Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 10D versus 20D

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Canon 10D versus 20D

Omdat ik (alweer) aan de grenzen denk te zitten an mijn Oly750, denk ik zelf ook over een overstap naar misschien wel een 20D. Ik mis het echte SLRgevoel en de manuele scherpstelling / zoom.
    Echter, zal de FL40 flash ook werken (ev met adapter) op een Canon, om het even welke DSLR?
    Groets, Gerhard
    Panasonic FZ1000 - Metz 45 - Nikon S3500

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Thor
      Omdat ik (alweer) aan de grenzen denk te zitten an mijn Oly750, denk ik zelf ook over een overstap naar misschien wel een 20D. Ik mis het echte SLRgevoel en de manuele scherpstelling / zoom.
      Echter, zal de FL40 flash ook werken (ev met adapter) op een Canon, om het even welke DSLR?
      Ik vrees dat dat enkel voor Olympus zal werken (als dat al zo zal zijn trouwens)... Ieder merk heeft zijn eigen aansturing... Er zijn maar een paar merken die "universele" flitsen maken (maar dan eerder een model per merk, of bij Metz, met een adaptervoetje ertussen)...
      Canon 10D, glass, flashes & extra's
      Fuji S602Z & extra's
      www.CooMa.be BD0176BE

Comment

C1 is er al voor de 20D maar alleen voor de Mac. De win versie zou voor binnen 2 weken zijn. Ik hoop heel sterk dat het waar is. DPP die de canon RAW convertor is die bij de 20D zit is wel niet slecht maar ik verkies toch C1.

Maar denk er goed over na he cois en kijk eens naar de vergelijkingen op dpreview met de 10D. Als je de stap zet denk ik niet dat je teleurgesteld gaat zijn. Maar indien je er veel geld op verliest kan je misschien beter wachten. En binnen een dik jaar is er toch weer een opvolger.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Cois
          Want ik wil ook alleen kosten doen voor een nieuwe body,maar niet voor lenzen en accessoires.
          Want ik zou al genoeg verlies doen bij de verkoop van mijn 10D,het is wel spijtig dat door het op de markt komen van een nieuwer model het oude zoveel in waarde daalt.
          Dit was voor mij de reden om niet over te gaan op een 20D. Zomer 2004 gekocht en nu verkopen is gewoon te veel verlies. Buiten de bij tijd en wijle matige AF heb ik eigenlijk ook geen echte klachten over de 10D.

8Mp, leuk maar voor mij niet echt belangrijk. Snel opstarten, ik zet de camera aan voordat ik van huis ga incl. check op settings en heb nog nimmer een lege accu gehad (battery pack). Levensduur sluiter vindt ik nogal theoretisch. 50k, 100k, 150k of 200k, ik denk niet dat ik er ooit aan toe zal komen En bovendien een nieuwe sluiter kost iets van € 200,--, ook dat valt wel mee.

Simpel gezegd heeft de 20D te weinig extra te bieden t.o.v. de 10D als je het mij vraagt. Zodra de AF van de semi pro body's op het niveau komt van de 1D serie wordt het een ander verhaal. Dan ben ik zeer geinteresseerd.
          Last edited by ajh; 10 januari 2005, 10:05.
          Groeten,

Albert Jan

Website AJH
          lidnummer: BD0371NL

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ajh
            Zodra de AF van de semi pro body's op het niveau komt van de 1D serie wordt het een ander verhaal. Dan ben ik zeer geinteresseerd.
            Dan is het misschien tijd dat je toch eens aan de 20D denkt want lees maar eens wat deze sportfotograaf ervan vond. http://www.sportsshooter.com/news/1316

De AF is nog niet zo goed als de 1D maar het zit volgens hem toch al verdomd close en een 1D zal altijd beter doen he. Want een 45 punt AF voor tracking zal niet snel op een 20D categorie camera staan. Dat is immers overkill op deze categorie van camera's.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kevlar
              Dan is het misschien tijd dat je toch eens aan de 20D denkt want lees maar eens wat deze sportfotograaf ervan vond. http://www.sportsshooter.com/news/1316

De AF is nog niet zo goed als de 1D maar het zit volgens hem toch al verdomd close en een 1D zal altijd beter doen he. Want een 45 punt AF voor tracking zal niet snel op een 20D categorie camera staan. Dat is immers overkill op deze categorie van camera's.
              Ja maar nu doet ge me nog meer zin krijgen zenne Kevlar.
              Maar mijn 10D wordt op 13 februari 1 jaar..........de prijs is zo hard gezakt hé.
              En dat houd me wat tegen.
              mvg FrançoisVM
              Canon 7D

Comment

Ja maar nu doet ge me nog meer zin krijgen zenne Kevlar.
                Maar mijn 10D wordt op 13 februari 1 jaar..........de prijs is zo hard gezakt hé.
                En dat houd me wat tegen.
                Da's precies mijn probleem ! Alléén voor de AF een nieuwe cam aanschaffen en een enorm verlies (meer dan 50%) nemen is me te gek . Ik wacht nog even op die 30D
                Groeten,

Albert Jan

Website AJH

Comment

Even gelezen.

The few drawbacks in my opinion are:
                  • Under-size buffer
                  • Unbalanced without the BG-E2
                  • ISO settings not in 1/2 or 1/3 increments (nit-picky, I know)
                  Zo zie je dat er mensen bestaan waarvoor ELKE buffer te klein is, ook die van de 1DII.
                  Dat je de BG-E2 los kan kopen is eerder een voordeel dan een nadeel.
                  Maar inderdaad, de ISO stappen 100-200-400-800-1600 kan je moeilijk als van een professioneel niveau beschouwen. Serieus minpunt.

De 20D is duidelijk een beter fototoestel dan de 10D. Ikzelf heb de betrouwbare autofocus van de 20D nodig.

Maar of de meerkost van ongeveer 600 euro voor een 20D te verantwoorden is moet iedereen voor zichzelf uitmaken.

Merk op dat als er volgende maand inderdaad een nieuwe 300D is (8 MP ???) dat dit geen positief effect zal hebben op de tweedehandsprijzen van de 10D.

Jan.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jan_10D
                    Merk op dat als er volgende maand inderdaad een nieuwe 300D is (8 MP ???) dat dit geen positief effect zal hebben op de tweedehandsprijzen van de 10D.

Jan.
                    Klopt, reden te meer om de 10D gewoon te houden en t.z.t. als backup/2e toestel te gebruiken. Het tempo waarin de verbeteringen plaatsvinden van de toestellen is me op dit moment gewoon te veel. Op de AF na heb ik eigenlijk geen klagen over de 10D, simpelweg omdat ik nog lang niet de mogelijkheden gebruik die het toestel heeft. Als ik voor een 20D of zelfs een 1D mkII zou gaan zou het op dit moment niet voldoende meerwaarde voor mij hebben.

Dat laatste kan over 1 à 2 jaar heel anders liggen. Als dat dan inderdaad zo is ben ik ook beter in staat om te overzien wat op dat moment de beste oplossing is.

Eigenlijk ben ik pas vanaf afgelopen zomer serieus bezig met digitale fotografie. Ik heb nog heel veel te leren en veel te weinig tijd, dus op dit moment accepteer ik maar de krakkemiikkige AF (onder bepaalde omstandigheden dan) en ga vooral door met leren fotograferen i.p.v. verlekkerd kijken wat die mooie glimmende nieuwe camera's allemaal kunnen.
                    Groeten,

Albert Jan

Website AJH

Comment

Jama,jama,ik krijg toch goesting zenne.
                      Ik wordt in september 57 jaar en heb altijd schrik dat ik niet oud ga worden,binnenkort heb ik misschien een dubbele IS nodig.
                      Last edited by Cois; 10 januari 2005, 13:24.
                      mvg FrançoisVM
                      Canon 7D

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ajh
                        Dit was voor mij de reden om niet over te gaan op een 20D. Zomer 2004 gekocht en nu verkopen is gewoon te veel verlies. Buiten de bij tijd en wijle matige AF heb ik eigenlijk ook geen echte klachten over de 10D.
                        Ik zie regelmatig commentaar over de 10D autofocus als zou die niet zo schitterend zijn. Wat is hier nu eigenlijk het probleem mee? (k vind het raar omdat in de dpreview review de AF als zeer goed wordt omschreven)
                        Fuji X-Pro2 / Fuji X-H1 / XF 18-135 / Samyang 12 / XF 16 / XF 23 / XF 27 / XF 35 / XF 56/ XF 90 / XF 50-140

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ODB
                          Ik zie regelmatig commentaar over de 10D autofocus als zou die niet zo schitterend zijn. Wat is hier nu eigenlijk het probleem mee? (k vind het raar omdat in de dpreview review de AF als zeer goed wordt omschreven)
                          Mijn probleem is dat de AF in AI Servo stand er soms compleet naast zit, gaat jagen en niet wil locken. Het gebeurt vooral indien het onderwerp snel beweegt. Met name dus vliegende vogels, vliegtuigen, etc.

Met alléén center focus punt lukt het me ind eze gevallen niet om goed te locken, met alle focuspunten lukt het wel, maar pakt de camera vaak het verkeerde focuspunt (niet het punt dat ik wil).

De 1D ken ik niet uit eigen ervaring, maar naar ik heb begrepen kun je een klein aantal (9 ?) van de focuspunten in het centrum aanzetten i.p.v. alle 45 of 1. E.e.a. betekent dat je een iets groter gebied hebt voor je selectie. Verder is de nauwkeurigheid van de focussering van de 1D, en ook de 20D wat dat aangaat, beter. Ze is simpelweg nauwkeuriger en ook beter in staat om tijdens moeilijke lichtomstandigheden te locken.

De 10D is inmiddels al een wat ouder ontwerp. Ten tijd van het uitkomen van de camera was het "state of the art". Het enige alternatief destijds van Canon was de 1D met een compleet andere doelgroep. Gezien in het licht van de destijds geldende normen en doelgroep (prosumer) wordt in de review gesteld dat de AF uitstekend was. Dat is geen absolute uitspraak maar een relatieve in de tijd en doelgroep.

Blijft overigens het feit dat wat mij betreft de 10D nog steeds een geweldige camera is waar ik heel veel plezier aan beleef. Slechts op dit ene punt loop ik tegen de grens van het kunnen van de camera aan. En om voor dat ene puntje € 3300,-- uit te gaan geven wordt me wat te gek op dit moment.
                          Groeten,

Albert Jan

Website AJH

Comment

Jama,jama,ik krijg toch goesting zenne.
                            Ik wordt in september 57 jaar en heb altijd schrik dat ik niet oud ga worden,binnenkort heb ik misschien een dubbele IS nodig.
                            Hé Cois, doe vooral wat je niet laten kunt Als jij d'r lol aan hebt, gewoon doen. Da's toch het allerbelangrijkste.
                            Groeten,

Albert Jan

Website AJH

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kevlar
                              C1 is er al voor de 20D maar alleen voor de Mac. De win versie zou voor binnen 2 weken zijn. Ik hoop heel sterk dat het waar is. DPP die de canon RAW convertor is die bij de 20D zit is wel niet slecht maar ik verkies toch C1.
                              Die DPP is die veel beter als de software die ze bij de 10D bijleveren?
                              En als je ergens leest 20D engelse versie,wil dat zeggen dat dan alleen de gebruiksaanwijzing in het engels is,maar het menu van het toestel kun je dan toch in het nederlands zetten hé?
                              Last edited by Cois; 10 januari 2005, 15:16.
                              mvg FrançoisVM
                              Canon 7D

Comment

Die DPP is die veel beter als de software die ze bij de 10D bijleveren?
                                En als je ergens leest 20D engelse versie,wil dat zeggen dat dan alleen de gebruiksaanwijzing in het engels is,maar het menu van het toestel kun je dan toch in het nederlands zetten hé?
                                Yep in het menu zal je nog steeds nederlands kunnen kiezen.

Voor DPP ga eens hier kijken beter kan ik het niet uitleggen en dan zie je direct het verschil met je 10D software. http://www.photoworkshop.com/canon/dpp/index.html

En niet vergeten op de links met filmpjes te klikken anders ga je het niet zien natuurlijk

Comment

Working...
                                X