Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sensorcleaning, heel dringend!

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Sensorcleaning, heel dringend!

    Oorspronkelijk geplaatst door Otto Knap
    Ja dat is de toverbal prijs van ETB in Nederland. Maar ga anders gewoon naar Rijssel, klaar terwijl u wacht voor maar 65,- Euro
    Heb je het hier over het reinigen of om de vervanging van het AA-filter? Indien dat laatste dan valt de prijs zeker mee.

    Comment


    • #32
      Re: Sensorcleaning, heel dringend!

      Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas
      Heb je het hier over het reinigen of om de vervanging van het AA-filter? Indien dat laatste dan valt de prijs zeker mee.

      Dat was de AA-filter, het reinigen was helemaal gratis.
      Verzamelaar van digitale Canon en Nikon toestellen en lenzen

      Comment


      • #33
        Re: Sensorcleaning, heel dringend!

        Oorspronkelijk geplaatst door Otto Knap
        Dat was de AA-filter, het reinigen was helemaal gratis.
        Goed om te weten voor als er eens iets fout gaat.

        Comment


        • #34
          Re: Sensorcleaning, heel dringend!

          =alex
          En voor de neesayers : het laat echt geen lijmresten achter

          alex
          beste, het spijt mij erg om maar uw uitleg moet ik weerleggen, ikzelf heb deze wijze meermaals uitgetest en bij eerste aanblik is het een eenvoudige en veilige manier, niets is minder waar
          Reden: 1 .lijmresten blijven bijna steeds in meer of mindere mate aanwezig na degelijke controle van de filter.
          Ikzelf heb dit meermaals op eigen risiko getest en mede gemaakt, , gelukkiglijk is er dan ook nog eclipse ( bij mij methanol) om deze te verwijderen.
          2. het voorzichtig met een op formaat gesneden credietkaart ( met scherpe kanten !!!) is zeer gevaarlijk daar het scheuren van de tape en dat het achterblijven van een deel tape helemaal niet denkbeeldig is.
          Dan spreek ik nog niet over het probleem van de statische electriciteit die de tape onmiddelijk naar de zijkant van de kamer trekt ==> stof en miserie om goed te positioneren.


          MHO sterk af te raden.

          P.S. heb hier ook al andere aangeraden fabeltjes gehoord van gebruik maar een borstel, canned air, enz. Het verwijderen van vuil houd steeds een risiko in maar naar mijn opinie is de "natte methode met pec-pads of sensor swaps de enige aanvaardbare".
          Natuurlijk mag iedereen hier zijn eigen methode en mening verkondigen, maar ik zou niet graag in iemands plaats staan naar wie de steen zou geworpen worden wegens beschadiging.

          Door de Canon service op de sportevenementen en dergelijke wordt eerst de kamer en censor voorzichtig uitgeblazen met zuivere watervrije canned air met speciaal spruitstuk en nadien gekuist met eclipse en sensor swaps.

          Groetjes roland
          sans rancune hoop ik.
          Last edited by Guest9; 25 februari 2005, 20:19.

          Comment


          • #35
            Re: Sensorcleaning, heel dringend!

            Oorspronkelijk geplaatst door v.d.bulcke
            beste, het spijt mij erg om maar uw uitleg moet ik weerleggen, ikzelf heb deze wijze meermaals uitgetest en bij eerste aanblik is het een eenvoudige en veilige manier, niets is minder waar
            Reden: 1 .lijmresten blijven bijna steeds in meer of mindere mate aanwezig na degelijke controle van de filter.
            Ikzelf heb dit meermaals op eigen risiko getest en mede gemaakt, , gelukkiglijk is er dan ook nog eclipse ( bij mij methanol) om deze te verwijderen.
            2. het voorzichtig met een op formaat gesneden credietkaart ( met scherpe kanten !!!) is zeer gevaarlijk daar het scheuren van de tape en dat het achterblijven van een deel tape helemaal niet denkbeeldig is.
            Dan spreek ik nog niet over het probleem van de statische electriciteit die de tape onmiddelijk naar de zijkant van de kamer trekt ==> stof en miserie om goed te positioneren.


            MHO sterk af te raden.

            P.S. heb hier ook al andere aangeraden fabeltjes gehoord van gebruik maar een borstel, canned air, enz. Het verwijderen van vuil houd steeds een risiko in maar naar mijn opinie is de "natte methode met pec-pads of sensor swaps de enige aanvaardbare".
            Natuurlijk mag iedereen hier zijn eigen methode en mening verkondigen, maar ik zou niet graag in iemands plaats staan naar wie de steen zou geworpen worden wegens beschadiging.

            Door de Canon service op de sportevenementen en dergelijke wordt eerst de kamer en censor voorzichtig uitgeblazen met zuivere watervrije canned air met speciaal spruitstuk en nadien gekuist met eclipse en sensor swaps.

            Groetjes roland
            sans rancune hoop ik.

            Klopt helemaal. De reiniging via deze methode komt op ongeveer 5,- Euro.

            Reparatie, of een nieuw toestel kost een veelvoud van de plakband methode.
            Verzamelaar van digitale Canon en Nikon toestellen en lenzen

            Comment


            • #36
              Re: Sensorcleaning, heel dringend!

              Oorspronkelijk geplaatst door v.d.bulcke
              beste, het spijt mij erg om maar uw uitleg moet ik weerleggen, ikzelf heb deze wijze meermaals uitgetest en bij eerste aanblik is het een eenvoudige en veilige manier, niets is minder waar
              Reden: 1 .lijmresten blijven bijna steeds in meer of mindere mate aanwezig na degelijke controle van de filter.
              Ikzelf heb dit meermaals op eigen risiko getest en mede gemaakt, , gelukkiglijk is er dan ook nog eclipse ( bij mij methanol) om deze te verwijderen.
              2. het voorzichtig met een op formaat gesneden credietkaart ( met scherpe kanten !!!) is zeer gevaarlijk daar het scheuren van de tape en dat het achterblijven van een deel tape helemaal niet denkbeeldig is.
              Dan spreek ik nog niet over het probleem van de statische electriciteit die de tape onmiddelijk naar de zijkant van de kamer trekt ==> stof en miserie om goed te positioneren.


              MHO sterk af te raden.

              P.S. heb hier ook al andere aangeraden fabeltjes gehoord van gebruik maar een borstel, canned air, enz. Het verwijderen van vuil houd steeds een risiko in maar naar mijn opinie is de "natte methode met pec-pads of sensor swaps de enige aanvaardbare".
              Natuurlijk mag iedereen hier zijn eigen methode en mening verkondigen, maar ik zou niet graag in iemands plaats staan naar wie de steen zou geworpen worden wegens beschadiging.

              Door de Canon service op de sportevenementen en dergelijke wordt eerst de kamer en censor voorzichtig uitgeblazen met zuivere watervrije canned air met speciaal spruitstuk en nadien gekuist met eclipse en sensor swaps.

              Groetjes roland
              sans rancune hoop ik.
              Beste Roland,

              dan gebruik je waarschijnlijk de verkeerde tape.
              Nogmaals ik doe het al jaren en zo ook Rob. Zonder enig probleem. Van statische electriciteit heb ik geen enkele last last je maar de manier volgt zoals ik die heb omschreven. Dan zweeft de tape niet in de maker, maar zit strak om de creditcard.

              Maak eens een foto met een eclips "gecleande" ccd tegen een wit vlak.
              Bekijk dan de foto eens op PS met maximaal contrast. dat schrik je hoeveel rommel er achter blijft van deze vloeistof.
              Dus ook eclips is niet heilig. Heb je wel eens op dpreview gekeken hoeveel mensen de ccd beschadigd hebben met pecpads omdat er toevallig een miniscuul deeltje silicium (oftwel gewoon zand) mee geschoven werd.

              Het spreekt voor zich dat het iedereen vrij staat om deze tip te gebruiken al dan niet. Ik zelf doe dit met mijn d2h en de s2pro en rob met een s2 pro en een Kodak 14n.
              Geloof je nou echt dat ik het risico zou nemen als het niet zou werken ?
              Ik wilde alleen maar mijn mening en advies geven. Ik dacht dat dit forum daarvoor in het leven geroepen was ??!!

              Met vriendelijke groeten

              alex
              Website : www.alextimmermans.com
              Collodion weblog : http://collodion-art.blogspot.com/
              Collodion movie : http://www.youtube.com/watch?v=mzCCjlubQ2o

              Comment


              • #37
                Re: Sensorcleaning, heel dringend!

                Oorspronkelijk geplaatst door alex from holland
                Beste Roland,

                dan gebruik je waarschijnlijk de verkeerde tape.
                Nogmaals ik doe het al jaren en zo ook Rob. Zonder enig probleem. Van statische electriciteit heb ik geen enkele last last je maar de manier volgt zoals ik die heb omschreven. Dan zweeft de tape niet in de maker, maar zit strak om de creditcard.

                Maak eens een foto met een eclips "gecleande" ccd tegen een wit vlak.
                Bekijk dan de foto eens op PS met maximaal contrast. dat schrik je hoeveel rommel er achter blijft van deze vloeistof.
                Dus ook eclips is niet heilig. Heb je wel eens op dpreview gekeken hoeveel mensen de ccd beschadigd hebben met pecpads omdat er toevallig een miniscuul deeltje silicium (oftwel gewoon zand) mee geschoven werd.

                Het spreekt voor zich dat het iedereen vrij staat om deze tip te gebruiken al dan niet. Ik zelf doe dit met mijn d2h en de s2pro en rob met een s2 pro en een Kodak 14n.
                Geloof je nou echt dat ik het risico zou nemen als het niet zou werken ?
                Ik wilde alleen maar mijn mening en advies geven. Ik dacht dat dit forum daarvoor in het leven geroepen was ??!!

                Met vriendelijke groeten

                alex
                beste alex,
                dat heb ik ook gedaan net als jij en je mening en advies wordt wel degelijk aanvaard in dank, laten wij de gebruikers zelf laten beslissen hé
                nogmaals ik wilde in geen geval je in het harnas jagen.
                PS ter info Magic Tape 810 Scotch 3M en bijkomend is hier een forumlid die daar werkt en die zwijgplicht gekregen heeft.

                voor mij einde discussie voor dit onderwerp
                beste dank
                Last edited by Guest9; 25 februari 2005, 21:37.

                Comment


                • #38
                  Re: Sensorcleaning, heel dringend!

                  Om even terug te komen op de pecpads, ik lees op sdcards.be dat bij eclips reeds 10 pecpads worden meegeleverd, maar er staat ook letterlijk dat dit dient om de lens en toebehoren te kuisen maar zeker niét de sensor...
                  Equine & Dance photography by Stefaan Ellebaut website | Facebook
                  Focaldesign

                  Comment


                  • #39
                    Re: Sensorcleaning, heel dringend!

                    Oorspronkelijk geplaatst door Faan
                    Om even terug te komen op de pecpads, ik lees op sdcards.be dat bij eclips reeds 10 pecpads worden meegeleverd, maar er staat ook letterlijk dat dit dient om de lens en toebehoren te kuisen maar zeker niét de sensor...
                    ooit van commercie gehoord ? vraag het daar eens men zal je wel geruststellen.

                    Comment


                    • #40
                      Re: Sensorcleaning, heel dringend!

                      Oorspronkelijk geplaatst door v.d.bulcke
                      Vraag het daar eens men zal je wel geruststellen.
                      Waar moet ik het eens vragen?
                      Equine & Dance photography by Stefaan Ellebaut website | Facebook
                      Focaldesign

                      Comment


                      • #41
                        Re: Sensorcleaning, heel dringend!

                        Was ook aan het paniekeren als ik deze foto zag.

                        Eens met mijn peer in gebazen,spiegel omhoog nog eens blazen en dit is het resultaat
                        Last edited by Macroshopper; 2 maart 2005, 11:40.
                        'k Geef hier heel graag commentaar, thuis moet ik zwijgen.

                        Comment


                        • #42
                          Re: Sensorcleaning, heel dringend!

                          Ah dat is goed nieuws, want ik heb net een blaaspeer besteld

                          En zelfs zoiets kan je blijkbaar beter via internet bestellen want de gemiddelde fotograafwinkel om de hoek heeft dat niet in stock en het duurt wéken om het te bestellen blijkbaar

                          Comment


                          • #43
                            Re: Sensorcleaning, heel dringend!

                            Oorspronkelijk geplaatst door Macroshopper
                            Was ook aan het paniekeren als ik deze foto zag.

                            Eens met mijn peer in gebazen,spiegel omhoog nog eens blazen en dit is het resultaat
                            Sorry hoor, maar dat klopt niet hier, je vergelijking gaat niet op:
                            WAAROM:
                            foto 1 juist getrokken om de sensor te evalueren. F 32
                            foto 2 slechts op F 7.1 dus vuil op de sensor is niet zichtbaar of het moet een olifantsch.... zijn
                            Je testfoto na kuisen van de sensor moet in dezelfde omstandigheden genomen worden dus ook op =>F 22.

                            Ten andere je foto eens in PS levels gedaan en zelfs met deze F 7.1 zie ik het stof nog duidelijk

                            sorry hoor geen appels met peren vergelijken in een dergelijk onderwerp

                            neem het aub niet persoonlijk op maar wel indien mogelijk juiste info en vb. doorspelen hé .
                            Last edited by Guest9; 2 maart 2005, 09:38.

                            Comment


                            • #44
                              Re: Sensorcleaning, heel dringend!


                              Het zou mij ook sterk verwonderd hebben dat je met een blaaspeer alles wegblaast, vergeet ook niet dat als je sof wegblaast, ander stof aangezogen word.

                              Zo simpel is het spijtig genoeg niet.

                              Idd foto trekken blauwe hemel of wit papier op f22, je zal dan zien dat ze spijtig genoeg nog niet weg zijn...

                              Als je gekozen hebt voor een DSLR dan kies je ook voor het noodzakelijk en regelmatig cleanen van uw sensor, daar kan je nu eenmaal niet onderuit!

                              Comment


                              • #45
                                Re: Sensorcleaning, heel dringend!

                                Oorspronkelijk geplaatst door macroshopper
                                Eens met mijn peer in gebazen,spiegel omhoog nog eens blazen en dit is het resultaat
                                Ik heb ook liever wat stof op mijn sensor en zichtbaar op mijn foto's dan zo'n pen. Iets te hard geblazen met de blaaspeer misschien?

                                Comment

                                Working...
                                X