Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

focusprobleem 20D help

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: focusprobleem 20D help

deze is proberen misschien is wel voor de d70 maar kan bij alle cameras denk ik

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door rikketik
      deze is proberen misschien is wel voor de d70 maar kan bij alle cameras denk ik

http://md.co.za/d70/focus21.pdf
      Bedankt!!!!
      "I've said it before and I'll say it again. Life moves pretty fast. If you dont stop to look around once in a while, you could miss it."

Comment

graag gedaan

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door York
          Hoi,
          Ik heb de eerste testen gedaan met zo'n lijntjesblad (zie http://levelxfreework.fotopic.net/c453264.html. Volgens MHO zie ik geen probleem met de hardware, dus kan ik besluiten dat het allemaal wel aan het manneke zal liggen? Alhoewel, ik fotografeer al bijna 14 analoog, en nu op 3 maanden meer missers dan de laatste 14 jaar, zowel wat scherpte als kleur betreft: bij fel licht op een voorwerp/hoofd heb ik vaak uitgebrande vlekken, bij analoog had ik dit bijna nooit.
          't Is toch was, die fotografie, en ik heb de indruk dat hoe meer ik weet, hoe meer ik besef zo weinig te kennen . Never ending story . Enfin, ik blijf zoeken naar de oorzaak. Toch bedankt voor de tips collega's!!
          Greetz, York

Voila York,

Daarom dat ik je vroeg om van op statief dit te proberen , Nu ben je bijna 100 % zeker dat alles ok is .
          Heb je dit geprobeerd op verschillende diafragmas ??
          Dat is ook nog belangrijk

Groetjes Rudi

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tubbs
            Voila York,

Daarom dat ik je vroeg om van op statief dit te proberen , Nu ben je bijna 100 % zeker dat alles ok is .
            Heb je dit geprobeerd op verschillende diafragmas ??
            Dat is ook nog belangrijk

Groetjes Rudi
            Nee, alleen op de 1,4. De rest zal ik proberen morgen of zo te doen. Ik ben al wat meer gerustgesteld. Voor mij een duidelijke conclusie: digitaal fotograferen is moeilijker dan analoog (al zijn er meer voordelen he, maar de balans is sneller uit evenwicht).
            Thanks&Greetz, York

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door York
              Voor mij een duidelijke conclusie: digitaal fotograferen is moeilijker dan analoog (al zijn er meer voordelen he, maar de balans is sneller uit evenwicht).
              Thanks&Greetz, York
              Ik dacht eerst ook dat het daaraan lag, dat mijn foto's er met een digitaal toestel niet zo goed uitzagen. Maar dan ben ik eens heel goed naar vroegere analoge foto's gaan zien, en als ik die echt goed bekijk dan zie ik ook erg veel fouten.
              Nu bekijk ik de foto's op 19", maar vroeger werden ze bijna nooit groter dan 10x15cm afgedrukt. Daar zit het grote verschil. Als er een fout in een 10x15cm foto zit, dan zie je dat bijna niet. Maar op een monitor worden de fouten gewoon mee uitvergroot, en dan valt diezelfde fout wel direkt op
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

Comment

Maar feit blijft dat digitaal moeilijker is dan analoog...

Belichting vind ik vooral een probleem omdat de dyndamische range van digitaal kleiner is dan van analoog.

Comment

Die focuskaart ziet er redelijk goed uit. Daar lijkt me geen sprake van een focusprobleem.

En het klopt als een bus dat je niet moet herkadreren na een focus lock. Bij herkadreren beweeg je je camera namelijk (grofweg) in een circkelboog, terwijl je onderwerp waarover je je focuspunt 'beweegt' meestal een plat vlak is. Zo beweegt de focus (een vlak) zich dus (met die cirkelboog mee) voor of achter het onderwerp als je te ver je camera beweegt. Vage uitleg he? Er is ergens een artikel over te vinden met plaatjes erbij.
                  Gijs
                  Canon apparatuur

http://gijsvo.fotopic.net/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Gijs
                    Die focuskaart ziet er redelijk goed uit. Daar lijkt me geen sprake van een focusprobleem.

En het klopt als een bus dat je niet moet herkadreren na een focus lock. Bij herkadreren beweeg je je camera namelijk (grofweg) in een circkelboog, terwijl je onderwerp waarover je je focuspunt 'beweegt' meestal een plat vlak is. Zo beweegt de focus (een vlak) zich dus (met die cirkelboog mee) voor of achter het onderwerp als je te ver je camera beweegt. Vage uitleg he? Er is ergens een artikel over te vinden met plaatjes erbij.
                    Dat is straf, zelfs in de manual van mijn 20D staat dat als je (foto in manual, vrouw met zeezicht met vrouw uit het midden) een focus lock hebt op het onderwerp daarna terug mag composeren om deze uit het midden te plaatsen?
                    "I've said it before and I'll say it again. Life moves pretty fast. If you dont stop to look around once in a while, you could miss it."

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Reservoir_Dog
                      Dat is straf, zelfs in de manual van mijn 20D staat dat als je (foto in manual, vrouw met zeezicht met vrouw uit het midden) een focus lock hebt op het onderwerp daarna terug mag composeren om deze uit het midden te plaatsen?
                      Ik denk dat Gijs refereert aan het feit dat bij herkadreren de afstand tot het onderwerp zal veranderen. Afhankelijk van de DOF kun je onscherpte creëren door te herkadreren. Door te herkadreren veranderd de hoek tot je onderwerp en dus de afstand. Zeker als je met veel DOF speelt zoals bij portretten kun je hier last van krijgen. Bij landschap foto's zul je er niets van merken.
                      Groeten,

Albert Jan

Website AJH
                      lidnummer: BD0371NL

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Reservoir_Dog
                        niet alles wat in de boekskes staat is waar hé ;-)

t is idd zo dat hercomposeren normaal zorgt voor een lichte backfocus
                        www.vildaphoto.net

Comment

Working...
                        X