      www.langenacker.nl

Comment

Hier de centrale sensor op focus getest:

Nikon 24-120VR f3.5-5.6 OK
        Tamron 180 f3.5 OK
        Nikon 70-210 f4-5.6 OK
        Nikon 50mm f1.8 OK
        Nikon 80-400 f4.5-5.6 lichte backfocus
        Van mijn vader geleende Nikon 80-200 f2.8 non-D schuifzoom duidelijke frontfocus wat f2.8 onbruikbaar maakt. Ook voor de zekerheid bijkomend getest op de D70 met krek dezelfde frontfocus als resultaat...

Comment

De mijne werkt perfect met al mijn Nikkor en Sigma servies geen enkel probleem.
          Verzamelaar van digitale Canon en Nikon toestellen en lenzen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door frank207be
            Hier de centrale sensor op focus getest:

Nikon 24-120VR f3.5-5.6 OK
            Tamron 180 f3.5 OK
            Nikon 70-210 f4-5.6 OK
            Nikon 50mm f1.8 OK
            Nikon 80-400 f4.5-5.6 lichte backfocus
            Van mijn vader geleende Nikon 80-200 f2.8 non-D schuifzoom duidelijke frontfocus wat f2.8 onbruikbaar maakt. Ook voor de zekerheid bijkomend getest op de D70 met krek dezelfde frontfocus als resultaat...
            Uit wat ik hier lees zou front-/backfocus eerder een probleem zijn van bepaalde objectieven, dan wel van de body!?...
            Ik was van mening dat dergelijke focus problemen (if any) steeds een "body-fout" waren?

BTW, ik deel ook de mening dat veel van die paniekerige postings (ook massa's ivm. o.a. D70) hier en op andere fora vaak ter herleiden zijn tot "pilot errors". Handleidingen worden niet of slechts half gelezen (zijn echter ook vaak van bedenkelijk redactioneel en didactisch niveau), er wordt te weinig geëxperimenteerd en er wordt te snel - in full panic - gepost ...

Comment

laat je gewoon niet 'vangen'

koop/gebruik je camera en werk er pakweg een weekje ofzo mee. als je problemen blijft hebben dan zit er mss ergens een foutje.

uiteindelijk maak je je het psychologisch (zeer) lastig en dat voor niets.

als je een slecht toestel (of lenzen of wat dan ook) hebt dan merk je dat wel na een paar dagen geschoten te hebben.
              foto als spiegel of als venster?

Comment

@Frank: bedankt, dit is waar ik eigenlijk op zit te wachten...
                Website: http://www.d-eye.be

Comment

Voor zover ik van iemand van Nikon begrepen heb, is front- en backfocus een probleem dat zich voordoet met bepaalde objectieven op bepaalde toestellen.
                  Het onstaat doordat een lens zich niet altijd lineair gedraagt in draaiafstand ten op zichte van de focusafstand.
                  Daarom wordt in de meeste gevallen de camera niet bijgeregeld, maar wordt een soort compensatiecurve toegepast voor de verschillende focusafstanden en brandpuntsafstanden. Zeg maar, zo een beetje als een bril voor je lens....

Ik weet niet of dit klopt, maar het klinkt wel plausibel

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door James Joyce
                    @Frank: bedankt, dit is waar ik eigenlijk op zit te wachten...
                    Graag gedaan!

Zoals je overal al wel gelezen zal hebben, is de D2X werkelijk genadeloos met minder glas. Van alle lenzen die ik totnogtoe heb, is de Tamron 180mm f3.5 macro echt wel het beestigst scherp over het gehele diafragmabereik met enkel minuscule sporen van CA, nog iets wat op de D2X direkt opvalt. Doordat ik 'm wijd open kan gebruiken geniet de "trage" Tamron 180mm meestal de voorkeur op de 80-400VR die echt wel f/8-f/11 nodig heeft om "redelijk" scherp te worden wat dan weer de sluitertijden keldert Ik moet dringend eens gaan uitzoeken hoe de 300mm f/4 prime presteert!!!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door spacemanbow
                      Voor zover ik van iemand van Nikon begrepen heb, is front- en backfocus een probleem dat zich voordoet met bepaalde objectieven op bepaalde toestellen.
                      Het onstaat doordat een lens zich niet altijd lineair gedraagt in draaiafstand ten op zichte van de focusafstand.
                      Daarom wordt in de meeste gevallen de camera niet bijgeregeld, maar wordt een soort compensatiecurve toegepast voor de verschillende focusafstanden en brandpuntsafstanden. Zeg maar, zo een beetje als een bril voor je lens....

Ik weet niet of dit klopt, maar het klinkt wel plausibel
                      Dat klinkt verhelderend! Dus aan het objectief zelf wordt dan ook niets gedaan?

Comment

frank207be: probeer auto-iso eens met de 80-400 vr, die optie kan je foto soms redden.

Hier is de 85/1.4 een ramp op lage f-waarden. De 70-200 afs vr geeft heel soms wat frontfocus, maar de camera zoekt soms zelf naar hoog contrast in diezelfde area waar hij op scherpstelt.

En inderdaad, de D2X is soms heel confronterend met glas van wat minder kwaliteit.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door frank207be
                          Graag gedaan!

Ik moet dringend eens gaan uitzoeken hoe de 300mm f/4 prime presteert!!!
                          Die presteert schitterend.Ik heb zowel de oudere AF als de nieuwere AFS-versie gehad en deze lens geeft haarscherpe foto's met een erg mooie zachte bokeh.Op een D2X presteert ze zeer goed volgens een kennis van me die de AFS-versie gebruikt op z'n D2X.

De AF heb ik verkocht omdat ie slechts vanaf 2.5m focuste en heb me dan de AFS gekocht (focust vanaf 1,5m) en heb deze laatste dan weer verkocht om de 70-200VR te helpen bekostigen met TC14E.Zo blijft ne mens bezig Als ik m'n foto's bekijk getrokken met de AF/ AFs 300mm vind ik dat ze zelfs weinig onder moet doen voor de alom geprezen 70-200VR.
                          Danny's Photosite

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door NataliaNL
                            frank207be: probeer auto-iso eens met de 80-400 vr, die optie kan je foto soms redden.

Hier is de 85/1.4 een ramp op lage f-waarden. De 70-200 afs vr geeft heel soms wat frontfocus, maar de camera zoekt soms zelf naar hoog contrast in diezelfde area waar hij op scherpstelt.

En inderdaad, de D2X is soms heel confronterend met glas van wat minder kwaliteit.
                            Ik verhoog inderdaad zelf al de ISO als de sluitertijden te krap worden, maar altijd met grote tegenzin , zeker als het gaat over foto's waarbij ik het hoogst mogelijke detail nastreef.

Hier vlak in de buurt woont iemand die ook die 85mm f1.4 heeft. Ik zal binnenkort eens een testje gaan doen. OK, deze lens presteert het best tussen f2-f5.6, maar het is natuurlijk godgeklaagd dat f1.4 onbruikbaar blijft!

Naar het schijnt zou de antieke 105mm f2.5 Ais wel goed scherp zijn wijd open op de D2X? Misschien ga ik dit MF objectief een uitproberen voor portretten, zodat ik mijn manual focus skills eens kan op punt stellen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door roadrunner
                              Die presteert schitterend.Ik heb zowel de oudere AF als de nieuwere AFS-versie gehad en deze lens geeft haarscherpe foto's met een erg mooie zachte bokeh.Op een D2X presteert ze zeer goed volgens een kennis van me die de AFS-versie gebruikt op z'n D2X.

De AF heb ik verkocht omdat ie slechts vanaf 2.5m focuste en heb me dan de AFS gekocht (focust vanaf 1,5m) en heb deze laatste dan weer verkocht om de 70-200VR te helpen bekostigen met TC14E.Zo blijft ne mens bezig Als ik m'n foto's bekijk getrokken met de AF/ AFs 300mm vind ik dat ze zelfs weinig onder moet doen voor de alom geprezen 70-200VR.
                              Dat zegt veel over die 300mm

Ne mens blijft inderdaad bezig hé. Voorlopig heb ik nog geen objectieven verkocht om nieuwe spullen mee te kopen, maar het zal er ooit toch wel eens van komen hoor!

Comment

Working...
                              X