Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sluitertijd aanpassen aan focuslengte

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Sluitertijd aanpassen aan focuslengte

Quote uit de beginnerssectie:

Oorspronkelijk geplaatst door immage
    voor de eerste keer niet slecht nee, maar het kan beter

en waar het beter kan is wel hier:

300mm en 1/100 das ewa weinig he
    das een beke om onscherpte vragen. er is e regelke 300 mm = 1/300

200mm = 1/200

80mm = 1/80

500mm = 1/500

ge snapt het wel zeker he

een statief had u hier ook wel kunnen helpen

compo en achtergrond zijn goed
    Vraag:
    Door de x1,6 factor van sommige digitale sensoren in DSLR, moeten die sluitertijden dan niet aangepast worden aan de effectieve focuslengte vb: 500mm x 1,6 = 800mm > 1/800ste?
    The bitterness of cheap quality remains, long after the sweetness of low price has gone.
    Fuji XT-2 + .......

Re: Sluitertijd aanpassen aan focuslengte

Oorspronkelijk geplaatst door def joe
    Vraag:
    Door de x1,6 factor van sommige digitale sensoren in DSLR, moeten die sluitertijden dan niet aangepast worden aan de effectieve focuslengte vb: 500mm x 1,6 = 800mm > 1/800ste?
    Kan zeker geen kwaad, en alhoewel er evenveel nee als ja zullen zeggen is het feitelijk allemaal niet zo zwart - wit. De ene die heeft trillende handen en de andere niet, de ene is ook veel kritischer dan de andere. Ansel Adams (ja, die) was van mening dat je met een 50mm lens minstens op 1/250ste moest fotograferen om scherpe foto's te hebben. Ik denk ook dat je die vuistregel gerust mag verdubbelen. 50mm : 1/125; 100mm : 1/200. Die vuistregel is er ook gekomen voor klassieke tienvijftiendjes. Hoe kleiner de foto, hoe minder dat onscherpte opvalt.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele
      Kan zeker geen kwaad, en alhoewel er evenveel nee als ja zullen zeggen is het feitelijk allemaal niet zo zwart - wit. De ene die heeft trillende handen en de andere niet, de ene is ook veel kritischer dan de andere. Ansel Adams (ja, die) was van mening dat je met een 50mm lens minstens op 1/250ste moest fotograferen om scherpe foto's te hebben. Ik denk ook dat je die vuistregel gerust mag verdubbelen. 50mm : 1/125; 100mm : 1/200. Die vuistregel is er ook gekomen voor klassieke tienvijftiendjes. Hoe kleiner de foto, hoe minder dat onscherpte opvalt.
      Ik begrijp wat je bedoelt, en het is natuurlijk subjectief. Maar als de vuistregel die hier veel voorgesteld wordt, is dat je sluitertijd rond de focuslengte moet draaien, moet dan deze vuistregel theoretisch (of mathematisch) aangepast worden volgens de groote van de sensor of speelt dit geen rol?
      In dat geval zou je op 125mm dan eerder op 1/200 moeten trekken om veilig te zijn. (Bij cropfactor sensor op 1,6)
      The bitterness of cheap quality remains, long after the sweetness of low price has gone.
      Fuji XT-2 + .......

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door def joe
        Ik begrijp wat je bedoelt, en het is natuurlijk subjectief. Maar als de vuistregel die hier veel voorgesteld wordt, is dat je sluitertijd rond de focuslengte moet draaien, moet dan deze vuistregel theoretisch (of mathematisch) aangepast worden volgens de groote van de sensor
        "Ja" is het ongenuanceerd antwoord

Comment

sommige doen idd X2

100mm = 1/200

bij een 50 mm lens neem ik 80-90

bij 105mm 150-200

ma is persoonlijk

Comment

Working...
          X