Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sensorcleaning, heel dringend!

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #61
    Re: Sensorcleaning, heel dringend!

    Oorspronkelijk geplaatst door Reservoir_Dog
    Hmm ik niet, stof, wat is dat denk je
    Heb altijd gedacht dat stof organisch was... kan verkeerd zijn ook natuurlijk
    dna en proteines vs stof... we hebben hier te maken met een totaal andere grootteorde hoor.

    ivm die haardroger: tot je wcpapier kan ik je volgen maar dan een haardroger? je blaast gelijk je hele kamer vol met stof
    foto als spiegel of als venster?

    Comment


    • #62
      Re: Sensorcleaning, heel dringend!

      WC-papier = stofdeeltjes

      oorstokje = watten = stofdeeltjes

      CD-reiniger = onbekende samenstelling?

      haardroger = opwekken statische electriciteit + stof aanzuigen

      ik heb toch mijn twijfels over de successen die je hier mee gaat halen...

      Comment


      • #63
        Re: Sensorcleaning, heel dringend!

        Oorspronkelijk geplaatst door Peter@Mediafactor
        Hallo,

        Ben jullie discussie een tijdje aan het volgen.

        Zelf heb ik een canon D60, dit toestel is dus al ongeveer 2 a 3 jaar in gebruik.
        Het gebruik van dit toestel omvat heel dikwijls wisselen van objectieven en het schieten van zo een 300 a 400 foto's per week.
        Ik zit gemiddeld aan zo een 50.000 foto's per jaar.

        Nu heb ik pas voor de eerste keer mijn sensor zuiver gemaakt na ongeveer 2 jaar gebruik. Dit zonder gebruik te maken van tape of zo een sensorcleaning setje. Ik heb gewoon de haardroger uit de kast genomen, een oorstokje, een velletje (extra zacht wc-papier), 2 stukjes plakband en een flesje reiniger van de cd speler.
        1. Het stukje wc-papier opgerold tot een stevige zwabber.
        2. De zwabber vastgemaakt aan het oorstokje
        3. Zwabber nat gemaakt met de reinigende vloeistof.
        4. In één beweging over de CCD gegaan.
        5. De restjes vloeistof en eventueel los gekomen stukjes vuil, weggeblazen met de haardroger (met de stand op koude lucht).

        Het resultaat was zeer geslaagd, je moet vooral niet te hard duwen, en proberen met één vloeiende beweging te werken. Lukt het vanaf de eerste keer niet neem dan een nieuw stukje wc papier, want als je dikwijls hetzelfde stukje gaat gebruiken, heeft dit papier wel eens de neiging om te gaan rafelen.

        Ook ik raad deze werkwijze ten strengste af, dit is pure Russische camera-naar-de-vaantjes-doen roulette!!!

        Maar het is uwe camera...

        Met Sensor Swaps mag je ermaar MAX 3 !! druppeltjes Eclipse opdoen, waarom, wel.. als je er meer zou opdoen er dan natuurlijk vloeistof IN uwe ccd kan/zal vloeien, verschiet dan niet dat er dan rook uit uw toestel zal komen.

        En waarom zijn die swaps zo goed (luchtledig) verpakt, juist, om zelf ook geen stofdeeltjes af te geven, trouwens de swaps zijn zo gemaakt dat 'zij zelf' GEEN deeltjes kunnen/mogen loslaten, wat onontbeerlijk is natuurlijk!

        Lees OOK de internationale revieuws betreft het reinigen van uw CCD, voor je begint!!!

        Bedenking; je bezit een camera die supper HIG-TECH is en honderden, ja zelfs mogelijk duizenden euro's hebben gekost, ik begrijp ook niet dat men enkele euro's, ja zelfs centiemen wil besparen aan zo een delicate ingreep!

        Nogmaals... Maak zelf uw op maat gemaakt sweep-palet, kostprijs... niets, >> koop 100 velletjes PEC-PAD's, kostprijs; enkele euro's? >> Koop 1 flesje Eclipse, kostprijs; enkele Euro's.
        Alles samen max. 10Euro?! En je bent gesteld voor JAREN PERFECT en VEILIG CCD CLEANEN!!!!
        Last edited by teddy-bear; 3 maart 2005, 15:59.

        Comment


        • #64
          Re: Sensorcleaning, heel dringend!

          Bedenking; je bezit een camera die supper HIG-TECH is en honderden, ja zelfs mogelijk duizenden euro's hebben gekost, ik begrijp ook niet dat men enkele euro's, ja zelfs centiemen wil besparen aan zo een delikaate ingreep!
          inderdaad:

          WC papier is voor uw poep (om het mooi uit te drukken)
          oorstokjes zijn voor uw oren
          CD reiniger voor uw CD's (ik pak die trouwens nooit vast op het oppervlak)
          en haardrogers zijn voor uw haren

          om die paar eurokes te sparen (pecpads + eclipse + sensorswipe + blaaspeer) ga ik mijn dure camera niet in gevaar brengen

          Comment


          • #65
            Re: Sensorcleaning, heel dringend!

            Alles samen max. 10Euro?! En je bent gesteld voor JAREN PERFECT en VEILIG CCD CLEANEN!!!!

            Waar koop jij dit dan ? Want dat is echt wel goedkoop, en als het echt zo goedkoop kan, wil ik het ook wel overwegen.

            Nogmaals versta me niet verkeerd, het was niet de bedoeling om er zo een heen en weer geroep topic van te maken.

            Tis alleen dat deze procedure wel werkte bij me, misschien heel veel geluk gehad dan met rouletten

            Ach ja !! Noem me maar een ongelovige Thomas of zo...
            Ik zal er eens over nadenken...
            MVG, Peter Kleynen
            Camera's: Canon 400D, Canon D60, Minolta SRT
            http://www.kleynen.be

            Comment


            • #66
              Re: Sensorcleaning, heel dringend!

              De hoofdverdeler van dit alles zit ergens in Grobbendonk(wie weet nog zijn adres of url nog?), maar bij grote fotohandelaars is dit ook te verkrijgen, want hij levert aan hen(vertelde ie mij ooit).

              En idd die "sensor-swaps"(zeg maar sensor-veger) zijn enorm duur, maar dat maak je toch zelf even, blijft dus alleen maar "eclipse + pc-pads(velletjes)" aan te schaffen.

              Comment


              • #67
                Re: Sensorcleaning, heel dringend!

                Vergissing,ga nog even wachtan met mijn vraag.
                Last edited by Macroshopper; 3 maart 2005, 16:44.
                'k Geef hier heel graag commentaar, thuis moet ik zwijgen.

                Comment


                • #68
                  Re: Sensorcleaning, heel dringend!

                  On topic terug dan:
                  Wat denken jullie van die visible dust site? (de produkten ervan)
                  "I've said it before and I'll say it again. Life moves pretty fast. If you dont stop to look around once in a while, you could miss it."

                  Comment


                  • #69
                    Re: Sensorcleaning, heel dringend!

                    Oorspronkelijk geplaatst door Reservoir_Dog
                    On topic terug dan:
                    Wat denken jullie van die visible dust site? (de produkten ervan)
                    voor zover dat ik kan oordelen over dit produkt na het lezen van verschillende beoordelingen van gebruikers, resumeer ik als volgt: een valabel hulpmiddel voor het doordeweeks onderhoud van de sensor, verwijdert zeker niet alle stof maar wel de meest los liggende stofdeeltjes, gecombineerd met de standaard methode ( pecpads en eclipse of derivaten ) een goed te gebruiken oplossing.
                    Men moet wel een goede watervrije spuitbus hebben om de haartje van de borstel statisch geladen te maken en opletten dat er geen vocht op komt, zeker om na het eertse gebruik het stof op de borstel o.a. weg te blazen.
                    Ook een tussenoplossing voor op reis op eenvoudige wijze het meeste stof te verwijderen. Een perfekte techniek is ook noodzakelijk opdat het stof op de borstel gezogen kan worden vooralleer de haren over deze plaats wrijven.
                    Door het feit dat het een droge methode is blijft het gevaar voor krassen toch deels bestaan.
                    Moest het een zo doeltreffend middel zijn als de door ons en Canon gebruikte methode stelt zich de vraag waarom zij het dan niet gebruiken ( temeer daar het veel minder omslachtig is). Als ik mij niet vergis zijn er hier al op BD enkele die dit procede gebruiken.
                    groetjes roland

                    Comment


                    • #70
                      Re: Sensorcleaning, heel dringend!

                      Oorspronkelijk geplaatst door v.d.bulcke
                      voor zover dat ik kan oordelen over dit produkt na het lezen van verschillende beoordelingen van gebruikers, resumeer ik als volgt: een valabel hulpmiddel voor het doordeweeks onderhoud van de sensor, verwijdert zeker niet alle stof maar wel de meest los liggende stofdeeltjes, gecombineerd met de standaard methode ( pecpads en eclipse of derivaten ) een goed te gebruiken oplossing.
                      Men moet wel een goede watervrije spuitbus hebben om de haartje van de borstel statisch geladen te maken en opletten dat er geen vocht op komt, zeker om na het eertse gebruik het stof op de borstel o.a. weg te blazen.
                      Ook een tussenoplossing voor op reis op eenvoudige wijze het meeste stof te verwijderen. Een perfekte techniek is ook noodzakelijk opdat het stof op de borstel gezogen kan worden vooralleer de haren over deze plaats wrijven.
                      Door het feit dat het een droge methode is blijft het gevaar voor krassen toch deels bestaan.
                      Moest het een zo doeltreffend middel zijn als de door ons en Canon gebruikte methode stelt zich de vraag waarom zij het dan niet gebruiken ( temeer daar het veel minder omslachtig is). Als ik mij niet vergis zijn er hier al op BD enkele die dit procede gebruiken.
                      groetjes roland
                      Beste, wat is de canon methode die je aanhaalt?

                      Mvg
                      "I've said it before and I'll say it again. Life moves pretty fast. If you dont stop to look around once in a while, you could miss it."

                      Comment


                      • #71
                        Re: Sensorcleaning, heel dringend!

                        Oorspronkelijk geplaatst door Reservoir_Dog
                        Beste, wat is de canon methode die je aanhaalt?

                        Mvg
                        zie #34 laatste alinea
                        groetjes

                        Comment


                        • #72
                          Re: Sensorcleaning, heel dringend!

                          Oorspronkelijk geplaatst door v.d.bulcke
                          zie #34 laatste alinea
                          groetjes
                          Ah die methode.
                          Dit zou ik toch wel zelf durven proberen, maar ik koop dan de sensor swabs...
                          Is wel duur maar zoveel gebruik je dat nu ook weer niet denk ik toch....
                          De kamer uitblazen, met wat kan je dit thuis doen? Ik denk niet dat er veel zijn met watervrije air met speciaal spruitstuk...
                          "I've said it before and I'll say it again. Life moves pretty fast. If you dont stop to look around once in a while, you could miss it."

                          Comment


                          • #73
                            Re: Sensorcleaning, heel dringend!

                            Oorspronkelijk geplaatst door Reservoir_Dog
                            Ah die methode.
                            Dit zou ik toch wel zelf durven proberen, maar ik koop dan de sensor swabs...
                            Is wel duur maar zoveel gebruik je dat nu ook weer niet denk ik toch....
                            De kamer uitblazen, met wat kan je dit thuis doen? Ik denk niet dat er veel zijn met watervrije air met speciaal spruitstuk...
                            ga gewoon voor de sensorswabs en de eclipse, je zal verwonderd zijn van het rezultaat en dat het een fluitje van een cent is na de eerste keer ( de eerste keer vergeet je nooit hé )

                            Comment


                            • #74
                              Re: Sensorcleaning, heel dringend!

                              Graag, ik wil die sensorswab en pec pad en methanol, maar WAAR ? Ik heb het een aantal postings geleden gevraagd... Geen reactie.. Ook Peter@Mediafactor zit met dezelfde vraag...
                              En misschien ineens twee opties : via het web, en via een (fysische) winkel.

                              Groeten,

                              Nat.
                              natwork.be

                              Comment


                              • #75
                                Re: Sensorcleaning, heel dringend!

                                Pff..na véél zoeken toch de URL terug gevonden van de invoerder van Eclipse en Pec-pads, enz..

                                Je kan hem ook bellen om te vragen waar en in welke winkels hij die zaken leverd.

                                dit is zijn url; http://www.cnr.be/photocons/photocons.htm

                                Comment

                                Working...
                                X