Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe compact-camera

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Nieuwe compact-camera

Eerst en vooral een waarschuwing : ik ben hier redelijk nieuw (heb wel al wat gelezen, maar lang niet alles) en ga dus misschien iets totaal verkeerd doen. 't Ziet er bijlange niet naar uit dat men hier rap begint te zeuren - integendeel, lekker volwassen publiek - maar toch ...

Ik heb een jaar of 5 geleden een allereerste fototoestel gekocht : een Olympus 820. Toenertijd bij wijze van spreken één van de eerste betaalbare digitale camera's voor de thuisgebruiker. Veel plezier van gehad op reis en tijdens het skaten met de vrienden. Alleen bleek het een vrij onhandig gevormd toestel om mee te nemen en in de broekzak, zat er een redelijk ellendige vertraging van ongeveer een seconde op (een ramp bij de actiefoto's tijdens het skaten) en was de beperking van 8 Mb smartmedia-kaarten ook al niet je dat.

Een goede twee jaar geleden heeft het ding het begeven (werkt nog maar af en toe en kan geen kaarten meer formatteren) en ik ben sinds enkele maanden pas terug op zoek gegaan naar een vervanger.

Voor mezelf ga ik heel waarschijnlijk naar de D70 gaan (zie andere post), maar voor de vriendin (die toch wel vaak mijn vorig toestel gebruikte), maar voor het kleinere werk ('s avonds onderweg iets tegenkomen, op feestjes, gewoon voor webfoto's die ik in huis zou maken enz ...) zoek ik een handig compact toestel. De prijs maakt natuurlijk wel iets uit, maar ik wil mij niet beperken tot bv 220 euro als er een heel goed toestel voor 350 te krijgen. Liever het eerste, dan het tweede, maar kom ...

Ik had al rondgekeken en de keuze beperkt tot Minolta G reeks (400/500/600), de Nikon 3200/4100/4200 of een HP toestel. De cijfers online zitten vergelijken helpt me wel verder, maar gebruikersoordelen zijn zo veel beter. Iemand een opinie ?

Overigens staan vanaf woensdag zowel een HP als een Nikon aan interessante prijzen in de Carrefour (www.hypercarrefour.be). Doen of iets anders nemen ?

(zie ook andere topic ivm de D70)

Alvast bedankt !

Re: Nieuwe compact-camera

voor mij nooit HP..........

nikon is , hoewel ik de x200 reeks niet zo goed vind, ik ben er geen fan van. als je de 4300 op de kop kan tikken, dan heb je een topper

You don't like my pics? Zero sugar, zero taste...
    [...dwarsliggers houden de sporen recht...]
    Imagening the world with Nikon and Tamron stuff

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ajuin
      voor mij nooit HP..........

nikon is , hoewel ik de x200 reeks niet zo goed vind, ik ben er geen fan van. als je de 4300 op de kop kan tikken, dan heb je een topper
      Ik heb ne HP en kben daar behoorlijk content van (kijk maar op mijn site voor voorbeeldfoto's.) tis natuurlijk wel een volledig ander toestel...
      tis ook niet al goed, zo ben ik al veel mislopen door het relatief trage opstarten ( een seconde of 3-4) en de shutterlag. Maar dit zijn gekende problemen bij compactcamera's. Hij is natuurlijk wel al een paar maanden oud en onlangs een sony gezien (kwéétnie meer welkéén precies) en die was echt heel snel, druk op het power knopje en je kan direct foto's nemen.

Ieder zijn keus.

groeten Koen
      Last edited by koen dd; 14 februari 2005, 18:20.
      You may say that I'm a dreamer, but I'm not the only one - J. Lennon
      www.koendd.be

FZ50

Comment

Kijk ook of het compacte toestel dat je wil kopen met compact-flash kaartjes werkt, dan kan je die uitwisselen tussen de twee toestellen. Als dat toestel andere kaartjes gebruikt, moet je de twee soorten kopen.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

Comment

Bedankt voor de info !

De eerder vernoemde Nikon is een 4100 voor 199 euro. Toch voor de 4300 gaan of niet ? Lijkt mij wel een leuke prijs voor dit toestel. Iemand enige info ivm de opstarttijd ?

En aangaande de Compact Flash of andere kaarten (meestal SD in geval van compactjes) is de opmerking terecht, maar ik merk dat de compactcamera's die (nog) met CF werken meestal nogal groot uitvallen in vergelijking met SD-toestellen. En eigenlijk vind ik het niet zo erg om beide media te moeten kopen. Of je nu (bv) 8 CF kaarten voor beide toestellen koopt, of 4 CF en 4 SD maakt mij niet uit. Goed, er is wellicht een prijsverschil(letje) ...

Comment

de 4300 lijkt veel meer op de d70 dan je zou denken. als je vriendin dus zelf eens iets wil instellen, kan ze veel mer instellen met de 4300 dan de 4100. persoonlijk vind ik ook dat nikon de nieuwe reeksen te klein an het maken is. niet dat de 4300 groot is, maar wel nog handig in bediening.

de 4300 is nu wel oud, maar het blijft een topper, die vandaag de dag zeker kan wedijveren met andere toestellen. je zal het voor niet meer geld vinden dan de 4100 in carrefour denk ik.

opstarttijd duurt niet zo lang met de 4300, met 4100 weet ik het niet. aangezien je met de 4300 meer kan instellen, zal hij ook meer aankunnen, bvb qua sportfotografie en dus qua scherpstelling, sluitertijden, diafragma, etc.

You don't like my pics? Zero sugar, zero taste...
            [...dwarsliggers houden de sporen recht...]
            Imagening the world with Nikon and Tamron stuff

Comment

Iemand ervaring met de 5200 ???

Comment

Bedankt voor de tip Ajuin, maar die 4300 kost rond de 500 euro. Da's wel veel verder dan het budget voor een tweede camera gaat. Ik dacht toch eerder de grens rond 350 te leggen en hoop eigenlijk daar nog 100 af te pitsen.

Overigens hoeft het tweede toestel niet zo ultra-instelbaar te zijn. 't Is eerder bedoeld voor :
                • in huis
                • fotootjes voor het web (zijnde 800x600 max)
                • quickshots onderweg (point and shoot - geen kunstwerkjes)
                • voorbereidend werk op degelijke probeersels
                • op feestjes

Ik ben qua grootte toch meer op zoek naar de kleine quasi zakformaten (genre Ixus), dan de toestellen die qua vorm op een doorsnee toestel lijken.

Comment

Working...
                X