Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

focusprobleem 20D help

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• focusprobleem 20D help

Ik heb hier al wat gelezen ivm het focusprobleem op een 20D. Ik heb die 20D nu drie maanden, en merkte dat ik regelmatig onscherpe foto's had, maar stond er niet echt bij stil. Vandaag met m'n nieuwe 50m f1,4 binnen op een feestje getrokken (vaak f1,8 1/60 of 1/100), en vele foto's onscherp! Ik heb steeds het centrale autofocus punt genomen op de ogen (geen tijd voor manueel), en merk dat er veel foto's in z'n geheel onscherp waren, dus niet een deeltje (dof) scherp, gewoon alles onscherp, alsof de persoon (die stil aan tafel zat) bewogen heeft.
    Zulke foto had ik veel (30%!), met centraal autofocus punt op de ogen van de man, alsook de foto van mijn dochter: is dat scherp voor een 20D?? En dat heb ik veel hoor!
    http://levelxfreework.fotopic.net/c453264.html HELP HELP

Wat ik ook merk is bij volgende test (zie foto's): ik plaats het focuspunt op de letter 'A' boven de kurkenstop. Toch is de andere stop scherp, alhoewel die zo goed als niet in dat rode vakje komt. Bij manueel lukt het wel. Je kan dus niet verder gaan op dat vakje als je echte details wilt!! HEBBEN JULLIE DAT OOK??

Eerst twijfelde ik vaak aan mij, maar na vandaag en de topics gelezen te hebben denk ik dat het 'niet altijd' aan mij ligt.
    Graag jullie advies,
    Thanks!

Re: focusprobleem 20D help

Oorspronkelijk geplaatst door York
    Ik heb hier al wat gelezen ivm het focusprobleem op een 20D. Ik heb die 20D nu drie maanden, en merkte dat ik regelmatig onscherpe foto's had, maar stond er niet echt bij stil. Vandaag met m'n nieuwe 50m f1,4 binnen op een feestje getrokken (vaak f1,8 1/60 of 1/100), en vele foto's onscherp! Ik heb steeds het centrale autofocus punt genomen op de ogen (geen tijd voor manueel), en merk dat er veel foto's in z'n geheel onscherp waren, dus niet een deeltje (dof) scherp, gewoon alles onscherp, alsof de persoon (die stil aan tafel zat) bewogen heeft.
    Zulke foto had ik veel (30%!), met centraal autofocus punt op de ogen van de man, alsook de foto van mijn dochter: is dat scherp voor een 20D?? En dat heb ik veel hoor!

Wat ik ook merk is bij volgende test (zie foto's): ik plaats het focuspunt op de letter 'A' boven de kurkenstop. Toch is de andere stop scherp, alhoewel die zo goed als niet in dat rode vakje komt. Bij manueel lukt het wel. Je kan dus niet verder gaan op dat vakje als je echte details wilt!! HEBBEN JULLIE DAT OOK??

Eerst twijfelde ik vaak aan mij, maar na vandaag en de topics gelezen te hebben denk ik dat het 'niet altijd' aan mij ligt.
    Graag jullie advies,
    Thanks!
    York,

Als ik uw fotos bekijk is dit helemaal niet normaal inderdaad.
    Maar ik vermoed aan uw sluitertijden te zien , dat het mischien ook bewegingsonscherpte zou kunnen zijn .
    Om hier zeker van te zijn zou ik zeggen probeer is van op een statief en vergelijk.
    Ook merk ik nogal veel ruis in uw foto´s hoe hoog stond de iso ?

Groetjes Rudi

Comment

Is volgens mij duidelijk een probleem van backfocusing, met een 1,4 lens
      ontdek je zoiets vlugger dit door de minimale diepte scherpte welke deze lens heeft bij maximale opening. De oorzaak kan de lens of het toestel zijn, ik raad aan beide naar Canon te sturen voor calibratie.
      Dit is geen abnormaal probleem bij DSLR maar vlug te verhelpen (hangt af van de Canon service uiteraard).
      Herinner me dat bij de eerste 20D's verkocht in Belgie en Nederland dit probleem
      regelmatig voorkwam, maar ja meeste gebruikers weten waarschijnlijk niet dat hun camera back of front focus problemen heeft omdat ze meestal met hogere diafragma waarden fotograferen.

Comment

Graag jullie advies,
        Thanks!
        Ik kan spijtig genoeg je foto's niet zien ( fotopic ) maar wel een kleine opmerking volledigheidshalve.

In zeg zeker' niet dat dit bij u zo is maar veel denken dat ze back - frontfocus hebben terwijl daar helemaal niets van waar is. Hoe komt dat, wel wel men neemt uiteraard het middelste AF punt voor de beste scherpstelling en met richt op de ogen ( prima) MAAR ..... men recomposeerd nadien de foto met als gevolg dat de focus helemaal ernaast zit en dit zeker met lenzen met openingen als 1.4 - 2.8 enz. dus let zeker ook daar eens op.
        Als je onderwerp niet in het centrum van je compositie ligt wel gebruik dan je wieltje om het juiste AF punt te kiezen, dit is je juiste wijze van werken MHO
        groetjes roland

Comment

Een waarheid als een koe.

Zoek eens de thread van Lapino op; die had ook een 20D met BF.
          Qui multa scit, parum patientiae habet

Comment

Nog een kleine korrectie, de test met je wijnstoppen (eerste link) is niet relevant, op de A focussen is wel heel extreem en elk autofocus systeem heeft
            zijn beperkingen welke normaal in de handleiding zijn opgenomen. Je moet een groter oppervlak nemen en het vlak waarop je AF't moet tussen verticaal en een
            hoek van 45 graden staan toz van de camera. Herhaal je test eens met op de voorkant van de stop te focussen als het resultaat dan goed is heeft de camera of lens volgens mij geen probleem.
            Beter is een mat papier te gebruiken waarop je om de 1/2 cm lijntjes trekt.
            Je plaatst dit papier op een hoek van 45 graden toz van de camera en je kunt
            dan testfotos maken met verschillende opening en op verschillende afstanden. Markeer op het papier het punt waarop je AF't dan kun je daarna de afwijking zo aflezen.

Hoop dat dit je helpt,

Comment

Ik heb al een link gevonden op BD (focus21.pdf), zal straks eens met statief proberen om backfocus te controleren. Toch merk ik veel meer missers als destijds met m'n analoge 1000NF. Misschien zoek ik ook de uiterste nu op met die lage f, maar toch kan dit niet volgens mij. Ze zijn niet allemaal slecht, maar met 1/60e sluitertijd en een mens die stil aan tafel zit, zou er toch niet zoveel mogen mislukken. Zelfs concertfoto's op 1/60 zijn soms scherper.
              Wat die ISO-waarden betreft, die foto van die man is op iso 800.
              VD Bulcke: wat bedoel je met 'recompenseert'? Als je scherpstelt met het middelste punt op de ogen, en die mens zit stil, je staat er 1,5 meter af met 50m, f2, 1/60, dan mogen er toch niet 20 tot 30% missers zijn he? Enfin, op den duur begin je helemaal aan jezelf te twijfelen
              Alvast bedankt voor de info, ik laat wel iets weten.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door v.d.bulcke
                Ik kan spijtig genoeg je foto's niet zien ( fotopic ) maar wel een kleine opmerking volledigheidshalve.

In zeg zeker' niet dat dit bij u zo is maar veel denken dat ze back - frontfocus hebben terwijl daar helemaal niets van waar is. Hoe komt dat, wel wel men neemt uiteraard het middelste AF punt voor de beste scherpstelling en met richt op de ogen ( prima) MAAR ..... men recomposeerd nadien de foto met als gevolg dat de focus helemaal ernaast zit en dit zeker met lenzen met openingen als 1.4 - 2.8 enz. dus let zeker ook daar eens op.
                Als je onderwerp niet in het centrum van je compositie ligt wel gebruik dan je wieltje om het juiste AF punt te kiezen, dit is je juiste wijze van werken MHO
                groetjes roland

V.D Bulcke,

Sorry hoor maat maar wat voor een uitleg is dat nu weer , kijk als uw onderwerp stil zit en je neemt je focus tussen de ogen en je houd hem vast mag je toch hercadreren en niet recomposeren zoals gij het noemt , zoveel je wilt zeker het focus punt staat vast en daar blijft het bij . Ge moet wel uw knoppeke half blijven induwen he Pipo en dan kan je hercadreren zoveel je wilt de focus ligt vast . Ge moet wel kijken dat hij vast staat op 1 focus punt he .
                Waarom kan je de focus punten herzetten om niet zoveel te moeten hercadreren , maar dat is een ander verhaal .

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tubbs
                  V.D Bulcke,

Sorry hoor maat maar wat voor een uitleg is dat nu weer , kijk als uw onderwerp stil zit en je neemt je focus tussen de ogen en je houd hem vast mag je toch hercadreren en niet recomposeren zoals gij het noemt , zoveel je wilt zeker het focus punt staat vast en daar blijft het bij . Ge moet wel uw knoppeke half blijven induwen he Pipo en dan kan je hercadreren zoveel je wilt de focus ligt vast . Ge moet wel kijken dat hij vast staat op 1 focus punt he .
                  Waarom kan je de focus punten herzetten om niet zoveel te moeten hercadreren , maar dat is een ander verhaal .
                  om uw eigen woorden te gebruiken aan zo een "pipo" geef ik geen repliek meer
                  of beter gezegd na het bekijken van je postings begijp ik beter je typisch taalgebruik.
                  Last edited by Guest9; 6 maart 2005, 12:47. Reden: beetje aangepast aan poster

Comment

om uw eigen woorden te gebruiken aan zo een "pipo" geef ik geen repliek meer
                    of beter gezegd na het bekijken van je postings begijp ik beter je typisch taalgebruik.
                    Ow zeker Roland ,

Zo vlug toch niet op uw pik getrapt hoop ik.
                    Dit is helemaal niet slecht bedoeld hoor , vandaar ook het clown icoontje en die pipo.
                    Ik vond het gewoon grappig dat de uitleg die je gaf niet klopte , daarom dat ik het zo aangaf , kijk dit is een open forum en het is volgens mij de bedoeling van elkaar te leren.
                    Natuurlijk weet ik uit ervaring dat wat je schrijft niet altijd overeen komt met hoe je het zou vertalen van mens tot mens en daar zit dikwels het probleem , maar voor wat mij betreft No hard feelings hoor

En nu terug on topic of het loopt hier weer uit de hand en dat is niet de bedoeling.

Groetjes Rudi

Comment

hopelijks ben je ook niet vlug aan ( op) je pik gepakt , maar je uitleg houd ook geen steek. Als je de onspanner half ingedrukt houd en je verplaatst je camera enkele cm naar voor of naar achter ( met volle opening en met One Shot) wat dan ???
                      Iets wat veelvuldig gebeurt MHO door beginnelingen
                      Ook heb ik al gezien dat sommige zelfs de zoom nadien gebruiken (wat slechts bij enkele lenzen mogelijk is na het bepalen van het AF punt)
                      Als men iedere uitleg uit zijn verband rukt, ja dan komt men nergens, mijn bedoeling is enkel een mogelijke uitleg te geven aan het probleem.
                      Last edited by Guest9; 6 maart 2005, 13:26. Reden: update

Comment

hopelijks ben je ook niet vlug aan ( op) je pik gepakt , maar je uitleg houd ook geen steek. Als je de onspanner half ingedrukt houd en je verplaatst je camera enkele cm naar voor of naar achter ( met volle opening en met One Shot) wat dan ???
                        Iets wat veelvuldig gebeurt MHO
                        Als men iedere uitleg uit zijn verband rukt, ja dan komt men nergens, mijn bedoeling is enkel een mogelijke uitleg te geven aan het probleem.
                        Nee hoor Roland trap maar is door
                        Dat is inderdaad weer een ander verhaal natuurlijk , en dan klopt uw uitleg ook maar ik ga ervan uit , dat als je dit doet toch wel een toestel kan vasthouden , en dat je dit ook kan stil houden in de mate van het mogelijke.
                        Ik werk alvast in de studio altijd zo . Beweegt er iets model of ikzelf herbegin ik , vandaar dat ik ook in mijn eerste reply schreef van zet de camera is op statief , dan ben je volgens mij pas echt zeker

Groetjes Rudi

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tubbs
                          Nee hoor Roland trap maar is door
                          Dat is inderdaad weer een ander verhaal natuurlijk , en dan klopt uw uitleg ook maar ik ga ervan uit , dat als je dit doet toch wel een toestel kan vasthouden , en dat je dit ook kan stil houden in de mate van het mogelijke.
                          Ik werk alvast in de studio altijd zo . Beweegt er iets model of ikzelf herbegin ik , vandaar dat ik ook in mijn eerste reply schreef van zet de camera is op statief , dan ben je volgens mij pas echt zeker

Groetjes Rudi
                          voila zie nu zijn we akkoord dat mijn uitleg klopte, want zo een vraag zou jij hier niet stellen, waarom omdat jij de techniek en de theorie beheers ( net als ik denk ik toch ) laten wij niet vergeten dat hier nogal veel vragen gesteld worden door beginnelingen en wij daaraan niet alleen onze tijd maar ook onze opgedane ervaringen trachten mede te delen, en ja soms in onze ogen de ongelooflijkste dingen gebeuren. Ik heb spijtig genoeg ervaring met deze zaken en moet ze tot vervelens toe herhalen ( ga hier niet verder op in) maar ja het is een veel voorkomende fout dat de man achter het toestel nog beweegt na het scherpstellen ( des te meer zichbare fouten o.a. hoe dichter bij het onderwerp) zo geen rancune hoor, wel wat verschoten
                          P.S. zelf op statief heb ik nog meegemaakt dat men na het scherpstellen bvb in macro nog een inclinatie aanpassing deed !!!)
                          Last edited by Guest9; 6 maart 2005, 13:42.

Comment

Hoi,
                            Ik heb de eerste testen gedaan met zo'n lijntjesblad (zie http://levelxfreework.fotopic.net/c453264.html. Volgens MHO zie ik geen probleem met de hardware, dus kan ik besluiten dat het allemaal wel aan het manneke zal liggen? Alhoewel, ik fotografeer al bijna 14 analoog, en nu op 3 maanden meer missers dan de laatste 14 jaar, zowel wat scherpte als kleur betreft: bij fel licht op een voorwerp/hoofd heb ik vaak uitgebrande vlekken, bij analoog had ik dit bijna nooit.
                            't Is toch was, die fotografie, en ik heb de indruk dat hoe meer ik weet, hoe meer ik besef zo weinig te kennen . Never ending story . Enfin, ik blijf zoeken naar de oorzaak. Toch bedankt voor de tips collega's!!
                            Greetz, York

Comment

Hoi,
                              Ik heb de eerste testen gedaan met zo'n lijntjesblad (zie http://levelxfreework.fotopic.net/c453264.html. Volgens MHO zie ik geen probleem met de hardware, dus kan ik besluiten dat het allemaal wel aan het manneke zal liggen? Alhoewel, ik fotografeer al bijna 14 analoog, en nu op 3 maanden meer missers dan de laatste 14 jaar, zowel wat scherpte als kleur betreft: bij fel licht op een voorwerp/hoofd heb ik vaak uitgebrande vlekken, bij analoog had ik dit bijna nooit.
                              't Is toch was, die fotografie, en ik heb de indruk dat hoe meer ik weet, hoe meer ik besef zo weinig te kennen . Never ending story . Enfin, ik blijf zoeken naar de oorzaak. Toch bedankt voor de tips collega's!!
                              Greetz, York
                              Waar kan ik dit bestand vinden?
                              "I've said it before and I'll say it again. Life moves pretty fast. If you dont stop to look around once in a while, you could miss it."

Comment

Working...
                              X