Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sensorcleaning, heel dringend!

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Sensorcleaning, heel dringend!

    Trok vandaag nog wat foto's. Zelfs op diafragma 3.6 krijg ik nog vlekken! Heb enkel zo'n borsteltje die ook lucht blaast, maar dat helpt duidelijk niet meer.

    Probleem is dat ik morgen voor iemand foto's moet gaan trekken, wat nu??

    Ik lees tijdens een snelle search veel over 100% methanol of zoiets?
    Last edited by Faan; 24 februari 2005, 19:27.
    Equine & Dance photography by Stefaan Ellebaut website | Facebook
    Focaldesign

  • #2
    Re: Sensorcleaning, heel dringend!

    Ik zou de scotch magic truc maar van stal halen. Werkt bij mij meestal uitstekend.
    Sony en Olympus
    Fotoseries

    Comment


    • #3
      Re: Sensorcleaning, heel dringend!

      Ik kan maar één ding zeggen : Als je het gepaste gerief niet hebt begin er dan niet aan...
      Stap morgen eerste werk naar een winkel die pecpads en eclipse verkoopt (vraag eventueel of ze het voordoen ) En zet je dan op je gemak voor een uurtje op een proper bureau met veel licht of zo. De eerste keer duurt het wel even voor je het beoogde resultaat krijgt....

      Jo.
      A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools.
      Nikon stuff

      Comment


      • #4
        Re: Sensorcleaning, heel dringend!

        Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart
        Ik zou de scotch magic truc maar van stal halen. Werkt bij mij meestal uitstekend.
        Wat houdt die truc in?

        Oorspronkelijk geplaatst door jwllms
        Ik kan maar één ding zeggen : Als je het gepaste gerief niet hebt begin er dan niet aan...
        Stap morgen eerste werk naar een winkel die pecpads en eclipse verkoopt.
        2 straten van ons is er een fotograaf met winkel, verkoopt die dat denk je? Of moet ik daarvoor eerder naar een winkel die ook camera's en dergelijke verkoopt?
        Equine & Dance photography by Stefaan Ellebaut website | Facebook
        Focaldesign

        Comment


        • #5
          Re: Sensorcleaning, heel dringend!

          Misschien als je belooft van je foto's bij hem af te laten drukken dat hij je zijn (kuis)gerief laat gebruiken...
          Vragen kost niets hé. Ik zou eerst de gouden gids terhand nemen en beginnen bellen alvorens rond te rijden. Dat gaat je tijd besparen.

          De methode met tape vertrouw ik toch niet zo...

          Of misschien vindt je een goed BD ziel in de buurt....

          Jo.
          A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools.
          Nikon stuff

          Comment


          • #6
            Re: Sensorcleaning, heel dringend!

            Blijf aub met tape van uw sensor, als er lijmresten achterblijven ben je zeker gezien.

            Comment


            • #7
              Re: Sensorcleaning, heel dringend!

              Ik heb afgelopen 3 jaar ongeveer 50x een sensor schoongemaakt met 3M Scotch magig tape. De methode wordt op diverse plaatsen uitgebruid beschreven maar komt er kortgezet op neer dat je een stukje van die tape op de sensor plaakt en weer los trekt, met medeneming van vuiltjes en stofjes.
              Natuurlijk moet je nieuwe tape gebruiken bij kamertempertuur.
              Ik zou ook adviseren om eerst op een stukje glas te testen, zeker de 1e keer. Op mijn Kodak 14n krijg ik op die manier net niet helemaal alles weg; wel zeer goede resultaten gehad op fuji S1, S2, Nikon D100 en Nikon D70.

              Als ik iedere keer had laten reinigen bij Inka was ik nu al 2000 euro + reis- tijd- en verzendkosten kwijt + maanden zonder camera gezeten en als ik met de sensorswab aan de gang was geweest was ik ook 600 euro lichter,
              BTW met een specpad stofjes weghalen met het idee dat je die ziet zitten op een sensor? Nou dan heb ik zeker iets aan mn ogen!
              Last edited by Spanjaart; 24 februari 2005, 22:45.
              Sony en Olympus
              Fotoseries

              Comment


              • #8
                Re: Sensorcleaning, heel dringend!

                'k ga die scotch tape toch ook een dezer dagen proberen.... Ik gebruik nu ook eclipse met van die sensor swabs (die ongelooflijk duur zijn), en bij een d-70 je mag er zelfs enkele na elkaar gebruiken, heb ik de indruk dat je het stof in de hoekjes veegt ...... Is toch mijn ervaring
                To make your dreams come true, wake up

                Comment


                • #9
                  Re: Sensorcleaning, heel dringend!

                  Er zijn velen die beweren sensor bijna even vuil retour te hebben gehad na reiniging. Ik heb op de aps-formaat sensors ook wel eens de handeling met de tape moeten herhalen, maar ben in alle gevallen met een super schone sensor verder kunnen gaan.
                  Testen doe ik altijd op f22 tegen een egale muur met de camera op MF en out of focus, met een lange sluitertijd en de camera een beetje bewegen zodat je zeker weet dat ieder stipje wat je ziet ook echt een troepe op je sensor is.
                  Sony en Olympus
                  Fotoseries

                  Comment


                  • #10
                    Re: Sensorcleaning, heel dringend!

                    zonder gerief lukt het deels:

                    stofvrij doekje voor je lenzen te kuisen rond een wattestokje en daarmee proberen.

                    geeft "resultaat"

                    met blaasborsteltje heb ik nooit resultaat gehad.
                    foto als spiegel of als venster?

                    Comment


                    • #11
                      Re: Sensorcleaning, heel dringend!

                      Ben het vroeger al eens gaan navragen in de fotowinkel. Hun advies was : blijf er zoveel mogelijk van af. Als het echt moet doe het dan met een blaasborsteltje, want het stof kleeft er nu toch ook niet zo hard aan. Awel, 'k moet zeggen ik heb mee steeds kunnen verhelpen met het blaasborsteltje en enkel door te blazen, dus zonder de borstel te gebruiken.
                      Groeten,
                      Pascal.

                      Nikon D70, eerste kodakske en ben er zeer content van.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Sensorcleaning, heel dringend!

                        Ik werk met de natte versie..

                        Ik raad je toch aan om zéér omzichtig te werk te gaan, de CCD is een enorm gevoelig en DUUR ding, ff daar mee experimenteren zonder daar voldoende op voorbereid te zijn (lees info + studie), kan je wel eens ernorm veel geld kosten!!!

                        Een je het onder de knie hebt, is is het een fluitje van een cent..

                        TIP; over dit onderwerp zijn hier op BD letterlijk al boekdelen en tips geschreven, kijk toch in ons archief.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Sensorcleaning, heel dringend!

                          Oorspronkelijk geplaatst door teddy-bear
                          Ik werk met de natte versie..

                          Ik raad je toch aan om zéér omzichtig te werk te gaan, de CCD is een enorm gevoelig en DUUR ding, ff daar mee experimenteren zonder daar voldoende op voorbereid te zijn (lees info + studie), kan je wel eens ernorm veel geld kosten!!!

                          Een je het onder de knie hebt, is is het een fluitje van een cent..

                          TIP; over dit onderwerp zijn hier op BD letterlijk al boekdelen en tips geschreven, kijk toch in ons archief.
                          je moet nu ook niet gaan overdrijven.
                          ja hij is kwetbaar, neen hij is niet overgevoelig.
                          met een stofvrijdoekje of een borsteltje of een blaaspeertje ga je heus niets stuk doen.

                          gewoon voorzichtig tewerk gaan en niet ruw zijn.
                          foto als spiegel of als venster?

                          Comment


                          • #14
                            Re: Sensorcleaning, heel dringend!

                            Oorspronkelijk geplaatst door teddy-bear
                            de CCD is een enorm gevoelig en DUUR ding
                            Bij Canon zit daar gewoon een glazen filter voor, de sensor zelf ligt nooit bloot. Ik denk bij Nikon ook.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Sensorcleaning, heel dringend!

                              Sorry Parakiet, nu moet ik u echt tegenspreken hoor!

                              Een van mijn eigen GROTE stommiteiten is o.a. geweest; als mijn CCD voor het eerst 'vuil' was, dacht ik slim te zijn en heb met een 'proper" borsteltje de CCD afgeveegd.

                              GROOTE ramp... toe ik een test foto was, om te huilen... PANIEK... ik zag niets dan erg vuile strepen en stofdelen zo groot als een olifant

                              Reden; heb waarschijnlijk ooit die zachte borstel eens aangeraakt met mijn handen en zaten er sporen op van vuil.
                              Op de ccd zaten vet strepen, heb de camera met kloppend hart binnen gedaan en mijn lesje goed geleerd, nog steeds krijg ik er rillingen van..

                              Kom dus MOOIT met een borstel of wat anders OP de censor.

                              Tenzij je echt weet wat je doet, doe dit voor de eerste maal nooit tussen de soup en de petatten

                              Nogmaals het is niet moeilijk, maar doe het enkel zoals het moet/kan, informeer u rijkelijk en kijk eens eerst bij een ander hie ie het doet.

                              Mijn set is spotgoedkoop, de spatel is een oude sencor-swap waarover ik steeds uiterst zorgvuldig en een nieuwe pecpad bladje overdoe dat ik vastmaak met een elastiekje.

                              OPGELET, je mag maar max 3 druppeltjes Eclipse erop doen, en strijk(schuinhoudend) slechts 1x op en terug, anders heb je terug stofdeeljes van de eerste strijk!

                              Een blaaspeert,e doet meer kwaad dan goed, het laat nog meer stof opwaaien en blaast zeker niet de stofdeeltjes weg van uw ccd die door de statische electriciteit er als het ware er opkleven.

                              Heel mijn strijkinstalatie kost mij 10Euro max?! en dit voor jaaaaren kuisen!!!

                              Persoonlijk zou ik het echt niet aandurven om met een tape te werken, brrr...

                              EDIT; idd voor de ccd ligt een flinter dunne bescherm filter, maar vergeet niet dat je op eigen risico werkt, dit is niet gedekt door de garantie als je zelf kuist!
                              Last edited by teddy-bear; 25 februari 2005, 10:45.

                              Comment

                              Working...
                              X