Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Scherpte diepte knop op pentax ISD'S

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Scherpte diepte knop op pentax ISD'S

Op mijn pentax zit een scherptediepteknop, een soort schuifje wat je kan sluiten en als je dat doet wordt het beeld wat donkerder, op mijn ME super ( 1978) zat zoiets niet en ik weet ook niet echt de werking van deze functie.
    Wie kan mij uitleggen hoe met zo'n scherptediepteknop om te gaan?

leo
    Pentax K10D

Re: Scherpte diepte knop op pentax ISD'S

normaal zou je diafragma dan moeten dicht gaan tot de ingestelde waarde.

kan je 'proberen' de scherptediepte te zien
    foto als spiegel of als venster?

Comment

Dat is om te bekijken hoe de scherptediepte er op de foto zelf zal uitzien.
      Als je door de lens kijkt, dan staat het diafragma altijd volledig open bij een reflex-camera. Dat is om ervoor te zorgen dat je zoveel mogelijk licht binnenkrijgt, dat is handiger om je foto te te maken. Als de spiegel opklapt, dan wordt pas het diafragma van de lens juist gezet (volgens de ingestelde waarde).

Met dat schakelaartje is het dus mogelijk om vooraf de scherptediepte in te schatten.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

Comment

Leo,

Als je gewoon door de viewer kijkt staat de lens volledig open zodat er maximaal licht doorkomt. Het gevolg hiervan is dat de dieptescherpte minimaal is. Om toe te laten je dieptescherpte te controleren met wat je echt insteld bestaat die scherptediepteknop. Door die knop in te drukken gaat het diafragma zich gaan instellen op je gekozen waarde waardoor je de echte scherptediepte kunt kontroleren. Maar hoe hoger de Fwaarde die je had ingesteld, hoe minder licht er zal overblijven, zo weinig zelfs dat bij heel hoge Fwaardes je niets meer ziet. Zou je de Fwaarde instellen op de laagste waarde van je lens, dan zou je zien dat er niets veranderd door die knop in te drukken.

Hoop dat deze uitleg je opheldering geeft.

Groetjes
        Frans

Comment

[offtopic]

komaan hee we blijven opbouwen! de volgende moet het nog beter en ingewikkelder uitleggen!

[/offtopic]
          foto als spiegel of als venster?

Comment

Working...
          X