Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sensorcleaning, heel dringend!

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Sensorcleaning, heel dringend!

    Oorspronkelijk geplaatst door teddy-bear
    Sorry Parakiet, nu moet ik u echt tegenspreken hoor!

    Een van mijn eigen GROTE stommiteiten is o.a. geweest; als mijn CCD voor het eerst 'vuil' was, dacht ik slim te zijn en heb met een 'proper" borsteltje de CCD afgeveegd.

    GROOTE ramp... toe ik een test foto was, om te huilen... PANIEK... ik zag niets dan erg vuile strepen en stofdelen zo groot als een olifant

    Reden; heb waarschijnlijk ooit die zachte borstel eens aangeraakt met mijn handen en zaten er sporen op van vuil.
    Op de ccd zaten vet strepen, heb de camera met kloppend hart binnen gedaan en mijn lesje goed geleerd, nog steeds krijg ik er rillingen van..

    Kom dus MOOIT met een borstel of wat anders OP de censor.

    Tenzij je echt weet wat je doet, doe dit voor de eerste maal nooit tussen de soup en de petatten

    Nogmaals het is niet moeilijk, maar doe het enkel zoals het moet/kan, informeer u rijkelijk en kijk eens eerst bij een ander hie ie het doet.

    Mijn set is spotgoedkoop, de spatel is een oude sencor-swap waarover ik steeds uiterst zorgvuldig en een nieuwe pecpad bladje overdoe dat ik vastmaak met een elastiekje.

    OPGELET, je mag maar max 3 druppeltjes Eclipse erop doen, en strijk(schuinhoudend) slechts 1x op en terug, anders heb je terug stofdeeljes van de eerste strijk!

    Een blaaspeert,e doet meer kwaad dan goed, het laat nog meer stof opwaaien en blaast zeker niet de stofdeeltjes weg van uw ccd die door de statische electriciteit er als het ware er opkleven.

    Heel mijn strijkinstalatie kost mij 10Euro max?! en dit voor jaaaaren kuisen!!!

    Persoonlijk zou ik het echt niet aandurven om met een tape te werken, brrr...

    EDIT; idd voor de ccd ligt een flinter dunne bescherm filter, maar vergeet niet dat je op eigen risico werkt, dit is niet gedekt door de garantie als je zelf kuist!
    juist Ik heb reeds tot vervelens toe dit hier uitvoerig getoond en uitgelegd, nog een opmerking zeker voor een beginneling blijf van de tape af ( ik heb het getest) het grootste gevaar is niet dat alleen gom resten overblijven maar vooral dat een gedeelte van de tape afscheurd en op de filter blijft kleven ==> finito en veel kosten. Doe het met eclipse of methanol en pecpads of sensorswaps en blijf van de rest af. ( ik weet iedereen heeft goede bedoelingen, maar jij zit uiteindelijk met de miserie als het verkeerd gaat)
    Alle, als je wil zal ik het doen voor jou op je eigen risiko natuurlijk, als je dat wil zend PM voor verdere afspraak.( heb het toch al voor enkele BD' ers gedaan)

    groetjes roland
    Last edited by Guest9; 25 februari 2005, 11:30. Reden: voorstel toegevoegd

    Comment


    • #17
      Re: Sensorcleaning, heel dringend!

      Heb hem binnengedaan in een fotowinkel, ter plaatse met sensor swab en eclipse gereinigd, 19 eur. De man zei ook dat er kleine krasjes opzitten, waarschijnlijk door mijn borsteltje

      Wel duur materiaal die sensorswaps, enig idee waar ik die Pecpad kan vinden? Dan zou ik wel overwegen een Eclipse en een sensorswap aan te schaffen en dan telkens een pecpad rond de sensorswap te doen.

      Bedankt voor jullie vele reacties mannen!!
      Equine & Dance photography by Stefaan Ellebaut website | Facebook
      Focaldesign

      Comment


      • #18
        Re: Sensorcleaning, heel dringend!

        Oorspronkelijk geplaatst door Faan
        Heb hem binnengedaan in een fotowinkel, ter plaatse met sensor swab en eclipse gereinigd, 19 eur. De man zei ook dat er kleine krasjes opzitten, waarschijnlijk door mijn borsteltje

        Wel duur materiaal die sensorswaps, enig idee waar ik die Pecpad kan vinden? Dan zou ik wel overwegen een Eclipse en een sensorswap aan te schaffen en dan telkens een pecpad rond de sensorswap te doen.

        Bedankt voor jullie vele reacties mannen!!
        zou die krassen toch even willen zien hoor, zend eens een jpegfile op naar mijn emailadres, getrokken van blauwe hemel of van je PC scherm met bvb Word opgestart ( volledig wit scherm ) dit alles op min. diafrag 22 , blijf er voor de rest af, ik laat je hier na bekijken alles weten

        Comment


        • #19
          Re: Sensorcleaning, heel dringend!

          Faan, die krasjes zullen zowat herzelfde(vet?) geweest zijn als bij mij, maar na grondig kuisen met Eclipse moeten die wel wegzijn hoor!

          Tenzij je erg + veel gedruk hebt en er mogelijk een korrel zand is zat, is mogelij maar straf.

          Doe maar wat ********** voorsteld

          Comment


          • #20
            Re: Sensorcleaning, heel dringend!

            OK, ik zal ff een foto nemen en doormailen.
            Equine & Dance photography by Stefaan Ellebaut website | Facebook
            Focaldesign

            Comment


            • #21
              Re: Sensorcleaning, heel dringend!

              Oorspronkelijk geplaatst door Faan
              OK, ik zal ff een foto nemen en doormailen.
              e-mail: **********@skynet.be

              Comment


              • #22
                Re: Sensorcleaning, heel dringend!

                Jpeg file gekregen, spijtig genoeg van slechte kwaliteit. Hierbij deze en graag ook oordeel van anderen gewenst

                Mijn allerlaatste opinie is dat het "finito is met de filter" vooraan de sensor en deze kost ongeveer zeker € 200
                Volgens vergelijkingen met gekende schade zijn het toch typische restanten van krassen veroorzaakt met gewone borstel ( blaasborstel) die door het borstellen harde deeltjes meegenomen heeft. Mijn vrees wordt vooral veroorzaakt door de onderbroken lijn (kras) typisch voor krassen op sensoren.


                Ik wil hem wel nog eens kuisen maar door familiale omstandigheden van Faan zullen wij moeten wachten tot het Paasverlof.
                P.S. voor alle duidelijkheid, er zijn nog niet aangeduide stofdeeltjes op de sensor aanwezig

                Ik vrees echter toch voor het ergste
                Last edited by Guest9; 25 februari 2005, 14:15.

                Comment


                • #23
                  Re: Sensorcleaning, heel dringend!

                  oei..oei..oei..

                  Dat ziet er idd niet goed uit!!

                  Ik vraag mij af of ie wel gekuist is(nog veel olifanten te zien = dus zeker nog HOOP!!!)...

                  Nu is het idd. af te wachten tot ********** het toestel duchtig onder handen neemt, zolang er echt geen echte krassen op de filter, is er nog reële hoop.

                  In het slechtste geval:

                  Ergens?? en overlaatst hier op BD gelezen dat het vervangen van een voorzetlens ongeveer 200euro zou kosten??.

                  Hou ons zeker op de hoogte!

                  Comment


                  • #24
                    Re: Sensorcleaning, heel dringend!

                    Hoor net van iemand dat het opsturen naar Canon voor herstelling 90EUR + 21% BTW is, dat lijkt mij bitter weinig???
                    Equine & Dance photography by Stefaan Ellebaut website | Facebook
                    Focaldesign

                    Comment


                    • #25
                      Re: Sensorcleaning, heel dringend!

                      Dat is dan nog steeds 110 Euro

                      Maar laat ie maar eerst eens door ********** onder handen nemen, trouwens wat heb je te verliezen, integendeel zelfs!

                      Comment


                      • #26
                        Re: Sensorcleaning, heel dringend!

                        Oorspronkelijk geplaatst door teddy-bear
                        Ergens?? en overlaatst hier op BD gelezen dat het vervangen van een voorzetlens ongeveer 200euro zou kosten??.
                        Kijk eens in het bericht boven het uwe...

                        Comment


                        • #27
                          Re: Sensorcleaning, heel dringend!

                          Oorspronkelijk geplaatst door teddy-bear
                          trouwens wat heb je te verliezen, integendeel zelfs!
                          Mja, weet niet echt, ben ng een lens aan het afbetalen aan mijn ouders van 250eur, moest nieuwe kopen omdat mijn 100-400 gevallen is.

                          Dus extra kosten kan ik missen, foto's trekken op laag diafragma zeker...
                          Equine & Dance photography by Stefaan Ellebaut website | Facebook
                          Focaldesign

                          Comment


                          • #28
                            Re: Sensorcleaning, heel dringend!

                            @ Leonidas's
                            LOL

                            Dat heb je natuurlijk als je honderd(of zoiets) topics leest per dag...

                            EDIT:
                            @Faan, ja als ik dat lees... dan zwijg ik hoor.
                            Last edited by teddy-bear; 25 februari 2005, 15:53.

                            Comment


                            • #29
                              Re: Sensorcleaning, heel dringend!

                              Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas
                              Kijk eens in het bericht boven het uwe...

                              Ja dat is de toverbal prijs van ETB in Nederland. Maar ga anders gewoon naar Rijssel, klaar terwijl u wacht voor maar 65,- Euro
                              Verzamelaar van digitale Canon en Nikon toestellen en lenzen

                              Comment


                              • #30
                                Re: Sensorcleaning, heel dringend!

                                Ik sluit mij bij deze bij spanjaard aan.
                                tapecleaning doe ik zelf ook al jaren.
                                Hierbij een link naar foto's hoe het te doen.
                                Het werkt doodsimpel en je kunt het overal doen.
                                Dus geen dure pecpads en vloeistof.

                                1. camera aansluiten op vaste voeding of afstandsbediening op bulb zetten (en zorg voor volle batterijen)

                                2. Knip een oude creditcard op de breedte van de ccd

                                3. neem een ruime reep tape.

                                4. vouw deze in de lengte om de creditcard met de plakkende kant naar buiten.

                                5. breng dit alles in de camera en druk druk zeer zachtjes aan.

                                6. wrijf een paar keer naar links en naar rechts en neem dan de tape voorzichtig af

                                Ik was de eerste keer ook nerveus, het werkt echter perfect

                                zie foto's : http://www.pbase.com/alex28/ccd_cleaning

                                succes.
                                En voor de neesayers : het laat echt geen lijmresten achter

                                alex
                                Website : www.alextimmermans.com
                                Collodion weblog : http://collodion-art.blogspot.com/
                                Collodion movie : http://www.youtube.com/watch?v=mzCCjlubQ2o

                                Comment

                                Working...
                                X