Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Panasonic Fz20 of Coolpix 8800 ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Panasonic Fz20 of Coolpix 8800 ?

Ik ben nieuw hier op dit forum en wou me graag een supertele aanschaffen om naast de klassieke familiefoto's ook nog wat aan vogelfotografie te doen
    Heb hier en elders al heel wat afgelezen over beide toestellen. Ze hebben beiden hun voor en nadelen, maar ik zou toch graag gaan voor FZ20. Maar, hier in Belgie is dit hopeloos. Niemand heeft hiervoor toebehoren. Ik had er graag de teleconverter bijgehad. Zels een extra batterij is niet in voorraad.

Moet ik mijn plan laten varen en kiezen voor de cp8800, of moet ik mij in Duitsland een FZ20 aanschaffen? Is de cp 8800 geschikt voor vogelfotografie?

Ik weet, dat een DSLR beter zou zijn, maar ik ben het gesleur beu. Heb het opgegeven van met lenzen te sjouwen. (analoog)

Ik ziet al heel lang te twijfelen.

Groet

Marc

Re: Panasonic Fz20 of Coolpix 8800 ?

Alleen diegene die beide toestellen gebruikt heeft kan een goede vergelijking maken.

Volgens een paar meningen zou de Nikon niet erg snel zijn aangaande opstart,shutterlag en wegschrijven naar de kaart(8 mpixel!).

Beide camera's hebben ruis boven iso100.

Objectief is wel al vast te stellen dat de Nikon bij full-tele (10 x) een F5 heeft, tegen de Pana (12 x) een F2.8 ...
    Prijsverschil ~400 Euro?

Voor vogeltjes heb je dan nog een convertor nodig... weeral meer lichtverlies? weet niet hoeveel...
    Hogere iso niet aangewezen..
    Waar zit je dan met je sluitertijden bij die nogal beweeglijke vogeltjes?

Comment

Een extra accu kocht ik zonder probleem bij Foto Robert in Kortrijk.
      Maar voor accus en toebehoren voor de Panasonic FZ-20 zou je best lid worden van de Yahoo-groep FZ-20 dan zal je daar voordelige prijzen en
      adressen vinden en nog veel meer nuttige informatie.

Trouwens ik ben zeer tevreden over het toestel en indien mijn resultaten nog
      beter kunnen dan is het omdat ik nog heel wat ervaring moet opdoen.

Latest news coverage, email, free stock quotes, live scores and video are just the beginning. Discover more every day at Yahoo!

wayerke
      Flickr PBase
      Nikon D700 Nikkor 70-300mm Tamron 28-75mm.

Comment

Oh, van die Yahoo groep wist ik niets

In elk geval ik heb bij Top-foto de Lumix besteld en ik ga die volgende week ophalen. De Coolpix heb ik ook bekeken.
        Het enige voordeel van de Coolpix voor mij was dat de ruis op ISO 400 heel miniem is. Het kanteldisplay is ook interessant maar geen doorslaggevende factor.
        Waarom koos ik voor de Lumix? 2.8 over de hele lijn, kleinere shutterlag en 12X zoom. Klein nadeel: het gebruikt SD kaartjes en ik heb zoveel CF'kes liggen...

Hier vind je een hele discussie met veel links en hier hier kan je camer's selecteren en naast elkaar vergelijken.

Groetjes

Loes

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door wayerke
          Een extra accu kocht ik zonder probleem bij Foto Robert in Kortrijk.
          Maar voor accus en toebehoren voor de Panasonic FZ-20 zou je best lid worden van de Yahoo-groep FZ-20 dan zal je daar voordelige prijzen en
          adressen vinden en nog veel meer nuttige informatie.

Trouwens ik ben zeer tevreden over het toestel en indien mijn resultaten nog
          beter kunnen dan is het omdat ik nog heel wat ervaring moet opdoen.

Latest news coverage, email, free stock quotes, live scores and video are just the beginning. Discover more every day at Yahoo!

wayerke
          Ik heb telefonisch kontakt gehad met Panasonic Belgium, en inderdaad, die hebben de teleconverter ook niet in stock. Batterijen zou volgens hen geen probleem zijn. Maar bij navraag bij twee erkende verdelers is er niets in stock, ook geen batterijen.

Ik heb voor Kerstmis een "aanvraag" voor toetreding tot die groep gedaan. De beheerder ervan, John Medenblik, vroeg me een week later om enkele persoonlijke gegevens en me voor te stellen, wat ik ook ogenblikkelijk gedaan heb. Nu 9 januari, is mijn lidmaatschap nog steeds hangende. Ik begrijp er niets meer van. Heb hem om wat uitleg hierover gevraagd, maar tot nu toe geen antwoord ontvangen.

Oorspronkelijk geplaatst door Loesje

Waarom koos ik voor de Lumix? 2.8 over de hele lijn, kleinere shutterlag en 12X zoom.
          Dat is wat mij ook aanspreekt bij de Fz20. Zelfs met hun teleconverter zou hij 2.8 over heel de lijn behouden.

Groet

Marc

Comment

Deze Yahoo groep is waarschijnlijk aan een wissel toe van de moderator
            en dat kan de vertraging mss verklaren.
            Panasonic toebehoren zijn duur en mocht je in de groep geraken(ik zal effe
            trachten dit in orde te brengen)dan zal je kunnen lezen in de messages dat
            er voordeliger oplossingen zijn via andere merken

wayerke
            Flickr PBase
            Nikon D700 Nikkor 70-300mm Tamron 28-75mm.

Comment

Inderdaad, toebehoren zijn inderdaad duur. 'k Weet niet wat de teleconverter
              hier in Belgie kost. Heb al naar verschillende handelaars een prijsaanvraag gestuurd, maar enkel als antwoord gekregen dat die duur is.

Toch zou ik voor een converter van Panasonic opteren, omdat ze die 2.8 over de hele lijn garanderen. In volgende link vind je foto's gemaakt met andere converters, maar ik vind het maar niets. http://www.pbase.com/10kzoomfz/tele_pd62_comparisons

Weet jij misschien enkele voorbeelden die gemaakt zijn met de originele teleconverter?

Groet

Marc

Comment

Ik heb sinds November een Nikon 8800 Dit waren mijn bevindingen die ik eerder op dit forum heb gepost:
                - Zeer goede kleurweergave.
                - Zeer goede zoom. (Ook de digitale zoom geeft zeer bruikbare opnames.) Daardoor kan je bij documentaire fotografie snel werken, zowel verder als kortbij, zonder steeds van objectief te moeten veranderen.
                - Ligt goed in de hand.
                - In maximale optische zoom blijft het mogelijk om opnames uit de hand te maken op 1/30 zonder beeldstabilisator (3 op 4 goed) op 1/15 met beeldstabilisator (3 op 4 waren goed). Daar waar ik niet met een statief kan werken blijkt vanuit de hand een zeer haalbaar alternatief)
                - Bij voorkeur bij donkere omgeving onder de 200 ISO blijven -> ivm ruis
                - Het toestel is inderdaad wat aan de trage kant:
                -> scherpstellen: gezien ik met statische onderwerpen werk geen probleem
                -> shutterlag: niet echt problematisch (en ik werk meestal vanop statief)
                -> wegschrijven: traag bij grote bestanden. Realistisch gezien is het onnodig op continu op 8 megapixels te fotograferen.
                Dat het kàn is fantastisch v.b. voor publicaties of de nieuwste rage: werfzeilen (vorig jaar hadden we op de werf van de basiliek van Halle een werfzeil hangen met een glas-in-loodpaneel van minstens 5 op 5 meter! (origineel paneel is 0,5 op 0,5m). Als je zoiets kan doen in 8 megapixel - raw dan heeft die fabrikant goed basismateriaal om van te starten. Voor andere bestanden kom je met 3 of 5 megapixels ruim toe. de camera wordt in die omstandigheden bij het wegschrijven dan ook een stuk sneller.

Prijs van een teleconverter € 379, 00 bij Top-foto

Comment

Carola,

Bedankt om dit nog eens te herhalen. Had dit ook al gelezen

Teleconverter van nikon kost hier "maar" 656 €

Twijfel een beetje aan de scherpstelling bij de cp8800 ivm vogelfotografie.

Bij FZ20 heb je de mogelijkheid om via een punt te focussen, bij de 8800 blijft dit een veld. Hoe zit dat met volledige manuele scherpstelling bij de 8800?

Is die ruis niet te verwijderen met Neat image? Het is niet mijn bedoeling om de covers van National Geografic te vullen.

Groet

Marc

Comment

Prijs Teleconvertor: Ik heb mijn toestel om "garantie-redenen" bij mijn vertrouwde fotozaak gekocht. Batterijen en bijkomende accessoires denk ik bij Top-foto te kopen. (een bijkomende batterij was in november bij De Beukelaer (importeur) niet te krijgen -> leveringstermijn onbekend! Met één telefoontje naar Top-foto letterlijk de dag nadien per aangetekende zending thuis gearriveerd!)

De manuele scherpstelling vind ik niet echt gebruiksvriendelijk, ik vrees een beetje dat de vogel gevlogen kan zijn voor je hem manueel scherp hebt! (de eerlijkheid gebied mij ook te zeggen dat ik het toestel tot op vandaag nog niet voldoende in die situatie heb kunnen/moeten gebruiken, ik kan me daar dus vergissen!)

Ruis verwijderen ... er is volgens mij maar één oplossing: dat is ruis vermijden
                    Last edited by Carola; 9 januari 2005, 18:02.

Comment

Ik heb ook lange tijd aan't twijfelen geweest. Nu kies ik voor Nikon, omdat bekende fotozaken in het Antwerpse (Grobet en Rembrandt) Panasonic niet verdelen wegens kwaliteitsproblemen. Nikon heeft op dit punt wel een goede naam.
                      Greetz, Ludwich

Comment

lvenn,

Wat bedoelen zij met kwaliteitsproblemen? Kun je met die cp 8800 vlug focussen. Denk hierbij aan vogel in vlucht.

Groet

Marc

Comment

Idd, wat zijn kwaliteitsproblemen dan, en geldt dat voor alle Panasonic camera's of alleen enkele
                          Mss zijn er ooit wel problemen geweest met Panasonic, dat kan, maar degenen die Panasonic niet meer verdelen hebben hoogstwaarschijnlijk de Lumix nog niet in handen gehad, laat staan dat ze ervaring hebben met evt. defecten ervan

Loes

Comment

dat is meteen ook het voordeel en nadeel van een winkel.
                            de winkelier beslist wat hij wilt verkopen, teveel problemen met een merk: bye bye

ivm vogel fotografie:
                            zon beestje fotograferen is niet zo simpel, en de autofocus heb je mss helemaal niet nodig.
                            het beste is je ergens rustig verdekt op te stellen en de beestjes naar een takje lokken (of zien waar ze altijd komen) en dan daar op richten.

rondlopen en snapshots proberen te maken... good luck!
                            foto als spiegel of als venster?

Comment

ik heb inderdaad zaterdag mijn fz20 gekocht. Persoonlijk gaan ophalen bij topfoto en ik heb eigenlijk niets dan lof voor deze mensen.

Ik heb dinsdag bestelling geplaatst via email.
                              Binnen de 2 uur bevestiging gekregen. Donderdag was alle materiaal al binnen.
                              Zaterdag gaan oppikken : op hun site staat een perfecte wegbeschrijving. Ingo spreekt perfect Nederlands, dus als je nog vragen hebt, geen probleem.
                              Op toestel zit een Europese garantie, dus maakt niet uit waar je het koopt.

Nu alleen nog eens het toestel uitgebreid kunnen testen, maar mijn eerste indruk is toch wel positief.

Zou niet teveel luisteren naar die kwaliteitsproblemen. Ik denk eerder dat het een probleem van service is bij Panasonic qua verdeling. Heb ergens gelezen dat dit model niet zoveel verdeeld wordt in Europa, maar meer in Azië en Amerika.

Ik denk voor deze prijs heb je een degelijk toestel. Ik zeg niet het beste, maar alles is een kwestie van wat je wil uitgeven.

Groeten,
                              Rufie.

Comment

Working...
                              X